Proovisõit

Renault Talisman: Prantsuse praad saksa kastmes

Suur ja ruumikas pereauto
Võimsaim jõuallikas 1,6-liitrine
Hind alates 22 690 eurost

Tihtilugu leiavad autotootjate turundusosakonnad uue mudeli nimeotsinguil inspiratsiooni margi enda ajaloost. 

Nii pole harv mitme aastakümne tagant pärinevate nimede uuesti kasutuselevõtt. Iseenesest on selline teguviis täesti mõistetav – puuduvad probleemid omandiõigusega, samuti seostub “üles soojendatud” nimi tihtipeale teadjamate silmis automaatselt tootjaga jne.

Talismaniga talitas Renault teisiti. Jah, alates 2012.a. on sellenimeline Renault Samsung grupi sõiduk Hiinas müügil, seega päris tuttuue tähisega tegemist pole, aga muus osas on Talismani ajalugu puhas. 

Erinevalt selle eelkäijast Lagunast, mille tootmine selsamal 2012.a. lõpetati – arvestades viimase mudelipõlvkonna imidžit, oleks uudismudeli Lagunaks nimetamine ilmselt olnud võrreldav majandusliku enesetapuga. 

Väljast soliidne, aga vimkaga

Igatahes sisenes Renault Talismaniga taaskord suurde keskklassi, kus Eesti mastaabis on eelkõige ees ootamas VW Passat / Škoda Superb, Toyota Avensis, Ford Mondeo, aga ka Peugeot 508, Mazda 6 jne. Uustulnuka võrdlusbaasiks igati aukartustäratav nimekiri, kas pole?

Vähemalt välisdisainis on Renault minu meelest naelapea pihta tabanud. Ilmselt taibati, et prantslaslikud vigurid kerekujus mõjuvad küll arenenud kunstimeelega huvilistele, aga mitte ehk niivõrd laiadele massidele. Seepärast on Talismani jooned üsnagi…hmmm..saksalikud?... (kui selline sõna muidugi üldse eksisteerib) ja küljelt pisut kupeelikult langeva katusega vägagi kaasaegsed.

See-eest visati vimka sisse päevasõidutuledega, mille asukoht ja kuju kipub tänapäeval olema tootjate parim võimalus ülejäänud seltskonnast eristuda. Oleme küll näinud juba väga erinevaid kujundeid, aga sellist põhitulest eraldi kaarduvat riba pakutakse esmakordselt. Ja nagu Megane ninast ehk lugejad on jõudnud juba järeldada, saab antud lahendus edaspidi omaseks kõikidele (või siis vähemalt enamikele) Renault mudelitele. 

Ruumikas salong

Talismani salongi saab iseloomustada sõnadega modernne ja soliidne. Masina mõõtmetest lähtuvalt (üldpikkus 4,85 m ja teljevahe ca 2,8 m) jagub ka sisemuses ruumi piisavalt, mistõttu tagapingil leiab piisava jalaruumi keskmisest pikemgi reisija. Tänu langevale katusejoonele võib küll korvpalluritel pea lage riivata, aga tavakodanikel peaks kõik hästi olema.

Näidikud juhi ees on digitaalsed, aga erinevalt preemiumsõidukite tahvlilaadsetest ekraanidest on Talismani puhul “kellad” selgete jaotustega ja valida saab vaid infot, mida parasjagu kuvatakse.

Keskkonsoolis troonib tippvarustuses suur puutekraan, aga kliimaseadme ja istmesoojenduse juhtimine on siiski ka füüsiliste nuppudena välja toodud. Mattmusta raamiga ümbritsetud ekraaniga lahendus mõjub soliidsena, kuigi näpujälgede vastu pole immuunne seegi. 

Nuriseda võib veel pisut aeglase toimimisloogika üle ja siin-seal jäävad silma menüüdes eesti keelde tõlkimata jäänud read – mis aga kunagi tarkvarauuenduse käigus ilmselt parandatakse.

Igatsema jäin ka helitugevuse pöördnuppu, sest vastavad puuteklahvid paiknevad kaassõitja-poolsel konsooliosal ja alati pole lihtne neile pihta saada. Sama funktisooni täidab küll ka roolisambal paiknev lisamoodul, kuid samal ajal rooli pöörates peaks selle tabamiseks eelnevalt kindlasti harjutama. 

Suurim jõuallikas vaid 1,6-liitrine

Kapoti alt vaatab vastu keskklassi uus reaalsus. 2-liitriseid (või ehk veelgi suuremaid) mootoreid leiab varsti suurtelt pereautodelt harvemini, kui suusailma detsembrikuises Tallinnas.

Nii ongi Talismani põhiliseks jõuallikaks 1,6-liitrine turbo, mida mõlema kütuseliigi puhul saab kahes erinevas võimsusastmes. Bensiini rüüpavad 150 ja 200 hj versioonid, mõlemad varustatud 7-käigulise topeltsiduriga automaadiga (EDC7). 

Diisli osakonnas saab sama kubatuuriga mootori valida kas 130 või 160 hobujõulisena. Esimese valikus leidub ka manuaalkäigukast, taaskord topeltsiduriga automaat evib mõlemal juhul 6 käiku.

Teatava üllatusena tuleb ka baasversioon Talismanist diiselmootoriga – 110 hj arendav 1,5-liitrine on küll mõnusalt ökonoomne (keskmine kulu tehaseandmeil alla 4 l /100 km!), aga ligi 12 sekundine spurt kiiruseni 100 km/h saab selles masinaklassis ilmselt põlguse osaliseks.

