Proovisõit

Kia Optima SW ja GT: lihtsaim on tegusaim

Proovisõidukid on kohal novembris, tõhusam müük algab jaanuaris
Pistikhübriid saabub järgmise aasta teises pooles
Odavaima universaali baashinnaks on EX-varustuses 24 290 eurot

Kia Optima Sportswagon – edaspidi SW – on suuremat sorti esiveoline universaal, mis ihkab tükki samast pirukast, mida Ford Mondeo, Škoda Superb ja VW Passat on seni enese omaks pidanud. Proovisõidu järel võin kinnitada, et Optima SW on hea auto, mis jääb loetletud priimustele alla vaid viimistlusmaterjalide ja emotsioonide osas, pakkudes seejuures väga head sõidumugavust. Kia trumbiks näib olevat lihtsus, sest proovitud Optima GT ja ülejäänud autode kõrval jättis millegipärast just odavaim versioon teistest tegusama mulje.

Antud masinaks oli kuuekäigulise manuaalkäigukasti ja 1,7-liitrise CRDi diiselmootoriga Optima SW. Seepärast meenutas Optima mudeliperekonna esitlus justkui Herluf Bidstrupi joonistatud koomiksit, milles üks poiss laseb end vastumeelselt läbi terve loomaaia vedada ning vaimustub taas kodu poole asutades lihtsast varblasest. Selleski on olemas miski loogika, sest oma olemuselt on Optima SW kordades lahjem tõmmis Kia dünaamilisest ideeautost SPORTSPACE, mis tekitas mullusel Genfi autonäitusel suisa superautosid varjutavat sädinat.

Kosunud vaid kõrguses

Võrreldes sedaaniga on Optima SW pikkus ja laius millimeetri pealt samad – olles vastavalt 4855 ja 1860 mm – ning kõrguses kasvas auto 5 mm jagu (1470 mm). Sõitjateruumi pikkust ja tagaistme ees olevat põlveruumi iseloomustab kõige paremini teadmine, et uustulnukas kaotab telgede vahes universaalkerega Škoda Superbile vaid 36 mm, mida ei suuda auto kõrval kuidagi uskuda, sest Peter Schreyeri käealuste poolt teostatud väliskujundus peidab auto tegelikke mõõtmeid sedavõrd hästi. Ruumikus on üks Optima SW trumpidest ja keskmist kasvu täiskasvanu taga istudes pakutakse teile võrreldavat põlveruumi nagu esiistmelgi.

Ruumikas on ka Optima SW 552 liitrit mahutav pakiruum, mis jääb Škoda Superbi omale küll alla (ilma varurattata 660 l), ent edestab Ford Mondeo „hoiuruumi“ (525 l, ilma varurattata). Pakiruumist rääkides saavad kiita ka madal laadimiskünnis, lävepaku puudumine ja kolmes osas maha käänatav tagaistme seljatugi – suhtes 40 : 20 : 40 –, mis sisaldub kõigi autode baasvarustuses.

Pakiruumi katte jaoks on pakiruumi põranda all eraldi hoiukoht ning lisavarustuses pakutakse ka reelingutel liigutatavat vaheseina, mille abil saab pakiruumi osadeks jagada, et kohale sundida kaasa veetavaid asju. Mugavuspaketti Comfort Pack soetades saate autoga kaasa ka elektrimootorite najal avaneva/sulguva tagaluugi, mis avaneb automaatselt, kui auto võtmega kasutaja on luugile piisavalt lähedal.

Jõuallikaid on hetkel valikus kolm: kaks põletavad bensiini- ja üks diislikütust. Ottomootoriteks on nelja silindriga kaheliitrised jõuallikad – vabalthingav arendab 120 kW / 163 hj ja vägivaldselt toidetud 180 kW / 245 hj –, mille momendinäitajateks on vastavalt 196 Nm (4800 p/min) ja 353 Nm (1350–4000 p/min). Vabalthingavad jõuallikad on saadaval kas kuuekäigulise manuaal- või automaatkäigukastiga, kuid võimsamat mootorit pakutakse vaid mudelile GT – nii sedaan- kui ka universaalkerega – ja nende autode käigukastiks on kuuekäiguline automaat. Ainsaks diiselmootoriks on praegu 1,7-liitrine CRDi (104 kW/141 hj), millele on kuuekäigulise manuaalkäigukasti kõrval saadaval ka hüdraulika vahendusel juhitav kahe siduriga seitsmekäiguline „manuaalkäigukast“.

