Proovisõit

Uuenenud Nissan Leaf: kuni veerand tuhat kilomeetrit särtsudes!

Sõiduraadiust kuni 250 kilomeetrit
Kaasaegsem infoväli, kolm varustustaset
Hind alates 33 660 eurost

Nissani elektriautosid müüakse neljal kontinendil, kokku 43, Euroopas 31 riigis. Kogu maailmas on Nissan müünud 190 000 elektriautot, mis teeb temast elektriautode turul võimsa liidri. Ühtekokku on “särtsukad” maha sõitnud ligi kaks miljardit kilomeetrit


Euroopa teedel vurab juba 46 000 Leaf-väikeautot ning nende müük näitab jätkuvalt tugevat kasvutrendi. Seda eriti neis riikides, kus valitsused on suutnud pakkuda korraliku toetusprogrammi maksusoodustuste ja eeliste näol.


Kõige suurema hüppe tegi Nissani elektriautode müük 2013. aastal, mil kasv, võrrelduna eelnenud aastaga, oli 76,8%. Keskkonnateadlikku inimest rõõmustab asjaolu, et iga 1000 elektriauto lisandumisel linnaliiklusse väheneb CO2 heitmete kogus aastas 32 000 kg võrra.


Huvitav fakt tarbijauuringust, et koguni 92% Leafi omanikest on raskelt rahul ja 96% soovitavad Leafi ka oma sõpradele. Ehk siis, olenemata pisukesest rahulolematusest, peetakse Leafi jätkuvalt elektriauto sünonüümiks ning soovitatakse esmajärjekorras kõigile, kel särtsuauto soetamine mõttes. Seega on Leaf jätkuvalt kõigutamatu turuliider ning peaaegu et sünonüüm sõnale “elektriauto”.

“Uus”- see tähendab uusi elektrilisi sõidukilomeetreid!


Peamine “uus” tuleb Leafil selgi korral akupakist: 30kW aku annab 26% suurema sõiduraadiuse, mis reaalses elus tähendab kuni 250 särtsukilomeetrit ühe laadimisega ning sihipärase kasutamise puhul ühte laadimiskorda kahe päeva jooksul. Tootja annab lisaks akupakile 8-aastase garantii kuni 75% akumahuni.


Lisakilomeetrite saavutamiseks on  liitium-ioonaku keemiat veidi “tuunitud”, nii, et see peaks paremini vastu temperatuurimuutustele. Veidi aitavad uuendused vähendada ka kiirlaadimistest tulenevat aku eluea vähenemist, aga soovitus on endiselt- võimalusel kiirlaadimist vältida ja kasutada kodust tavalaadimisrežiimi.


Alates turuletulemisest 2010. aastal on see Leafile kolmas uuenduskuur. Olemuslikult midagi ei muutunud, väikesed täiendused Nissan Connect EV infolustiväljas, kolm uut värvitooni valikus ja varustustasemetes sisalduva korrigeerimine jätavad Leafi ikka äratuntavalt Leafiks.


Mulle isiklikult selline lähenemine väga meeldib. Milleks muuta midagi, mis hästi töötab? Leaf on linnapildis selgelt eristuv. Ning just linnaliiklusse sobib Leaf kõige paremini, sest kõigi EV liikmete “kütusekulu” on optimaalsem kiirustel, mis jäävad vahemikku 40-80 km/h.


Nulliring Monte Carlo ralli radadel


Seekord pole tegu lihtsalt ühe kauni proovisõidupäevaga Nizzas vaid tõsise võistlusega: ajakirjanike ülesandeks on ronida uue Leafiga legendaarse Col de Turinini ja tulla mööda teist mäekülge kenasti alla. Kilomeetreid sel rajal koguneb- kuidas kellelgi- 180 ja rohkem. Vahelaadimist ei toimu. Kui aku tühjaks sõidad, lükkad auto finišisse.


Tulemust mõõdetakse protsentides. Võidab see, kel on finišeerides akut kõige rohkem alles. Kaks vaheetappi on ka: Col de Turini protsent ja tagasiteel laskumistel saavutatud aku tagasilaadimise protsent. Seega on väljakutseid rohkem, kui mitu. Mina, kes ma äsjasel Eesti Peugeot Eco Cupil olen jäänud kolmest kolmandaks, vajan revanši rohkem kui joogivett Nizza 24-kraadises kuumuses.


