Proovisõit

Uus Porsche Carrera: jõuliselt mänguline igas asendis!

Täiesti uus 3-liitrine biturbo
Värskendatud välisilme, vingem varustus
Kaasajastatud infoväli

Mul oli võimalus Tenerifel uue Porsche 911 Carrera ja Carrera S seltsis veeta paar sisukat sõidupäeva. Sain proovida nii käänulisi mägiteid kui katsetada tippkiirusi ja läbida sõiduharjutusi ning et ilm oli soe, proovida ära ka kabrioleti suvised võlud.


Mitmekesine programm, kus ajakirjanike jaoks on eraldi sõidurajad ja suletud teelõigud ning instruktorite juhendamisel tehakse üpris piirpealseid harjutusi, annab autost peaaegu täieliku ülevaate. 


Eesti-sisestel proovisõitudel pole tavaliikluses võimalust auto piire katsetada, kui just ei taha seadusega pahuksisse minna. Porsche Carrera aga on just selline auto, mille piire lihtsalt peab proovima, et autost edaspidi täit rõõmu tunda. Sestap soovitan, käige kindlasti Carreraga rajal - suvel Audrus, talvel jäärajal. Et sõidunauding meeles püsiks.


Mõni aeg tagasi kirjutas Argo põhjalikult värske 911 tehnilistest uuendustest,  nii keskendungi oma loos rohkem sõidule ja vähem detailidele.



Kui see on askees, siis palun mulle üks!


Hispaania keeles on sõnal “carrera” kaks tähendust: “võidusõit” ja “karjäär”. Porsche mudelivalikus on Carrera see sportlik askeet, mis pakub rohkem elamuslikku sõitu ja vähem mugavust.


Uus Carrera on küll kõike muud kui tagasihoidlik sõiduk. Auto kere on kerge ja aerodünaamiline - õhutakistuse koefitsent 0,30 ja tühimass (DIN) 1440 kg. Kerge tühimass on saavutatud tänu uudsete kergplastikute ning ülitugevate aga kergete metallisulamitele - uus ja raskem turbomootor ei teinud kaalukaotuse läbiviimist inseneridele just üleliia lihtsaks.


Välimuses ei ole palju muutunud. Füüsikuid võiksid erutada 911 Carrera esmiste õhuvõtuavade aktiivsed klapid, mis sulguvad auto liikumisel automaatselt ja vähendavad tuuletakistust. Sport või Sport Plus režiimis avanevad need taas, et mootorit jahutada.  Ilu pärast saab avasid ka niisama lahti lükata, nii nagu saab üles tõsta ka antitiiva.


Carrera üllatab sõites oma tundeerksusega. Kordagi ei teki tunnet, et Carrera S 420 hobust käest jalga laseksid. Auto püsib teel nagu liimitult ja kurvilistel mägiteedel on ainuke kõhedusttekitav asjaolu kõrval laiutav kuristik. 


Suur roll selles sõidusoorituses on nelikroolimisel, mida Carrera S-ile samuti esmakorselt pakutakse. Kuni 50 km/h pööravad tagarattad esimestega vastupidises suunas, alates 80 km/h hakkavad nad pöörama samas suunas. Tagarataste maksimaalne pöördenurk 2 kraadi vähendab auto pöörderaadiust 40cm, 10,7 meetrini ja see annab võimaluse, kiiretes kurvides väga täpselt sõita.


Esimest korda 911 mudeliajaloos on autodel standardvarustuses peal PASM ehk Porsche aktiivvedrustuse süsteem. Autoaju juhib elektroonilisi amortisaatoreid igal rattal eraldi, vastavalt sellele, milliste teeoludega sõidetakse. Sport seadistuses muutub PASM jäigemaks, mis lisab kiirel sõidul täpsust.


Tänu suurema puutepinnaga ja paksematele piduriklotsidele on paranenud ka auto pidurdusvõime ning kes tahab, saab lisaks tellida seni Turbolt tuttavad keraamilised pidurid.



Võta või jäta, aga nüüd on turbo see õige


Carrera ja Carrera S tagakapoti alt leiab nüüdsest kuuesilindrilise, kolmeliitrise, kahe turboga boksermootori, millel võimsust 370- 420 hobujõudu ja väänet 450 - 500 Nm ning mille surveaste on 10,0:1. 


H-kujuline boksermootor, mis on peaaegu vibratsioonivaba ning tänu millele auto raskuskese on madalamal, ei ole ju Porsche puhul mingi uudis. Uudiseks on täiesti uued turboülelaadurid, mis on välja töötatud just 911 jaoks. 


Turboülelaadurid paiknevad jõuallika külgedel, iga silindrirühma kohta on üks laadimisrõhu jahuti, laadurid ise on märksa kompaktsemad ja mootori võimsusele vastavaks timmitud. Nii on saavutatud parem reaktsioonivõime ja väiksem inerts. Juht saab nautida jõuallika koguvõimsust senisest laiemas pööretevahemikus ning umbes 20 hj võrra rohkem ja liitrijagu väiksema kütusekuluga. Võit-võit!


Uus jõuallikas tõi kaasa ka nii 7-käigulise manuaalkasti kui 7-käigulise PDK (Porsche Doppelkuplung) timmimise mootoriga vastvaks. Manuaalkast allub juhi tahtele hästi, käiguvahetus on kiire ja täpne. 


