Proovisõit

Uus Škoda Octavia Scout: selle sügise ostusoovitus!

Kliirens kõrgem kui Honda CR-V-l
Sõiduomadustel võrreldav Audi Allroadiga
Hinna ja varustuse suhe igati atraktiivne

Uus Škoda Octavia Scout on kohe-kohe tulekul. Täpsemalt septembri esimestel nädalatel jõuavad esimesed autod kohale. Ainsa Eesti autoväljaandena õnnestus whatcar.ee-l jõuda Hamburgi temaga veidi varem lähemalt tutvust tegema.

Tunnistan ausalt, see sõit ei olnud tavaline. See oli midagi sootuks enamat. Ning palun etteruttavalt andeks kõikidelt Audi-fännidelt, keda järgnev võib kuidagi riivata.  

Proovisõit uue Octavia Scoutiga oli minu jaoks midagi sellist, mida on üsna keeruline sõnadesse panna. Mind valdas umbes samasugune tunne, nagu 1992. aastal, kui ma läksin esimest korda – trükisoojad Eesti kroonid näpus – endisesse valuutapoodi ja ostsin kilo kuldkollaseid banaane.

Neidsamu, mida varem said endale lubada vaid väljavalitud, kuid ühel hetkel oli muutunud see kõik kättesaadavaks täiesti tavalistele inimestele. Minusugustele.

Kõrgendatud nelikveoliste sõiduautode seas on muutunud aja jooksul etaloniks Audi Allroad. Vahet ei ole, kas A4 või A6, mõlemad on olnud autod, mis on uuena kättesaadavad vaid neile, kel rahakott keskmisest tublisti paksem.

Muidugi, Octavial on nelikveoline Scout olnud saadaval ka varasemate mudelite juures, kuid uue Octavia ruumikus, peensusteni lihvitud viimistlus ning sõiduomadused teevad uuest Scoutist sootuks teise auto. Sellise, mis kannatab ilma vähimagi liialduseta välja võrdluse tollesama Audi Allroadiga.

Sõiduauto ja maasturi hübriid

Kui ma viis aastat tagasi otsisin endale autot, otsustasin ma Šcoda Octavia Toureri kasuks. Hea juhitavusega, mahukas, säästlik, roostekindel, hoiab hästi hinda jne. Olin selle autoga ülimalt rahul. Kuid üks miinus tal siiski oli: tema kliirens oli liiga madal.

Mistõttu saigi minu järgmiseks autoks linnamaastur, mis sõidab eeskujulikult nii linnas, kui maanteel ning maal suvilas täidab suisa aiatraktori ülesandeid. Taas ei pidanud ma oma otsust kahetsema.

Kuid seda ehedat, sportlikku sõidunaudingut, pole erinevalt Octaviast selles linnamaasturis kopka eestki. 

Küll oleks äge, kui saaks need kaks autot kuidagi omavahel ühendada, olen end tihtilugu tabanud mõtlemast.

Äratundmisrõõm tabas mind hetkel, mil keerasin uue Octavia Scoutiga Saksamaa kiirteelt maha lõunapausile viivale munakivialleele. 

Kiirteel sõitis see auto täpselt sama hästi, kui mistahes teine väga hea juhitavusega sõiduauto.

Kuid see, kuidas tema vedrustus silus absoluutset ebatasast munakivisillutist, oli üllatav. Just nagu minu praegune linnamaastur! 

Täpselt, tema see ongi! Auto, millega ma järgmisena sõidaksin ja mis on just seesama kaht minu eelnevat autot ühendav kooslus.    

Kliirens kõrgem kui Honda CR-V-l

Tavalisest Octaviast on Scouti kliirens 31 mm kõrgem (4x4 tavaversioonist koguni 32 mm), ulatudes 171 mm-ni. Võrdluseks olgu toodud, et Eestis ülipopulaarsel Honda CR-V-l on kliirens 165 mm.

Paljudele on ehk tõesti oluline kõrge väljavaade, mida klassikaline linnamaastur pakub, kuid mina naudin pigem madalat „tagumikutunnetust“ ja stabiilsust kurvides, kui kõrge auto õõtsumist ja teistest ülevaatamist. 

Ja teadmist, et võin iga hetk südamerahuga teelt maha põllule keerata, kui selleks vajadus peaks tekkima.

Ja kui juba linnamaasturitega võrdlemiseks läks, siis veel üks asi, millega uus Scout paneb pika puuga nn SUV-dele ära, on piduritega haagise lubatud mass. CR-V-l on see näiteks 1,7, Scoutil aga tervelt kaks tonni! Ehk näiteks neile, kel vaja vedada hobusehaagist, on see auto just õige.

Uus Haldex-5 nelikveosüsteem

Esmalt jõudis see Yetile, nüüd ka Octavia Scoutile. Haldex-5 nelikveosüsteem nimelt. Kes on seda proovinud, oskavad hinnata. 

