Proovisõit

Subaru XV: uue platvormi maaletooja

Esimene läbinisti uuele platvormile ehitatud mudel, mille selgroogu hakkavad kasutama ka XV kiiluvees meieni jõudvad Impreza ja Forester.
Baasmootoriks vabalt hingav kaheliitrine bokser, mis paari pandud seitsmeastmelise variaatorkäigukastiga Lineartronic.
Esimesed autod peaksid Eestisse jõudma hiljemalt detsembri alguses.

Subaru esitles mudeli XV esimest põlvkonda 2012. aastal ja kevadisel Genfi autonäitusel tõmmati kate teise põlvkonna esindajalt. Ja kui esimese põlvkonna puhul oli tegu uusi üleriideid kandva kõrgemale tõstetud Imprezaga, siis nüüd on lugu vastupidi. XV on esimene meile jõudev mudel, mis põhineb Subaru uuel universaalsel platvormil, millest saab ka järgmise Impreza, Foresteri ja särtsu najal - elektrilised ja hübriidajamiga versioonid – veerevate kulgurite selgroog. Esimesed XV-d peaksid Eestisse jõudma hiljemalt detsembri alguses ja peagi on neile järgnemas ka uus Impreza, mis sarnaselt XV-le on Jaapanis juba müügil ja mida esitletakse Euroopas sügisesel Frankfurti autonäitusel.

Need ajad, mil Subarut tunti ennekõike kuldsete velgedega varustatud siniste „tänavakangete“ järgi, on päästmatult möödas ja ettevõtte uueks tegevusliiniks on eeslinnade ja alevike „koolibussidega“ varustamine. Koos esimese XV-ga linnamaasturite valmistamisele võetud suund on end ära tasunud, tengelpungas olnud augud on rahatähtedega plaasterdatud – Subaru on kasumlik autotootja – ja mullu müüdi esmakordselt aastas üle miljoni auto. Seejuures ostetakse reipalt üle poole müüdud masinatest lojaalsete eraostjate poolt ja populaarseimaks mudeliks on Subaru Forester, millele järgnevad XV ja Outback.

Põhipanus ohutusele

Sooritusvõime asemel jutlustab Subaru nüüd ohutusest ja uue XV kere summutavat löögienergiat eelkäijast enam kui 40% paremini. Euro NCAP testis pole jõutud veel osaleda, ent Jaapani ohutuskatsetes saavutas XV rekordilise tulemuse, olles 199,7 punktiga kõigi aegade turvalisema kerega liikur. See on tähelepanuväärne saavutus, sest Euroopa ja Jaapani ohutuskatsete metoodika on sarnane ja kokkupõrkekatsed tehakse kiiruselt 64 km/h. Samamoodi on uustulnukal ette näidata ka tõsiseltvõetav tunnustus Põhja-Ameerikast, kus XV – sealse mudelinimega Crosstrek - teenis organisatsiooni IIHS ohutusalase auhinna nii eeskujulike testitulemuste kui ka autode baasvarustusse kuuluva ohutuspaketi EyeSight eest.

Viimane on elektrooniliste abimeeste kogum, mis kasutab kahe stereokaamera salvestisi ümbritsevate objektide kuju, kiiruse ja kauguse määramiseks. Võimaliku ohuolukorra tekkides hoiatatakse juhti ja rakendatakse seejärel auto pidureid halvema ära hoidmiseks. Süsteemi toimimist saime esitluse käigus ka eraldi järgi proovida ja elektroonika sai auto enne takistust ilusasti pidama, leides enne tugevat pidurdamist aega ka hoiatuse jaoks. Paketti kuuluvad lisaks automaatpidurdamisele ka adaptiivne tempomaat ja sõidurajal paiknemise üle valvet pidav abimees. Lisaks on auto varustuses veel pööravad esilaternad, automaatsed kaugtuled ja hoiatussüsteem, mis teavitab sohvrit pimedates nurkades viibijate ja auto tagant läbi liikujate eest.

Tehnika osas uudisteta

Baasjõuallikaks on Subaru-tüüpiline boksertüüpi kaheliitrine vabalt hingav ottomootor, mis on varustatud kütuse otsepritsega. Ehkki mootor on eelkäija jõujaamale enam kui sarnane, koosnevat see 80% ulatuses uutest või uuendatud detailidest. Bokseri maksimaalseks võimsuseks on 115 kW/156 hj (+ 6 hj eelkäijaga võrreldes). Uus mootor on vanast 12 kg kergem ja annab suurimaks pöördemomendiks 196 Nm, mis on karvapealt sama vanema mootoriga võrreldes. Ametlikke joomakombeid iseloomustavaid arve veel ei ole, aga uus mootor olevat ka veidi ökonoomsem vanemast vennast, mis tarvitas Lineartronic-käigukasti korral 100 km läbimiseks keskmiselt 6,5 liitrit bensiini.