Korralik kaasavara

Meie oludes on soodsaimaks universaalkerega Optimaks kaheliitrise bensiinimootoriga isend, mille baashinnaks on EX-varustuses 24 290 eurot. Sellised autod on kuuekäigulise manuaalkäigukastiga ning EX-varustus sisaldab seitsmetollise puutetundliku ekraaniga navigatsiooniseadme kõrval veel tagurduskaamerat koos parkimisanduritega, automaatset kahetsoonilist kliimaseadet, rooli- ja istmesoojendusi esiistmetel, soojendatavat tuuleklaasi koos klaasipesudüüsidega, vihmasensoriga „kojamehi“, elektrilisi aknatõstukeid kõigil ustel ja 17-tolliseid valuvelgi. Kuuekäiguline automaatkäigukast lisab auto hinnale 800 eurot ning mugavuspakett Comfort Pack 4200 eurot.

Viimast soetades lisandub EX-varustusele adaptiivne püsikiirushoidja, mis oskab kaasliiklejaid jälgides kokkupõrke ennetamiseks ise pidurdada. Paketiga kaasnevad ka säärased elektroonilised abimehed, mis valvavad sõidurajal paiknemise üle, tuvastavad liiklusmärke ja aitavad teil autot parkida. Paketis sisalduv lustikummut on nüüd juba kaheksatollise ekraaniga, mis on osaks Harman/Kardoni Premiumi helisüsteemist ning pimedas peaksid sõitmise lihtsamaks tegema ka adaptiivsed Bi-ksenoonesilaternad koos abilisega, mis oskab vastavalt vajadusele lähi- ja kaugtulesid ümber lülitada. Nupust käivitamise ja elektrilise tagaluugi kõrval sisalduvad paketis ka elektriliselt liigutatav juhiiste ja 18-tollised valuveljed, millele tõmmatud Michelini rehvide mõõduks on 235/45 R1.

Lähtuvalt eelmistest kirjeldustest ei jää kõrgeima varustustaseme TX osaks enam palju. Lisaks loetletud asjadele kaasnevad selle varustusega panoraamkatuseluuk, nahksisu koos kõigi istmete istmesoojendustega, elektrooniliselt juhitav vedrustus – ainult koos seitsmekäigulise käigukastiga –, elektriliselt liigutatavad ventileeritud esiistmed ja pimenurga hoiatussüsteem, mis hoiatab ka tagant risti läbi liikuva sõiduki eest. GT mudelit soetades ei pea te end lisavarustuse valimisega vaevama, sest kõik nimetatud asjad on neil juba baasvarustuses kaasas. Sedaankerega GT baashinnaks on 35 990 eurot ja universaalil GT 37 090 eurot.

Algusesse tagasi

Sõitma asudes jätab Optima SW hea mulje. Autosse annab siseneda end vastu A-piilarit löömata ning sõitjateruumi kujundanu ei soovi teid vormide virvarriga oimetuks muuta. Optima SW sõitjateruum on meeldivalt asjalik, ehkki parima varustusega isendid pole detailides sedavõrd hoolikalt läbi töötatud kui nende Saksa konkurendid. Ülalpool vööliini on plastikpinnad katsudes pehmed, ent allapoole on jagunud ka odavamat materjali. Autot tellides tasuks kaaluda kahes toonis teostatud sõitjateruumi, millel on väiksem kaldvus langeda raskemeelsesse üksluisusesse.

Ruumikuse kõrval on Optima SW suureks trumbiks ka tema sõidumugavus. Need on vaiksed autod, mille vedrustus püsis eeskujulikult tüminavaba ka Saksamaa kõrvalteedel. Baasmudeliga tuleb olla küll valvas kiirteedel veokite varjust välja hüpates, kus külgtuule tõttu tuleb teha rooliga korrigeerivaid liigutusi, ent see ilmneb alles kiirustel, mis meie oludes tähendab peaaegu kahekordset piirkiiruse ületamist. Auto on ka kiiduväärselt vaikne, sest baasmudelis saab ka kiirteel häält tõstmata edasi vadrata. Kuid kurval kombel kaasneb suurepärase mugavusega ka autode kiretu olemus, nii et vähemalt automaatkäigukastidega mudelid mõjuvad sõites üsna igavalt.

