Proovisõit

Esimene pääsuke pakikandjate kolmikust

Kolm 1,6- ja kolm kaheliitrist turbodiislit
Odavaim Expert maksab 21 900 eurot
Eestis kohal, reisijateversioonid alates sügisest

Peugeot Expert on üks kolmest uues kaubikust, mille vanemateks on Prantsuse PSA-kontsern ja Jaapani Toyota. Citroënina sündinult on uustulnuka nimeks Jumpy ning Toyota logo kandes Proace. Kõik kolm on Eestis uudistamiseks ka reaalselt kohal – Proace küll alles juuli lõpust -, kuid reisijateveoks kohandatud versioonid jõuavad siia alates sügisest. Odavaima Experti baashinnaks on 21 900 eurot, proovisõiduki - Peugeot Expert FT L2 2,0 BlueHDi 120 hp S&S M6 Active – eest küsitakse aga minimaalselt 25 300 eurot.

Need kaubikud on ehitatud EMP2-nimelisele platvormile ja baasmudelite pikkuseks on 4,95 meetrit. Sellise kaubiku kaubaruumi mahuks on 5,8 m3 ja kandejõuks 1000-1400 kg – see on kõigil versioonidel samasugune, sõltumata telgede vahest. Kõigi autode kõrguseks on 1,9 meetrit – mis peaks tagama muretu sissepääsu parkimismajadesse – ja lisaks põhimudelile on ostjat ootamas ka lühem (4,6 m) ja pikem versioon (5,3 m). Kaubikute pöördering algab 11,3 meetrist ja lühima isendi telgede vaheks on 2,92 m ja kahel pikemal 3,27 meetrit. Baasmudel ja pikim versioon erinevad tagarataste juurest algava ülendi poolest, mis on pikemal kaubikul 0,8 m asemel 1,15 meetrit pikk.

Viimase kahe korral on kaubaruumi mahuks 5,1 m3 ja 6,6 m3 ning veoseruumi pikkusteks on 3,32 ja 4,02 meetrit (baasmudelil 3,67 m). Nii kaubaruumi mahud kui ka pikkused on antud Peugeot’ näitel koos Moduwork-lahendusega – see on lisavarustuse hulgast leitav üles klapitav parempoolne kõrvaliste (+370 eurot) - mida kokku pannes paljastub kabiini tagaseinas asuv luuk. Seda eemaldades saab vedada pikemaid esemeid, mis kaubaruumi muidu ei mahuks. Moduwork lisab veoseruumile pool kuupmeetrit mahtu ja 1,2 meetrit pikkust ning lahenduse kasutamise korral jääb alles ka üks istekoht kaasreisija jaoks.

Erilahendused ja uued jõuallikad

Kuna minu proovisõidukiks sattus standardpikkuses Peugeot Expert, siis jätkan edaspidi selle mudeli näitel. Lisaks tavapärastele kaubikutele on Experti puhul saadaval ka viie- või kuuekohaline pikem sõitjateruum (fikseeritud või kokkuklapitavate lisaistmetega), erilahendusteks sobiv lühike kabiin koos palja raamiga ning üheksakohaline versioon, mis sobib reisijateveoks. Viimane on olemas isegi lühikese telgede vahega mudelist (Compact), kuid kõigi istekohtade hõivatuse korral on sellise „bussi“ pakiruumi mahuks vaid 140 liitrit. Üheksakohalisena on ilmselt tegusamad kas baasmudel (Standard) või kõige pikem erim (Long), mille pakiruumi mahtudeks on kõigi istekohtade kasutuse korral 507 ja 912 liitrit.

Need kaubikud tuuakse turule Euro 6 heitmestandardile vastavate 1.6- ja 2.0-liitriste BlueHDi diiselmootoritega, mida on kokku kuus ja mille võimsusnäitajad jäävad vahemikku 95 hj/210 Nm – 180 hj/400 Nm. Käigukaste on valikus neli ja kõige säästlikum kombinatsioon peaks olema kuuekäigulise manuaalkäigukastiga varustatud 115 hj 1.6 BlueHDi, mis tarvitavat 100 km läbimiseks 5,1 liitrit kütust. Kõige võimsam on aga kuuekäigulise automaatkäigukastiga 180 hj arendav 2.0 BlueHDi, mille keskmiseks kütusekuluks lubatakse 6.1 liitrit 100 km kohta. Kõik kaubikud on esiveolised – nelikvedu on saadaval vaid üksikutel juhtudel erilahendusena – ja 22,4-liitrit mahutav AdBlue paak vajab täitmist iga 15 000 km järel.

Koormaks ainult ussipuru

Mina vedasin proovisõidu käigus ühest Eesti äärest teise taastamist vajava tammepuust kirjutuslaua, mis oli usside poolt nii õhukeseks puretud, et võrreldav juba süsinikkiust tootega. Seega sõitsime tühjalt ning proovisõidukit jõustas malbeimas seades kaheliitrine, mille maksimaalseks võimsuseks on 120 hj.