Olen tiimis soome kolleegi, Lauri Ahtiaisega. Istun stardis kõigepealt ise rooli. Esimesed 50 kilomeetrit on roosilised- jõuame Alpide jalamile tulemusega 85% akut alles. Edasine on nagu õudusunenägu. Iga kilomeetriga kahaneb aku maht protsendi või pooleteise võrra.



Vahetame kohad. Lauri võtab mind kuulda ja sõidab ettevaatlikult ja kõiki teadaolevaid ning käigu pealt väljamõeldud ökosõiduvõtteid kasutades: mäest üles 32 km/h ja üle kolme kulupunkti ei lase. Nagu natukenegi langust tundub, “B” režiim sisse ja… auto jääb seisma. No ei mõju see “B” ehk automaatne pidurdamine kuigivõrd hästi. Seega, roomame, vahemikus 47-32 km/h.


Lükkame välja kõik, mis elektrit kulutab. Paneme peeglid kokku. Temperatuur teel Col de Turini langeb pöördvõrdeliselt tõusunurgaga. 24 kraadist on saanud 4 soojakraadi. Autos sõidab koos meiega tippu rõske ja tihe udupilv. Nõelasilmast nõelasilma venides püüame välja arvutada kõige optimaalsema trajektoori, et energiat säästa. Külm on, niiske on. Kõrval on kuristik. Kordamööda küsime, kaugel tipp on ja kas me ikka jõuame...


Tippu jõudmiseks kulub ligi 2 tundi, see-eest on vaated säärased, et ei teagi, kas vaimustusest kiljuda, nutta või südamerabandus saada. Ilus on ja õudne on ka- kõrge mäesein püstloodis üles… ja sügavusse.

Igatahes, kohal me lõpuks oleme. Kohvipaus! Ja akut alles 42%. Võitja tulemus olla olnud kunagi enne meid 47%. Täna võidavad leedu naisajakirjanikud, neil on tipus alles 44% särtsu.


2300 meetri kõrguselt alla tulemist alustades istun taas ise rooli, Lauri tõdeb, et teo kombel venimine ja samal ajal läbivettimine ei ole tema tassike teed. No läksime! Seekord on mul oma strateegia- langusel annan vahepeal hoogu takka ja lükkan samal ajal sisse “B”. Laeb! Hästi laeb! 4-5 rohelist punkti on hea tulemus.


Lustakas ja järsk langus saab liiga ruttu läbi. Mul on õnnestunud akut tagasi laadida 55%-ni. Edasi on kerge, silmaga hoomamatu langus. Saan sellest aru üksnes selle põhjal, et aku ei kuku iga kilomeetri järel protsendipunkti võrra allapoole vaid püsib enam-vähem 52-52% juures. Jätkan “saagimist”- annan korraks hoogu (ületades sealjuures soovituslikku kolme valge kulupunkti määra) ja siis lükkan sisse “B”.


D ja B-ga mängimine jätkub Nizza ummikutesse jõudes. Vast 20 km enne linna piiri oleme Lauriga vaadanud kella ja langetanud otsuse, et loobume võidu nimel venimisest õhtusele esitlusele jõudmise eesmärgil. Annan minna tempomaadiga, 70 km/h. Aku tühjeneb väledalt. 2 kilomeetrit finišini on ees 44% ja vinge ummik.


Me jõuame kohale 10-minutilise hilinemisega, aga õnneks ei ole me viimased, seega esitlusest me ilma ei jää. Leafil on patareides alles 42% särtsu. See on selle päeva tulemuste seas üks keskmisi. Leedu tüdrukud võidavadki, täiesti ekstraordinaarse 49%-ga.


Aga meie Lauriga võidame ka! Nimelt õnnestus meie ekipaažil saavutada kõige parem tulemus laskumisel tagasi laadimisega- 42%-lt 55%-ni- tehke järele! Finland Män teeb no emöussions nägu ja mina olen saanud oma revanši. Võitu küll ei tulnud, aga vahevõit on peaaegu et sama magus.


Tähendab, otsustage juba ära, kas tuleb jaht või ei tule!