Osalt saab selle ajada puuduva roolitunnetuse kaela, sest sportrežiimi sisse lülitades muutub küll roolivõimendi vastusurve, ent see ei taasta kontakti esiratastega. Tummisema hoiaku pärast oleksin eelistanud sõita kogu aeg sportrežiimis, ent siis hoitakse keskmistel kiirustel pöörded sedavõrd kõrgel, mis muutub kiiresti kõrvadele tüütuks. Vähemalt tavasõidus on kõige parem püsida tavarežiimis, sest automaatkäigukastid toimetavad kiiduväärse sujuvusega ning on vajadusel ka piisavalt käbedad. Käsitsi käiguvahetusel pole aga suurt mõtet ja seda ei soosi ka kiretu olemusega jõuallikad. Midagi pole teha, nii Mondeo kui ka Passat mõjuvad rooli tagant vaadates elavamalt.

Dünaamilisemal sõidul osutub Opima GT kiireks ja tegusaks, ehkki kere kaldumised on keerates üsna sügavad. Roolitunnetuse puudumist korvab suurepärane istmikutunnetus ja hea vedrustuse kinemaatika, mis teeb Optima GT käitumise etteaimatavaks ja üllatustevabaks. Liiga kiiresti kurvi sisenedes ilmneb ehk kerge alajuhitavus, mida saab pidurite abil või gaasipedaali järele lastes hõlpsalt tempida. Veel kiiremini kurvi sisenedes on alajuhitav libisemine pikem ja sügavam ning vajab juhitavuse taastamiseks enam pidurdamist, kuid see kõik on niivõrd etteaimatav, et ei tohiks kogemustega juhti kuidagi üllatada. Kui puuduv roolitunnetus välja arvata, siis võiks seda autot vaat et õppeautoks soovitada, sest selle juhtimine on sedavõrd lihtne.

Seejuures on täiesti võimalik, et ma nurisen vaid igavuse tõttu, sest veidral kombel kõnetas mind proovisõidukitest enam just loo alguses mainitud manuaalkäigukastiga varustatud 1,7-liitrine diisel. Selle autoga on hämmastavalt lihtne kohaneda ning momendiharjal sõites võib käiguvahetuste järel tajuda isegi teatud innukust. Jah, pakutav dünaamika pole küll sedavõrd hea kui ülejäänutel – näiteks GT-mudelitel – ent selle versiooni roolis tajun ma esimest korda, et ka juht on sõiduks mingil määral vajalik. Seega juhtus seekord nii, et parim uudis jäi pika loo lõppu – 1,7-liitrise CRDi jõuallikaga baasmudelit soetades saate kaasa kõik head omadused, mis jaksukamatelgi Optima SW versioonidel, kuid sõidurõõmu osas olete teinud ilmselt parema kauba. Vähem on rohkem ja Optima SW on selle kinnituseks.


Meeldis: ruumikas sõitjateruum koos mahuka pakiruumiga, korralik baasvarustus.

Ei meeldinud: osa sõitjateruumi viimistlusest, kiretu dünaamika ja olematu roolitunnetus.

Rivaalid: Ford Mondeo, Mazda 6, Škoda Superb ja Volkswagen Passat


Kia Optima 1.7 CRDi (kuuekäigulise manuaalkäigukastiga)

Mootor: 1,7-liitrine turbokompressoriga diiselmootor (R4)

Baashind: 24 290 eurot

Võimsus: 104 kW / 141 hj @ 4000 p/min

Pöördemoment: 340 Nm @ 1750–2500 p/min

0–100 km/h: 10,2 s

Tippkiirus: 200 km/h

Keskmine kütusekulu 100 km kohta: 4,4 l

CO2-pääst: 113 g/km

Pikkus/laius/kõrgus: 4855/1860/1470 mm

Telgede vahe: 2805 mm

Pakiruumi maht: normaaloludes 552 l

Tühimass: 1545 kg


Kia Optima GT SW

Mootor: 2,0-liitrine turbokompressoriga ottomootor (R4)

Baashind: 37 090 eurot

Võimsus: 180 kW / 245 hj @ 6000 p/min

Pöördemoment: 353 Nm @ 1350–4000 p/min

0–100 km/h: 7,6 s

Tippkiirus: 232 km/h

Keskmine kütusekulu 100 km kohta: 8,2 l

CO2-pääst: 191 g/km

Pikkus/laius/kõrgus: 4855/1860/1460 mm

Telgede vahe: 2805 mm

Pakiruumi maht: normaaloludes 552 l

Tühimass: 1605 kg









Kaido Soorsk, fotod: tootja

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Kia Ceed

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Ehkki kolmas Ceed ei paku nii head juhitavust kui uus Focus, selle interjöör pole koostatud nii peenelt kui kallimates Golfides ja ka praktilisuse osas tuleb tal Škoda Octaviale alla vanduda, pakub see väga head kompromissi kõigi nende omaduste vahel ja on relvastatud harvaesinevalt pika garantiiga.