Proovisõit

Cadillac XT5: uue nimega SRX

Esimene neljast uuest linnamaasturist, mis tuuakse täitma Escalade’ist allpool olevat tühimikku
Ainult üks jõuallikas -- 231 kW/314 hj arendav V6
Uustulnuka baashinnaks 49 900 eurot

Cadillac näib olevat õite umbusklik autotootja. Kõigepealt ei suutnud nad omaks võtta trendi, et ostjaskond armub linnamaasturitesse ja seejärel rabas neid teadmine, et siinpool „suurt lompi“ lähevad kaubaks ka kompaktsemad sõidukid, kui ettevõtte esimene pargimaastur, milleks oli „ainult“ 4,9-meetrit pikk SRX. Nüüd näikse kõnealuse trendi jätkusuutlikkusse uskuvat isegi Cadillac, sest lähiaastatel plaanitakse turule paisata neli uut linnamaasturit, mis sihitakse luksuslikust Escalade’ist allapoole. Esimene neist on nurgeline XT5 ja seda autot võib pidada ka teise põlvkonna SRX-i otseseks järeltulijaks – vähemasti seni, kuni kolmanda põlvkonna SRX ise lettidele jõuab.

XT5 on ühtlasi ka esimene mudel, mis põhineb Cadillaci uuel, ainult linnamaasturite jaoks välja töötatud platvormil. Kuigi tema välismõõdud on SRX-st veidi väiksemad – pikkus, laius ja kõrgus on vastavalt 4815, 1903 ja 1675 mm – on XT5 telgede vahe vanemast venna omast 50 mm pikem (2857 mm) ning rööbe on samuti 17 mm laiem (1638 mm), tänu millele on uustulnuka sõitjateruum üksjagu avaram, mahutades muretult neli täiskasvanut koos vajamineva reisimoonaga.

Mul pole õrna aimugi, kes vastutab uustulnuka väliskujunduse eest, aga võiksin mürki võtta selle peale, et auto väliskuju tahus ta risttahukast välja vaid pelgalt peitli ja höövli abil. Cadillac ei pelga murtud nurkadega edasi mängimast ning tulemus on igal juhul silmatorkav, sümpaatne ja originaalne, mis peidab muuhulgas ka auto tegelikke mõõtmeid ja laseb sellel tegelikust väiksemana välja paista. 4815 mm pikk XT5 jääb oma mõõtudelt kuhugi BMW mudelite X3 ja X5 vahele – mille pikkusteks on 4657 ja 4886 mm – ja auto reaalsed mõõdud jõuavad kohale alles siis, kui esimest korda selle rooli istute.

Õnneks harjub nendega kiiresti ja XT5 on suur auto, mida oleks paslik võrrelda BMW X5-ga, kuigi kõnealust Cadillaci saab soetada vaid viiekohalisena. Vähemasti hetkel kannatab seda veel teha, sest tulevikus on üks mudel tulemas ka XT5 ja Escalade'i vahele, mis oleks X5 otsene konkurent. Ülejäänud mudelid tulevad aga nendest kahest väiksemad ja sihitakse XT5-st madalamale. XT5 ainsaks jõuallikaks on meil otsepritsega 3,6-liitrine V6-ottomootor, mille võimsusnäitajateks on 231 kW/314 hj ja 368 Nm (5000 p/min). Sellise mootori toel saavutab XT5 paigalt 100 km/h 7,5 sekundiga, mis on päris hea tulemus auto kohta, mis kaalub minimaalselt pea kaks tonni (1931 kg).

Uuel aastal lubavad kõik uut algust

XT5 kirjelduses püütakse püstitada maailmarekordit sõna “uus” kasutamises, sest niimoodi iseloomustatakse platvormi ja jõuallika kõrval ka auto sõitjateruumi ja mitmeid elektroonilisi abimehi. Vähemasti sõitjateruumi kujunduse osas peavad lubadused ka paika, sest nägusa kujundusega ruumikas interjöör meenutab pigem euroopalikku autot. Kujunduse osas saavad pisut sarjata vaid digitaalsed näidiku- ja lustikummutipaneelid, mis kõõluvad oma info- ja värvikülluses maitsetuse piirile ohtlikult lähedal.

Nelja keskmist kasvu täiskasvanu jaoks on XT5 tõeliselt ruumikas auto. Esimeses reas jagub ruumi uhkelt, nähtavus on ette ja külgedele väga hea ja selles osas tahab harjumist vaid kaamerapilti edastav kitsas sisemine tahavaatepeegel, mis näitab objekte tegelikust oluliselt kaugemal. Auto tagaaken on sisuliselt kasutu, kuid päeva päästavad üsna hästi tunnetatavad gabariidid, suured tahavaatepeeglid ja prooviauto varustuses sisaldunud tagurduskaamera. Teine istmerida on samuti ruumikas, sest enda keskmise kasvu järgi seadistatud juhiistme taga istudes jäi mul põlveruumiks enam kui kämbla laiuselt vaba ruumi. Jalalabad saab panna esiistme alla, kuid pikemat kasvu reisijatel tagaistmetele asja ei ole, sest tänu panoraamkatusele harjavad juuksed laepolstrit ka keskmisekasvulistel. Mõneti kummalise detailina puudub muutetava kaldenurgaga tagaistme seljatoel keskmine peatugi, mis annab aimu sellest, et ka tehas ise peab autot täiskasvanute jaoks neljakohaliseks maasturiks. Praktilist mõõdet lisab aga suur pakiruum, mis mahutab pilgeni täidetult 850-1785-liitrit.

