Proovisõit

Lexus NX300h: meeldib nii veganile kui võsahipsterile

Esimene keskklassi krossover Lexuselt
Müüduim mudel Lexuselt juba 2015. aastal
Hea baasvarustus, hind alates 41 990€

Seekordse sõiduloo mänguline pealkiri on paljuski ajendatud nii värskest ja vägevast NX300h sõidukogemusest kui Lexuse hübriidliikurite senisest eduloost siinmail. 

Pea kohe, 2005. aastal, mil Lexuse liinilt veeres maha esimene hübriid- krossover RX, sai sellest ihaldatud hübriidauto sünonüüm ka Eestis.

Lexus RXiga sõitsid tunnustatud teatraalid ja keskkonnateadlikkust eksponeerivad firmajuhid.  Lexus RX innovaatilistest tehnolahendustest räägiti heldinult aruteludel, kus jutuks kohe kättejõudev naftakriis. 

Toyota korporatsioon oli avastanud ühe võimaliku tee mugava elu jätkumisele ja hübriidajamiga RX rokkis! Luksuslikult. Lexuslikult.

Aastaks 2014 aasta novembriks on Lexus kogu maailmas müünud 630 000 hübriidsõidukit, RX tuules lähevad hästi kaubaks ka LS ja GS.  

Alates 2011. aastast on Lexus olnud Baltikumis hübriidsõidukite turu võimas liider. 2014. aastal ennustatakse Baltikumis Lexuse hübriididele 83%-list osakaalu müügist. See on muljetavaldav tulemus.

Tänavu lisandus Lexuse hübriidide valikusse keskklassi krossover, NX300h. Esimest korda ajaloos on Lexusel sõiduk, mis astub konkurentsi BMW X3, Audi Q5 ja miks mitte ka RAV4 ja kümnete trendikate kompakt-kõigesõitjatega. 

Tõepoolest, miks mitte, kui hinna-varustuse-kvaliteedi suhe on selline, mis võiks kõnetada laiemat ostjaskonda. Juba järgmisel aastal peaks NX300h olema Lexuse müüdavaim mudel, moodustades kogumüügist julge 40%.


Välimus, mis paneb uurima Jaapani ajalugu.

NX300h puhul tuleb pisut valida rakurssi, kust autot takseerida. Ka mängib rolli auto värv, jõulisem värv toob jõulisemalt esile ka NX300h teravad ja kordumatud jooned. Mu isiklik soovitus on, seiske autost 10 meetri kaugusele ja vaadelge otse küljelt. Silma jäävad lustakad küljejooned, mis lisavad kerele ka aerodünaamilisust.

Nüüd astuge lähemale ja takseerige eest diagonaalis. Näete? L-kujulised LED-tuleread, liivakella meenutav iluvõre, rapsakad ja julged jooned. Ilus! Iseloomuga! Välisvaatluse tulemusena soovitan ma eelistada 18-tolliseid velgi, need lisavad… noh, jõulisust!

Toyota korporatsiooni president, Akio Toyoda jutustab, et NX300h luues inspireeruti jaapani võitluskunstidest ja tulemuseks on julge, terav ja tormakas välimus- krossover, mis näeb välja nagu sportauto. 

Suhteliselt keskmise maitsega konservatiivsele eestlasele ehk ongi NX300h välimus alul harjumatu, aga elu on näidanud, et mida omapärasem ja vastakamaid tundeid tekitav auto välimus on, seda kiiremini tekib tal oma tõsine austajaskondi. Kirss tordil võiks olla teadmine, et NX300 välimus jääb igal juhul silma ja nii ei saa omanikku süüdistada igavas valikus.

NX300h proportsioonid on peaaegu et suurepärased: kere pikkus 4630mm, laius 1845mm, kõrgus 1645mm, teljevahe 2660mm. Neliveolise auto tühimass 1905 kg ja vedada võib sellega kuni 1,5-tonnist haagist.


Sisemus mitte üleliia luksuslik

NX300h kõige kõrgema, Luxury-varustustasemega autosse istudes tabab mind väike pettumus. Kõik on justkui olemas, aga lubatud luksust jääb puudu. Liiga palju plastmassi, liiga palju eriilmelisi materjale üheskoos- minu silmale tundub “liiga palju” pisut maitselage.