Veel mõni aasta tagasi räägiti uhkelt elektriautode kasutuselevõtust ja üleriigilisest laadimisvõrgust kui maailmaimest. Nüüd konutavad sajad laadijad enamasti kasutuseta, elektriautode müük on nullis ja riiklikult on tehtud kannapööre särtsult biogaasi suunas.


Pikemalt toimuva tagamaadesse pugemata, ütlen, et kahju on. Meil oli väga tugev stardipositsioon, mis on minevik. Meil ei ole riiklikku strateegiat keskkonnasäästlike sõidukite osas, meil ei ole ka töötavat boonusprogrammi, mis paneks inimese valima elektrisõidukit.


Uue Leafi hinnad algavad 33 660 eurost. Selle eest saab odavama, Visia varustustasemega särtsuka. 250-kilomeetrist sõiduraadiust lubava akupakki saab peale kõrgemate, Acenta ja Tekna varustuses Leafidega.


Tekna hind algab 40 180 eurost. Ehkki piisavalt mugavust ja infolusti pakkuv, tuleks Teknas lisaks võtta tahavaatekaamera- see on Nissanil suurepärane ja hõlbustab oluliselt manööverdamist. Ka saab 3-aastast tavagarantiid aasta-kahe kaupa pikendada, see teenus maksab vastavalt 325 või 705  eurot. Arvestades akupaki 8-aastast tootjapoolset garantiid, tundub see mõistliku mõttena.


Tootja on välja arvutanud, et ühe särtsukilomeetri maksumus peaks jääma 3 eurosendi kanti. Tõsi, kui lisada siia auto soetamise ja ülalpidamisega seonduvad kulud, tõuseb sõidukilomeetri hind, sõltuvalt läbisõidust, oluliselt, olles vaid mõne sendi jagu odavam nn. tavaautost.


Et praegu pole ühtegi vettpidavat argumenti peale sõidetavuse ja keskkonnasõbralikkuse välja mõeldud, siis ostavadki Leafi need, kelle jaoks nn. roheline liikumine on südameasi. Noh olgu, nad saavad sõita ka bussirajal ja mõnes kohas soodsamalt parkida. Mõtlemapanev on see lugu siiski. Elektriautode edulugu saab nüüd vaatamas käia Norras ja Rootsis.


Vanast saab uus


Kuna esimesed Leafid on vähem kui viis aastat kasutuses olnud, ei tea keegi täpselt, kuidas toimib järelturg ning mis juhtub akudega nende elukaare lõpus. Kui kerega on asi lihtne - Nissani EV- perekonna sõidukite  keredetailidest on 99% taaskasutatavad - siis akude taas-ja uuskasutuse jaoks on Nissan välja töötanud eraldi programmi, nimetusega 4R: recycle, reuse, refabricate, resell (uuskasuta, taaskasuta, töötle ümber, müü edasi).


Neljas segmendis käib usin koostöövõimaluste kaardistamine ning eksperimentaalsed projektid on juba ka töös. Näiteks on Pariisi moodsas kontormajas ettevõte, mis oma soojus-ja elektrienergia saab vanadelt akudelt. Selleks, et kontorit ülal pidada, kulub vaid kaks elektrilise kaubiku Kangoo akupakki.


Hispaanias, Nissani tehases, töötab tootmisliin, mille energiavajadus on 1008kWh ning see saadakse 42lt Leafi akupakilt. Sarnaseid näiteid on veelgi- Nissani pühendunud klientideks on mitmed tuulepargid, mis salvestavad kogutud energiat elektriautode kasutatud akudesse jne.


Kokkuvõtteks

Elektriautode ja tugivõrkude arenduses on tänasel päeval esrinnas Norra, järgneb Holland ja kolmas on Rootsi. Neis riikides täiustatakse pidevalt ka valitsuse-poolseid toetusmeetmeid. Eestis oleme jätkuvalt äraootaval ja sabassörkija kohal.


Meeldis: lihtne sõit, Leafi lihtne olemus

Ei meeldinud: Eesti eduloo murenemine, teadmatus tuleviku osas


Ylle Rajasaar

Tallinn-Nizza-Tallinn

Vaata autofirmade sooduspakkumisi