Proovisõit

Jaguar XF Sportbrake: universaalne Jaguar on tagasi!

Universaalkerega Premium klassi Jaguar
Saadaval vaid diiselmootoritega
Hind alates 47 600 eurost

Sellest on möödas juba neli aastat, kui Jaguar otsustas lõpetada oma kaheksa aastat kestnud X-Type tootmise. Ford Mondeol baseerunud keskklassi auto ei osutunud kahjuks kuigi populaarseks, kuid just tema oli viimane universaalkerega Jaguar.

Umbes samal ajal (või pisut varem) võeti liinilt maha ka klass kõrgem Jaguar S-Type. Selle vahetas välja uus XF. Võttis hea mitu aastat aega, kuid nüüd otsustas Jaguar lõpuks julguse kokku võtta ja uuesti universaaliga katsetada. Sedapuhku siis tollesama XF-i baasil, klassi jagu kõrgemal, võisteldes näiteks BMW 5. seeria universaaliga.

Kas konkurents on tõsiseltvõetav?

Sellest küsimusest haaratuna otsustasime meiegi uue Jaguari universaali 5. seeria Touringuga kõrvuti ajada. 

Ja mõistsime õige pea, et tegelikult on tegemist ikka täiesti erinevate nähtustega. BMW kunde ei vahetaks ilmselt kunagi oma 5. seeriat XF-i vastu.

Mitte, et too halb auto oleks, kuid kõik on kuidagi teisiti. BMW joystick`i sarnast käiguvalitsat käes hoidma harjunud inimene ei mõistaks kunagi, miks peab olema käiguvaheti pööratav, miks peab olema nii palju mõttetut „bling-bling“ detaile, nagu näiteks end elektriliselt tagurpidi keeravad tuulutusava luugid, ohtralt kroomi keskkonsoolil jms. Milleks asjad, millest reaalses elus mingit tolku pole?

Ka PSA-lt pärit Jaguari 4-silindriline diisel teeb tuntavalt rohkem lärmi kui BMW reas-kuuene mootor.  Tõsi, Jaguaril on saadaval on ka 3-liitrine V6 diisel, mis töötab ilmselt oluliselt paremini, kuid esmamulje on rikutud ja BMW omanikku enam ümber ei veena.

Küll aga mööname, et disain on Jaguaril omapärane ja suure tõenäosusega meeldiks see auto neile inimestele, kes soovivad eristuda. Näiteks kunagised Saab 9-5 kliendid? Nendel autodel on märksa enam ühist, eeskätt just omanäolisust arvestades. Kuid BMW, Audi ja Mercedese ostjaid üle meelitada? Vaevalt!

Sõidab seisusele vastavalt

Selge on see, et sportlike autode tootja Jaguar ei saa lubada omale kehvasti sõitvat autot ja ega sõiduomadustele ole ka XF-le miskit ette heita. PSA päritolu 2,2-liitrine diisel teeb tühikäigul küll üksjagu kõmisevat häält, kuid maanteekiirusel on juba kõik ok.

Vedrustus passib meie teedele nagu valatult, on piisavalt pehme, kuid mitte ülemäära. Kurvilisel asfaldil tunneb auto end igati koduselt ning 200 hj diisel liigutab autot igati reipalt. Ka uus kaheksaastmeline Jaguar Sequential Shift™ automaatkäigukast vahetab roolil olevat labade abil käike perfektselt. Kõik toimib, nagu peab.

Pigem hakkab häirima hoopis miski muu: nimelt vastu päikest sõites hakkab keskkonsoolil olev kroom sedavõrd silmi pimestama, et ilma kätt ees hoidmata ei saagi üldse sõita. 

Kusjuures, see ei sõltu isegi sõidunurgast, nii kui päike esiaknast sisse hakkab paistma, nii hakkab ka tema valgus keskkonsoolilt juhil otse silma peegeldama. Ehk kui ennelõunasel ajal võtta suund Tartusse ja õhtul tulla sama teed Tallinnasse tagasi, on targem kohe mingi tume riie keskkonsoolile peale visata.

