Proovisõit

Volkswagen Jetta Hybrid: vaikne, säästlik, kuid röögatult kallis

Võimsaim VW Jetta
Elektrimootoriga „ehmatavalt“ vaikne
Sõidab hästi, kuid on ka kallis

Jetta on igati tüüpiline Volkswagen – mitte just kõige silmatorkavama/igava väliskujundusega, asjaliku ja kvaliteetse, kuid igavapoolse kabiinikujundusega ning hea tehnikaga. Selle konkreetse Jetta teeb aga eriliseks asjaolu, et see on hübriid!

VW ei ole hübriidi jaoks joonistanud eraldi mudelit nagu paljud teised autotootjaid, vaid on paigutanud hübriid-tehnika täiesti tavalisse Jettasse (nagu ka mõned aastad varem Touaregi). Tava- ja hübriid-Jettat eristavad vaid mõned peaaegu märkamatud detailid.

Nii mõnedki on öelnud, et Volkswagen pürgib hübriid-Jettaga Toyota Prius’e mängumaale. Kui hinda vaadata, siis kindlasti: Moller auto hinnakirja kohaselt on Jetta hinnasildil 31 514 eurot ning seegi on saadaval vaid ühes, Comfortline varustuses. Priuse hinnad algavad 28 370 eurost ja lõpevad 32 560 euro juures. Ehk „mängumaa“ on tõesti täpselt sama.

Kui mitte unustada aga tõsiasja, et pigem konkureerib Jetta Auris Hybridiga ehk tavalisse kompaktautosse istutatud hübriidiga. Tolle hinnad algavad aga juba 22 460 eurost, isegi Luxury varustuses maksab Auris 24 560 eurot. 6000 eurot vähem, mis vanas rahas tegi ligi 100 000 krooni! Nii et jah, kallis on see volkar küll aga kas ka hea?

No säästlik peaks ta ju ikka olema?! Tehaseandmetel on hübriid-Jetta keskmine kütusekulu 4,1 liitrit „sajale“. Seda on vaid 0,4 liitrit vähem kui samas varustuses 1,6 TDI, mis maksab täpselt 10 000 eurot vähem….

Njah, mind huvitab neid numbreid vaadates küll vaid üks asi: kuidas ometi suudavad Volkswageni müüjad motiveerida ostjaid eelistama hübriidi, kui näha on, et rahaliselt ei tasu see end iialgi ära?

Aga olgu, kõike ei peagi saama rahasse ümber konverteerima, tuleb minna ja temaga sõitmist omal nahal kogeda. Võtsin ette pikemad tiirud erineva iseloomuga teedel, nii linnas kui maanteel, jälgides huviga kütuse kulunäite ja jõujaotuse illustratsiooni…

Kuidas see toimetab?

Volkswagen Jetta HybridHakatuseks pisut taustast, ehk mis on karul kõhus? Hübriid-Jettal on kaks mootorit – 150 hobujõuline (110 kW) 1,4 TSI bensiinimootor ja 27 hobujõuline (20 kW) elektrimootor, mõlemad nad veavad esisilda. Mootorite jõu vahendab ratastele DSG-7, ehk kahe siduriga 7-käiguline automaatkäigukast.

Kõik mootorite töövariandid on võimalikud – veab kas turboga bensiinimootor või elektrimootor, või toimetavad nad koos oma 170 hobujõulise väljundvõimsusega. Viimasel juhul on tõmme muljetavaldav, seda nii kohalt võttes kui möödasõidul.

Kõigi „hobuste“ koostöös kulub auto tehniliste andmete kohaselt 100 km/h saavutamiseks vaid 8,6 sekundit, kuid käiguga pidurdamine on juba keeruline: Jetta DSG on seatud nii, et gaasi maha lastes lülitub auto vabakäigule, et liikumisenergiat maksimaalselt ära kasutada. Laadimisenergiat hakkab ta püüdma alles siis, kui jalg pidurile panna. Siis on seismajäämine juba harjumatult järsk.  