Tore on, aga kuidas ta sõidab?

Päris hästi, ehkki rafineerituse osas jääb ruumi ka täiendusteks. Kõik oleks korras, kui mõõdaksite sellega ainult hea kattega maanteid -- seal on XT5 omas elemendis, aga ainult päevasel ajal. Auto suunakindlus on eeskujulik ja see ei lase end segada ei pikiroobastest ega ka külgtuulest, kuid auto lai lähitulede valgusvihk on ootamatult lühike ja maanteekiiruste korral sõidate nende ulatusest kindlasti ette. Õnneks on aga kaugtulede valgusvihk väga hea ja tulede ümberlülitusautomaatika töötab samuti päris hästi.

Kurvilisel teel hakkavad ilmnema uued nüansid. XT5 rool on meeldivalt täpne ja kiire käiguga, kuid tagasiside on sisuliselt olematu. Jah, linnas on küll tajutav, kui esirattad libedal pinnal tühja käivad – mis pole häiriv, vaid tervitatav nähtus – kuid maanteel on rooli tagasiside kunstlik, ehkki selle vastusurve on päris asjalik. Tagasiside asemel jõuavad roolilt juhini kerged värinad, mis annavad tunnistust faktist, et vedrustuse elemendid on omal kohal jätkuvasti rassimas. Auto mootor on aga vaikne ega muutu häirivaks ka kõrgetel pööretel ja 8-käiguline automaatkäigukast saab oma tööga igati hästi hakkama, pakkudes sujuvat sõitu ning tasandades „auke“ vabalthingava jõuallika momendikõveras.

Auto pidurid on head, kuid rehvimüra võiks maanteel vähem olla, sest nutitelefoni müramõõtur pakkus 20-tolliste lamellrehvidega maanteekiirusel sõitjateruumi mürafooniks 75-78 dB (ilma raadiota). Sõidurežiime on teie kasutuses kolm – esiveoline Tour ja nelikveolised Sport ja Snow/Allwheel – kuid Sport-režiimi kasutamine ei muuda auto käitumist kuigivõrd. Sellest hoolimata on XT5 maanteel üsna nobeda astumisega ja auto keskmine kütusekulu selle mootorit silmas pidades üllatavalt madal, olles ca 8-liitrit 100 km kohta, kui te gaasipedaali just pidevalt põrandast läbi ei sõtku.

Linnas on vedrustusel rohkem tegemist, ent kokkuvõttes saab ta betoondžunglis rahuldavalt hakkama. Vedrustus suudab suuremad konarused ära triikida, kuid sõitjateruumi kanduv mürareostus erinevate mütsatuste näol on üsna vali ning värinaid ja õõtsumisi on samuti rohkem. Linnas sõites jääb vägisi mulje, et kuigi vedrustus saab oma tööga hakkama, on miskid puksid juba pehmeks muutunud ja vajaksid lähiajal vahetust. Usutavasti parandab need vajakajäämised peagi lisavarustusse jõudev õhkvedrustus, mis peaks olema saadaval juba käesoleva aasta teises pooles.

Kokkuvõtteks: XT5 on avar ja omanäoline linnamaastur, mis on teretulnud vaheldus suurest Saksa kolmikust küllastunud turul. Juhiasend on korralik ja nähtavus hea ning jõuallika joomakombedki talutavad, sest linnas sõites saab hakkama ka alla kümne liitri jääva keskmise kütusekuluga. Võlusõnaks on siinkohal Start/Stop-süsteem ja silindrite deaktiveerimine, mis gaasipedaali järele lastes jalamaid kaks silindrit välja lülitab. Autode baasvarustus on samuti helde, sinna kuulub pinutäis turvalisust tagavaid lisasid ja meelelahutuskeskus, mille funktsioonide hulgas on ka Apple CarPlay ja Bose helisüsteem. Luxury-varustuses on autode baashinnaks 49 900, Premium-varustuses 59 500 ja Platinum-varustuses 69 500 eurot – viimast valides jäävad teie otsustada sisuliselt vaid värvieelistused.

Meeldis: Originaalne välimus, avar sõitjateruum, hea dünaamika, varustus ja selle mootori kohta mõistlik keskmine kütusekulu

Ei meeldinud: Pehme vedrustus, tundetu rool, väike mootorivalik ja lähitulede lai, kuid liialt lühike valgusvihk.

Rivaalid: Audi Q5, BMW X5, Lexus RX ja Mercedes-Benz GLE.

 

Cadillac XT5 Platinum 231 kW AT8 AWD

Mootor: 3,6-liitrine vabalthingav ottomootor (V6).

Baashind: 49 900 eurot.

Võimsus: 231 kW / 314 hj @ 6700 p/min.

Pöördemoment: 368 Nm @ 5000 p/min.

Aeg 0–100 km/h 7,5 s.

Tippkiirus: 210 km/h.

Keskmine kütusekulu: 10,0 l/100 km.

CO2 pääst: 229 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4815/1903/1675 mm.

Telgede vahe: 2857 mm.

Pakiruumi maht: 850-1785 l.

Tühimass: 1931 kg.

Piduritega haagis maksimaalne kaal: 2000 kg









Kaido Soorsk, fotod: tootja.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi