Proovisõit

Honda CR-Z: kõike muud, kui tavaline

Silmatorkav ja tõeliselt eriline
1,5-liitrise kütusekulu, 1,8-liitrise võimsus
Hind 359 600 kr

Honda ei jäta jonni! Too Jaapani autotootja on jätkuvalt veendunud, et just hübriidautodele kuulub autonduse lähitulevik ja sellest veendumusest lähtudes arendab ta välja üha uusi ja uusi hübriidautosid. Ja kui rahulikult elu üle järele mõelda, siis on üsna raske Hondale ka vastu vaielda: kui elektriautode areng oma läbisõidult on täna alles 1910. aasta tasemel, siis ei suuda keegi meist täna oodata sadat aastat, et praeguste sisepõlemismootoriga autodega võrdseid elektriautosid soetada.

Hübriidindusel on aga seevastu juba täna jumet: see võimaldab kasutada väiksema töömahu ja madalama kütusekuluga sisepõlemismootoreid, andes neile elektrimootoriga juurde lisavõimsust ning alandades kütusekulu.

Iseküsimus muidugi on see, et milline tee hübriidinduse suunas on kõige õigem? Kas lihtsam ja odavam variant, kasutades elektrimootorit hooratta asemel, nagu teeb seda Honda, või pisut kulukam aga efektiivsem variant, kasutades elektrimootorit eraldiseisva agregaadina, nagu teeb seda Toyota? Eks mõlemil on omad plussid ja miinused, Honda on igatahes enda ette võetud teekonna õigsuses veendunud ja kui vaadata uue sportliku CR-Z hinda, siis tõepoolest, hinna osas on point täiesti olemas. Auto maksab koos kõikvõimalike lisadega kokku 359 600 krooni, mis on 12 500 krooni soodsam, kui näiteks sama võimas Mazda MX-5.

Jõuallikas

Et aru saada Honda uue hübriid-sportkupee olemusest, ongi hea võrrelda teda Mazda MX-5-ga. Seda mitmel erineval põhjusel: esiteks on nad mõlemad Jaapani päritolu, teiseks on nad mõlemad üsna ebapraktilised "ringi tšillimise" sõidukid, neil mõlemal on enam-vähem võrdselt võimsust ja nad mõlemad on oma kodumaal ääretult populaarsed. Mazda on seda ka Ameerikas, olles Miata nime all enimmüüdud rotster maailmas.

Niisiis: Mazda MX-5 kõige odavam versioon maksab Eestis 371 100 krooni. Tema kapoti all on 1,8-liitrine ja 126 hj bensiinimootor, millel pöördemomenti 167 Nm. Honda CR-Z maksab 359 600 krooni ning tema kapoti all on Honda Jazzilt tuttav 1,5-liitrine bensiinimootor, millel on originaalis võimsust 114 hj ja pöördemomenti 145 Nm. Seda bensiinimootorit assisteerib aga 14 hj elektrimootor, mis teeb jõuallika koguvõimsuseks 124 hj ja pöördemomendiks 174 Nm. Ehk siis kaks hobujõudu vähem kui Mazdal, kuid 7 Nm rohkem pöördemomenti, mis kokkuvõttes on enam-vähem sama.

Kuid seda nö paberil. Tegelik elu toob sisse veel ühe lisaboonuse hübriidi kasuks: elektrimootori pöördemoment on saadaval sisuliselt kohe, ehk maksimaalne 174 Nm pöördemoment on Honda hübriidjõuallikal saadaval juba 1000-1500 pöörde juures minutis. Mazdal saabub oma 167 Nm "momendilagi" alles 4500 pöörde juures. Seega on siin selge pluss taas Honda poolel.

Edasi - kütusekulu. Siin ilmselt ei ole mingit kahtlustki, kes kellele "ära teeb", kuid vaatame korraks ka numbritele näkku. Mazda MX-5 keskmine kütusekulu on 7 l/100 km, Honda CR-Z keskmine kütusekulu 5 l/100 km, ehk täpselt kaks liitrit vähem. CO2 pääst Mazdal 174 g/km, Hondal 117 g/km. Vahe pehmelt öeldes kolossaalne.

Mis veel? Kiirendus? Mazda kiirendab paigalt 100 km/h 9,9 sekundiga, Honda punktipealt sama ajaga: 9,9 sekundit. Tippkiirus? Mazdal on see 198 km/h, Hondal 200, ehk siit taas pool punkti Honda kasuks. Ja ei mängi siin ka mingit rolli tõsiasi, et tänu akudele ja tagumistele istmetele on Mazda paarsada kilo kergem kui hübriidne Honda.

Praktilisus

Honda märgib oma uue sportkupee istmetearvuks 2+2, ehk ees kaks ja taga samuti 2. Tegelikkus on selline, et sinna tagaistmele mahub heal juhul istuma vaid väike laps ja sedagi juhul, kui roolis on tema 160 sm pikkune ema, kellel juhiiste lastud nii ette kui võimalik. Kui roolis täismõõdus meesterahvas, ei mahuks tagaistmele isegi Buratino istuma. Isegi käsi ei mahu esiistme seljatoe ja tagaistme padja vahele ära, istmed on sisuliselt teineteise vastu surutud.

Seega jutt neljast istekohast on pehmelt öeldes jama ja see auto on mõeldud sõitmiseks kahele inimesele, rääkigu tehnilised andmed mida iganes. Küll aga saab tagaistmete seljatoed alla lasta ja nii moodustab esiistmete selja taha igati korralik kaubaruum, mis ei jää tavalise kompaktauto pakiruumile sugugi alla: kokku kuni 401 liitrit! Isegi lapsevankri topib sinna ära, muust peenemast kraamist rääkimata. Ehk igapäevaselt linnas tööl käia ja õhtul poekotte ära mahutada pole selle autoga kahe inimese jaoks üldse mingi küsimus.

