Proovisõit

Universaalkerega Renault Talisman: justkui ratastel telefon

Varustusele panustav ruumikas pereauto
Suurima mootori töömaht on 1,6 liitrit
Odavaim universaal maksab 23 690 eurot

Ma olen sellel suvel kukkunud vaid korra ja ka siis ei löönud ma pead ära, ehkki pealkirja vaadates võiks väita vastupidist. Universaalkerega Renault Talisman meenutab mulle oma olemuselt mõnda tänast nutitelefoni, mis üritab sind rabada järjest vingema graafika ja põnevamate funktsioonidega, ent helistamine ise – ehk telefoni olulisim funktsioon – on vaid üks “mumm” paljude teiste äppide seas ning kipub vägisi teiste varju jääma... 

Talismaniga on samamoodi – see panustab omanäolisele kujundusele, varustusele ja ruumikusele, kuid sõidurõõmu pakkuvad omadused pole autos esikohal ning dünaamika asemel üritatakse teie tähelepanu köita hoopis telefoni taustapildi vahetamisele sarnanevate personaliseerimisvõtetega – näiteks digitaalse näidikutepaneeli tarvis on välja pakkuda viis eri kujundust koos erinevate taustavärvidega. Telefoniga seonduvat muljet süvendab ka asjaolu, et Lõuna-Korea turul on auto mudelinimeks Renault Samsung SM6 ja kuigi Samsung tegeleb tänapäeval ka miljoni muu asjaga, seostub antud hiiu tegevus minu jaoks esmalt just nutitelefonide ja teleritega.

Strateegilistest mõõtudest

Universaalkerega Talismani põhikonkurentideks on meie oludes VW Passat Variant ja sellega samale platvormile ehitatud Škoda Superb Combi. 4865 mm pikk Talisman on viimasest pikkuses 9 mm üle, kuid telgede vahe osas tuleb tal 32 millimeetriga alla vanduda. Mis ei tähenda seda, et Renault’ tagaistmel vaevaks teid ruumipuudus – ei, pigem vastupidi, sest põlveruum teeks au ka esindusautodele ja pikka kasvu reisijaid ei ahista tagapingil ka sedaani tagaistmete kohal langema hakkav katusejoon. Ruumi jagub nii esi- kui ka tagaistmetel uhkelt ja kui ruumikuse osas üldse millegi üle nuriseda, siis võiks ehk keskkonsool olla pisut kitsam.

Pakiruumi osas jääb Talisman võistlejale alla ja erinevused on üsna suured. Normaaloludes on uustulnuka pakiruumi mahuks 572 liitrit (Superbil 660) ja 80 liitrit sellest moodustab põrandaalune panipaik. Tagaistmete seljatoed on kahes osas maha käänatavad ning nende langetamiseks on vaja sikutada vaid pakiruumi küljel olevat linki (tootja keelepruugis on lahenduse nimeks Renault’ Easy Break). 

Seljatugesid maha käänates saab pakiruumi mahu kasvatada 1681-liitrini (Škodal 1950-liitrit), kuid niimoodi moodustuv enam kui 2 meetrit pikk põrand pole sile, vaid on tagaosas kergelt tõusev. Pakiruumi põrand ise on kaheosaline ja selle eemaldatavat osa saab kasutada pakiruumi kaheks jagamiseks, et vältida kaasaveetava kraami ülemäärast loksumist. Täismõõdus varuratast Talismanile ei pakuta ja „pitsalõikur“ tuleb vajadusel väljast auto põhja alt kätte saada, mis ei pruugi novembriõhtuses lägapilves olla just kõige meeldivam tegevus.