Selline “buss” võlub rooli taha istudes oma ergonoomilise sõitjateruumiga, mis on rahulikuma joonega ja pisut maitsekam, kui hiljuti proovitud Ford Transit Customi kabiin. Ka põlveruumi tundub Expertis veidi enam olevat ning liikuma hakates jätab see esimese kolme käiguga meeldivalt tegusa mulje. Esimene käik on väga aeglase ülekandega ja vajalik vaid paigaltvõtuks, linnakiirustel on aga sobivaimad neljas ja viies käik. Experti mootor jätab ka pisut paindlikuma mulje, kui Fordi uued kaheliitrised, kuigi vahe on pea olematu. Ka Peugeot mootor hakkab tuntavalt vedama 1500 p/min juurest ning magusaim veovõime saabub 500 pööret hiljem. “Koonerdamisrežiim” soovitab kütuse kokkuhoiuks käigu üles vahetada 1800 p/min juurest ning linnas neljanda käiguga sõites olete just selle künnise lähikonnas ehk pea parimas löögihoos. Kuid kui te ei rutta ummisjalu ära kasutama kõiki sõiduradadel avanevaid “auke”, siis on viies käik asulas optimaalne.

Maanteekiirusel on pöörded kuuenda käiguga 1900 p/min juures, mis teeb hea nähtavuse korral möödasõidud mugavaks. Keerulisemates oludes tasub kaks käiku alla vahetada, kuid üle kolme tuhande pole mõtet pöördeid kõrgemale lasta, sest siis väljendub kasutegur vaid kasvanud lärmis ja suurenenud kütusekulus. Viimane on aga Expertil meeldivalt madal, sest mina sain proovisõidu keskmiseks 6,5 liitrit 100 km kohta. See on küll 1,2-liitrit suurem kui tehasest lubatu, kuid ma ei läinud püstitama ökonoomsusrekordit ning tehaseandmetele ühte-kahte liitrit juurde pannes saamegi enamasti reaalse maailmaga sarnanevad kulunäidud.

Lisaks heale ergonoomikale saab kiita ka arvukate panipaikade rohkus, mina leidsin neid üksteist erinevat. Näiteks uksesahtlid on 8-liitrise mahuga ning mahutavad muuhulgas ka kaks 1,5-liitrist pudelit. Lühikese sõitjateruumi korral on panipaikade kogumahuks 49 liitrit, pikema kabiini korral aga 121 liitrit (!).

Positiivse poole pealt hakkavad silma ka hea nähtavus koos tegusate peeglitega, hea juhitavus ja toimiv roolitunnetus, mis on sellise auto puhul isegi pisut ootamatu, Vedrustusega on lood keerulisemad – heal teel on see suurepärane, kuid halval teel liialt pehme, jättes kohati isegi vedela mulje. Märjal teel nõuab esimese kahe käiguga tähelepanu ka teie gaasijalg, sest esirataste puksima saamine pole eraldi õppimist vajav kunst. 

Müra ja varustus

Linnakiirustel on tegu mugava autoga ja veolooma sünnipära tuletab meelde vaid plekine “plinn”, kui kesklukk auto liikuma hakates uksed lukustab. Halval teekattel võib vedrustusest aeg-ajalt kostuda kaunis valju müdinat ning ehkki proovisõiduk pärines kõrgeimast varustustasemest, oli selles maanteel siiski enam tuule- ja rehvimüra, kui konkurendist Ford Transit Customis. Omade vahel öeldes haarasin suisa käega südamest, kui ilmselt raskes lastis olnud maamesilane maanteel vastu kaubaruumi külge paugutas.

Kiita saavad ka lisavarustusse kuuluvad biksenoon-esilaternad koos kaugtulede automaatse ümberlülitusega (+1400 eurot) – kuigi lähitulede ulatus on häbemata lühike – pikivahet jälgida suutev kiirushoidik (+1500), tagurduskaamera koos pimeda nurga jälgimisega (+1600) ja auto külgedel olevad elektrilised lükanduksed (+2465). Viimased on avanevad kas puldist või siis jalaviibutuse peale ning on ilmselt asendamatud, kui käed-pakkide-all-kinni autole lähenete. Tagauksed tuleb aga endal avada ja 250° ulatuses avanevatel ustel võivad soovi korral olla ka aknad koos aknasoojenduste ja klaasipuhastitega. Üles tõstetav tagaluuk on aga lisavarustuses

Müügimehe juurde minnes tuleb varuda aega, sest varustuse nimekiri on pikk ja sarnaneb keskklassi sõiduautole. Nagu ka Experti sõiduomadused ja turvavarustus – hea varustuse korral on see kasutatav ka sõiduauto rollis ning Euro NCAP ohutuskatsetes teenis kaubik maksimaalsed viis tärni. Tõsi, osa ohutusvarustusest on samuti lisavarustuse hulgas, sest näiteks külgmiste turvapatjade eest küsitakse täiendavalt 140 eurot.














Kaido Soorsk, fotod: tootja

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Peugeot 2008

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Teravaima juhitavuse, nelikveo või odavama hinna otsinguil tuleb konkurentide poole vaadata, aga 2008 trumpideks on omanäoline interjöör - mida ülejäänutega segamini ei aja - ning vaikne vedrustus, mis tagab väga hea sõidumugavuse ka konarlikel teedel.

Kasutatud auto testid

Peugeot 307 (01-07)