Proovisõit

Uuendatud Porsche 911: edaspidi vaid turboga

Uus 3-liitrine turbomootor
Värskendatud veermik ja varustus
Hind alates 97 200 eurost

Kui tilgakujuliste esituledega mudelipõlvkond (996) välja arvata, on iga uue Porsche 911 esitlemist saatnud autokaugete inimeste õlakehitus – “mida nad esitlevad, kui auto täpselt samasugune välja näeb?”. Seekordnegi uudis ei eristu esmapilgul eelkäijast kuigivõrd. 

Kindlasti peitub põhjus ka selles, et Porsche tõi välja vaid olemasoleva toote värskenduse – endiselt on tegemist mudelipõlvkonnaga 991 (911 on üldine kommertsnimetus), aga lõppu saab nüüd kirjutada rooma numbritega II. 

Kerge värskendus

Nagu öeldud, ei jää väljast esmapilgul silma ühtki olulist muudatust. Lähemal uurimisel selgub siiski, et näiteks mootorikatte õhuavad ja neid katvad tumedad ribid on eelkäijast erinevad, tagatulede disain sai imepisut teistsugune ja loomulikult saab uudis uhkeldada erinevate veljeversioonidega. 

Lisaks evib 911 nüüd ka suurematelt margikaaslastelt tuttavaid ruudukujulisi neljapunkti leed-päevatulesid. Aga sellega suures plaanis asi piirdubki.

Sees on suurimaks uuenduseks infolustiseadme PCM järgmine põlvkond, mis saab standardiks kõikidel 911-del, varustustasemest hoolimata. Euroopa kaardiga naviseade, 64 Gb SSD kõvaketas, 2 SD kaardipesa, Apple CarPlay jt. on vaid osa 7-tollise puutekraaniga juhitava süsteemi omadustest. 

Väiksem mootor, rohkem jõudu

Uue põlvkonna Porsche suurim uuendus peitub kahtlemata hoopis (taga)kapoti all. Nüüdsest tulevad nii Carrera kui ka Carrera S 3-liitrise mootoriga, mille kärbitud töömahtu aitavad kompenseerida 2 turbot jõuallika eri külgedel (endiselt ju bokser!). 

Tootja ütleb, et suuremat downsizingut ei saanuks teha, ilma et oleks kannatanud pöördemoment ja kütusekulu näitajad.

Küsitud sai ka veel pisemate mootorite võimalikkuse kohta, aga jutud 4-silindrilise jõuallika tulekust 911 kapoti alla lükati esitlusel üsna kähku ümber. Samas usun ise (ilma Porschega konsulteerimata), et näiteks Caymani/Boxteri puhul võiks selline versioon juba lähitulevikus aktuaalne olla küll.

Mida siis mootorite kohta veel öeldi? Seda, et Carreral teeb see 370 Hj ja 450 Nm, S-i samad näitajad on 420 hj ning 500 Nm. Tänu turbodele on jõuallikas ligi 15 kg raskem, aga see kompenseeritakse väidetavalt muude detailide kaalusäästu abil.

Seega said mõlemad versioonid juurde 20 hj, keskmist kütusekulu suudeti samas ligi liitri võrra vähendada. Käigukasti variandid on endiselt mõlemad 7-käigulised, aga muidugi said needki uued seadistused turbo karakteristikutest sõltuvalt. Tootja ütleb, et üha rohkem ostjaid soovivad kahe siduriga (siingi muudeti hooratta ja siduri ehitust) PDK-ga varustatud masinat, aga loomulikult jäi alles ka käsikasti soetamise võimalus. 

Nelikroolimine ja võimsad pidurid

Uue asjana pakutakse 991 II Carrera S-le nelikroolimist. Kuni kiiruseni 50 km/h pööravad tagarattad esimestega vastupidises suunas, üle 80 km/h aga samale poole. 

See vähendab muuhulgas auto pöörderaadiust 0,4 m võrra 10,7 meetrini ning aitab suurtel kiirustel kurve stabiilsemalt läbida.

Muuseas, paberil võib tagarataste maksimaalne pöördenurk – 2 kraadi – tunduda nadivõitu, aga esiratastele üle kandes tuleks sama efekti saavutamiseks rooliratast keerata juba tervelt 32 kraadi!

Lisandus ka võimalus tellida esiosa hüdraulilise tõstmise võimalus – näiteks “lamavatest politseinikest” üle sõitmiseks või konarlikul teel kulgemiseks saab masina nina veidi kergitada, kiiruse suurenedes üle 30 km/h laskub auto taas vanale tasemele.

Tootja väitel evib 911 ka klassi parimat pidurdusvõimekust. Kasutusel on paksemad ja suurema puutepinnaga piduriklotsid ning lisavarustusena saab S-le tellida seni vaid Turbol kasutusel olnud keraamilised pidurid, mille esiketaste läbimõõt on 410 mm – see on üle 16 tolli! 

Kokkuvõtteks

Tegelikult on igasugu lisavidinaid ja –süsteeme uuel Porschel ütlemata palju. Osa päris uued, osa tuttavad seni vaid võimsaimatelt versioonidelt, mida nüüd pakutakse juba baastasemel. 

Oluline on meelde jätta, et vabalthingavate mootorite ajastu sai läbi ka Porsche leeris – olid ju kontsernikaaslased Audi ning VW selles vallas suunda näidanud juba ammu.

Sellest hoolimata on endiselt tegemist väga kiire ja ülihea juhitavusega sportautoga. Eelkäijaga võrreldes suutis näiteks parimas seades Carrera S läbida ikoonilise Nürburgringi Nordschleife 8 sekundi võrra kiiremini. Arvestades ringi ligikaudu 22 km pikkust ei tundu kuigi suure vahena?

Mõtelgem siis nii – keskmise vormel 1 võistluse pikkuse jooksul edestaks uudismudel vana ligikaudu pooleteist minutiga. Ehk teisisõnu saaks F1 radade mõistes sisuliselt ringiga pähe.

Lõpetada võiks (küll pisult nukravõitu) naljaga. Margifännid teavad, et 10-20 aastat vana 911 valikus võib Turbo-mudel maksta kordi rohkem, kui tavalised versioonid. Seega tekib 20-30.ndatel palju uusi Porsche omanikke, kellel ka garaažis oma uunikumistaatusesse pürgiv Porsche 911 turbo – tõsi, seda väikse tähega. 

Meeldib: endiselt pea kõik peale maksumuse.

Ei meeldi: hind (enamjaolt sellepärast, et ei saa seda endale lubada).


Argo Verk, Hockenheim-Tallinn



Vaata autofirmade sooduspakkumisi