Proovisõit

Toyota Proace Verso: vana tuttav uues kuues

Mootoriteks kolm 1,6- ja kaks kaheliitrist turbodiislit
Müügiargumendiks viieaastane garantii (200 000 km) ja hea teenindusvõrk
Müügiga alustatakse septembri lõpus, esimesed autod jõuavad Eestisse detsembris ja soodsaima Proace Verso baashinnaks saab eeldatavasti olema 22 000 eurot

Ma oleks sellise autoga nagu sõitnud, ent samas ei ole ka. Toyota Proace Verso on justkui sõber Peeter - keda sa pole viie aasta jooksul näinud ei näost-näkku ega ka pildi peal – kes on muutnud elujärje paranedes enda äratundmise hoopis keerulisemaks. Nahast jaki asemel on mehel seljas uus villane mantel, habemetuusti asemel heljub õhus hoopis kalli näovee aroom ning ma võiksin vanduda, et kuulsin vilinat, kui nõelteravad püksiviigid õhku lõikasid … On see ikka Peeter?

On küll, aga sootuks teistsuguses mundris. Peetri rollis on siinkohal Peugeot Expert, üks kolmest uuest kaubikust, mille vanemateks on Prantsuse PSA-kontsern ja Jaapani Toyota. Need kaubikud on Eestis kohal – vaata juuli alguses ilmunud proovisõitu http://www.whatcar.ee/proovisoit/6201/esimene-psuke-pakikandjate-kolmikust - ja Citroëni värvides on neil nimeks Jumpy ning Toyota logo kandes Proace. Mahtuniversaalidena on mudelinimedeks vastavalt Traveller, Spacetourer ja Proace Verso ja pakikandjate tuules on kohale jõudmas ka nende baasil ehitatud reisijateveoks ning pereautodeks pakutavad erimid. Sellised nagu keskmise pikkusega Toyota Proace Verso, mille roolis õnnestus mul viimati Poolas kilomeetreid mõõta.

Keskmise pikkusega?

Just nii – kõnealuste mahtuniversaalide aluseks kasutatavad kaubikud on ehitatud EMP2-nimelisele platvormile ja sarnaselt sõsaratega on ka Proace Verso saadaval kolmes pikkuses. Toyota keelepruugis on neist kompaktseim harjumatult lühike 4,6 meetri pikkune Compact, mille telgede vaheks on vaid 2,9 meetrit, ent mis on sellest hoolimata saadaval ka 9-kohalisena! Need nudisabad on loodud linnades võistlema kõigi olemasolevate „pirukakärudega“, sest lisaks trumpässana letti löödavale kandevõimele – minimaalselt 1000 kg – on neil ette näidata ka 11,3 meetrine pöördering ja tegus kaubaruumi maht (4,6-5,1 m3), mis suudab ulualust pakkuda kahele euroalusele.

Järgmiseks pikkuseks on keskmist mõõtu ehk 4,9 meetri pikkune Medium (3 euroalust), mille telgede vaheks on 3,2 meetrit. Samasuguse telgede vahega on ka pikim versioon Long, kuid tänu pikemale tagaülendile on sellise „bussi“ üldpikkuseks 5,3 meetrit. Autode kõrguseks on 1,9 meetrit – mis peaks tagama stressivaba sissepääsu kõikidesse Euroopa parkimismajadesse – ja laiuseks 1,9 meetrit (peegliteta). Kaubikutele pakutakse kuut jõuallikat, millest kolm on 1,6- ja kolm kaheliitrist turbodiislit. 1,6-liitristel jääb maksimaalne võimsus vahemikku 95-115 hj (210-300 Nm @ 1750 p/min), kaheliitrised on aga saadaval kolmes võimsusastmes, milleks on 122, 150 ja 177 hj (340-400 Nm @ 2000 p/min). Mahtuniversaalidele pakutav mootorite valik on pea samasugune, nende valikus puudub vaid nõrgim kaheliitrine jõuallikas.

Kas mäletate veel villast mantlit?

Kõik jõujaamad vastavad otse loomulikult Euro 6 heitmenõuetele ja nii kaubikutele kui ka mahtuniversaalidele pakutakse kas viie- või kuuekäigulisi manuaalkäigukaste, lisaks millele on saadaval ka üks kuueastmeline robotkäigukast ja üks kuuekäiguline automaatkäigukast. Mootorite juurest edasi liikudes hakkab aga lõhe kaubikute ja mahtuniversaalide vahel järjest suuremaks kärisema, sest luksuslikumad reisijateveoks pakutavad versioonid nõuavad erikohtlemist kasvõi täiendava müraisolatsiooni ja enama mugavusvarustuse näol – kas mäletate veel villast mantlit?

