Proovisõit

Peugeot 508 RXH – nüüd ka esiveolisena ja soodsama hinnaga

Luksusautoks pürgiv keskklass
Esiveoline universaal-linnamaastur
Senisest hübriidist soodsam

Peugeot 508 RXH-ga proovisõidule minnes arvasin nagu nii mõnedki teised, et tegemist on hübriidse RXH esiveolise variandiga. Sest RXH indeksiga tähistati seni ju kõrgema kliirensiga nelikveolist universaalkerega hübriidset 508.

Juba täht „H“ tähendab eelduste kohaselt hübriidi. Kuid paraku ei ole see auto hübriid. See on esiveoline, automaatkäigukasti ja tavalise (kuid väga võimeka) diiselmootoriga sõiduk, mille n-ö täisnimi on:  508 RXH 2,0 BlueHDI EAT6 2WD. 

Põhiandmed 

508 RXH  on keskklassi auto, mille pikkus on 4,82 m, telgede vahe 2,82 m ja tühimass 1,79 tonni. Mõõtude, eriti telgede vahe põhjal võib järeldada, et tegemist on avara reisijateruumi ja suure pakiruumiga autoga. 

Nii see ka on. Suurekasvuline pikakoivaline võib tagaistmel jala mõnuga üle põlve visata ka siis, kui teine samasugune ees istub. Pakiruum on hästi pirakas ja mahutab 660 kuni 1860 liitrit kraami. 

Auto diiselmootoril on võimsust 133 kW/180 hj ning sellest jätkub vabalt suure auto liigutamiseks igas olukorras. See mootor tuli 508 mudelivalikusse koos viimase mudeliuuendusega, ehk tegemist on täiesti uue nähtusega. Automaatkäigukast ei ole õnneks PSA kurikuulus robotkäigukast (ETG), vaid traditsiooniline automaat, mille tähiseks EAT6. 

Kõrgem kliirens, 184 mm, väljendab auto maasturiambitsioone, sama rõhutab ka tema väliskujundus. Loomulikult, linnamaasturiks teda päriselt siiski nimetada ei saa, kuid 184 mm kliirens teeb siiski enamikule kompaktklassi linnamaasturitest silmad ette.  

Ehk keskmise eestlase, kel küllalt tihti asja ka metsa ja maastikule, autovajaduse rahuldab see masin täielikult. Ja mis seal salata, erinevad Allroad, Scout ja muid liignime kandvad kõrgendatud sõiduautod muutuvad autoostjate seas aina populaarsemaks.  

Tegemist on uuenenud 508 kõige eksklusiivsema versiooniga, mida müüakse vaid ühe varustustasemega. Sellisega, kuhu polegi eriti enam miskit hädavajalikku tarvis juurde lisada. Ehk n-ö „võta või jäta“ pakett, kus saab valida vaid seda, milliseid istmekatteid sa soovid. Neid on kokku viis varianti. 

Valikuvõimalust ei ole ka mootori ja käigukasti puhul. Tõsi täisautomaatsed LED esituled kuuluvad samuti lisavarustuse nimekirja, nagu elektriliselt avanev tagaluuk. 

Kõik muu aga, nagu navigatsiooniseade, vihmasensor jpm, on hinna sees.   

Selles varustuses 508 RXH maksab 31 800 eurot. Kallis? Muidugi, kui arvestada, et tavaline bensiinimootoriga 508 SW maksab juba alates 19 800 eurost. 

Samas, kõrgendatud maastikuversioonid on ka konkurentidel tavamudelitest oluliselt kallimad ja kui seni pidi sellise välimusega (hübriidse RXH) eest välja käima ligi 40 000 eurot, siis on see hind juba märksa parem. 

Liiati ulatuvad ka tavalise 508 SW tippversiooni hind 36 000 euroni ning sama mootoriga sarnase varustusega tavaline 508 SW maksab 31 400 eurot. Seega, soetada maastikuvõimekus vaid 400 euro eest, see ei kõla sugugi halvasti.    

Kujundus ja mugavus 

508 väliskujundus on viimase facelift’iga tunduvalt paremaks läinud. Auto ninaosale lisab soliidsust ja jõulisust esivõre püstisem ning veidi kandilisem kujundus ja sellele firmamärgi toomine. 

Ning muidugi uued LED esilaternad, mis omakorda mõjuvad värskendavalt.

RXH variandile lisavad omakorda aktsendi maastikuautolikud kujunduselemendid, püstised LED-päevasõidutulede ribad ning auto kere alaosa katvad plastdetailid, mis raamivad kenasti ära auto suure küljepinna.  Kõrgem kliirens lisab küljekujundusele visuaalset jõulisust. 

