Proovisõit

Cadillac CT6: let´s make America great again!

Ameerikalik ameeriklane
Võluv mootor
Luksuslik põhivarustus

Ameerika autodega on mul isevärki suhted. Nad aitasid mu autohuvi kujunemisele kõvasti kaasa, kuid hiljem kadusid vaateväljast. Mis on ka arusaadav, sest, ütleme, Pontiac Azteci või Cadillac Cimarroniga võrreldes leidis Euroopast märksa autosarnasemaid sõidukeid.

Käesoleval sajandil on asjad teispool lompi aga tublisti paremuse poole liikunud. Niisiis ootasin suure huviga proovisõitu Cadillaci suure, nime CT6 kandva sedaaniga.

Olgu kohe ka öeldud, et minu arvates Cadillaci tänapäevane nimesüsteem selle kuulsa automargiga ei sobi. Mis muljet avaldavad CT6 või ATS või XT5? Puudub veel KTL (kui keegi juhtumisi ei tea, siis on see lühend terminist "kolmetäheline lühend"). Möödunud sajandil kandsid General Motorsi luksusautod hoopis sobivamaid nimesid. Coupé de Ville. Fleetwood. Eldorado Brougham...

Cadillac CT6Olgu-olgu, nimi ei riku autot, nagu eesti vanasõna ütleb. CT6 välimus avaldab igatahes muljet. Säilitanud Cadillaci 60. aastatel juurutatud nurgelise disaini, on kujundajad osanud selle sujuvas ja voolujoonelises vormis esitada. Ning auto ei näe üldse nii suur välja, kui tema 5,2-meetrine pikkus arvata laseks – kuid 20-tollised rattad mõjuvad tema all üpris loomulikena. Cadillac nimetab CT6 konkurentideks kõrgema keskklassi autosid; ja nii Audi A8, BMW 7. seeria kui Mercedes-Benzi S-klass on temast veidi väiksemad (kui pikendatud versioone mitte vaadelda).

Kas ka seestpoolt? Raske öelda, kuid igatahes mahtusin tagaistmele "iseenda selja taha" lahedalt ära, nii et seljatoe ja põlvede vahele jäi tublisti õhuruumi. Tagaistmel on üldse õige mugav olla – kahel sõitjal, kuigi ametlikult on seal kolm kohta. Keskmise istekoha võiksime parem unustada. Kaks peaaegu-üksikistet on see-eest aga elektriliselt seatavad ning eraldi klimatiseeritavad. Tagaistmeid mingil viisil kokku klappida ei saa (ega see veoauto pole!).

Cadillac CT6Pakiruum on küll väiksem kui saksa konkurentidel, ent isegi 433 liitri sisse mahub üsna palju kraami.

Esiistmete avaruse ega mugavuse üle kurta kuidagiviisi ei saa. Pealegi oskavad need istujaid soojendada või jahutada ning masseerida. Ning ilmselt mäletades lapsepõlvest, missuguse kehaosa kaudu vajadusel mõistust pähe aeti, on Cadillaci insenerid lisanud juhiistmele hoiatusfunktsiooni – istmepadi hakkab vibreerima, näiteks siis, kui külgmisse pimenurka ilmub teine auto või teele jalakäija. Loomulikult saab istmeid elektri abiga umbes miljonis suunas reguleerida ning rooli kõrgust ja kaugust seada. Küll oleksin pärast istme paikaseadmist soovinud rooliratast veel veidi enda poole liigutada. Kokkuvõttes aga tuleb öelda, et nii auto välimus kui sisemus paneb proovisõitjat endale korralikumaid riideid selga ajama (ei, mitte ülikonda, sellega käiakse matustel, aga uuemaid teksasid igatahes).

Mehaaniliste osutitega näidikud on CT6 armatuurlauast kadunud, "klaaskokpit" aga on hästiloetav ja infoküllane. Samuti väärib kiitust tuuleklaasikuva – värviline ja hästikonfigureeritav.

Kuid eks ole auto tähtsaimaks osaks ikka mootor. Meil pakutakse ainult 3-liitrist V6-jõuallikat, mis kahe turbolaaduri abil saavutab 417 hobujõudu (307 kW) ning annab 555-njuutonmeetrise pöördemomendi vahemikus 2500 kuni 5500 p/min. See on vähemalt praegu ka CT6 tippmootor – USA-s on valikus ka vabalthingav 3,6-liitrine V6 (340 hj/198 kW) ning isegi neljasilindriline turbolaaduriga 2-liitrine (269 hj/250 kW).

Isegi kui tahaksin, ei oskaks ma CT6 mootori kohta midagi halba öelda. See on väga jõuline, samas eba-turbolikult erk. Eks siin leia jälle kinnitust Detroidi vanasõna "kuuptolle saab asendada ainult suurema hulga kuuptollidega". Näidikuplokki saab nimelt manada ülelaaderõhu mõõturi, ja see annab teada, et tagasihoidlikul kiirendamisel töötab mootor vabalthingavana; turbokompressor hakkab silindritesse õhku suruma alles siis, kui teil kiire on. Ja ma ei saa ütlemata jätta, et jõulist gaasivajutust saadab jõuline möiratus. See on nii hea kõlaga, et üks kolleeg hakkas kahtlema, kas mootori häält mitte elektrooniliselt järele ei aidata, nagu mõned eurooplased teevad. (Ei aidata). Kerges sõidurežiimis aga lülitab CT6 kütuse kokkuhoiuks kaks silindrit välja.

