Proovisõit

Audi A3 Sportback e-tron: kas tulevik on hübriidide päralt?

50 km vaid elektri jõul on reaalsus
Kogu hübriidne sõiduraadius kuni 940 km
Hind alates 38 800 eurost

Volkswageni grupi autosid ei ole viimasel ajal tavaks hea sõnaga jutuks võtta, ehkki neid, kes probleemi olemusest aru saavad, on tõenäoliselt oluliselt vähem kui neid, kes rehmavad lihtsalt käega ja ütlevad, “ah, mingi jama seal mingite noksidega oli…”

Tänaseks on selgunud, et väidetav Euro5 ja Euro6 normidele vastavate diiselmootorite lämmastikoksiidi näitudega manipuleerimine on pigem globaalne, mitte ühte tootjat iseloomustav trend ning sama on tõenäoliselt teinud teisedki tootjad. 

Piirid ja pilt muutuvad järjest hägusemaks ning pinnas vandenõuteooriate tekkimiseks on soodne. Vandenõuteoreetikud väidavad, et kogu see “noksidega” (NOx) manipuleerimise avalikustamine on vajalik, et diiselmootor välja suretada ja hübriidtehnoloogiad laiemalt kasutusele võtta. 

Segadusseajav aga tõsi - seesama seinanaelutatud VW grupp on üks elektri- ja hübriidsõiduki arenduse eestvedajaid. Alguses kontseptsõiduk, siis juba Porsche ning ongi käes Audide ja VW-de kord. Inimene aga, kes seni VW grupi brändidest lugu pidanud, rehmab taas käega ja ütleb, et ah, ostan ikkagi.

Hübriid-Audidest jõudis Eestisse esimesena A3 Sportback e-tron. Pealt ja seest nagu tavaline A3 Sportback, aga sisu poolest südikam ja silmnähtavalt keskkonnasäästlikum. Audi e-tron tehnoloogia on järgi proovitud juba Porsche peal ning selle jõudmist laiema ostjaskonna käeulatusse võib pidada vaid tänuväärseks.



Sama kest, särtsum sisu

A3 Sportback e-troni välimusel ja olemusel polegi pikemalt mõtet peatuda- kuni neli sõitjat mahub kenasti, tagaistmel istumine on pikemal teel paras kannatus, sest vedru on jäik. See-eest saab põlved torgata esiistme seljataga olevasse ergonoomilisse lohku.

Salongi üldilme on elegantne, kaasaegne, väljapeetud. Panipaigad on pisikesed, pakiruum aga suhteliselt ruumikas. Koostekvaliteet on suurepärane ja salongi materjalid kõrge kvaliteediga. Salongis on vaikne, seda nauditavam on pikal sõidul muusikat kuulata, audiofiilid võiksid tõsiselt rõõmustada.

Varustustasemeid on kolm: Ambition, Attraction, Ambiente ning lisavarustuse nimekiri on Audile omaselt mitme lehekülje pikkune. Vastavalt soovile saab igaüks komponeerida endale just sellise sõiduki, mida vaja.

Juhi infovälja peamise osa, lisaks armatuurinäitudele, moodustab sõidu alguses armatuuri keskosast vaikselt väljalibisev 3,5-tolline leedekraan. Lisavarustusena saab juurde tellida MMI® navigation plus-i, mis piltkirja abil laseb jälgida energia voolamist auto hübriidsüsteemis.


Kaks mootorit ja kolm sõiduviisi

A3 Sportback e-tronil on peal kaks jõuallikat: turboülelaadimise ja otsepritsega, 110 kW 1,4 TFSI bensiinimootor ning 75 kW elektrimootor. Kettakujuline elektrimootor on sobitatud 6-käigulisse e-S tronicusse ning ta kannab oma jõu esiratastele. Särtsumootori pöördemomendi tipp on kuskil 2000 p/min juures, tavamootori 1750-4000 p/min lisaks. Nullist sajani kiirendab auto 7,6 sekundiga, tippkiiruseks on märgitud 222 km/h. Tipphetkedel ulatub auto sooritusvõime 204 hobujõuni ja pöördemoment 350 Nm-ni.

Elektrimootorit energiaga varustavat liitium-ioonakut laetakse sõidu ajal, sealhulgas pidurdusenergia taaskasutusega (rekuperatsioon). Kui vabastada gaasipedaal, lülituvad nii bensiini-kui elektrimootor välja ning auto liugleb inertsi jõul edasi. Kaob mootori pidurdusmoment ning laetakse akusid.