Väliskujundus ja sõitjateruum

Kuigi Talismanil tuleb kaubaruumi mahus konkurendile alla vanduda, ei näi see Renault' turundusosakonda suurt segavat, sest arvude asemel panustavat Talisman esmalt pehmetele väärtustele, milleks on originaalne kujundus ja varustustasemete vidinaküllus. Kroomi all ägav esiosa tõmbaks pilgu enesele ka iseloomuliku kujuga päevatuledeta ning 19-tolliste ratastega varustatud universaal jätab jõulise ja dünaamilise mulje. Erinevaid välisvärve on valikus kümmekond ja mina eelistaksin autot soetades heledamaid toone, et tagaukse lõpus algav puusakaar ilusti välja joonistuks.

Väliskujundusega astub samas taktis ka sõitjateruumi lahendus, mis mõjub soliidselt ja väljapeetult isegi baasvarustuse korral, rääkimata siis „täislaksust“, ehk varustustasemest INITIALE PARIS. Talisman on saadaval viies varustuses – milleks on LIFE, ZEN, INTENS, PREMIUM ja INITIALE PARIS – kus baasvarustus LIFE sisaldab muuhulgas Stop & Start süsteemi, kuut turvapatja, tempomaati, kaugjuhitavat kesklukustust, 2-tsoonilist automaatset kliimaseadet, valgus- ja vihmaandurit, kokkuklapitavaid soojendusega küljepeegleid, elektriaknaid, nn suusaluugiga allaklapitavat tagaistet, LED päevasõidu- ja tagatulesid ning palju muud.

Iga järgnev pakett lisandub eelmisele ning põnevamatest asjadest tasub esile tõsta veel eestikeelset kasutajaliidest, paketti 4Control ja elektrilisi esiistmeid, mis mugavamaks sisenemiseks/väljumiseks ust avades edasi-tagasi sõidavad. Eestikeelne kasutajaliides toimib hästi – ehkki selle üksikud funktsioonid on veel tõlkimata ja liides ise võiks toimida kiiremini - ning pakett 4Control sisaldab muudetava jäikusega amortisaatorite kõrval ka nelikroolimist, ehk siis teisisõnu juhitavat tagatelge. Viimane teeb autoga manööverdamise mugavamaks, kärpides pöörderingist tervelt 0,8 meetrit.

Suurima jõuallika töömaht on 1,6-liitrit

Esiveoliste Talismanide mootorivaliku avavad diislikütust põletavad jõujaamad, mida pakutakse kahes töömahus. Väikseim jõuallikas on 110 hj arendav 1,5-liitrine turbodiisel, lisaks millele on valikus ka kahes võimsusastmes pakutav 1,6-liitrine turbodiisel (130 ja 160 hj). Võimsaim turbodiisel on varustatud kahe, kõik ülejäänud aga ühe turbokompressoriga. Tehaseandmete kohaselt jääb nende mootorite keskmine kütusekulu vahemikku 3,7-4,5 l/100 km ning sõltuvalt varustustasemest on käigukastideks kas kuuekäiguline manuaal- või siis elektroonika vahendusel juhitav kahe siduriga kuuekäiguline EDC6 käigukast. Võimsaim diisel saab paigalt „sada“ kätte 9,6 sekundiga, nõrgim aga 12,2 sekundiga.

Bensiinimootoreid on valikus vaid üks, mis on saadaval koos seitsmekäigulise EDC7 käigukastiga. Ühe turbokompressoriga varustatud jõuallikas on saadaval kahes seades, milleks on 150 ja 200 hj. Nende mootorite toel saavutavad Talismanid 100 km/h vastavalt 9,9 ja 7,9 sekundiga ning keskmine kütusekulu olevat nende mootorite korral 5,8 l/100 km kohta.

Rooli taga

Minu proovisõidukiks sattus olema parima varustusega Talisman, mille mootoriruumis nurrus võimsaim diisel. Arvestades asjaolu, et ka kõige kergem universaal kaalub tühjalt pisut enam kui poolteist tonni, oleks selline jõuallikas absoluutne miinimum, eriti juhul, kui plaanite teinekord ka maanteed väisata.