Igatahes on hübriid Jettade hulgas kõige võimsam. Seda kuidas Jetta toimetab, milline mootor parasjagu veab ning kas aku tühjeneb või täitub, näitab keskkonsoolil oleval ekraanil esitatav pilt-diagramm.

Kui palju ta kütust kulutab?

Linnasõidul kujunes bensiinikuluks Tallinna ühest otsast teise sõites olenevalt kellaajast ja valitud marsruudist 4,9 - 6,3 l/100 km. Küllalt suur vaatamata sellele, et kõige aeglasem osa linnasõidust toimus elektri jõul.

Huvitav kogemus oli sõita aga Narva maanteel kiirushoidikuga kiirusel 94 km/h. Laugematel, hea teekattega teelõikudel näitas reisiarvesti kütuse hetkekuluks 0-i ning keskkonsoolil olevalt ekraanilt võis näha, et veab elektrimootor. Tõsi, seda lõbu jätkus vaid mõneks kilomeetriks ning keskmiseks bensiinikuluks kujunes ca 30 km pikkuse eksperimendi lõpuks 5,0 l/100 km.

110-ga sõites elektrimootor enam mängu ei sekkunud ning Narva maanteel, kus möödasõitude ja möödasõiduvõimaluse ootamisel aeglustamise vajadus puudus, kujunes keskmiseks bensiinikuluks ühtlasel kiirushoidikuga sõidul 6,3 l/100 km.

Tavalistes maanteetingimustes, st kaherealistel teedel, kus lubatud 90 km/h, tegin ca 100 km ringi. Seal, kus tuli nii mööda sõita kui möödasõiduvõimalust aeglasema kulgeja taga oodata ja kus tee peale jäi ka paar lühemat kiirusepiiranguga asulat, kujunes keskmiseks bensiinikuluks 6,0 l/100 km.

Seega, saadud tulemused ei ole palju säästlikumad tänapäevaselt säästlikemate bensiiniautode tulemustest. Järelikult ei ole kütuse kokkuhoid ja roheline mõttemaailm selle auto juures teemaks.

Sõidukogemus

Volkswagen Jetta HybridJärelikult saab selleks olla sõidunauding! Just, sõita on hübriid-Jettaga tõesti mõnus. Juhiistet ja rooli annab sättida suures ulatuses, mis tähendab, et igaüks peaks leidma endale sobiva sõiduasendi. Iste on mugav, pakkudes kindlat küljetuge. Ergonoomika on paigas, nagu margile kohane.

Uute volkarite juures meeldib see, et sõidukiirust saab näha ka numbriliselt. Tõsi, seda näitab reisiarvesti, mis tähendab, et kui sõidukiiruse näit ees, siis näiteks kulunäitu ei näe. Ehk oleks parem, kui numbriline kiirusenäit kuuluks spidomeetriga komplekti nö tingimusteta.

Kuid sõiduomadused on autol head. Viletsamal asfaldil on vedrustus küll veidi kõvavõitu, kuid 170 hj autol ei saagi see pehmem olla. Pigem kippus auto järsemas kurvis tuntavalt kalduma, küllap on siinkohal tõsiasi, et eeskätt toodetakse hübriidset Jettat Põhja-Ameerika turule.  

Küll aga on selgelt tema meeldivaimaks eripäraks tavalisest autost äkilisemad kiirendus ja pidurdus, nagu elektromootoriga sõidukil ikka omane. Elektrimootori jõul suudab Jetta liikuda mõned kilomeetrid, teeb ta seda mõistagi väga vaikselt ning võib seetõttu tähelepanematu jalakäija päris ära ehmatada, kui talle vaikselt külje alla jõuab.

Jetta on mugav ka kaasreisijatele: juhi kõrvalistet saab ka kõrguses sättida ning tagaistmel on nii pea- kui jalaruumi küllalt ning istmed mugavad. Tõsi, hübriidsusele tuleb lõivu maksta pakiruumi arvelt, kuhu reisile minnes mahub tava-Jettaga (510 l) võrreldes umbes neljandiku võrra vähem (374 l) pakke.

