Proovisõit

Alfa Romeo 4C Spyder: vähem on rohkem

Süsinikkiudu pakitud keskmootoriga itaallane
100 km/h paigalt kätte vähem kui 5 sekundiga
Baashind alates 73 990 eurost

Alfa Romeo 4C Spyder on kaheistmeline sportauto, mis tormab kahte astet korraga võttes sinivereliste sportautode VIP-ruumi ja lööb ukse teiste kärbeskaalus konkurentide ees mürtsuga kinni. Selle auto teevad eriliseks nii tema kandmik kui ka pakutav sõidunauding, millele pole vastet ühelgi konkurendil. 

Jah, kuigi PDK-käigukastiga varustatud Porsche 718 Boxster suudab võistelda itaallasega nii sõidurõõmu kui ka suutlikkuse osas, on alumiiniumsulameist kandmikuga sakslasel puusade ümber "päästerõngas", mis laudsileda kõhuga itaallasel puudub.

Tühjalt 940 kg kaaluv 4C Spyder kaalub võistlejast tervelt 425 kg vähem! Te võite nüüd korraks aja maha võtta ja arvutada, mitu 75-kilogrammist meest teil Porsches alati kaasas on. 

Nii raju kaalusääst on saavutatud tänu sellele, et eemaldatava katusepaneeliga 4C Spyderi kandmik on valmistatud süsinikkiust - materjalist, mis tootja sõnul terasest kolm korda tugevam ja seitse korda kergem -, mis kaalub vaid 107 kg.

Kaalujälgimiskuuri on läbi teinud ka ülejäänud komponendid - näiteks tavapärasest 10% õhemad klaasid, mis annavad 15% kaalusäästu või siis plastist kerepaneelid, mis terasest analoogidest 20% kergemad.

Kaalukaotust taga ajades mindi pisiasjadeni välja, sest isegi istmete karkassid pole metallist, vaid hoopis klaasriidest, mis on armeeritud süsinikkiuga. 

Ma kuulen juba oponentide nurinat, kes osutavad 931 ka kaaluva Lotus Elise Cup 250-ne suunas ja nimetavad ka 790 kg kaaluvat KTMi mudelit X-BOW R. Ent Alfa on esimesest nägusam ja selle kandmik on alumiiiniumkomposiidi asemel süsinikkiust, mis tõstab peategelase automaatselt superautode liigasse, kus õilmitsevad ees Ferrari, Lamborghini, McLaren, Pagani jne.

KTM meenutab aga pigem neljal rattal veerevat tsiklit - eeldan siinkohal, et avaautos ei pea tingimata kandma kiivrit, kui te just ei soovi, et tee kohal kodu poole hõljuv vares Jaak teie silmnägu ei lõhestaks. 

Kuidas ta sõidab? 

Täpselt nii, nagu ta seest ja väljast väljagi näeb - ehk siis vaimustavalt. Arvan nüüd teadvat, mida võis tunda kahurikuuli otsas kihutav parun von Münchhausen, ainult et mina reisin temast kordades mugavamalt.

Teisel pool nelja tuhandet pööret sööstab pisike Alfa madalatel käikudel edasi säärase innuga, et sohvri pilk keskendub automaatselt vaid eesootavale ning vastutuhisev keskkond muutub kiiresti mööda veetavaks triibuliseks kangaks. 

Minagi teen selle vea, et alahindan 1,8-liitrist turbolaaduriga jõuallikat, ent võtan sõnad tagasi kohe, kui pahaendeliselt jorisev jõujaam elu sisse saab. Helipildi poolest meenutab soojenev ristiasendisse paigutatud R4 tänaste WRC-autode mootoreid, andes ühemõtteliselt teada, et siit on tulemas ka midagi muud peale kareda hääle. 

Tootja andmetel on mootori võimsusnäitajateks 177 kW/240 hj (6000 p/min) ning 350 Nm, mis saavutatakse vahemikus 2200-4250 p/min. Nende näitajate toel saavutab stardiabiga varustatud 4C Spyder paigalt ideaaloludes 100 km/h 4,5 sekundiga, edestades 60 hj võimsamat PDK käigukastiga Boxsterit nelja kümnendikuga. 

Kõik sellised Alfad on varustatud elektro-hüdrauliliselt juhitava kuuekäigulise kahe siduriga käigukastiga ning nende tippkiiruseks on 257 km/h. 

Ma näen kurja vaeva, et mitte kasutada auklikuks kulunud võrdlust kartautoga, ent see neljameetrine kaheistmeline võlub vahetu kontaktiga juba alates esimestest meetritest.