Proace Verso tuuakse turule neljas varustuses, milleks on Combi, Shuttle, Family ja VIP. Kõik varustustasemed on saadaval kõigis pikkustes, välja arvatud VIP, mida pakutakse vaid kahele pikemale mudelile. Kõige lihtsam varustustase on Combi, mis on saadaval helehalli tekstiilpolstriga kas kuue või üheksakohalise autona. Shuttle on samasuguse ülesehitusega, kuid selle baasvarustus sisaldab tumeda tekstiilpolstri kõrval ka kliimaseadet, udutulesid ja näidikuplokis olevat infoekraani. Järgmine, ehk pereautoks mõeldud Family on kaheksakohaline, kus esimeses istmereas kasutatakse kahte eraldi nn kapteniistet. Järgmised kaks istmerida on vormistatud suhtes 60:40, mis tähendab seda, et neid annab eraldi edasi-tagasi liigutada ja eemaldada. Pikemate esemete vedamiseks annab ka teise- ja kolmanda rea istmete seljatugesid ettepoole maha käänata.

VIP-varustustase on aga saadaval kas kuue- või seitsmekohalisena ning põhierinevus võrreldes Familyga seisneb lisaks viimistlusele ka selles, et kolmanda rea istmete vahel asub liigutatav laud. Luksuslikku hõngu lisab sellele varustusele ka kaheosaline klaasist katus, mis kulgeb piki autot esiistmete tagant kuni pakiruumini välja. Sellise varustustaseme korral saab teise rea istmed pöörata ka seljaga sõidusuunas, et võimaldada reisijatele ladusamat suhtlemist.

Alates Family-varustusest on need autod äratuntavad ka üles avaneva tagaluugi järgi, milles olev aken on samuti luugina avatav. Nende „busside“ mõlemal küljel on lükanduksed, mida saab tellida ka elektrimootoritega varustatuna – sellisel juhul saab neile lisavarustuse hulgast tellida ka lahenduse, mis paneb ukse avanema ka lävepaku juures tehtava jalaviibutuse peale. Esiosa juures on mahtuniversaalidena pakutavate versioonide eritunnuseks udutuled ja kroomitud liist, mis ümbritseb iluvõre all olevat õhuvõtu ava. Sõltuvalt paketist varustatakse sellised autod kas 16- või 17-tolliste ratastega (terasveljed pluss ilukilbid) ja valikus on ka 17-tollised valuveljed.

Kallis näovesi

Toyota käsitleb reisijatevoeks ehitatud versioone kui sõiduautosid ja seepärast on neile võtta kõik peenemat sorti tehnoloogilised vidinad, mis juba sõiduautodelt tuttavad. Toyota Safety Sense nimelisse paketti kuuluvad näiteks elektroonilised abimehed, mis hoiatavad võimaliku kokkupõrke eest ja pidurdavad selle vältimiseks, hoiatavad „pimedas nurgas“ asuvate kaasliiklejate eest, jälgivad auto sõidureas püsimist, liiklusmärke ning sedagi, kas sohver on mõttega juhtimise juures või mitte. Paketti kuuluvad ka adaptiivne tempomaat, kurvituled ja kaugtulede automaatne ümberlülitus ja vähemasti kaubikutele on kõik need asjad saadaval kahe paketina, mis maksavad koos veidi alla 3500 euro. Sõiduautodega võrreldav on ka hea esinemine Euro NCAP ohutuskatsetes, kus Proace Verso saavutas maksimaalsed viis tärni.

Proovisõitude käigus õnnestus meil ära proovida nii kaubik kui ka reisijateveoks pakutav versioon, mis on varem katsutud Expertiga väga sarnased. Ma ei tohiks seda ütelda, et sõites meenutab „jaapanlast“ ainult nende autode roolJ Mõlema versiooni sõitjateruumid on juhi vaatevinklist avarad ja ergonoomilised ja mälu järgi on neis ka kõrvalistmetel hoomatavalt enam jalaruumi kui näiteks Ford Transit Customi kabiinis. VIP-versioon on maanteel tänu mitmekihilisele esiklaasile ja täiendavale müraisolatsioonile ka tähelepanuväärselt vaikne ning „bussi“ algupära tuletavad meelde vaid kõrge isteasend ja maateekiirustel piilarite ja peeglite ümber tekkivad tuulekohinad, mis on küll tajutavad, ent mitte segavad ja tüütud.