Kõige narrim on see, et akupakk tekitab poole pagasiruumi kõrguse kõrgenduse normaaalpakiruumi ja tagaistmete vahele, mis muudab üsna mõttetuks tagaistme seljatugede mahalaskmise võimaluse. Hämmastasid ka mõningad varustuse-„kiiksud“, näiteks puudub nii kallil autol standardvarustuses telefoniühenduse-funktsioon, mille peab eraldi juurde ostma.  

Kujustusest ja kujundusest ka

Juttu Volkswageni igavast-kesisest kujustusest ja interjööri-kujundusest on lõpmatuseni korratud. Kuid tõsi ta on - Volkswagen ei ole ei väljast ega seest huvitav, see ei tekita (vähemalt minus) mingit „vau!“-emotsiooni. Aga see on maitse küsimus, mille üle ei vaielda.

Jetta on olnud aga läbi aegade üks viletsama kujustusega Volkar. Seda vaadates tundus vanasti, et luukpärale on pakiruum taha keevitatud (kas algne Jetta mitte nii ei sündinudki, kui Golfist tehti sedaan?). Uus Jetta on selles mõttes juba märksa nägusam, meenutab väikest Passatit ning see tuleb talle pigem kasuks kui kahjuks.

Volkswagen Jetta HybridHübriid-Jetta ja tava-Jetta on peaaegu identse väliskujundusega. Kõige kergem on neid eristada eest, kus hübriidi kapotikaane esiääre all, tulede vahel, on lai läikiv plastriba tava-Jetta ribistiku asemel.

Väike kivi kapsaaeda

Mõeldud on Moller Auto kapsaaeda. Loomulikult hakkasin hübriid-Jetta andmeid otsima selle maaletooja veebilehelt. Auto hinnad on, varustuse loetelu on ka, aga mida pole, on tehnilised andmed. Teistel mudelitel on neid võimalik leida, aga Jetta ja veel mõne uuema mudeli (näit up!) tehnilisi andmeid  mina küll ei suutnud Leida.  

Sealjuures on ilmselt just hübriid-Jetta andmete ja süsteemi toimimise kirjelduse (mis ka puudub) vastu huvi eriti suur. Kardan, et nii mõnigi võimalik ostja saab infopuudusega peletatud. See peaks tänapäeval ju ikka väga loomulik olema, et enne kui mind huvitavat autot kaema lähen, saan netist vaadata selle tehnilisi andmeid – kui janune ja kiire see on, kas ta mul garaaži mahub, kuidas ta täpselt töötab jms?

Kokkuvõtteks

Tuleb tunnistada, et kahepäevane proovisõit ei suutnud vähendada minu hübriid-auto skepsist ega veenda mind hübriid-auto eelistes. Mis iseenesest ei tähenda, et Volkswagen Jetta Hybrid vilets auto oleks, pigem vastupidi – päris hea on! Sõidunaudingut pakub ta kuhjaga, aga kallis on, sunnik.

Sest kui ma tahaksin tõesti võimast Jettat, siis poleks pisut üle 23 000 euro maksev 160 hj 1,4 TSI üldse mitte paha valik. Kui ma eelistaksin säästlikkust, ostaksin 10 000 eurot vähem maksva 1,6 TDI.

Meeldib: head sõiduomadused, eriti kiirendus ja elastsus, ruumikus

Ei meeldi: kõrge hind, „augud“ varustuses


 

Jüri Lass

 

 

 

 

 

 

 

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Volkswagen Multivan 6.1

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Kaasajastatud klassika, millega on mõnus sõita ja millele ei saa avaruse ega kasutusmugavuse osas vastu ükski seitsmekohaline linnamaastur. Kes ei usu võib proovida suunata viimase kolmandasse ritta mõnda teismelist ritva, kellel jalanumber 47 ja lisaks kooliasjadele kaasas veel trennikott.