Võimendita rool, katuse puudumine ning nauditav veermik miksivad kokku säärase sõidukogemuse, millega võiks võistelda vaid pehmes seades vormel. Vedrustus on küll jäik, ent jääb lülisamba purustamise asemel alati mõõdukalt mugavaks ja on seejuures eeskujulikult vaikne. Kuidas nad seda tegid ja veel nii lühikese vedrustuse käiguga? 

Täisgaasil kiirendades puuduvad minekus tühjad augud, ehkki suurematel kiirustel annab väike töömaht endast tunda ja mootori veovõime raugeb veidi. Ägedal sõidul töötab käigukast nii üles- kui allavahetustel kiiresti ning käikude käsitsi vahetamisks puudub tarvidus.

Käigukast laseb end üllatada vaid juhul, kui mõnda aega kestnud rahuliku sõidu järel korraga gaasi põhja surute, jäädes hetkeks sadud käsu üle hämmeldunult mõtisklema ja asudes siis pöörete kogumiseks kiiresti toimetama. Eeskujuliku rooli- ja istmikutunnetuse kõrval saavad kiita ka head pidurid ja aerodünaamikute töö, sest katusepaneelita sõites teie skalp alles ka suuremate kiiruste korral. 

On sellel ka puudusi? 

Minu jaoks minimaalselt. Kaalujaotuse eripärad - 40% esi- ja 60% tagateljele - annavad endast tunda vaid halval teekattel suurel kiirusel, kui rool muutub oluliselt kergemaks, andmata seejuures tunnetuse osas karvavõrdki järele. 

4C on teekatte osas nõudlik, sest siledal teel tundub samasugusel kiirusel auto aerodünaamika tööle hakkavat ning rooli vastusurve ei muutu. Manööverdades tuleb meeles pidada ka roolivõimendi puudumist, sest rooliratas võib muutuda korraga ootamatult raskeks ja jonnakaks. 

Kuid teisalt on teie päralt alati suurepärane roolitunnetus ning harjudes saab võimendita roolist sõidukogemust ilmestav nüanss - mulle tuleb meelde minu supercool sõiduõpetaja, kes keelas meil kategooriliselt seismise ajal esirattaid pöörata. 

Kas ma peaksin sellise ostma? 

Jah, kui hammas vähegi peale hakkab ja teid ei häiri jõhker hind, olematu pagasiruum ja roolivõimendi puudumine. Mina ostaksin just Spyderi, sest see on kõvakatusega versioonist ilusam ning võimaldab autot enam nautida.

Spyderiga võib veereda ka laisalt rannapromenaadil ning selle roolist ei pea tõusma alati võitjana. Mis ei tähenda seda, et temaga poleks ringrajal midagi teha - otse vastupidi - kuid kui käite rajal tihti, siis soovitaksin Porsche soetamist, kasvõi üksi lisavõimsuse pärast (Alfa baashinda mahub ka 350 hj arendav Boxster S).

Kuid pisike Alfa on haruldasem, nauditav ja kõiki sõite omaette sündmuseks muutev mänguasi, mis seisusekohaselt kohelduna on ka tegus investeering. Olen kindel, et saate viie aasta pärast oma raha tagasi ja sealt edasi teenite juba ilmselt kasumit. 

Kokkuvõtteks: on see hea auto? 

Ei, kindlasti mitte, sest pakiruumi pole ollagi ja diiselmootorit samuti mitte... Kuid kas te soovite seda? Jah, kõigi rakkude ja juukseotstega tükkis. Aga seda vaid juhul, kui teie soontes voolab natuke bensiini ja te sõidurõõmust vähegi hoolite. 

Meeldis: välimus, sõitjateruum, suurepärane roolitunnetus ja tegus veermik.

Ei meeldinud: hind ja ainult 40 liitrit mahutav kütusepaak.

Rivaalid: Lotus Elise Cup 250, Porsche 718 Boxster

 

Alfa Romeo 4C Spyder (240 hj)

Mootor: 1,8 liitrine turbokompressoriga bensiinimootor (R4)

Hind: 73 990 eurot

Võimsus: 177 kW/240 hj (6000 p/min)

Pöördemoment: 350 Nm (2200-4250 p/min)

0-100 km/h, s: 4.5

Tippkiirus, km/h: 257

Keskmine kütusekulu, l/100 km: 6.9

Heitmekogus, g/km: 161

Tühimass, kg: 940

Rehvimõõt: 205/45 R17 esi- ja 235/40 R18 tagateljel

 

 

Kaido Soorsk, fotod: tootja


Vaata autofirmade sooduspakkumisi