Kui Carreral on peal Sport Chrono pakett, siis Sport või Sport Plus režiimil aktiveerub dünaamiline vahegaas, mis võimaldab käike kiirelt ja jõudluse kadudeta alla vahetada. Porsche insenerid väidavad, et esimest korda ajaloos on Carrera manuaalkasti puhul eeskujuks võetud võidusõiduautod ja  911 GT3: kangi tahapoole tõmbamisel vahetatakse käik üles, ettepoole lükates alla.


Optimeeritud seitsmekäiguline PDK-käigukast võimaldab ka manuaalset käiguvahetust, mida saab labadega juhtida. Sportlikul sõidul on soovitatav kasutada käike esimesest kuuendani, seitsmes sobib kütusesäästuks.



Salongi valitsevad ergonoomika ja mugavus


Carrera salong on disainitud maksimaalselt ergonoomiliseks: keha toetavad sportistmed on mugavad, aga väga tihked, nende õigesse asendisse liigutamine käib kiirelt ja paari nupuvajutusega; rool on täpselt õige suurusega, lastes juhil näha Porsche klassikalist “viie kella” digitaalset infovälja.


Kogu infoväli ja nupumajandus järgib Porsche traditsioonilist joont: elutähtsad lülitid paiknevad kahel pool käigukangi, keskkonsoolis olev infolustiväli on varasemast intuitiivsem ja tagasihoidlikult värviline, graafika on meeldivalt elegantne. 


Uudisena on “kõige tähtsam nupp”  ehk sõiduviiside lülitus toodud roolile, kella viie kohale,  kus väga mugavalt saab pöidlaga valida kas “Sport”, “Sport+”, individualiseeritud või vaikeseades “Comfort” vahel.



Ka insenerid armastavad nalja!


Porsche inseneride sõnul on uue turbomootori loomine tingitud tarbijate teadlikkuse tõusust ning üha rangemaks muutuvatest keskkonnanormidest. Turbomootor on eelkäijast umbes 15 kg raskem, seega oli siingi väljakutse inseneridele, vähendada auto kaalu muude elementide arvelt. 


Palju rohkem kuuesilindrilisele downsizingut teha ei saagi, ilma, et pöördemoment kannatama hakkaks ja kütusekulu kasvaks. Järgmine faas sellest inseneride imest on tõenäoliselt neljasilindrilistele üleminek, ehkki see tundub Porsche puhul praegu veel öise painajana, keskkonnanõudeid vaadates siiski mitte täiesti võimatuna.


Insenerimõtte lennukusest võiks uue 911 II Carrera puhul rääkima jäädagi, elektromehaanilisest roolivõimendist hüdraulilise tõstesüsteemini, mis auto esiotsa kergitab. Seda, et insenerid on siiski parajad naljahambad, tõestab üks ülioluline nupp käigukangi kõrval, mille tähis esmapilgul näeb välja nagu oleks keegi proovinud binoklit joonistada.

Justkui kompenseerides teadmist, et "traditsioonilise" Porsche vabalthingava asemel on nüüd turbomootor, on insenerid loonud võimaluse, tellida lisavarustusena kõrvapaitavaks timmitud sportlik väljalaskesüsteem: vajuta salongis nuppu ja kaasliiklejate kõrvu paiskub tõeline “Porsche heli”, eesti keeli kadeduse hääl. Kui neil oleks binokkel, kasutaksid nad seda jõllitamiseks. Sellest siis see mitmeti tõlgendatav tähis...


Kiirusel pole rahvust


Igaüks, kes istub 911 Carrera või paarkümmend hobujõudu krehvtisema Carrera S rooli, saab aru, miks ma seda ütlen. Kõik juhtub väga kiiresti - mitte liiga, vaid piisavalt, et sellest tõelist naudingut tunda. 


PDKga Carrera jõuab nullist sajani 4,4 sekundiga, Carrera S 3,9 sekundiga. Viimase tippkiirus on 306 kilomeetrit.  Launch Control harjutust tehes - vasaku jalaga pidur, paremaga gaas ja siis vasakuga järsult pidur lahti ja hüpe avarusse nii palju kui torust tuleb - nägin spidomeetril korraks ära numbri 253 km/h. Aga ma tean, et saab ka kiiremini. Palju kiiremini. Sealjuures, mõnusalt, peaaegu nagu pensionär…


Uue Carrera hind algab 97 200 eurost, Carrera S alates 111 480 eurost. Siinkohal neil numbritel pikemalt ei peatugi; kohapeal uurisin pan--Euroopa müügiosakonnalt, kust sain vastuseks, et juba praegu on mure pigem tootmismahtudega kui küsimusega "kes ostab"? Carrera on puhtatõuline Porsche, kes kord sellesse autosse armunud, see vaevalt et hinnasilti vaatab.


Meeldis: laienenud värvigamma, eriti Miami Blue, sõidumugavus, infoväli

Ei meeldinud: Autovargad lähevad vangi, Carrera omandamiseks tuleb raskelt töötada


Ylle Rajasaar

Tenerife-Tallinn




Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Porsche Cayenne ja Cayenne Coupe

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

Luksuslik linnamaastur, mille jaksukamad versioonid esitavad väljakutse nii füüsikaseadustele kui ka ostja tengelpunga suurusele ja mis on aluseks mitmele veel kallimale liigikaaslasele. Selle tugevateks külgedeks on väga hea juhitavus ja dünaamika koos nutika tehnoloogiga, ent lisaks sellele on tegu ka meeldivalt praktilise linnamaasturiga.