Kui küljekujunduses midagi häirima jääb, siis on see suure küljepinna suhtes veidi kitsaks jääv akende lint, ehk suure auto kohta pisut väikesed küljeaknad. Eriti tagaosas. Kui ma autorooli mõneks ajaks oma kaaslasele usaldasin, istusin tagaistmele. 

Ruumi on seal palju ja iste mugav, kuid hoolimata sellest tundsin ennast veidi ebamugavalt. Nagu puuris. Sest väljavaade tagaistmelt on üsna napp – ees varjavad seda esiistme suur peatugi ja jäme B-piilar, ning väike küljeaken ei aita väljavaadet oluliselt parandada.  

Siit kasvab välja üks üldine tendents – kui esiistmed muutuvad üha mugavamaks ja seal istudes olemine avaramaks, siis tagaistmed omandavad üha enam „tagavara-istme“ staatuse. Seda tingivadki suuresti üha ahtamaks muutuvad tagumised küljeaknad. Milles üheltpoolt on „süüdlaseks“ automood, mis dikteerib tahapoole üles pöörava külgakna-joone, teisal ilmselt ka konstruktiivsed (turva)kaalutlused.

Mille tulemusena muutuvadki autode tagaistmed omamoodi „turvapuuriks“. Lisaks tuleks selliste autode puhul, kus ei ole taga kolme eraldi istet, lõpetada see viie istme petujutt. Ei saa ju kuidagi nimetada istmeks mingit ebamäärast muhku kahe äärmise istme vahel. Õigem ja ausam oleks öelda, et auto on neljaistmeline, kuid hädavajadusel võib mahutada ka viis inimest. 

Kuid eeltoodu ei ole etteheide 508-le, see käib enamuse tänapäevaste autode kohta. Ja 508 tagaaknad on isegi päris suured võrreldes näiteks veel karmimalt moe ohvriks langenud Opel Mokka või mõne teise samalaadsega. Mina igatahes ootan tagasi aega, mil suuremad autoaknad jälle moodi tulevad. 

Sõitjateruum 

508 RXH siseruum ei anna porisemiseks suuremat põhjust. Materjalid on kvaliteetsed, töö täpne. Eriti hea mulje jättis siidise pealispinnaga, mõnusalt pehme armatuurlaua plast. 

Ka madalamal paiknevad plastpinnad, mille arvelt tavaliselt kokku hoitakse, on sellel autol korraliku kvaliteediga. 

Suurepärane on ka 508 roolitagune kelladeplokk. Ma ei olegi nii hästi loetavat, selget ja täpset, hästi teravustatud joonisega spidomeetrit varem näinud. 

Suuresti aitab selle loetavusele kaasa ka asjaolu, et spidomeeter ei ole kaugele sügava toru põhja lükatud, nagu nüüd moeks, vaid toodud roolile võimalikult lähedale. Ka kõik muud roolitagused näidikud on väga hea kvaliteediga – hästi loetavate kirjadega.

Hea loetavusega on ka keskkonsoolil asuv suur ekraan. Mugav on, et see ekraan ja roolitagused näidikud on ühel kõrgusel. Suure ekraani intuitiivsel kasutamisel tekkis vähemalt minul veidi raskusi, 308 ekraanimajandusega sain ma paremini hakkama. 

Nii esi-kui tagaistmed on mugavad, nende poolnahkne istmekate mõnus ja kvaliteetne. Esiistmed teeb pikakoivaliste jaoks eriti mugavaks võimalus istmepatja pikendada. 

Mugavusearmastajale on kindlasti boonuseks pakiruumi elektriline avamine ja sulgemine. Pakiruumi laiendamisel tagaistmete arvelt tekib küllalt tasane põhjapind. 

Kindlasti on plussiks ka pakiruumi põhja täiendav, eemaldatav plastkate, mis säästab pakiruumi põhja määrdumisest. 

Pisut saab viriseda panipaikade teemal. Sedavõrd suures autos on panipaiku üsna vähe. Esiistmete vahelise käetoe alune panipaik on väike – telefon ja fotokas ja ongi täis. 

Käetoe ees on väike suletav sahtel auto võtme tarvis. Lisaks veel kindasahtel, ja ongi kõik. Uksesahtlid on sellise kujuga, et seal joogipudel püsti ei seisa ja kuhugi mujale pole seda ka panna.

