Proovisõit

SsangYong Tivoli: pass auf, der Drache kommt!

Korea vanima autofirma uusim mudel
Omapärane välimus, korralik interjöör
Sõiduomadused head, sidur veider

Jutu alustuseks seletan lahti veidra välismaakeelse pealkirja. Sellist nime kandis 80. aastate alguse Saksa geo-etno-popansambli Dschinghis Khan üks lugu ning eesti keeles kõlab see "Hoia alt, lohe tuleb!" Tegelikult isegi topeltlohe, sest Korea vanima autotootja nimi SsangYong tähendab ligikaudu "kahekordset lohet".

Võõras SsangYong eestlastele ei ole, seda marki sõidukeid müüdi meil möödunud sajandi lõpus ja käesoleva esimesel kümnendil. Igati rahuldavate sõidukite (tollal sai SsangYong palju oskusteavet Mercedeselt) müüki piiras nende ... viisakalt öeldes, omapärane välimus. 

Olgu siin mainitud nelikveoline hiid-mahtuniversaal Rodius (mille kõik vene keelt oskavad autoajakirjanikud üksmeelselt Urodiuseks ristisid) või maastur Actyon . Tõsi, mulle on küll arusaamatuks jäänud, miks kolm aastat hiljem Actyonile õige sarnase disainiimega X6 turule tulnud BMW selle eest kiita sai, kuid ega ma masside psühholoogias kodus ei ole kah.

Kuid aitab ajaloost. Tänavu kevadest on SsangYong Eestis taas müügil, edasimüüjaks Topauto. Ning nüüd jõudis salongi ka uusim mudel, kevadel Genfis näidatud kompakt-krossover Tivoli. What Car? Eesti sai proovisõiduks uhiuue, vaid 68 km läbinud eksemplari.

SsangYong TivoliTivoli välimus ei meenuta õnnetuid eelkäijaid milleski. Kujundus öeldakse pärinevat itaallaste sulest, ka nimi Tivoli ei tähenda Kopenhaageni lõbustusparki ega selle arvukaid analooge, vaid viitab Rooma lähedal asuvale väikelinnale, mis juba antiikajal oli rikaste ja ilusate suvituskohaks.

Mulle meeldib, et Tivoli ei järgi praegust ümarat disainistandardit, vaid on mõnusalt kandiline. Silma hakkavad radiaatorivõre puudumine (kas kujundajatel sai villand mõnede Euroopa markide vaalasuude vaatamisest?), omapäraselt rõhutatud rattakoopad ning A-piilar, mis kohtub katusega selgelt väljendatud nurga all, mitte sujuvalt. 

Viimane võte annab muide sisenemisel-väljumisel meeldivalt palju pearuumi, ja koos tahapoole tõusva aknajoonega tuletab pisut meelde Suzuki Swifti või eelmise põlvkonna Škoda Fabiat. Soovi korral saate lasta Tivoli katuse ja küljepeeglid ülejäänud autost erinevat värvi värvida, ja see 650-eurone kulutus edevusele ei ole minu arvates liigne.

Tivoli (peale baasversiooni) varustatakse ka tagurduskaameraga, kuid see asub meie kliima jaoks liiga madalal ja määrdub üsna ruttu.

SsangYong TivoliAuto sisemus üllatab kõigepealt ruumikusega, sealhulgas tagaistmel. Armatuurlaua kujundus on tagasihoidlik, pehmet plasti kohtab harva, kuid koostetööle pole midagi ette heita. 

Esiistmed on mugavad ka pikal sõidul. Need ei haara istujat endasse, vaid lasevad pikemal sõidul isteasendit pisut muuta. Külgtugi on sportlike ambitsioonideta sõiduki jaoks piisav. 

Mõni juht võib puudust tunda rooli pikisuunas reguleerimisest -- seda ei saa ka lisatasu eest. (Lohutage end sellega, et köetava rooli ning ventileeritava juhiistme saate).

Baasversioon varustatakse USB-, AUX- ja Bluetooth-liideseid eviva raadioga, kallimad Tivolid aga saavad puutetundliku ekraaniga infolustisüsteemi, millel AUX-sisendi asemel koguni HDMI-pesa. Internetiühendust ei ole (ja kellele seda vaja?). Selle asemel pakuvad SsangYongi programmeerijad kahte mõnusat funktsiooni. 

Kõigepealt on (kahetsooniline automaatne) kliimaseade varustatud mäluga. Kui autot kasutab vaheldumisi kaks inimest, saab kumbki oma temperatuuri ning õhuvoolu suundade ja kiiruse eelistuse salvestada ning hiljem ainsa nupu vajutamisega taastada.