On juhi otsustada, kas jätta sõiduviisi valik autoaju teha või valida ise sobiv režiim, kasutades vaid sisepõlemismootorit, aktiveerida korraga mõlemad jõuallikad või veereda edasi särtsuga. Üksnes elektri jõul on Audi A3 e-tron kirjade järgi võimeline liikuma kuni 50 kilomeetrit.

Tootja toob andmetes välja keskmise kütusekulu 1,5l/100 km ning CO2 heitmekoguse 35g/km. Selliste näitude saamiseks tuleb A3ga sõita põhiliselt linnas, kasutades peamiselt elektrit ning “särtsupaaki” mitte lõpuni tühjaks sõites.



Silmapaitav laadimine, üks-kaks-kolm

Täiselektrilise sõiduviisi kuni 50 särtsukilomeetrit tiksub kokku juhul, kui auto on mõne tunni pistiku otsas veetnud. Standardvarustuses on e-tronil spetsiaalne laadimissüsteem. A3 Sportback e-troni “seakärss” on peidetud Audi märgi alla auto ninal. Ühe näpuliigutusega libisevad neli rõngast pistiku eest ning polegi muud, kui juhtmed laadimisdokiga ühendada.

Laadimisvõimalusi on erinevaid, soovitatuim neist ehk ELMO võrgupunktides laadimine, et jõudeseisvat rahvuslikku uhkust natukenegi sihipärasemalt käitada. Standardsest tööstusvoolu pistikust laeb aku end täis paari tunniga, 220V majapidamisvooluga laadimiseks kulub selleks veidi alla nelja tunni.

Minu kaksteist punkti lähevad laadimisdoki disaineritele, kes on suutnud luua vidina, millest saab mureta aru ka tähti kokku veeriv laps. e-troni laadimissüsteem koosneb lihtsa graafikaga juhtpaneelist, anduritest ja eri kaablitest. Automaatne väljalülitumine kaitseb dokki võõraste eest, mis tähendab, et selle võib suhteliselt muretult õue, seinale kinnitada.

Proovisin koduse tavalaadimise mõnusid- et korke mitte läbi lasta, tohib laadida üksnes 50% kodulaadijaga. Auto jäi pistikusse kogu ööks, ei viitsinud vahepeal jahmerdada. Öö läbi laadijas olnud auto oli hommikuks akud kenasti täis imenud, laadimise välja lülitanud ning ootas sõitjat. Elektrimõõdik näitas kuluks 17 kWh.  

Seda, et Eesti särtsuautode elekter on toodetud valdavalt põlevkivist ning vaid viiendiku osas taastuvenergiaallikatest, on ühe teise loo teema. Kui Tallinna kesklinn oleks suletud sisepõlemismootoritele nagu seda on tehtud paljudes maailma nurkades, oleks hübriidauto peaaegu et ainus valik suburbiast city-sse liikujaile.

NOx- skandaali ajendiks on teadmine, et sisse hingatavad ohtlike jääkainete nano-osakesed kahjustavad inimese tervist. Elekter- see, millega liigub näiteks Audi A3 e-tron, kellegi hingamisteid ei ummista. Antud juhul võidab lõppkasutaja.



48 kilomeetrit särtsusõitu

Järgnev liitmistehe ei pretendeeri täpsusele vaid võiks anda aimu, milline näeb välja täiesti tavaline sõit tavakasutaja käes. Saan esindusest laetud akudega ja pooltäis paagiga auto. Ette on sõidetud 298 km. ning mul puudub aim, kui palju sellest on elektri- kui palju sisepõlemismootorisõitu. Eeldan, et vähemalt korra on akusid laetud.

Jätkan sealt, kus eelmine sõitja pooleli jäi ning sõidan (peaasjalikult maanteel ja kõrvalistel kruusateedel) aku tühjaks ja paagi ka; sinnamaani, et autoaju näitab allesjäänud retkeks 30 km. Kokku õnnestub läbida 331 km. Seega, kui ma oleksin muretu tavakasutaja, võiks paagitäie kütuse ja kahe laadimisega sõita umbes 660 km. Sõiduraadius kasvaks oluliselt, kui laadimisi oleks rohkem ning valdava osa liikumisest moodustaks linnasõit. Tootja nimetab ühe paagitäie kütuse+ elektri sõiduulatuseks 940 km.

Öö otsa kodulaadija otsas nurru löönud A3 e-tron lubab hommikul 40 särtsukilomeetrit. Teel Tallinna moodustab maanteesõit taas lõviosa, kesklinnas lülitub auto ümber bensiinimootorilt akude laadimisele. Elektriga sain sõita 32 km.

