Proovisõit

Uuenenud Toyota Auris: hübriid võidab südameid

Säilinud on Aurise äratuntav joon
Jõuallikate valik senisest laiem
Hind alates 14 690 eurost

Müügisaalidesse kas on juba jõudnud või jõuab kohe uuenenud Toyota Auris, väike-keskklassi sõiduk, mille teine põlvkond tõestas ka Eestis hübriidajamiga sõiduautode läbilöögivõimekust.


Aurise uuenduskuur ei ole olnud nii põhjalik kui Yarisel või Avensisel- esimesena näeb vahet esiosas, kus uue kuju on saanud iluvõre, tuled ja kaitseraud- aga väga suured muutused oleksidki ehk ära nullinud selle “miski”, mis teeb Aurise tänavapildis äratuntavaks.


Toyota sõpradele on Aurisel pakkuda mõnigi hea uudis aktiivturvalisuse vallas, uusi ostjaid võiks ahvatleda edasiarendatud hübriidtehnoloogia ning normaalne hind.



Välimus igavalt meeldejääv


Just nimelt, igavalt meeldejääv välimus! Iga komponent eraldi vaadelduna mõjub nagu iga teine, kaasaegne autokujunduselement. Üheskoos moodustavad nad selle, mida juba eelmise põlvkonna puhul võis nimetada konservatiivseks, ajatuks Aurise- disainiks.



Kaasajastatud esi-ja tagaosa ning madalamale toodud raskuskese loovad mulje laiemast ja sportlikumast sõidukist. Esimestele leedidele on lisandunud nüüd ka leed-tagatuled, mille kuju meenutab avatud juuksenõela.


Interjööris jätkub kandiline ruumikus- veidi kaasaegsema joone saanud armatuurlaud “kukub” jätkuvalt üsna sirgelt alla, jättes eesistujaile kõvasti jalaruumi ning lihtsustades vajalike nuppude silma ja sõrmega tabamist.


Ehkki juba eelmisele Aurisele ei olnud suuremaid etteheiteid salongi materjalide kasutuse osas, väidab tootja, et ilulõigatud Aurises on kõik veel suurepärasem, luksuslikum, kaasaegsem. Plast on käe all pehme ning puudub uuele autole iseloomulik lõhnabukett.


Istmed on enam-vähem, jaapani autodele omaselt askeetlikud, aga neis kannatab sõita ka pikemat vahemaad, ilma, et peaks vahepeal istenurka mugavamaks korrigeerima. Juhiistmele on lisatud elektriliselt sätitav nimmetugi, seda ka madalaimas, Standard varustusastmes.


Meeleolu loob 4,2-tolline TFT ekraan, mille pilt on selge ja kasutamine üsna lihtne. Siinkohal soovitan julgelt, tellida lisavarustusena kaasa navi, mis on kiire, täpne ja kuvab õigeaegselt suunised, kiiruspiirangud jm teekonnal hädavajaliku.



Uuenenud Aurist pakutakse kahes kereversioonis: luukpärana ja ruumikama, Touring Sports versioonina. Kel vaja ratastel magamistuba, see vaadaku Touring Sportsi poole, võrrelduna luukpära 360-liitrise pakiruumiga, lubab Touring Sports koguni 530-liitrist pakikandmisvõimalust. Istmete oskuslikul kokkulappimisel saab selle auto tagaossa kujundada rahulikult terve magamistoa.


Kui midagi ette heita, siis panipaikade vähesust ja väiksust. Pikal sõidul võivad taga istujatel jalad tulitama hakata, aga kui tahaistmele lubada vaid kaks istujat, siis jääb neile mõningane mänguruum siiski alles. Täpsuse huvides, Auris (eriti selle hübriidversioon) on mõeldud linnas liiklemiseks. C-segmendi sõidukiga nelja-või viiekesi pikamaa-otsade tegemine on siiski pigem erand kui reegel.


Samm edasi aktiivturvalisuses


Uued autod on tänapäeval enamasti ühtviisi sõidetavad ning valiku langetamisel hakkavad mängima pisiasjad- kui palju saab kaasa head ja paremat standardvarustuses ning mida tuleb juurde valida lisanimekirjast?


Standardvarustuses Aurisel on peal näiteks “saada-mind-koju” esituled, rehvirõhu hoiatussüsteem, juba räägitud elektriline nimmetugi. Uudse Toyota Safety Sense abipaketi saavad autoga kaasa üksnes kõrgema, Luxury varustustasemega Aurise ostjad, teistel tuleb see lisaks tellida.



Soovitan seda tungivalt teha, sest mõnesaja eurone väljaminek auto liisingmaksetes tunda ei anna, küll aga aitab sõiduturvalisusele märkamatult (see-eest aktiivselt) kaasa. Sõidurajalt lahkumise hoiatus, liiklusmärkide “lugemine”, automaatselt peale-ja mahalülituvad kaugtuled on tänastel sõidukitel pigem uus normaalsus kui kosmoseteadus.


Nimetatud turvapaki olulisim assistent on PCS ehk kokkupõrke ennetussüsteem, mida ajakirjanikud väikesel ringrajal “seina sõites” testida said. Olukorras, kus teele ilmub ootamatu takistus, pidurdab auto hoo ise maha. Tõsi, juhil on soovitav olla täie teadvuse juures, et mitte valesid liigutusi teha.


Kiirusel 40 km/h liginev sein paneb alateadlikult pedaale sõtkuma ja rooli kõrvale keerama- kui sellest paanikakohast aga üle saada, siis pidurdab PCS suhteliselt sujuvalt hoo maha ning laupkokkupõrget ei toimu.


