Proovisõit

Uus Lexus RX: auto, mis muudab suhtumist

Lexus RX totaalne muutumine
Valikust kadus janune V6 bensiinimootor
Uus turboversioon hübriidist oluliselt soodsam

Lexus RX on olnud Eestis üpriski populaarne auto. Eriti hübriidversioon 450h, mis koos Toyota Yarisega on justkui järjekindlalt tõestanud meie autoturul, et hübriidauto pole pelgalt arutult kallis moodne tehnoloogia puukallistajatele, vaid igati mõistlik valik täiesti tavalisele autoostjale.

Iseenesest on päris vahva ju niimoodi mõelda, kuid paraku on elu märksa pragmaatilisem. Äsja Eestis müügile saabunud uus Lexus RX toob selles suhtumises suure tõenäosusega kaasa täieliku kannapöörde.

Ei, küsimus ei ole selles, et inimesed üleöö vähem loodussõbralikumaks muutusid. Küsimus on pelgalt eelmise ja uue RX-i jõuallikate omavahelistes erinevustes.

Kuidas nägi asi välja varem?

Läheneme asjale teoreetiliselt ja räägime pelgalt numbritest, ehk autode tehnilistest andmetest ja hinnakirjast. Nii nagu ka eelmisel RX põlvkonnal, on ka uus RX saadaval kahe erineva jõuallikaga. Traditsiooniliselt mõlemad bensiinitoitel, üks ühendatud elektrimootoriga, teine mitte.

Eelmisel põlvkonna RX ostjal oli valida, kas 3,5-liitrine V6 bensiinimootor, mis kulutab linnasõidul tehniliste andmete järgi 14,4 liitrit kütust või hübriidvariant, mille linnakulu on märgitud 6,5 l/100 km. Ehk sisuliselt oli kütusekulu maksimaalne erinevus 8 liitrit 100 km kohta.

Lihtne rehkendus näitab, et iga 1000 sõidetud kilomeetriga hoidis hübriidauto omanik kokku  80 liitrit kütust, mis maksab praeguste hindade juures ca 80 eurot. 10 000 kilomeetriga oli sääst juba 800 eurot ning 100 000 km 8000 eurot.

Hübriidvariant maksis ca 5000 eurot tavaversioonist rohkem, ehk tasuvusaeg saabus kätte juba pärast 60 000 kilomeetrit. Pole imestada, miks ostjad seni just hübriidmootoriga varianti eelistasid.  

Kuidas näeb asi välja nüüd? Teoreetiliselt

Uuel RX-l on vana 3,5-liitrine V6 valikust kadunud ning see on asendunud 2-liitrise turbomootoriga, millel võimsust 238 hj. Tõsi, 39 hj nõrgem kui vana V6 mootor, kuid seevastu kütust kulutab ta tehniliste andmete järgi linnasõidul 10 liitrit, ehk 4,4 l/100 km kohta eelkäijast vähem.

Uuenenud 3,5 VVT-i bensiinimootori ja elektrimootoriga hübriidversioon kulutab linnasõiduks kirjade järgi 5,5 l/100 km, ehk turbovariandist 4,5 liitrit vähem. Kuid maksab sealjuures viimasest tervelt 8300 eurot rohkem!  

Ehk nüüd saabub tasuvusaeg alles siis, kui auto kilomeetrilugeja hakkab jõudma juba 200 000 km lähedale. Ma ei usu iial, et ükski inimene, kes läheb poest uut, ligi 64 000 eurot maksvat Lexuse maasturit ostma, kavatseb sellega sõita üle 200 000 km.

Pigem ostab ta 56 000 eurot maksva turbomootoriga variandi ning vahetab selle pärast liisingu lõppemist uuema vastu välja. Sest nii on lihtsalt kokkuvõttes soodsam.

Kuidas näeb asi välja tegelikkuses?

Kogu eelnev jutt oli teooria. Nüüd aga tuleb praktika. Uue Lexus RX proovisõidul Lissabonis saime piisavalt proovida mõlemaid versioone. Meelega ei hoidnud end tagasi, kiirendasime jõuliselt, mägiteedel võtsime vedrustusest sotti saamiseks viimast ning nautisime sõitu täiel määral.