Muu sisemus on CR-Z-l aga nagu lennuki kokpit, täis erinevaid nuppe ja lüliteid ning nendes orienteerumiseks peab enne Civicu roolis trenni tegema. Aga see on saanud Honda stiiliks juba viimased viis aastat ja kui kõikidele funktsioonidele ükskord pihta hakkad saama, võid endalegi ootamatult avastada, et tegemist on igati mugavate ja loogiliste vidinatega. Ühesõnaga, harjumuse asi.

Ja start-stop nupp muideks on toodud paremale süütevõtme juurde, mitte nagu Civicul, kus see asub vasaku käe all. Muidu on käivitusprotsess aga endiselt sama absurdne, ehk kõigepealt peab keerama tavalise süütevõtmega süüte sisse aga seda viimast starteri nõksu pole, selle asemel pead vajutama hoopis eraldi nuppu. Sellega hoiab Honda jätkuvalt oma positsiooni absurdsemate tehniliste lahenduste edetabelis, tõsi küll, tänu start-stop nupu parema käe alla toomisega langes ta õnneks paar kohta tahapoole.

Ülalpidamine

Praktilisuse alla liigitub mõistagi kaülalpidamiskulu, ehk kui palju see auto tegelikult kütust kulutab? Ütleme nii, nagu Agu Sihvka omal ajal: "Kui kõik ausalt ära rääkida, tuleb alustada sellest, et kui selle autoga ikka linnapeal hoogsat sõitu teha (milleks ta ju tegelikult loodud ongi), ega siis ikka väga suurt vahet tavaautoga ei ole küll ja diiselauto kütusekuluni ei küündi ta kohe mitte kuidagi.

Ametlikud numbrid ütlevad linnakuluks 6,1 liitrit, kuid tegelikkus kipub ikka pisut suurem olema. Et kulu alla saada, tuleb valida kolmest võimalikust sõidurežiimist kõige ökonoomsem aga siis on see auto ka sama uimane nagu Jazz ilma elektrimootorita.

Ja veel meeldetuletuseks: hübriidautodega ei saa Tallinna kesklinnas alates sellest aastast enam tasuta parkida! Vähemalt mitte seni, kuni Honda müüjad ei ole teinud samalaadset diili, nagu tegi Toyota Europarkiga, võimaldades Priustel Europarkis tasuta parkida. Linnatänavatel tohivad nüüdsest ilma rahata seista vaid täiselektrilised autod aga kuna neid Eestis sama hästi kui ei olegi, siis pole siin ka rohkem millestki rääkida.

Sõit

Kui meenutada Honda eelmist hübriidi,Insighti, siis oli tollel kaks erinevat sõidurežiimi: Eco ja Normal. Esimene oli siis see režiim, mis säästliku sõidu eest preemiaks pisikesi lehekesi näiduktabloole kogus ja teine see, mis need lehekesed jälle uuesti eest ära koristas.

CR-Z-l on aga veel kolmaski režiim - Sport. Ja see on juba tõepoolest selline režiim, mis auto käitumist tuntavalt mõjutab: gaasipedaal muutub erksamaks, rool sportlikumaks ja kui arvestada siia juurde ka piisavalt sportlik vedrustus, võib selle autoga julgelt minna kasvõi ringrajale. Igatahes Saaremaa kurvilistel külateedel oli temaga lausa lust ja rõõm "hullata".

Ja tegelikult, just see nupp teebki sellest auto selle, milleks ta on loodud. Ei osta keegi seda autot sellepärast, et vaikselt ökorežiimil ringi töristada. Kui juba, siis ikka selleks, et silma paista ja foori tagant elektrimootori kaasabil kiiremini minema astuda, kui nii mõnigi teine märksa võimsama jõuallikaga kaasliikleja seda teha suudab.

Kokkuvõtteks

Kui ma seda lugu kirjutama asusin, olin ma Honda CR-Z suhtes üsna pessimistlikult meelestatud. Seda põhjustel, et ega ta ju odav auto ei ole. Lisaks ka üsna ebapraktiline. Aga pärast seda, kui olin teda kõrvutanud veelgi ebapraktilisema auto ja tolle bensiinimootoriga, hakkas pärale jõudma teadmine, et tegelikult on sellel autol täiesti oma "point" olemas.

Ta on äärmiselt silmatorkav, ehk emotsionaalses plaanis ei jää ta alla ühelegi teisele kupeele, millest ihaldusväärsemad maksavad kordi rohkem, kui CR-Z. Ehk tema hind on täpselt selline, et igaüks ei jaksa osta aga kes ikka väga tahab, sellel käib jõud üle küll. Sest kui ta oleks veel odavam, muutuks ta juba liiga tavaliseks. Aga see auto ei ole tavaline, kaugel sellest!


Meeldis: silmatorkav välimus, sõiduomadused
Ei meeldinud: tagumistele istmetele pole võimalik kedagi istuma mahutada


Honda CR-Z põhjalikumat testi saad lugeda siit!




Tõnu Tramm



Honda CR-Z põhjalikumat testi saad lugeda siit!

Liitu whatcar.ee Facebooki fännilehega ja ole kursis värskeimate autouudistega!

Jaga enda autoalaseid kogemusi teiste whatcar.ee lugejatega!



Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Honda Civic

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Kümnenda Civicuga on hea sõita ja lisaks on sellel ette näidata ka suur pakiruum ja korralik baasvarustus. Head muljet rikub nigela lahutusvõimega puutetundlik lustikummuti ekraan, mis ei hiilga kiiruse osas ja millel peegelduv valgus segab samuti selle kasutamist.