Proovitud võimsaim diisel pole samuti sprinteriomadustega, aga sobib suurele autole tänu diisli pöördemomendile siiski päris kenasti. Kindlasti ei tohiks ka jõulisema ottomootoriga kellelegi jalgu jääda, kuid ülejäänud versioone tasub enne ostu sooritamist kindlasti erinevates olukordades järele proovida – vähemalt paberil tunduvad need veidi lahjadena. 

Nelikroolimine ja seadistatav vedrustus

Prantsuse autodele omane rõhuasetus mugavusele peab paika ka Talismani puhul. Kuna testiauto varustusse kuulus pakett 4Control, mis lisaks nelikroolimisele pakub võimalust ka amortisaatorite jäikust seada, sai erinevates režiimides auto käitumist üsnagi palju mõjutada.

Siiski, ka sportlikus seades Talisman vajab suuremal maanteekiirusel juhi pidevat tähelepanu ning käitumine jääb pisut ebakindlaks. Usutavasti pole seega samast omadusest priid ka tavavedrustusega masinad. 

Mugavusseades Talisman liikleb see-eest pehmelt ja kombekalt, kuigi 19-tollised veljed pole meie teede jaoks ilmselt praktilisuse seisukohast parim võimalik lahendus (visuaalse efekti olemasolu sealjuures absoluutselt eitamata).

Mainitud nelikroolimine pakub esmakordsel kasutusel üllatuse – pöörded ristmikul toimuvad harvanähtava agarusega ja manööverdusvõime on suurepärane! Suuremal kiirusel abisüsteemi enam nii palju tunda pole, aga kahtlemata mõjub see kurvilisel teel stabiilsusele vaid positiivselt. 

Rikkalik varustus

Margile omaselt evib Talisman 4 varustustaset – Life, Zen, Intens ja Initiale Paris. Kuigi ka baasvarustuses on enamus kaasaegses mõistes hädavajalikust juba olemas, siis Zen’i puhul lisanduvad R-Link 2 multimeediasüsteem, parkimisabi ja näiteks kasvõi 17” valuveljed (Life tuleb veel terasvelgedega) teevad mõistlikuks pisut suurema investeeringu otstarbekuse.

Intens lisab muuhulgas leed-esituled, poolnahksisu ja kamaluga juhiabisid ning Initiale Paris lisaks mainitud 4Control paketile juba rohkem preemiumautodelt tuttavaid süsteeme ning vidinaid (Head-Up Display, adaptiivne kiirushoidik, ventileeritavad istmed, Bose heli jne.)

Muuseas, alates Zen tasemest lisandub Renault Multi-Sense süsteem, mis pakub eelvalitud seadistusi juhtseadmetele (rool, gaasipedaal, käiguvahetus jne.). Kusjuures mingil põhjusel on Renault otsustanud, et Comfort-režiimi puhul vajab juht ka masseerivat istet. Selle saab küll menüüdest välja lülitada, aga järgmisel käivitusel hakkab pink juhi istmiku all taaskord “tõmblema”.

Loomulikult on olemas ka Individual-seade ja kui tavaliselt lubab auto juhil valida 3-4 süsteemi omadusi, siis Talismani puhul ei mahu erinevad seadistused samaaegselt ühele ekraanilehelegi ära. 

Kohati mulle tundubki, et pisut üldistades kipuvad tootjad põhitähelepanu pöörama kõikvõimalikele vidinatele ja miljoni erineva asja seadistamisvõimalusele, jättes auto sõiduomadused või põhiolemuse seejuures väiksema tähelepanuga. 

Kõrge baashind

Võrreldes konkurentidega algavad Talismani hinnad ehmatavalt kõrgelt – 22 690 euro juurest. Samas puudub suure Renault valikust “hind alates” mudel ja baasiks valitud sõiduk on diiselmootoriga ning küllalt hästi varustatud. Samalaadseid masinaid uurides jõuame tegelikult ka teiste tootjate hinnakirjades küllalt sarnaste numbriteni.

Testiauto hinnakirjajärgse maksumuse – 36 090 eurot – leiame hinnakirja viimaselt realt, kuigi lisavarustuse arvelt saab sedagi teatud määral veel kasvatada. Seega ei saa väita, et Talisman tuleb hinnaga lööma, pigem on tegemist ikkagi väärika ja pisut teistsuguse alternatiiviga segmendis praegu ruulivatele saksa keskautodele. 

Lõpetuseks

Detsembri alguse ilm ei soosi autode pildistamist absoluutselt. Vähe sellest, et pealelõunal masinale esindusse järgi minnes on väljas juba pime – ka terve ülejäänud ööpäeva jooksul ei leidu naljalt tundigi, mil valgust enam-vähem korraliku tulemuse tarvis piisavalt leiduks. Lisaks muutub säravpuhas auto juba mõne kilomeetriga eemaletõukavaks porikänkraks.

Nii loodangi, et lugeja rahuldub tootja poolt palju mõnusamates tingimustes tehtud ülesvõtetega ja läheb oma uudishimu rahuldamiseks hoopis autosalongi. Renault Talisman on Eestis täitsa olemas ja ootab huvilisi proovisõidule.

 

Meeldib: Disain, ruumikus, varustus

Ei meeldi: Lahjad jõuallikad, liigne keskendumine “vidinatele”


 

Argo Verk



Vaata autofirmade sooduspakkumisi