Kütusekulu kontrolli all

Bensiinimootoriga variante universaalkerega XF mudelivalikust ei leiagi. Nagu juba öeldud on Eestis müüdavatest Sportbrake mudelitest saadaval 200 hj 2,2-liitrine diisel ning 3-liitrine V6 diisel kahes erinevas versioonis: 240 ja 275 hj.  

See omakorda eeldab, et kütusekulu on sellel autol kontrolli all. Ja tõepoolest, 2,2-liitrisega mööda kurvilisi teid viimast välja pigistades saime keskmiseks kütusekuluks 7,3 l/100 km. Ega väga palju enamat ilmselt sealt välja ei pigistakski. Udupeene gaasiga tagasi sõites saime pardaarvuti järgi maanteekuluks 5,3 l/100 km.

Seda 90 km tunnikiiruse alas, kui algas aga neljarealine ja 110 km/h piirang, kerkis see taas 5,7 l/100 km peale tagasi. Ehk lubatud keskmist - 5,1 l/100 km - ei suutnud me paraku kätte saada. Isegi kui sõita kaheksanda käiguga, kus mootoripöörded olid lubatud sõidukiiruse juures juba nii madalal (alla 1500 p/min), et kapoti alt hakkas kostuma häirivat kõminat.

 Ka auto ise piirdub 90 km alas automaatrežiimis vaid seitsmenda käiguga, kaheksanda saab sisse lülitada alles roolil asuva + laba abil.

Kuid siiski, alla 6 liitri sajale suure-keskklassi universaali kohta, selle üle nuriseda oleks samuti patt. 3-liitrise V6 diisli mõlemale versioonile lubatakse keskmiseks kuluks liitri jagu rohkem, ehk 6,1 l/100 km. Ehk usutavasti võiks selle mootori tegelikkus jääda kusagile 6-7 liitri vahele. Pole kah paha.

Ja kui veel strateegiliselt olulistest numbritest rääkida, on oluline ära märkida, et pakiruum mahutab autol tavaolekus 550 liitrit, tagaistmete seljatugede allalaskmise järel kuni 1650 liitrit. Ehk praktilisust omajagu.

Kokkuvõtteks

Jaguar XF Sportbrake hinnad algavad 47 600 eurost. Kui alguses võrdlesime teda BMW 5. seeria Touringuga, siis selle auto võtmed saab kätte küll juba 42 940 euroga, kuid baasvarustus on Jaguaril oluliselt rikkalikum: näiteks 8-astmeline automaatkast lisab BMW baashinnale juba 2220 eurot, lisaks on Jaguari baashinnas elektriliselt liigutatavad nahkistmed, 250 W Jaguari audiosüsteem jne. Ehk seda nüüd väita ei saa, et ta oleks konkurentidest kallim.

Kuid midagi jääb konkurentidelt klientide üleloomiseks siiski puudu. Kui BMW võrdkujuks on perfektne juhitavus, Mercedesel imago ja Audil mõõdukalt nii ühte kui teist, siis Jaguari iseloomustab viimasel ajal Range Roveriga sarnane „bling-bling“ ja pisut teistsugune olemine. Ehk tõepoolest, midagi sarnast kadunud Saabiga. Ja kellele see kõik meeldib, siis palun: auto ei ole sugugi halb.

Meeldis: Disain, praktilisus, vedrustus

Ei meeldinud: Pisut liiga palju ebaotstarbekat „bling-blingi“

Tõnu Tramm

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Jaguar F-Pace

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Kõigile meeldida ihkav linnamaastur, mis jääb meelde sportliku oleku ja ettevaatlikus teostuses sise- ja väliskujundusega, vähemasti Jaguari standardite kohaselt.