Cadillac CT6Kaheksakäiguline automaatkäigukast töötab korralikult, jäämata mootorile kunagi jalgu. Veojõud kantakse teele kõigi rataste kaudu (vaid kaheliitrise mootori juurde kuulub tagavedu).

Eestis on CT6 müügil kahes varustustasemes: Luxury ja Platinum. Varustusest räägime pikemalt allpool, kuid praegu olgu märgitud, et Platinum sisaldab muudetava jäikusega vedrustust Magnetic Ride Control ning nelikroolimissüsteemi. Nendega oli varustatud ka proovisõiduauto, ja peab ütlema, et vanal Postiteel sõites tundus mulle, nagu istuksin pool meetrit lühema ja veerand tonni kergema auto roolis. See muidugi ei tähenda, nagu võtaks CT6 kurve mõne kuumpära vilkusega, kuid kujutlus "otsesõitvast ameeriklasest" on siin igatahes täitsa kohatu. Nelikroolimine kahandab muide ka pöörderingi – 11,3 m 12,2 vastu.

Auto on meeldivalt vaikne, eks ka seetõttu, et 90 km/h juures teeb mootor vaid 1500 pööret minutis. Platinum-auto käitumist saab seada kolmel viisil: Tour, Sport ja Snow/Ice. Lisaks tavapärasele rooli, vedrustuse, gaasipedaali ja käigukasti seadete muutmisele jaotavad need ka teele kantavat jõudu erinevalt: Sport annab tagasillale 80%, tavaseade Tour 60% ja talveseade 50%.

Vedrustus töötab väga hästi, isegi viimasel ajal Tartu kanti ilmunud tigedaloomulistel lamavatel politseinikel, ega ole ka Sport ülemäära jäik. Pigem jääte mõnesuguse mängimise järel Touri juurde seepärast, et sportrežiimis reageerib auto gaasipedaalile tavaliikluse jaoks liigagi erksalt.

Kuidas on aga lugu joomakommetega? Cadillaci antud keskmine kütusekulu on 9,8 l/100 km, maanteel aga peaks 100 kilomeetrile kuluma 7,5 liitrit bensiini. Reede õhtul Tallinnast Tartusse sõites kulutas CT6 "sajale" 8,6 liitrit, kogu 617,9-kilomeetrise proovisõidu keskmiseks jäi aga 10,6 l/100 km. See arv on lubatust küll pisut suurem, kuid ainult 8 protsendi võrra. Pealegi jäi neisse kilomeetritesse Postitee energiline läbimine ning õige ohtralt kütust kulutav fotosessioon.

Ja nüüd tuleb hakata rahast rääkima. "Baasversioon" Luxury maksab Eestis 76 300 eurot, Platinum aga 97 300. Võrreldava võimsusega Saksa kõrgklassiautodest on Audi A8 võrreldava hinnaga – 96 000 €, BMW 7. seeria ja Mercedes-Benzi S-klassi vastavad esindajad aga 15-20 tuhat kallimad. Tõsi, konkurentidel on siis mootorikatte all ka V8. Kuid CT6 Platinumi ostja ei pea nägema vaeva lisavarustuse nimekirja lehitsemisega ning baashinnale üha uute ja uute arvude liitmisega – kõik võimalik on juba pardal, sealhulgas näiteks jalakäijaid tuvastav öönägemissüsteem (töötab väga hästi, kuigi algul paneb juhi kõnniteele vaatama: "kus kurivaim see jalakäija nüüd siis on?"), tahavaatekaamera pilti näitav peegel (töötab hästi kuiva ilmaga), tagurdamisel rakenduv hädapidurdussüsteem (ei proovinud) ja palju muud. Üks otsustus tuleb siiski teha. Kui ronkmusta asemel soovite mõnd teist värvi, siis peate juurde maksma 774 eurot, valge ja punase eest isegi tervelt 1530.

Cadillac CT6Luxury-versioonil on varustust muidugi 21 tuhande eest vähem. Üksikasjadega saate tutvuda Viking Motorsi võrgulehel, mina tunneksin "odava" CT6 juures kõige enam puudust vahemaatundlikust tempomaadist, olgu seatava vedrustuse ja nelikroolimisega kuidas on.

Kokkuvõtteks leian, et CT6 näol on Cadillac saanud igati väärilise lipulaeva, ja kui ka auto viimistlus kohati ei küüni ehk kõrgklassi tipptasemeni, teeb selle kuhjaga tasa tema iseloom. Kui ma sajatuhandeliste autode ostjate kilda kuuluksin, oleksin juba oma esimese Caddy kõrvale 60 aastat noorema sõsara muretsenud.

Meeldis: mootor, tempomaat, vedrustus, öönägemine, varustus.

Ei meeldinud: baasversiooni varustus.

Rivaalid: Audi A8, BMW 7. seeria, Jaguar XJ, Maserati Quattroporte, Mercedes-Benzi S-klass.

Fotod: Toomas Vabamäe, GM


Cadillac CT6 3,0 Twin Turbo
Mootorkahe turbolaaduriga ottomootor, V6, 2990 cm³
Baashind76 300 €
Võimsus417 hj (307 kW) @ 5700 p/min
Pöördemoment555 Nm @ 2500–5100 p/min
Aeg 0–100 km/h? s
Tippkiirus240 km/h
Keskmine kütusekulu9,8 l/100 km
CO2pääst223 g/km
Pikkus/laius/kõrgus5184/1880/1472 mm
Telgede vahe3109 mm
Pakiruumi maht433 l
Tühimass1950 kg
Täismass2450 kg
Pöördering11,3 m

 


Vaata autofirmade sooduspakkumisi