Uus nelikvedu on elektrooniliselt juhitavate diferentsiaalidega, ehk klassikaline diagonaalis rataste tühjavehkimine on nüüdsest kadunud. Kui kasvõi üksainus ratas puudutab maad, siis auto liigub.  

Esmakordselt Škoda mudelivalikus on saadaval ka selline versioon, mis paneb õhkama iga teadlikuma autosõbra: nelikvedu, DSG automaatkäigukast  ja uus 184 hj diiselmootor. Kiirendus paigalt 100 km/h 7,8 sekundit, keskmine kütusekulu vaid 5,1 l/100 km. Mida paremat võiks veel ette kujutada?

Igatahes osutus proovisõit sellise autoga meeldejäävaks. Mitte sellepärast, et ma varem millegi taolisega sõitnud polnud, vaid seetõttu, et see ei olnud BMW, Audi, Mercedes või Porsche. See oli Škoda!

Saksamaa kiirteel ei pannud tähelegi, kui kiiruseosuti pärast järsemat pedaalivajutust liikus teisele poole 200 piiri. Ei mingit maantee- ega rehvimüra, üksnes õrn tuulevihin. Adaptiivne püsikiirusehoidja töötas vigadeta, kaamera luges liiklusmärke ja kuvas need ekraanile. Juhikoha ergonoomika oli viimse vindini paigas ja no otsi kaua tahes, ei ole! Ei ole mitte millegi kallal viriseda.

Kui see olnuks BMW või Audi, siis mine tea, küllap ma lõpuks midagi leidnud oleksin, sest nõudmised olnuks hoopis teised. Kuid Škoda on suutnud selle autoga küll kõrgelt üle iseendale püstitatud lati hüpata. Täiesti ausalt.

Mis see kõik maksab?

Loomulikult ei saa selline auto olla väga odav ja ega „võtmed kätte“ baashinnaga uus Scout turuliidritega konkureerida ei suudagi: Honda CR-V saab kätte juba 20 900 euroga, Scouti baashind on 27 700 eurot.

Kuid see polegi peamine. Esiteks, tegemist on autoga, mis konkureerib pigem Audi A4 Allroadi ja VW Passat Alltrackiga, mitte klassikalise linnamaasturiga. 

Teiseks saab Scouti ostja selle raha eest nelikveolise, automaatkäigukastiga 180 hj 1,8 TSI turbomootoriga auto, mille baasvarustuses on automaatselt lülituvad bi-ksenoon esituled, vihmasensor, automaatne kliimaseade, puutetundliku ekraaniga audiosüsteem, bluetooth käed-vabad seade jne, jne.

Lühidalt, kõik vajalik on pardal olemas ja enamgi veel. Pealegi saab lisada sinna veel mida iganes. Diiselmootoriga Scouti alghind on 28 600 eurot. Siin on tegemist sama varustusega, kuid juba käsikastiga autoga, millel võimsust 150 hj.

Täpselt sama mootori ja käigukastiga Audi A4 Allroad maksab näiteks 39 400 eurot, Passat Alltrack veidi lahjema jõuallikaga 33 323 eurot. Baasvarustuselt aga on Scout neist mõlemast üle.

Ehk minu hinnangul ongi uus Octavia Scout auto pigem just sellisele ostjale, kelle hing on ihanud Audi Allroadi aga hammas pole tollele peale hakanud. Sest olgem ausad, Scouti tippversioon, eelnimetatud 184 hj  diiselmootori ja DSG käigukastiga auto hind on „vaid“ 30 700 eurot.

Audi lähimast analoogist on see u 13 000 eurot soodsam, varustuse erinevust arvestamata. Kui siia lisada veel kõikvõimalikke lisasid, nagu näiteks adaptiivne püsikiirusehoidja, automaatne parkimissüsteem, navigatsioonisüsteem jne, jne, jääb hind ikka kusagile 35 000-36 000 euro kanti.

Ka Honda CR-V diisel-automaat Executive varustuses maksab ligi 35 000 eurot. Ehk sellise auto kohta on Scouti hind igati ahvatlev ning nagu on näidanud esimesed tellimused, siis enamik neist täpsed sellised „täislaks-autod“ just ongi.

Ja ausalt öeldes, ega ei olegi enam midagi lisada. Octavia (Scouti) hinnakirja ja varustuse nimekirja leiad siit!

Meeldis: Juhitavus, maastikuvõimekus, koostekvaliteet, piduritega haagise lubatud mass.

Ei meeldinud: soodsama versiooni puudumine.


 

Tõnu Tramm, Hamburg





Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Škoda Scala

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Škoda Scala põhitrumbiks on „palju autot vähese raha eest“, mis peab baasmudelite korral hästi paika. Scala tagaistme ees on enam jalaruumi kui üheski võistlejas ja lisaks sellele rõõmustavad ostja südant veel õnnestunud kujundus, elegantne interjöör, head sõiduomadused ja külluslik (lisa)varustus. Õigupoolest meenutavad väikeauto algupära vaid auto sõitjate ruumi laius ja interjööri viimistluses kasutatavad odavakoelised plastpaneelid.