Proovisõit

Jeep Grand Cherokee 2014: heal järjel maapere tubli sõiduvahend

Võimas ja ökonoomne diiselmootor
Suurepärane maastikusuutlikkus
Uinutav turvalisus ja sõidumugavus

Neljanda põlve Grand Cherokee ehk Suure Indiaanlase värskenduskuurist kirjutasime möödunud sügisel. Masina maastikusuutlikkust aga testisime mõni aeg tagasi, Saaremaal, viimaste lumeriismete aegu. 

Testiautoks oli kõrgeimas, Summit-varustusastmes 3-liitrise V6 turbodiiselmootoriga, 8-käigulise automaatkastiga Grand, mille hind algab 55 800 eurost. 

Juhi töökoht naise pilgu läbi 

Ehkki Eesti teedel kohtab järjest enam kombot “väike naine, suur auto”, ei saa ma öelda, et Grand Cherokee oleks mulle üleliia istmiku-ja käe järgi. Ülimalt mugav, igapidi reguleeritav iste, rool, mida saab liigutada üles-alla, ette-taha, see kõik loob eeldused sobiva sõiduasendi saavutamiseks.

Paari minutiga suudan saavutada kompromissi, kus masin ei tundu enam hiigelsuurena ning mu nina ulatab üle rooli, aknast välja vaatama. 

Ühtpidi on väga kindel tunne – sõites ei saa arugi, et väljas on libedus ja lumi ja kaasliiklejad hammastega rooli küljes, et teel püsida; teisalt säilib pisuke ebakindlus, kas ma seda suurt ja jõulist elukat piiripealses olukorras hallata suudan?

Kõige suurem mure tundub olevat jalgade asendiga – kui istmepadi on kergitatud sobivasse, peaaegu maksimaalsesse kõrgusse, jäävad pedaalid pisut ebakindlalt varbaulatusse.

Oleks ma lapsena hommikuti korralikult putru söönud, oleksin viis sentimeetrit pikem ja mingit häda ei oleks, praegu pean olema topelt tähelepanelik, et olulisi hetki liikluses mitte maha magada.

Grand Cherokee pakub juhile peaaegu lõpmatu nimekirja mugavusvarustust, sh digitaalset infovälja, mis teavitab sind pea kõigest- rehvirõhust kohvipauside ja lemmikmuusika valiknimistuni.

Paraku jääb palju võimalusi proovimata, sest keskendun turvalisele sõidule ega näpi samal ajal nuppe. 8,4-tollisel ekraanil kuvatav navi on muidugi ülimugav, aga veel mugavam oleks, kui teekond dubleeritaks ka esiklaasile. 

Suure tõenäosusega kulub pakutava virr-varriga harjumiseks ja tutvumiseks umbes nädal ning võimalus, salvestada endale sobivam eelvalik, lihtsustab infovälja ohjamist oluliselt. 

Quadra-Drive® II 4WD sobib turbodiislile nagu suhkur kohvisse 

Grand Cherokeel on Summit varustusastmes peal Jeebi pideva neliveo tippmudel Quadra-Drive® II koos Selec-Terrain süsteemiga, mis annab võimaluse, valida tee või maastiku profiili ning seeläbi reguleerida mootori veojõudu.

Lisaks aeglustile ja nutikale haardumise jagamisele telgede vahel on sel ka tagasilla elektrooniliselt juhitav piiratud libisemisega diferentsiaal.

Minusugustele, vähem kogenud off-roaderitele, on valikus automaatne režiim, millega proovisin ära kõik erinevad maastikuprofiilid. 

Midagi ei juhtunud, teelt välja ei sõitnud, ümber ei läinud; aga Selec-Terraini suunatud võimalusi kasutades, oli sõita pisut kindlam, sest masin oli justkui aegsasti ettetulevateks raskusteks ette valmistatud. 

Suurtel kallakutel kasutasime ka 4WD LOW ehk mäest laskumise elektroonilist abi.

Minu soovitus: enne Selec-Terrain valitsa näppimist, lugeda läbi käsiraamat ja teha endale selgeks, millal võib eri režiime peale lülitada ja millal maha võtta. 

Mul õnnestus kahel korral linnaliikluses difrilukk peale jätta ja kõrgetel pööretel 5 km tunnis liiklust takistada. Piinlik, aga lolli õpetabki vaid käsiraamat.

Omaette lõbustuspargi-efekti pakub on Jeep Quadra-Lift® õhkvedrustus, kus kerge nupuliigutusega saab auto kergitada tavapärasest 205 mm kliirensist kõrgemale või lasta madalamale, Park režiimil peaaegu maadligi, 168 mm kõrgusele, mis lihtsustab oluliselt tittede autosse tõstmist. 

Siinkohal tasuks järeltulijatele selgeks teha, et tegemist ei ole mänguasjaga ning sõidu ajal neid nuppe ei näpita, kui ka tekib kiusatus. Asi võib lõppeda paremal juhul lumehanges või heinasaos, halvemal remonditöökojas hiiglasliku arvega.

Kasutasime maksimaalset, 283 mm kliirensit sügavalt roopas, pehmel, mudasel teel sõitmiseks- ja tulime mängleva kergusega poole meetri paksusest püdelast kihist läbi.  

