Proovisõit

Jeep Renegade: Shreki uued rattad

Fiati ja Chrysler/Jeep’i esimene koostöö
Toodetakse Itaalias
Hind alates 17 900 eurost

Laste poolt palavalt armastatud sookoll Shrek ajas muidu oma igapäevaseid asju Hummeriga. Masin aga lagunes (ka sookolli metsas pole teede kvaliteet kiita!) ja kütusehinnad hakkasid samuti juba ammu üle jõu käima. Kui lõpuks jõudis Shreki kõrvu uudis tema lemmikauto tootmise lõpetamisest, ei paistnud murel otsa ega äärt olevat.

Mida siis vaene sookoll nüüd pihta peaks hakkama? Juhtumisi uue Jeep Renegade reklaami nähes kiskus tema nägu aga naerule. Just see, mida tarvis! Välja näeb endiselt selline, et isegi Shrek tundub masinas istudes täitsa nägus mees olevat.

Lisaks pakub maastikusuutlik Trailhawk-varustus kõiki soos sumpamise mehhanisme ja mis kõige tähtsam – tänu uutele säästlikele jõuallikatele ei tule ükski puudekallistaja enam Shreki akna alla virisema, et see oma tahmava autoga metsast kõik linnud-loomad eemale peletab.

Rõhutatult rohmakas

Jeep on automaailmas nimi, mis ilmeksimatult seostub maasturitega, olgu nood siis linna- või “päris”-. Uuemad mudelid (eelkõige Cherokee ja Compass) aga flirdivad täiesti avalikult sõiduautolike joontega. Selle taustal näib rohmakavõitu Renegade konkurentide seas nagu tunkedes ja kirsadega labidamees mingil trendikal “smart casual” koosviibimisel.

Jeep teeb uustulnukaga kummarduse oma esikmudeli – 1941.a. Willys’e poole, mille müügikomplekt sisaldas muuhulgas “X” tähistusega kanistrit. Nii leiabki seda sümbolit erinevatest kohtadest üle kogu auto – enim torkab see vast silma tagatulede kujus.

Seitsme avaga iluvõre on loomulikult Jeep’i tuntuim kaubamärk, Renegade’i puhul lisanduvad sellele ka iseloomulikud ümmargused esilaternad, mis disainerite sõnul peaks koos radiaatorikattega silme ette manama II Maailmasõja-aegse sõdurikiivri koos ülestõstetud kaitseprillidega.

Kõrge katus, püstine esiklaas, rõhutatud trapetsikujulised rattakoopad – Renegade’i kogu olemusest õhkab rohkem robustsust, kui ülejäänud väikemaasturitel kokku.

Sest just sinna pisi-SUV ja krossoverite hulka uustulnuk trügib. Veidi üle 4,2 m pikkusena sobitub see mõõtudelt Nissan Juke, VW Jeti, Renault Capturi jt. seltskonda, kuid eristub nimetatutest selgelt oma maastikusuutlikkuse poolest. Kuigi baasversioonis esiveoline, loodab Jeep ostjaid meelitada eelkõige 4x4 võimekusega, mida antud autoklassis muidu napib.

Ronib hästi

Renegade’ile pakutakse 2 nelikveosüsteemi – Jeep Active Drive ja Jeep Active Drive Low. Mõlemad on niiöelda “isemõtlevad”, mingeid eraldi kange-hoobasid liigutama ei pea. 

Kuigi masin saab lõviosa takistustega hakkama ka automaatrežiimis, saab juht vastavalt teeoludele valida spetsiaalseaded Snow (lumi), Sand (liiv) või Mud (muda).

Active Drive Low puhul tuleb mängu aeglusti koos mägipiduriga ja ülim maastikuversioon Trailhawk lisab seadetele valiku Rock (kivi). 

Tootja rõhutab, et kütusesäästu huvides ühendatakse Auto-režiimis ja mittelibedal teel tagatelg täiesti veost välja, muutes masina seega puhtalt esiveoliseks. Samas käib vajadusel ümberlülimine välgukiirusel ning proovisõidu järel tundub, et tegemist pole vaid sõnakõlksuga.

Fiat’i katsepolügoonil ületas Renegade probleemideta kõik künkad ja muud takistused, mis teele ehitatud. Tõsi, raskemateks oludeks valitud Trailhawk evib kõrgemat kliirensit (21 cm esiveolise 17,5 ja tava-nelikveolise 20 cm vastu) ning esi- ja tagaosa on ümber ehitatud, saavutamaks vastavalt 30 ning 34 kraadised peale-mahasõidunurgad.

Maanteel üllatavalt vilgas

Testitud võimsaim 2-liitrine diisel-automaat jaksab tavateedel loomulikult jõuliselt kiirendada, aga kurvides annab auto suurem mass selgelt tunda. 

Seevastu esiveoline versioon valmistas meeldiva üllatuse, olles piisavalt vilgas ning keerates innukalt igasse kurvi. 1,4-liitrine turbomootor tundubki pigem asfaldil kulgejale paremini sobivat, jalgu sellega kellelegi ei jää ning kütusekulu püsib kenasti kontrolli all.