Istmed on suurepärased, tõsi! Esiistmel on rumi maa ja ilm ja sättida saab ka nimmetuge. Tagaistmel saab isegi laiutada ning muuta seljatugede kaldenurka. Üks pisike puudus tagaistmel siiski on- isegi algkoolilapsel on lisakõrgenduseta raske aknast välja vaatama küünitada.

Panipaiku on piisavalt. Ja mõni lisavidin paneb imestusest kukalt kratsima-milleks see? Nimelt leian kahe esiistme vahelt ühe naljaka, välja tõmmatava aasakesega vidina, mida teistpidi pöörates avaneb mulle... mu enda nägu! Ehk siis- peitpeegel! Selle õigesse pessa tagasisaamisega näen kurja vaeva. Tundub ausalt öeldes mõttetu ja jabura lisandusena, sest märksa mugavam on oma esiplaani kontrollida päikesesirmi peidetud peeglist!

Mark Levinson® helisüsteemi 14 kõlli teevad sõidu ajal muusika kuulamise toredaks. Navi käsitsemiseks tuleb pisut harjutada, aga tegelikult on ta üsna nutikas. Infotainmenti kohta tervikuna võib öelda, et see on selles salongis üks helgemaid osi- 8-tollise ekraanil on kena ja kiire graafika ning mitukümmend eriotstarbelise info leidmise võimalust.

Samas, nupuplahvatus on aus. Mulle ei meeldi sugugi puuteplaadilt juhtimine- näiteks “jah” ütlemiseks tuleb plaadil kaks korda koputada nagu PC- hiirel! Puutetundlik Remote Touch käitub sõidu ajal nagu pirtsakas preili, katsu õigele kohale pihta saada! (Kommentaariks: istusin kõrvalistmel; juhikohal istudes ei tasu kõrvaliste asjadega tegeleda).

F Sport S varustuses masin, millega sõidame ringi pärastlõunal, ei paku küll nii suurepärast helielamust, aga see-eest on interjööris vaeva nähtud sportlikuma poole esiletoomisega. Sportistmed toetavad justkui pisut paremini kui Luxury omad; ja neil saab sättida ka nimmetuge.

Tunnistan, mulle meeldiks kombo neist kahest- Luxurylt kõik, mis puudutab heli ja meelelahutust ja Sport S-ilt palun mulle silmapaitav materjalikasutus ning GS-istmed. Loodusesõbrana tänan tootjapoolse komplimendi eest- kõik nahkhistmed on valmistatud ökoloogiliselt õnnelike loomade nahast, kasutades looduslikke parkaineid.

Veel nutikusest- NX300h puhul on tähelepanu pööratud liiklejate turvalisusele. Olemas on nii adaptiivne kiirusehoidja kui kokkupõrke ennetamise süsteem, automaatselt tumenev (suur) tahavaatepeegel ja manööverdamisandurid. Nutiseadme võib mugavalt asetada vastavasse pessa, kus ta laeb ning sinihamba kaudu end ka auto infovälja ühendab.

Tuginedes Eesti Lexuse-ostjate senistele eelistustele, kujunevad müügihitiks tõenäoliselt Executive- varustuses NX300h ning kõik F-Sport (S) mudelid.


Sõidukogemus nagu ühele heast perest hübriidile kohane

Oma loomult ei ole NX300h muidugi mingi maastikuvallutaja kuigi on enamuses varustusastmetes “nõudmisel neliveoline”.  Nimelt madalamas, Comfort varustuses saab autot ka esiveolisena, aga et vahe on vaid 1000 eurot, siis senine müügikogemus näitab, et Eestis eelistatakse siiski neliveolist varianti. Koos nutikate lahendustega on “nõudmisel neli” rasketes teeoludes juhile kenasti abiks. Raskeid teeolusid- vihmamärjast, lobjakast ja roopasse sõidetud jäärajast tänavaaukudeni- siinmail tõepoolest ka jagub.