Õhkvedrustusel sõitmine loob ka väga konarlikul teel tunde nagu sõidaksid patjadel, teatav ettevaatlikkus on sõidukiiruse valimisel asjakohane, sest ka kõige parem masin - mida Grand ju peaaegu et on - pole võimeline juhti ebaadekvaatsuse korral sajaprotsendiliselt kaitsma. 

Minul õnnestus auto roopast 50 km/h kiirusel risti välja keerata. Ei olnud tore kogemus. Üle põllu sõites läks käiku režiim “sand/liiv”, kiirus kasvas 80 km/h ja tunne oli nagu sõidaks mööda tavalist sõiduteed.

Kõik need arvukad sõiduabilised töötavad kolmeliitrise turbodiisliga suurepärases koostöös ning selle peamiseks tõestuseks on kütusekulu, mis ka kõige raskemates oludes jäi alla 9 l/100 km! 

Maanteel on mugav kasutada “Sport” režiimi, siis laseb masin end 15 mm madalamale ja õhutakistus väheneb, vedrustus on aga jäigem. Väiksem õhutakistus hoiab kütusekulu mõistlikuna, erinedes ECO režiimist vaid poole liitri jagu.

Võimsust on kolmeliitrisel turbodiislil kuni 184 kW (250 hj), maksimaalne pöördemoment 569 Nm. Sajani kiirendab Grand Cherokee 7,8 sekundiga. See on üsna aukartustäratav jõud ja ilu, seega, veelkord, tähelepanelikkus ennekõike. 

Uinutav turvalisus

Euro NCAP turvalisuse testis sai Grand Cherokee uuendatud versioon tubli maksimumi, 5 turvatähekest. Täiskasvanud reisija on kaitstud 92% ulatuses, turvatoolis laps 74% ulatuses- ja siin on peamine turvarisk istme korralik kinnitamine ning külgkaitse. 

Asjatundjate soovitus on, kasutada turvaistet ka suuremate laste puhul (kuni 13 aastat) ning eelistatult võiks tool olla säärane, mis kaitseb last ka külgedelt (kookon). 

Grand on küll varustatud enam kui 60 turvaelemendiga, sh. külgturvakardinatega, aga väikese inimese jaoks on vajalik lisavarustus. 

Efektiivsed, ideaalilähedase automaatlülituse logaritmiga kaugtuled, stabiilsuskontroll, pimeda nurga assistent, automaatselt tumenev tahavaatepeegel, suurepärane tagurduskaamera, distantsi hoidev püsikiirusehoidja ja veel paljud, juhtimist lihtsustavad vidinad, tekitavad tunde, et Grand Cherokeega võib iga kell luurele minna.

Minu kogemus võiks häirekella siiski helisema panna: nimelt juhtus õhtul maanteel sõites see, mida poleks tohtinud kunagi juhtuda- roolis istuja muutus uniseks, sest tal polnud seal just väga palju teha- eelsõitjatega hoidis auto ise pikivahet, ootamatutes olukordades pidurdas kiiruse maha ja kui distants kasvas, siis taastus ka kiirus. 

Kuniks teele jalutas vasakult poolt põder. Seda auto “näha” ei saanud, sest küljel tal silmi pole; õnneks ärkas juht murdosa sekundiga oma unelevast meeleseisundist ning olukord sai päästetud. Aga see läks lähedalt.

Oleksi põder jooksusammul autole külje pealt sisse tulnud, oleks kannatajaks pooleks uluk. Kui põder oleks astunud auto ette, saanuks juht ka järsu põikemanöövri puhul olukorra ohutult lahendada. Ajakirja Teknikens Värld testi tulemus kinnitas, et uuenenud Grand läbis põiketesti ka suurel kiirusel ja jäi püsti. Loo moraal aga on pigem selles, et kaasaegsed, ülimugavad ja kasutajasõbralikud masinad ei suuda siiski kõike teha ning juht peab säilitama valvsuse. 

Kokkuvõtteks 

Mul tuleb nõustuda Jeebi fännidega, kes on veendunud, et Grand Cherokee kuulub seeriatootmises olevate autode tippkümnesse- hinna ja kvaliteedi suhe on hästi paigas, turvalisus tagatud, mugavust üleliiagi; mis sa hing ühelt sõiduvahendilt veel tahta oskad! 

Oma 3,5-tonnise veovõimega sobib see auto eriti hästi maale, kus aastaaegade vaheldumist on rohkem tunda ning teeolud on keerulisemad kui linnas. Möödunud sügisel pälvis Grand Cherokee ka “Kõrvalteede kuninga” rahva lemmiku tiitli ning on Eestis praegu kõige müüdum Jeep'i mudel. 

Näis, mis hakkab saama edasi; mööduval nädalal veeres Tallinna tänavatele esimene uuenenud Cherokee- ja teadjad ennustavad juba täna lähimatele konkurentidele näguripäevi. 

Kütusekulu: 

Maanteel 6,8 l/100 km

Linnas 8,3 l/100 km

Maastikul 8,9 l/100 km

Kombineeritud 7,4 l/100 km

 

Meeldis: Ülim mugavus, maastikusuutlikkus mistahes oludes 

Ei meeldinud: “Hiiglasuur” tunne kokpitis

Ylle Rajasaar


 

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Jeep Grand Cherokee

What Car? Says Hinnatud 3-ga 5-st

Land Rover Discovery hästi varustatud ja hea välimusega konkurent, mis jääb peenemat sorti linnamaasturitele alla vaid kurvisuutlikkuse ja juhitavuse nüansside osas.