Proovisõit

Hyundai Santa Fe: tasakaalukas toriseja

Hyundai suurim maastur, mida meil pakutakse seitsmekohalisena
Mootoriks 200 hj arendav 2,2-liitrine turbodiisel
Baasmudeli hinnaks on 35 990 eurot

Hyundai Santa Fe on üks linnamaasturitest, mis saadaval ka seitsmekohalisena. Ruumikuse ja praktilisuse osas suudab see vastu hakata ka mitmetele mahtuniversaalidele, ehkki auto „looduslikud vaenlased“ on pigem Land Rover Discovery Sport ja Nissan X-Trail. Hiljuti kerge uuenduskuuri läbinud Santa Fe on justkui teie ihukaitsjaks palgatud raskemeelne erukolonel, kes mõjub pikatoimelisena, ent tegutseb vääramatu tõhususega. Ta paneb kallalekippuja esimese hoobiga pilditult pikali, ent efektset liigutust ei saada jõuline röögatus – eputamine on nooremate pärusmaa, see lihtsalt pole tema stiil.

Vaid üks mootor ja käigukast

Kuigi Santa Fe tükiriiulil on tegelikult kolm jõuallikat ja kaks käigukasti, tuuakse Hyundai suurim maastur meie turule vaid võimsama turbodiisli ja kuuekäigulise automaatkäigukastiga. 2,2-liitrise CRDi võimsuseks on 147 kW/200 hj ja erinevalt eelnevast aastakäigust on sellel nüüd grammijagu enam momenti, mis saadaval ka pisut laiemas pööretevahemikus (440 Nm @ 1750-2750 p/min). Kõik autod on püsiva nelikveosüsteemiga, mis suudab momenti telgede vahel vastavalt vajadusele ümber mängida, jälgides mootori pöördeid ja rataste läbilibisemist. Normaaloludes on auto esiveoline, kuid vajadusel suunatakse momenti järjest enam ka tagateljele, kuni võrdse jaotuseni välja. Väiksematel kiirustel – kuni 30 km/h – saab juht jaotuse 50:50 ka vastavast nupust „lukku panna“. Kiiruse kasvades tuleb see „lukk“ iseenesest maha ja raskemates oludes peaks mänguruumi lisama ka väljalülitatav veojõukontroll.

Mahutab mängeldes viis täiskasvanut

Võin omast kogemusest kinnitada, et viie täiskasvanu ja nende pagasi mahutamisega saab Santa Fe muretult hakkama. Meil müüdavad autod tellitakse seitsmekohalistena ja kolmandasse ritta saab ajutiselt istuda isegi täiskasvanuid, kuigi mugav see neile ei ole, sest istmed on pakiruumi põhjale liialt lähedal. Kolmandast istmereast saab autot soetades ka loobuda, siis on see ca 800 eurot odavam ja pakiruumi põranda alla tekivad täiendavad panipaigad, mille mahuks on pea 200 liitrit.

Santa Fe sõitjateruum mõjub alguses segase ja ülekujundatuna, ent autot kasutades adute, et olulised asjad on õigetes kohtades. Materjalid ei pane ahhetama, kuid koostekvaliteedi üle ei saa joriseda ja interjöörist jääb mulje, et see suudab taluda ka lastega kaasnevat keeristormi. Santa Fel oleks küljes justkui mingit sorti seenior-pakett, sest katusealust iseloomustab samuti tasakaalukas tõsidus - näidikutel on suured numbrid, nupud loogilistes kohtades, tähised üheselt mõistetavad ja kiitma peab ka mugavaid esiistmeid – neil on ka seadistatav nimmetugi - mis suudavad ka kiiremal sõidul piisavalt tuge pakkuda. Mis ei tähenda seda, et need oleks kitsad, pigem vastupidi. Sama jutt käib ka auto tagaistmete kohta – neidki saab edasi-tagasi liigutada, seljatoe kaldenurka saab muuta ja keskmist kasvu juhi „taga“ istudes jäi minul põlveruumi ülegi.