SsangYong TivoliTeine "featuur" on lõbusam -- mul ei tulnud selle nimetamiseks pähe muud sõna kui "blondikompass". Nimelt kuvab Tivoli mootori käivitamise järel (ja üldse iga kord, kui arvab, et nüüd võib manööverdamiseks minna) näidikuplokis asuva ekraani parempoolsesse ülanurka esirataste asendi pildi (loomulikult muutes seda vastavalt rooli pööramisele).

Pakiruum -- 423 l -- on piisavalt suur. Tagaistmete seljatugede allakeeramine jätab põrandasse õige piraka astme, kuid topeltpõhja abil saab tekitada ka tasase põranda. Tõsi, proovisõiduautol nimetatud põhja ei olnud.

Jõuallikate valik on lihtne, koosnedes kahest 1,6-liitrisest. Ottomootor on vana kooli kaudpritsega jõumasin, mis arendab 6000 p/min juures 128 hj. Seda, et ta pöördeid nõuab, saate juba enne sõitu teada -- suurim pöördemoment 160 Nm saabub alles 4600 pöördel.

Diisel annab 115 hj ja 300 Nm, kuid jõuab müügile veidi hiljem.

Mõlemad mootorid komplekteeritakse kuuekäigulise käsikäigukastiga ning on lisatasu eest saadaval ka kuuekäigulise "automaadiga". Nelikveolised Tivolid lasevad end veidi oodata.

SsangYong TivoliSõidab Tivoli kenasti. Mürasummutus on ida poolt pärineva auto kohta õige hea, seda eriti tagumiste rattakoobaste osas. Kruusal sõites ei tekkinud kordagi muljet, nagu lööksid kivid vastu autokeret seestpoolt. Rohkem jäi kõrva üsna kõrge kabiini üldine kumin.

Asfaldil on auto sõiduomadused igati rahuldavad, sõidumugavusele aitasid kaasa ka ebaproovisõiduautolikud 16-tollised veljed rehvidega 205/60 R 16. SsangYong pakub ka 18-tolliseid rattaid, kuid ma ei soovita nendele raha raisata.

Kruusal käitub Tivoli ootamatult hästi -- mitte niivõrd sportlikult, kuivõrd kindlalt. ESP sekkub juhi tegevusse suhteliselt vara, kuid mitte häirivalt. Kordan, et tegu ei ole sportautoga.

Ottomootor minus liiga suurt vaimustust ei tekitanud, tundudes pisut tuimana. Võib-olla paraneb asi sissesõidu järel. Kord hoog sees, veab jõuallikas autot aga muretult.

Proovisõidu lõpuni ei suutnud ma harjuda siduri- ja gaasipedaalide käitumisega, nii et sujuv, rahulik ja vaikne paigaltvõtt oli pigem õnneasi. Kuid muidugi võivad sobivad oskused Tivoliga pikema kooselu vältel tekkida.

Proovisõidu keskmiseks kütusekuluks kujunes 6,6 l/100 km, mis on üpris hea tulemus.

Hinnad on esialgu teada kolmele versioonile, kõik ottomootoriga esiveolised. Baasvarustus Crystal tähendab käsikäigukasti ja selline auto maksab 13 990 €. Rikkalikum Quartz maksab 16 290 €. Lisanduva 2300 euro eest saate aga 16-tollised valuveljed, juhi põlvede turvapadja, seatava kõrgusega juhiistme, tagurduskaamera, 7-tollise ekraaniga infolustisüsteemi, vihmaanduri, isetumeneva peegli ja muudki, nii et tegu on väga mõistliku kulutusega. Quartz-varustusega koos saab tellida ka automaatkäigukasti, mis lisab hinnale 1700 €, seega küsib Topauto praegu kõige kallima Tivoli eest 17 990 eurot.

Kokkuvõtteks leian, et topeltlohe uusim mudel suudab kompakt-krossoverite hulgas konkurentsi pakkuda küll. Varustust on hinnas kõvasti, ruumi üksjagu ja meelerahu aitab säilitada Tivoli viieaastane garantii. Läbisõidupiiranguta, mõistate.

Meeldis: kujundus, sõiduomadused, varustus.

Ei meeldinud: tuimavõitu mootor, raskestimõistetav sidur.


Olev Toom

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Seat Ateca

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Ateca on nägus linnamaastur, mis juhitavuse osas klassi priimuste seas, pakkudes kasutajale õnnestunud kompromissi mugavusest ning praktilisusest. Lähisugulaste arvestuses on see paremini viimistletud kui Škoda Karoq, olles VW Tiguanist hoomatavalt soodsam.