Laadin veel kord akusid ning teen seekord vaid linnaringi, kasutades sealjuures kõiki elektriautoga sõitmise abivõtteid: lülitan välja konditsioneeri, lasen masinal nii palju kui võimalik, liuelda. 40 kilomeetrist saab 48. See on peaaegu et ideaalilähedane tulemus.

Kombineeritud keskmine kütusekulu kõigub neil päevil 5,4-5,9l/100 km vahel. Põhjuseks asjaolu, et igal võimalikul juhul tormab sisepõlemismootor elektriakusid lahkelt laadima, lüües kütusekulu lakke, 11,9 liitri kanti. Siinkohal peab juht ise tähelepanelik olema ning valima teeoludele vastava sõidurežiimi. Niipea, kui kiirus tõuseb üle 50 km/h, on mõistlik lülituda elektrilt ümber hübriidsele sõiduviisile. Tuleb vaid kaks (!) korda kiirelt lülitit pressida.


Ostuargumendiks tavapärasest särtsakam edasiliikumine

Ma täiesti usun, et lubatud 940 km ühe paagitäie kütusega on A3 e-troni puhul saavutatav. Kui sõita üksnes linnas, kus rekuperatsioon on aktuaalne teema; kasutada teatud võtteid, mis soodustavad elektriliste kilomeetrite aeglasemat kahanemist; liikuda maanteel efektiivses pööretevahemikus ja mõistlikul kiirusel- võib see kõik ollagi tõsi.

Praegu on A3 Sportback e-troni suurim eelis võimalus parandada sõidudünaamikat- hübriidtehnoloogia võmaldab laias pööretevahemikus ühtlaselt hea edasiliikumise. Eesti oludes on hübriidtehnoloogial elektrimootoriga võrreldes väike eelis ka talvistes oludes.

Samal ajal Audi A3 e-troniga tõi VW välja sõsarmudeli Golf GTE- mis õigupoolest ongi see “õige” hübriid, sest just VW majas toimusid tehnoloogia arendustööd ning klass suurema, Passat GTE. Eesti oludes pruugib just viimane ootamatult muutuda A3 e-troni konkurendiks.

Põhjuseks hind: A3 e-tron hind algab odavamas otsas 38 800 eurost, Passat GTE sedaan 39 685 eurost. Golf GTE-le maaletooja koduleht esialgu veel ei viita, aga kui läheb nii nagu mujal, on A3 e-troni ja Golf GTE hinnad enam-vähem samal joonel. Kõrgema varustustasemega e-troni hind on rohkem kui 40 000 eurot, kui lisada sinna soovitud nipet-näpet varustust, pruugib number küündida kõvasti kõrgemale.

Oletame, et ostja näol on tegu VW grupi sõidukite fänniga, kel ei puudu ka roheline südametunnistus. Kui on valida A3 e-tron ja Passat GTE vahel, mis sisuliselt tähendavad üht ja sama tehnoloogiat ning siis on valida väiksema ja suurema vahel… siis?

Toon veel ühe võrdluse, kus komponentides on olemas Audi-armastus, puudu aga roheline südametunnistus. 1,4-liitrise TFSI mootoriga A3 Sportbacki hind algab 23 300 eurost. Vahe e-troniga… palju!



Kokkuvõtteks

Teeme nii, et seekord võidab meie tänase loo peategealne, Audi A3 Sportback e-tron. Kasvõi selle pärast, et Audil oma väljakujunenud austajaskond.

Eesti oludes tähendaks see mõne toreda e-troni müüki, sest puudub riiklik toetusskeem ning maksusoodustused, rohelistel parkimiskohtadel lömitavad enamasti suured SUVid ja bussiradadel ei jaksa keegi järge pidada, kellel on e ja kes on lihtsalt eesel.

Aga lootma peab, sest lootus pidavat surema viimasena. Ja põnevust pakub Audi meile lähiaegadel rohkem kui küllaga- novembri keskel peaks Eestisse jõudma Audi lipulaev Q7, mis liigub edasi diiselmootori ja elektrimootori hübriidsel jõul. Vandenõuteoreetikutel saavad olema rasked päevad, sest hübriid, see oli ju selleks, et diisel välja suretada…

Meeldis: välimus, salongi kvaliteet, jõudlus ja edasiminek

Ei meeldinud: riikliku toetuse puudumine, kõrge hind


Tekst: Ylle Rajasaar
Fotod: Veli V. Rajasaar

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Audi Q8

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Luksuslike linnamaasturite seas on kiiremaid, praktilisemaid ja soodsaimaid valikuid, kuid selles mudelis on dünaamika, originaalne kujundus, tähelepanuväärne koostekvaliteet ja praktilisus kokku segatud sellisel moel, mis peaks katma kõigi ostjate vajadusi.