Räägime vaatest

Nähtavus on juhikohalt igas suunas väga hea, sellele aitavad kaasa suur esiklaas, üsna õhukesed A-piilarid ja veoki mõõtkavale lähenevad küljepeeglid. Puuduliku nähtavuse üle saab kurta vaid kolmandas istmereas, sest akna alumine serv tõuseb tegusa nurga all ja C-piilar on päris lai.

Neid autosid pakutakse kolmes varustuses – Comfort, Style ja Premium – ja isegi odavaimas sisaldub tagurduskaamera, mis hoiatab sohvrit ka auto tagant läbi liikujate eest. Kui teie liikur on soetatud koos lustikummutiga, millel 8-tollise diagonaaliga puutetundlik ekraan (Style), siis jagatakse ekraanil olev pilt tagurdamisel kaheks ning parempoolsele osale kuvatakse kaamerate vahendusel pilt auto pealtvaatest, mis näitab võimalikke takistusi veelgi täpsemalt.

Teise istmerea seljatugi on kolmes osas kokkuklapitav – suhtes 40:20:40 – ja istmepadi ise kaheosaline (60:40). Selle rea istmete seljatugesid saab maha käänata pakiruumis olevat hooba tõmmates ja seitsmekohalise auto pakiruumi maht on 125-1615 liitrit.

Aga nüüd seenior-paketi juurde tagasi

Sõites mõjub Santa Fe samuti raskepäraselt, olles mugav ja pehme, aga mitte vedela olekuga. Roolitunnetus on pea olematu ja kere noogutamised sügavad, kuid juhitavusele ei saa samas midagi ette heita ja kummalisel kombel ei sega ka elutu roolisüsteem, sest Santa Fe pakub nii lõõgastavat ja sujuvat sõidukogemust, et kiirustamine näib loomuvastane. Jõuline mootor saab möödasõitudega hakkama, kuid annab oma solvumisest torisedes teada, sobides seega ennem haagiste vedamiseks kui kurvilistel teedel tembutamiseks. Dünaamilisemat sõiduelamust otsides tuleks vaadata siiski Saksa päritolu konkurentide suunas.

Kuid kui te ei kummarda kindlaid kaubamärke ja otsite hea varustusega pereautot, siis olete õiges kohas. 4,7 meetrise seitsmekohalise Santa Fe baashinnaks on hetkel Comfort-varustuses 35 990 eurot. Style on sellest 7000 eurot kallim ning Premiumi eest küsitakse veel 4000 eurot lisaks. Ent siis on autol ka küljes ka kõik see, mida tänane autotööstus selles klassis välja pakkuda oskab, sest lisavarustuse lehele jääb maha vaid pruun nahk ja metallikvärv. Kuid ka odavaimas varustuses on kõik esmavajalik olemas ja te saate enesele avara sõitjateruumiga seitsmekohalise maasturi, mis võib vedada 2000 kg kaaluvat piduritega haagist ning mille keskmine kütusekulu on minu kogemuse kohaselt 8,4 l/100 km kohta.

Meeldis: avar sõitjateruum, mis sobib ka suurt kasvu inimestele, mugavus, praktilisus ja hea varustus.

Ei meeldinud: tuulemüra maanteekiirustel – kui panoraamkatuse all olev kate on avatud asendis –, olematu roolitunnetus ja kõrgemas varustustasemes pakutavad madala profiiliga rehvid; kõrgemate korral oleks sõit veel mugavam.

Rivaalid: Land Rover Discovery Sport, Nissan X-Trail ja Renault Kadjar.


Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium

Mootor: 2,2-liitrine turbokompressoriga diiselmootor (R4)

Baashind: 46 990 eurot

Võimsus 147 kW/200 hj (3800 p/min)

Pöördemoment 440 Nm (1750-2750 p/min)

Aeg 0-100 km/h 8,7 s

Tippkiirus 203 km/h

Keskmine kütusekulu 6,6 l/100 km

CO2 pääst 174 g/km

Pikkus/laius/kõrgus 4700/1880/1690 mm

Telgede vahe 2700 mm

Pakiruumi maht 125-1615 l

Tühimass 1940-2078 kg


 






Kaido Soorsk, fotod Hyundai ja Kaido Soorsk

Vaata autofirmade sooduspakkumisi