Tõsi armatuurlauast käib välja ka topsihoidik, kuhu väiksem pudel ära mahub, kuid moodustuv pudelitorn pole just eriline vaatamisväärsus ega ka mugav mitte. Kuid see on aga ainus miinus ning kokkuvõtlikult on 508 RXH salong väga kvaliteetne ja ilus. 

Sõit 

Sõita on 508-ga mugav, isegi väga mugav. Rooli ja juhiistme seadeulatus on tõesti väga suur, mis aitab igaühel vaevata mugavat sõiduasendit leida. Mugavust lisab võimalus seada juhiistme padja pikkust. 

Auto kiirusnäitu ja kiirushoidikuga valitud kiirust dubleerib numbriliselt väike ekraan armatuurlaua peal. Sellel on juhi jaoks kindlasti ka distsiplineeriv mõju – kui sõidukiiruse näit nii selgelt ees särab, siis veidi „arem“ juht enam nii kergelt lubatud kiirust ei ületa. Seetõttu on isegi kahju, et seda ekraani saab maha keerata. 

508 rool on parajalt tundlik ning annab head tagasisidet rataste all toimuvast. Kindel ja üllatavalt vähe kalduv on kõrge kliirensiga RXH ka kurvisõidul. Vedrustus on just parajalt jäik/pehme ning seetõttu jäävad väiksemad ebatasasused üle lugemata hoolimata madalatest rehvidest (245/45 R18).

Automaatkäigukast toimib hästi, täpselt ja märkamatult. Ainuke, mis mootori ja käigukasti koostööd veidi häiris, oli märgatav turboviivitus, kuid seda sai leevendada gaaspedaaliga otsustavamalt toimides. 

Kütusekulu 

Olen viimasel ajal üha enam huvitunud prooviautode kütusekulust. Põhiliselt seetõttu, et näha, kui suur on erinevus teooria, elik tehase näitude, ja tegeliku kütusekulu vahel. Kui selle auto kätte sain, näitas mõõdik vaid kahekohalist läbitud kilomeetrite arvu. 

Uskmatuid, kes tehase kulunumbreid ei usu, on ikka lohutatud sellega, et sõidate auto korralikult sisse ja küll siis muutuvad ka kütusekulu numbrid väikesemaks. 

Minu praktika uute autodega on küll näidanud, et see on pigem teooria ning mingit väga märgatavat muudatust kütusekulu numbrites ei tule. Pigem on vahe märgatav suvisel ja talvisel sõidul. 

508 RXH-l lubatakse kütusekuluks 4,2/5,2 l/100km maanteel/linnas, mis vastab EURO 6 diislinormile. Tallinna – Rakvere sõidul, kus saab kiirushoidikule seatud kiirusega ühe soojaga edasi-tagasi ilma möödasõitudeta hakkama, näitas reisiarvesti 5,0 l/100 km. 

Tavalisel kaherealisel ja veidi kurvilisemal maanteel, kus tuli aeglustada ja mööda sõita, kujunes lõpptulemuseks 5,5 l/100 km. Kahe erineva marsruudi ja tingimustega pikemal linnasõidul Tallinnas kujunes kütusekuluks 5,5 ja 6,0 l/100 km.  Seega oli tulemus maanteel päris tavapärane – umbes liiter üle „normi“. Linnas oli nn. „ülekulu“ meeldivalt väiksem.

Kokkuvõtteks 

508 RXH on minu jaoks ehtsa prantsuse automugavuse võrdkuju. See on väga hea ja ilus auto - täpse koostekvaliteediga, kvaliteetsete sisematerjalidega ja heade sõiduomadustega. Oma salongikvaliteedilt tikub see luksusautode poole, mida näitavad ka tippmudelite hinnad. 

Tänu kõrgemale kliirensile võib selle autoga ka muretult ebatasematele maastiku- ja metsateedele minna. Kindlasti on see väga hea ja mugav reisiauto ka pikal reisil.

Proovisõiduauto võtit oli seekord tõesti kahju tagasi anda…


Meeldib:  peaaegu kõik, eriti erakordselt hästiloetav spidomeeter

Ei meeldi:  panipaikade nappus, veidi ahistav tagaistumine


Jüri Lass


Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Peugeot 2008

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Teravaima juhitavuse, nelikveo või odavama hinna otsinguil tuleb konkurentide poole vaadata, aga 2008 trumpideks on omanäoline interjöör - mida ülejäänutega segamini ei aja - ning vaikne vedrustus, mis tagab väga hea sõidumugavuse ka konarlikel teedel.

Kasutatud auto testid

Peugeot 307 (01-07)