Jah, Peeter mis Peeter

Meie proovisõidukite jõuallikateks olid 95 hj arendav 1,6-liitrine ja ka kaheliitrine jõujaam, millel võimsust 150 hj. Mõlemad autod olid sõites väga sarnased – nii, nagu ka varem proovitud Expert’le - ehk siis teisisõnu astutakse rõõmsalt edasi vaid pöördemomendi najal üsna kitsas pööretevahemikus. Mootor hakkab vedama 1800 p/min juures ja üle 3000 p/min pole neid mõtet enam sundida, sest sealt edasi minnes kurnate vaid kõrvu. Momendialas püsides olid aga mõlemad autod ka koormatuna tegusa astumisega, ehkki suurema jõuallikaga on hoomatavalt lihtsam sõita, sest sellel jagub pisut sitkust ka siis, kui momendialast välja kukute. Linnas nõuab iga suurem kiirusemuutus ka käiguvahetust, kuid maanteesõit on seevastu jällegi mugav, sest kuuenda käiguga sõites ratsutatakse täpselt momendiharja peal.

Plusspoolelt saab kiita valiku mitmekülgsust, sõitjateruumi ergonoomikat ja kasutusmugavust, miinuste kohal tooksin välja aga tundetult haakiva siduripedaali ja pehme esivedrustuse. Esimeste käikude ülekanded on aeglased ja auto võtab sundimatult paigalt, kuid näiteks kallakutel tahab mootor pöördeid saada ja kuna siduri haakimine pole peale hääle muul moel tajutav, eksisteerib vähemasti alguses oht seda liialt libistada. Vedrustus võiks minu maitse kohaselt olla samuti veidi jäigemas seades, sest kuigi kuival teel on kõik korras, ei suuda see märjal teel aeglastes nurkades ja ringteedel esirattaid maas kuigi hästi hoida – madalate käikude korral on neid liialt lihtne puksima panna. Pehmele vedrustusele viitab ka tõik, et muidu eeskujulikult toimetav kaadervärk võib halval teel päris häälekalt läbi lüüa.

Väiksema ja keskmise kaubiku ostu pole varem nii lihtsaks tehtud. Teil on valida kolme tootja esiveoliste vendade vahel, mis saadaval kolmes pikkuses nii kaubiku kui mahtuniversaalina pluss erilahendusteks sobivad lühikese ja pika kabiiniga platvormid. Toyota müügiargumendiks on väga hea teenindusvõrk ja hetkel pakutav viieaastane garantii, mille pikkuseks on teistmoodi väljendudes 200 000 km. Kaubikute müük käib juba mõnda aega - Proace Verso hinnakiri peaks samuti lähiajal päevavalgust nägema – ja odavaim kaubik maksab aga Eestis napilt alla kahekümne tuhande (Proace Compact Panel Van).


Meeldis: mitmekülgsus, sõitjateruumi kujundus, ergonoomika ja sõidumugavus.

Ei meeldinud: pehme esivedrustus ja tundetu sidur.

Rivaalid: Citroën Jumpy/Spacetourer, Fiat Scudo, Ford Transit/Tourneo Custom, Peugeot Expert/Traveller, Renault Trafic/Trafic Passenger


Toyota Proace Verso Shuttle (Medium)

Mootor: 2,0-liitrine turbokompressoriga diiselmootor (R4)

Baashind: 28 350 eurot

Võimsus: 110 kW/150 hj @ 4000 p/min

Pöördemoment: 370 Nm @ 2000 p/min

Aeg 0–100 km/h: 11,0 s

Tippkiirus: 170 km/h

Keskmine kütusekulu: 5,3-5,5 l/100 km

CO2-pääst: 139-147 g/km

Pikkus/laius/kõrgus: 4959/1920/1910 mm

Telgede vahe: 3275 mm

Pakiruumi maht: normaaloludes 552 l

Pöördering, m: 12,4

Tühimass: 1630-2070 kg

 







Kaido Soorsk, fotod: tootja

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Toyota GR Supra

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

Toyota GR Supra pole nii eesmärgipärane, kui Alpine A110 või Porsche 718 Boxster, kuid on tänu võimsale mootorile, tagaveole ja jäigale kandmikule samuti lustlik kaaslane, edestades nimetatuid nii mootori elastsuse kui ka praktilisuse osas.