Proovisõit

Toyota C-HR: kujundust küllaga

Silmatorkav disain
Valikus kaks jõuallikat
Hind algab 17 990 eurost

Üsna suure tõenäosusega võib Toyotat süüdistada (või kiita) väikeste ja kaunis maastikuvõimetute linnamaasturite buumi tekitamise eest. Toimus see enam kui 20 aastat tagasi ning tollane RAV4 oli õige pisike -- kolmeukselisena kõigest 3,75 meetrit pikk.

Kuid linnamaasturid kasvavad kogu elu ja nüüdne RAV4 on pikkust ligi meetri jagu juurde saanud. Mis avab turuniši veidi väiksema, popima ja noortepärasema SUV jaoks.

Popp ja noortepärane? Loomulikult meenub linnamaasturite lainel Nissan Juke, ja esimesel hetkel võiks arvata, et uus Toyota C-HR ongi väikese Nissaniga võistlema mõeldud.

Siiski selgub mõõtude uurimisel, et Toyota on üksjagu suurem, klappides pikkuselt-laiuselt õige täpselt Nissan Qashqaiga. Ning ületades konkurente kujunduse julguse asjus kahe pea jagu, olemata siiski nii ... ee... omapärane kui näiteks Juke.

Toyota C-HRAh et mida C-HR tähendab? Coupé-High Rider, ütleb Toyota. Jah, tänapäeval on kombeks igasugu asju kupeedeks nimetada. Siin aga näeme siiski harilikku viieukselise luukpärakerega linnamaasturit, mille tagauste lingid on küll paigutatud õige ebaharilikku kohta -- uste tagumistesse ülanurkadesse. Alfa 156 laseb tervitada.

Tugevalt rõhutatud rattakoopad lubavad eeldada silmapaistvat dünaamikat, kuid enne sellega tutvumist uurime sõitjateruumi.

Esiistmetel on ruumi piisavalt, sealhulgas pearuumi rahuldavalt. Eks viimast piira C-HR linnamaasturi kohta õige väike kõrgus -- 156 cm. Istmed ise on väga mugavad ning pakuvad ootamatult head külgtuge, pitsitamata sõitjat seejuures endasse.

Armatuurlauas märkame klassikalisi näidikuid, mis on bensiini- ja hübriidautol erineva sisuga. Ühine on keset armatuurlauda kõrguv infolustiseadme ekraan, mis nähtavust küll kuidagi ei piira. Hübriidajamiga autol jookseb üle armatuurlaua ja uste sinine triip, mis vist peab teile meenutama auto keskkonnasõbralikkust. Kas hübriidautot ka ilma selle triibuta tellida saab, ma ei tea. Kabiini viimistlusmaterjalidega võib täiesti rahule jääda.

Toyota C-HRTagaiste on selline nagu ta väiksematel linnamaasturitel ikka välja kukub -- hoolimata auto 264-sentimeetrisest telgede vahest seal liigset avarust ei ole, langev katusejoon võtab ära pearuumi ning tõusev küljejoon teeb tagaakendest pigem laskeavad. Pealegi pole tagaistmel keskmist käetuge. Seljatoed saab ositi alla keerata, misjärel pakiruumi põrandasse jääb kopsakas aste. Pakiruum ei ole arvude keeles küll kuigi suur -- 377 liitrit -- kuid mõnusalt korrapärase kujuga.

Jõuallikate valikusse kuuluvad ainult 1,2-liitrise töömahuga (neljasilindriline) turbo-ottomootor ja hübriidajam. Esimene arendab 115 hj (85 kW) ning on saadaval kuuekäigulise käsikäigukastiga või variaatortüüpi "automaadiga" (CVT). Kütusekulu vähendamiseks saab mootori kergel koormusel tööle panna Atkinsoni tsüklis. Sel puhul suletakse sisselaskeklapp alles siis, kui survetakt on juba mõnda aega kestnud. Nii saab vähendada silindri täituvust ja töötaktiks vajaliku kütuse hulka. (Jah, loomulikult eeldab see kütuse otsepritset).

Priuselt tuttava hübriidajami koosseisu kuuluvad 1,8-liitrine, samuti Atkinsoni tsüklis töötav ottomootor ning 53 kW arendav elektrimootor. Süsteemi koguvõimsus küünib 122 hobujõuni (90 kW), energiapuhvriks kasutatav nikkel-metallihüdriidakude patarei asub auto tagaistme all ja mahutab 1,31 kWh. Hübriidajam kasutab muidugi CVT-automaatkäigukasti. Üldiselt veavad autot esirattad, kuid ottomootori ja automaatkäigukastiga autodele saab umbes 2000 euro eest ka nelikveo tellida.

Proovisõitu saime teha ainult "automaatidega". Väike ottomootor jättis kaunis hea mulje, tundudes isegi särtsakamana kui 115 hobujõudu ja tehes päris kena häält. Variaatorkäigukasti tõttu tõusid pöörded küll üsna sageli üsna kõrgele, mis nõuab mõningat harjumist. Usutavasti oleks helipilt käsitsilülitatava käigukastiga meeldivam.

Toyota C-HRHübriidajami sisepõlemismootorit on samuti alatasa kuulda, sest puht-elektriliselt sõidab C-HR vaid õige väikestel kiirustel ja sedagi siis, kui te gaasipedaali vajutamisel ainult mõtlete. Siin on mootori pöörete ja auto kiiruse-kiirendamise kooskõla veel raskemini tabatav. Tõsi, proovisõit möödus hübriidi jaoks ebasobivas keskkonnas -- poole kilomeetritest läbisime kiirteel.

Teemüra on kuulda kusagilt tagumiste rattakoobaste kandist, ja külgtuulega tekib A-piilari juures ka mõningat vihinat, kuid domineeriv on siiski mootori hääl. C-HR juhitavusele ei ole midagi ette heita, kui meeles pidada, et tegu on ikkagi linnamaasturiga. Kaheksateisttolliste rataste asemel soovitame võtta 17-tollised.

Nagu tänapäeval kombeks, on auto elektroonilisi abilisi ja mugavusseadmeid üsna täis. Kõige meeldivam oli minu jaoks teadasaamine, et vahemaatundlik tempomaat kuulub C-HR kõigi versioonide põhivarustusse. Kuid eks ole kindlasti kasu ka rajajälgimisseadmest, pimedate nurkade avastajatest ning automaatparkimissüsteemist (viimane tuleb küll ainult koos tippvarustusega Luxury).

C-HR hind algab 17 990 eurost, mille eest saate Standard-varustustaseme, 1,2-liitrise mootori ja käsikäigukastiga auto. Terasplekist velgede ja käsitsiseatava kliimaseadmega, olgu märgitud. Seetõttu võib arvata, et enam leiab ostmist järgmine tase Active, kuid selle hinnad algavad juba 20 660 eurost. Niisiis ei ole CH-R teab mis odav (kalleim, hübriidajamiga Luxury Plus maksab 29 280 €), kuid eks popi ja noortepärase eest võibki ju pisut rohkem välja käia.

Meeldis: 1,2-liitrine mootor, esiistmed.

Ei meeldinud: mootorite helipildid, tagaiste.

Olev Toom





Olev Toom

Madrid

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Toyota GR Supra

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

Toyota GR Supra pole nii eesmärgipärane, kui Alpine A110 või Porsche 718 Boxster, kuid on tänu võimsale mootorile, tagaveole ja jäigale kandmikule samuti lustlik kaaslane, edestades nimetatuid nii mootori elastsuse kui ka praktilisuse osas.