Ja jälgisime samal ajal reisiarvutist kütusekulu, mis arusaadavalt ületas sellise sõidustiili juures mõlemal puhul tehnilistes andmetes näidatut: turboversioonil oli päeva lõpuks kulu ca 12,5 l/100 km, hübriidversioonil ca 10,5 l.

Ehk erinevus oli tegelikkuses vaid 2 l/100  km kohta, mis omakorda tähendab, et pelgalt kütusekulu arvelt hinnavahe tagasiteenimiseks tuleks hübriidmootoriga RX-ga läbida pea pool miljonit kilomeetrit!

Ok, jätame teooria ja läheneme asjale emotsionaalselt. Mida saab hübriidse RX ostja 8300 euro eest rohkem, kui turbovarianti eelistav? Ilmselgelt on linnasõidul hübriid oluliselt säästlikum ja kes ainult linnas sõidab, sel on tanklasse palju harvemini asja. Lisaks teadmine, et oled vähem kodulinna õhku saastanud.

Võimsus. Ehkki tehniliste andmete järgi on hübriidversioonil võimsust tervelt 73 hj rohkem ning kiirendus paigalt 100 km/h 1,8 sekundit kiirem, oli seda vahet proovisõidul üsna raske tunnetada. Mõlemad liikusid piisavalt reipalt ja vaikselt ning kui poleks teadnud, kumb on kumb, oleks äraarvamisega ilmselt hätta jäänud. Ok, turbomootori hääl oli kiirendamisel pisut rohkem salongi kosta kui hübriidil. 

Kokkuvõtteks

Mul pole vähimatki kavatsust kahandada moodsa hübriidtehnika eelistajate huvi uue Lexus RX 450h vastu. Kindlasti leidub palju neid, kes ostavad hübriidi hinnasildist sõltumata ainult sellepärast, et ta on hübriid. Ja see ongi äge.

Pigem oli eelnev põgus pilguheit müüginumbrite telgitagustesse ja huvi äratamine selle vastu, mis saab edasi? Kas tõesti jätkub hübriidi võidukäik või saab nüüdsest müüduimaks variandiks turbomootor? Mina isiklikult usun pigem meie autoostja ratsionaalsusesse, kui valmidusse investeerida tuhandeid eurosid keskkonnasäästu. Muidugi, oleks ütlemata vahva, kui ma eksiks...

Selles, et ka uus RX meie ostjatele hästi peale läheb, ma aga ei kahtle absoluutselt. Tegemist on kahtlusteta autoga, millel on väga suur austajaskond ja võrreldes eelmise mudeliga on Lexus teinud suure sammu edasi. Seda nii disainis, tehnoloogias, kui mugavuses.

Mulle isiklikult meeldis kõige enam, et Lexus loobus keskkonsoolil asuvast puutetundlikust paneelist, mille kaudu saab näiteks NX-l jt mudelitel juhtida pardamenüüd. RX-l on konkreetne arvutihiirt meenutav juhtpult, mis mõnusalt parema käe pihku mahub ning millega on väga mugav ka sõidu ajal rahulikult menüüs ringi liikuda, kartmata, et maanteekonarus kogemata näpu vales kohas vastu paneeli toksab ja soovimatu funktsiooni aktiveerib.

Paraku oleks kõike seda, mida uus RX endast kujutab ja endas sisaldab, üsna mõttetu siinkohal ümber jutustada. Loetelu läheks lihtsalt liiga pikaks. Sestap anname võimaluse autoga lähemalt tutvust teha siin! Kuid hoiatus: brošüür sisaldab müügifirma jutule omaseid ülistussõnu, mida keskmisel autoostjal tasub tarbida mõõdukalt ja teatava (emotsionaalse) distantsiga!  

Meeldis: disain nii seest kui väljast, nutikad tehnoloogiad, müraisolatsioon

Ei meeldinud: osad detailid jätkuvalt pärit 20 aasta tagusest ajast, hübriidversiooni hind


 

Tõnu Tramm, Lissabon


Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Lexus LS

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Omanäoline esindusauto, mis panustab kohati lausa narruseni detailidesse ja pakub pikemat telgede vahet koos nn äriklassi tagaistmega soodsamalt kui võistlejad seda teha suudavad.