Süsteemil on veel üks nüanss- nimelt annab lidari-ja radarisüsteem aegsasti visuaalselt ja heliliselt märku, kui teel varitseb oht. Kui siis juht õigeaegselt ei reageeri, võtab Auris juhtimise korraks üle, et olukord päästa. Avariiennetussüsteem rakendub kuni 80 km/h ja on seega mõeldud ennekõike linnaliikluses ohtude ennetamiseks.




Jõuallikatest loomupäraseim jätkuvalt hübriid


Uuenenud Aurise mootorivalik on veidi täienenud: 1,33-liitrisele Dual VVTle ja 1,6-liitrisele Valvematicule lisandub uus turbobensiinimootor 1,2T. 1,4-liitrise D-4D diiselmootori kõrvale pakutakse võimsamat, 1,6-liitrist turbodiiselmootorit. Rivi lõpetab 1,8-liitrine hübriidmootor.


136-hobujõulist, 142Nm/4000rpm mootorit tuleb pidada Aurisele loomuomasemaks jõuallikaks. Esiteks võlub hübriidi hea dünaamika, teiseks muidugi võimalus, sõita linnakiirustel üksnes elektrimootoriga. Kolmandaks- hübriidmootoriga Aurisel on mugav elektrooniline automaatkäigukast.



Tavapäraselt otsustab Auris ise, milline moodus sõitmiseks sobivaim, aga jätkuvalt saab juht nupust valida EV/ECO/POWER sõidustiili. Elektriline EV- MODE rakendub üksnes madalatel linnakiirustel ning juhul, kui akudes on piisavalt elektrit.


Ehkki särtsuga sõiduraadiuseks pakub tootja tagasihoidlikult 2km korraga, piisab sellest küll ja rohkem, et näiteks vanalinnas oma vajalikud sõidud ära teha. Ka ei ole jamamist pistikute ja laadijatega, akusid laetakse sõidu ajal ning vastav teave kuvatakse kogu sõidu ajal juhi silme ette. Nii on võimalik oma sõidustiili ise kohandada ja särtsuga läbitavaid distantse pikendada, valides ökomad sõiduvõtted.


Regeneratiivset pidurdussüsteemi pakuvad täna mitmed autotootjad, “toodetud” energia kasutatakse ära auto elektrisüsteemide käigushoidmiseks. Toyota on valinud teise tee ning kasutab salvestatud särtsu linnadžunglist heitmevabamalt läbiloovimiseks.



Sõitsin hübriidiga Waterloo radadel ühtekokku sadakond kilomeetrit, linnasõidu osakaal oli selles ehk viiendik. Lõplikuks keskmiseks kütusekuluks jäi 5,3l/100km.


Ajakirjanikele pakuti proovida ka uut, 1,2-liitrist turbobensiinimootorit ning 1,6-liitrist turbodiislit. Viimase puhul võib rääkida ka lõbusast sõidust, sest minekut ja väänet on sel jõuallikal parasjagu niipalju, et teravamates kurvides kumm vilisema võtta.


Et Auris on oma loomu poolest pigem malbe linnaloom, ei tahaks ma diislit eriti innukalt soovitada. Euroopa riikides, kus diiselmootoreid kirglikult armastatakse, on tal ehk pointi, Eesti oludes, kus linnad on väikesed ja distantsid lühikesed, kuulub minu eelistus siiski hübriid-Aurisele.




Neli varustustaset ja mõistlik hinnapoliitika


Uuenenud Aurisele pakutakse nelja varustustaset: Standard, Active, Active Plus ja Luxury.  Odavaima, Standard-varustuses, 1,33 Dual VVT-i mootoriga Aurise hind algab 14 690 eurost. Luxury-paketiga hübriidi eest aga tuleb eurosid välja käia 24 660 eurot.


Praegu pakub tootja võimaluse, 590 euro eest “tuunida” oma auto Active Plus tasemele, lisades selle raha eest ridamisi kellasid ja vilesid: Bi-LED esituled, püsikiirushoidiku, vihma-ja hämaraanduri, elektriliselt lapitavad küljepeeglid jms.


Elu on näidanud, et eesti ostja valib kõige meelsamini keskmises varustusastmes auto. Kui paneme kokku hübriidmootori ja soodsa Active Plus tasemele ronimise, saame Aurise, mille hind jääb 22 500 euro kanti. Kui hübriidmootor aga kõrvale jätta, saab pakkumisest Aurise kätte 17 780-eurose erihinnaga.




Kokkuvõtteks


On tore tõdeda, et kohustusliku ilulõikuse käigus ei ole Auris kaotanud oma äratuntavat eripära, jäädes jätkuvalt massidele meeldivaks ja hinna poolest jõukohaseks sõidukiks. Lisandunud jõuallikate valik annab võimaluse ka nendele, kes “koguni 2 kilomeetrit elektriga”- fenomenist aru ei saa, aga vajavad ruumikat ja ökonoomset töölooma.


Väiksemale perele on Touring Sports oma 530-liitrise pagasiruumiga tänuväärne sõiduabiline. Ka kujutan ma ette, et taksojuhid võiksid rohkem Aurise poole vaadata, enamasti sõidetakse taksos ikka ühe-kahekaupa, hübriid aga annab linnasõitudel tuntava (keskkonna)eelise.




Meeldis: konservatiivne välimus, hübriidmootor

Ei meeldinud: helimärguannete pealetükkiv toon, vähe ruumi tagaistmel


Ylle Rajasaar

Tallinn-Brüssel-Tallinn



Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Toyota GR Supra

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

Toyota GR Supra pole nii eesmärgipärane, kui Alpine A110 või Porsche 718 Boxster, kuid on tänu võimsale mootorile, tagaveole ja jäigale kandmikule samuti lustlik kaaslane, edestades nimetatuid nii mootori elastsuse kui ka praktilisuse osas.