Roolivõim on tänapäevale omaselt loomulikult elektriline, vedrustuses kasutatakse nii ees kui taga MacPherson lahendust. Sõit kinnitab selgelt, et veermiku kallal töötasid eurooplased – Renegade on üsna jäik ja hoolimata üle 2,5 m teljevahest raputab kiirteel päris korralikult. Samas püsib juhitavus ka suurematel kiirustel väga kindel ja rahulik ning silmi kinni pannes ei oskaks ühegi koha pealt öelda, et istud “ameerika” autos.

Või mis Ameerikast me siin ikka räägime – Renegade on esimene Jeep, mida toodetakse Euroopas, täpsemalt Fiat’i Melfi tehases Itaalias.

Rohkem Fiat, vähem Jeep

Sõitjateruumiski kumavad läbi Fiati geenid. Näidikud on selged ja nupud korrastatud, materjalidest võib (vähemalt kallimatel varustustasemetel) pisut iriseda vaid ustel kasutatud kõva plasti pärast, kõik muu tundub nii käega katsudes kui ka silmaga kaedes täitsa tipp-topp.

Jeep on omalt poolt (Renegade disainiti USA-s) lisanud iseloomuliku kujuga kontrastdetaile ümber tuulutusrestide, siin-seal jäävad silma vihjed 7-le avale iluvõres ning taaskord ajaloole vihjav kiri “Since 1941” (ingl.k. – alates 1941).

Näidikuteplokis püüab pilku ilusa graafikaga 7-tolline värviline infotabloo (lisavarustuses), puutekraan keskkonsoolis on standardvarustuses, erinedes versiooniti vaid oma funktsioonide ja suuruse poolest.

Rool tundub alul suurevõitu, aga istub mugavasti kätte. Isteasendi paikasättimine sujub juhil vaevata, tänu kõrgele katusele ei saa pearuumi puudumise üle kurta ei ees- ega tagapingil istujad. Auto suurus (väiksus) ilmutab end vaid tagaistujate jalaruumis. Pagasit võivad reisijad tavaoludes kaasa võtta 351 liitri jagu.

Igaühele midagi

Erinevaid kapotialuseid kombinatsioone pakutakse uustulnukale Euroopas tervelt 9. Baasjõuallikas on vabalthingav 1,6-liitrine ottomootor, mis arendab 110 hj. Bensiini rüüpab veel 1,4-liitrine MultiAir2 turbomootor, kas 140 hj või 170 hj seades.

Diisliosakonnast saab valida 1,6- või 2-liitriste vahel, mida pakutakse kokku 3 võimsusega 120 hj-st kuni 170 hj-ni.

Käigukaste leidub 4 – manuaalsed evivad 5 või 6 käiku, topeltsiduriga DDCT (Dry Dual Clutch Transmission) opereerib samuti 6 käiguga ja esmakordselt leiab selles autoklassis Renegade’lt ka koos uue Cherokee’ga turule saabunud 9-käigulise automaadi.

Viimane koostöös võimsama turbo-ottomootoriga peakski tehaseandmetele tuginedes tagama parima mineku, viies kiirendusaja alla 9 sekundi.

Kokkuvõtteks

Jeep’i kogemused nelikveo alal ning Fiati inseneride oskused mootorite, käigukastide ja veermiku osas – kokku pannes tundub paberil nagu võitmatu kombinatsioon, kas pole? 

Auto vastabki ootustele ning ma ei kahtle ka piisava hulga potentsiaalsete ostjate leidumises. Ainukene “aga” vaatab seekord minu arust vastu masina hinnakirjast.

Startides ca 18 tuhande euro juurest, tuleb moodsama/võimsama jõuallika ning automaatkasti kombinatsioonis isegi esiveolisena mõistliku varustuse olemasolul taskust välja võtta tõenäoliselt kaugelt üle 20 tuhande. Nelikvedu ja diiselmootor kergitavad selle läve ilmselt veelgi kõrgemale.

Usun, et näiteks MINI Countryman’i fännide jaoks pole säärane hinnatase probleemiks, kuid kahtlen pisut Jeep’i ostjate valmisolekus sellist tehingut sõlmida. Samas muudab see muidugi pisi-Jeep’i meie tänavatel hoopis harvemaks külaliseks ja tagab selle omanikele piisava eksklusiivsuse. Ühel või teisel põhjusel enesele järgi vaatama paneb Renegade niikuinii.

Meeldis: Maastikuvõimekus, esiveolise versiooni käitumine asfaldil, nägus salong

Ei meeldinud: Hind, teatud mööndustega välisdisain


 

Argo Verk, Balocco-Tallinn

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Jeep Grand Cherokee

What Car? Says Hinnatud 3-ga 5-st

Land Rover Discovery hästi varustatud ja hea välimusega konkurent, mis jääb peenemat sorti linnamaasturitele alla vaid kurvisuutlikkuse ja juhitavuse nüansside osas.