Sõidu osas meenutab Talisman aga justkui mõnda hübriidi. Auto on pehme ja raskepärane ning võtab paigalt nagu vastu tahtmist, kuid juba liikuma saades libisetakse edasi sundimatu sujuvusega, mida ilmestab pehme vedrustuse suunalt kostuv müdin. Sõit oli hoolimata 19-tollistest ratastest mugav ja auto käigukasti töö laitmatu. Mootorist piisab linnasõiduks täiesti, kuid kiire nõelumine Talismanile ei passi – see auto on neile, kellel murdeiga juba oh-kes-teab-kui-kaua-aega-tagasi seljatatud.

Kiired suunamuutused muudavad Talismani ebalevaks, kuid mitte ohtlikult vedelaks. Tema juhitavuses puudub säärane konkreetsus nagu MQB-põhjale ehitatud VW kontserni autodes, ent samas pole peale liigse pehmuse ka millegi muu olulise üle kaevata. Kalli varustustasemega kaasnevatele suurtele ratastele tuleb lõivu maksta alles maanteekiirustel, kui rehvimüra muutub päris valjuks. Mina sõitsin lõpuks püsivalt „Sport“ seades – 4Control on kalleimas varustuses ilusti olemas – mis parandas sõidukvaliteeti küll vedrustuse ja roolilt juhini kanduva tagasiside osas, kuid õnnetuseks mitte dünaamika poole pealt. 

Selleski osas meenutab Talisman pigem hübriide, sest maanteel raugeb sooritusvõime pea täiesti ja möödasõidud nõuavad nii ruumi kui ka planeerimist. Teisalt saab kiita auto mugavaid istmeid ja keskmist kütusekulu, milleks kujunes meie proovisõidu kestel 6,1 liitrit „sajale“. Arvestades auto kaalu pole seda sugugi palju, aga mina eelistaksin diislile iga kell võimsaimat bensiinimootorit.

 

Kokkuvõtteks: Omanäoline ruumikas pereauto, mis tänavate ilmestamise seisukohast lahkesti teretulnud, sest kõik mõistlikud inimesed ei pea sõitma vaid Škodaga. Autode baashinnad on küll kõrged, kuid nendega kaasneb ka parem varustus. Arvestage vaid seda, et Talismanil tuleb end alles tõestada, mis tähendab autot kunagi vahetades ilmselt väiksemat turuhinda ja pikemat müügiprotsessi. Mudeliuuenduselt ootaks mõnda suurema töömahuga jõuallikat ja tummisemas seades vedrustust.

Meeldis: originaalne välimus, väike kütusekulu, sõitjateruumi kujundus, selle ruumikus ja panipaikade rohkus, suur pagasiruum, eraldi viieaastane veermikugarantii (või 100 000 km) ja roolile paigutatud kiirushoidiku kasutamine – see on üks parimaid omasuguste hulgas.

Ei meeldinud: liigne vidinatele keskendumine, jõuetus maanteel, raadio juhtnuppude paigutamine eraldi konsoolile (vajab harjumist, sest jääb rooli taha peitu) ja rehvimüra maanteel.

Rivaalid: Ford Mondeo, Škoda Superb, Volkswagen Passat.

 

Renault Talisman 1,6 dCi ENERGY INITIALE PARIS (160 hj)

Mootor: 1,6 liitrine kahe turbokompressoriga diiselmootor (R4)

Baashind: 37 090 eurot

Võimsus: 118 kW/160 hj @ 4000 p/min

Pöördemoment: 380 Nm @ 1750 p/min

Aeg 0-100 km/h, s: 9,6

Tippkiirus, km/h: 213

Keskmine kütusekulu, l/100 km: 4,5

CO2 pääst, g/km: 117

Tühimass, kg: 1540

Pikkus/laius/kõrgus, mm: 4865/1868/1465

Telgede vahe, mm: 2809


 
Kaido Soorsk, fotod: tootja

Vaata autofirmade sooduspakkumisi