NX300h südametukset hoiavad kaks mootorit: ees, kapoti all 2,5-liitrine, 4-silindrine vabalthingav bensiinimootor ning taga 105kW püsimagnetiga sünkroonne vahelduvvoolumootor. Pöördemomenti on särtsul kuni 270 Nm, kaks “südant” kokku suudavad parimatel hetkedel võluda välja 197 hobujõudu (145 kW).

Eelnev selgitab ka, miks käänulistel mägiteedel kippus vahepeal tekkima tunne, et auto on, aga mootor unustati peale panna. Kel roheline südametunnistus puudu, eks see või maksta rohkem ja valida turbobensukaga NX200t. 

Lexuse ajaloos esimest korda maksab hübriidversioon vähem kui ottomootoriga isend! See annab siinsele maaletoojale ka julguse, väita, et praktiline meel äratab Eesti ostjas seekord rohelise südametunnistuse, paneb tegema mööndusi võimsuse osas ning eelistama igal juhul hübriid-kõigesõitjat. Positiivne!

Jättes kõrvale kohatise “kus mootor jäi?” tunde, sujub sõit suurepäraselt! Vedru on pigem pehme, rool istub suurelt ja pehmelt käes, CVT kast toimetab leebelt (vaid käigukang jätab rohmaka mulje), kurvid on täpsed, pöörderaadius hea; ja mis peamine- auto teab ise, millist mootorit parasjagu käitada: üle 80 km/h lülitub sisse ottomootor, linnas veereb sportlik SUV hiirvaikselt ja elektriliselt. Tagasilaadimine toimub mootoriga ja pidurdamisel.

Põhimõtteliselt on ka ise võimalik sõidu iseloomu pisut mõjutada, valides näiteks režiimi "Sport" või "EV"- see viimane siis, kui sõita on vaja linnatänavatel.

Lubatud all kuueliitrist kütusekulu ei õnnestunud meil kahjuks esile manada; pika päeva lõpetuseks kuvas kompuuter kombineeritud kütusekulu 7.5l/100 km. Põhjus on ilmselt maanteesõidu suures osakaalus; NX300h ökonoomsus ja keskkonnasõbralikkus avalduvad ikkagi linnatänavatel.


Kokkuvõtteks

Kes seni hübriidide osas kahtlev on olnud, võiks nüüd ümber mõelda. NX300h vastab suurepäraselt tüüpilise Eesti autoomaniku ettekujutusele kõiki vajadusi rahuldavast sõiduvahendist: neliveoline, ruumikas, luksuslik, keskkonnasäästlik, linnas ökonoomne; vähetähtis pole ka bränd ja auto omapärane väljanägemine.

Konkurentidega võrreldes on NX300h hinnad mõistlikkud, seda seetõttu, et juba standardpaketis on sõidukil peal pikk loetelu mugavusvarustust.

Madalaima, Comfort-varustusega 4-veolise hübriidi hind algab 41 990 eurost. Kõige kallima, Luxury hinnasilti tuleb lugeda alates 59 660 eurost. Kui võrrelda ühe põhikonkurendi, BMW X3ga, siis pruugib just varustuse hiiglapikk nimekiri olla see, mis NX300h-d eelistama paneb. Või saab kaalukeeleks siiski võimalus, nähtavalt (ja keskkonnasõbralikumalt) eristuda.

*Selgitus neile, kes pole kuulnud "võsahipsterist" (ing.k. "lumbersexual")- tegu on keskkonnasäästlikku eluviisi eelistava, kuldsete kätega, heal järjel oleva , trenditeadliku meesisendiga. Vt. ka "raidurseksuaal", "habedik", "metroseksuaal", "hipster". Igal juhul on tema üks neist, kellele NX300h tulemine tähistab ühe uue, luksusliku (aga mitte üleliia suure) ajajärgu algust.


Meeldis: mida rohkem vaatan, seda enam meeldib välimus

Ei meeldinud: salongi materjalikasutus, iseloomutu sõit

Ylle Rajasaar

Austria-Ungari-Eesti







Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Lexus ES

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Madalate jooksutuskuludega ruumikas sedaan, mis saab kiita suurepärase töökindluse ja tagaistme ees pakutava jalaruumi eest.