Lisaks kaheliitrisele tuleb valikusse ka vabalt hingav 1,6-liitrine ottomootor, ent õlipõletajat esialgu plaanis ei ole. Käigukastidest on aga saada vaid Lineartronic-variaatorkäigukast, millel on ette näidata ka manuaalrežiim. Klassikalist käsikäigukasti valikus pole ja seda linnamaasturit ei saa osta ka „poolemeelsena,“ sest kõik XV-d on nelikveolised ja varustatud kergemat maastikusõitu hõlbustava paketiga X-MODE, mis jagab veojõudu auto asendit ja rataste läbilibisemist jälgides, imiteerides pidurite ja elektroonika vahendusel lukustatavate sildade tööd. Süsteem omab ka veatult toimivat mägipidurit, mis lubas autol kontrollitult laskuda isegi nii suure nurga all oleval kallakul, kus jalgsi laskumine oleks olnud praktiliselt võimatu. X-MODE toimib kiiruseni 40 km/h, pärast mida jääb alles tavapärane muutuva momendijaotusega nelikvedu.

Sõidu osas küpsem ja mugavam

Ehkki uus mudel jätab eelkäijast pehmema, mugavama ja raskepärasema mulje, kaldub ta kurvides tuntavalt vähem ja seotud kurvides ning slaalomirajal on sohvril rooli taga vähem tööd. „Põhisüüdlasteks“ on siinkohal uus vedrustus, jäigem kere, kiirema ülekandega rool – ülekandearvuks on 13.1 endise 14:1 asemel – ja süsteem nimega Torq Vectoring, mis auto kiirust, rooliratta asendit ja mitmeid muid parameetreid jälgides hõlbustab kurvi sisse keeramist ja järske suunamuutusi. Täiuslikust õnnest jääb puudu vaid roolitunnetuse olemasolu, kuid roolisüsteemi vastusurve on hea ja kui eelkäija teine nimi oli järskudes kurvides alajuhitavus, siis uuemast on see elektroonika kaasabil sisuliselt välja roogitud. Eelseeria autot ringrajal roolides võis kohati ära unustada, et istumise all on 220 mm kliirensit omav linnamaastur. Käigukast töötab sujuvalt nii rahulikul sõidul kui ka suurtel koormustel, kuid manuaalrežiim on mõeldud vist pelgalt meelelahutuseks, sest selle kasutamine ei anna mingit arusaadavat efekti.

Positiivses suunas on arenenud ka autode sõitjateruum. Ehkki XV on välismõõtudelt eelkäijale sarnane, on see sees endisest vaiksem ja avaram, mahutades mõlemas reas muretult keskmist kasvu täiskasvanuid. Nähtavus on tänu peenikestele A-piilaritele ette ja külgedele väga hea ning näidikutepaneeli, puutetundliku 8-tollise ekraaniga lustikummuti ja armatuurlaual oleva pardaarvuti ekraani kujundus pole enam nii eklektilist laadi kui eelmisel mudelil. Subaru XV on aus kaup, sest linnamaasturi pakendis pakutakse teile nelikveolist autot, mis mitte ainult ei näe pargimaasturi moodi välja, vaid saab selle ülesannetes ka reaalselt hakkama. Ja kui varem iseloomustas „jaapanlasi“ enamasti vedrustuse ülemäärane jäikus ja sõitjateruumi lärmakus, siis XV juures on need hädad välja ravitud, säilitades hea juhitavuse ja tegusa kurvisuutlikkuse. Auto peaks ka esimese XV järgi ehitatud garaaži ilusasti ära mahtuma, sest 45 mm kõrgema auto (18-tolliste rehvide korral) laius on küljepeeglite tippudest mõõtes eelkäijaga samasugune.


Meeldis: juhitavus, maastikusuutlikkus, mugav vedrustus, endisest avaram sõitjateruum, turvalisus  ja tuntavalt tõhusam müraisolatsioon.

Ei meeldinud: mootorite ja käigukastide vähesus, liigne sarnasus eelmise mudeliga (galeriis on uus mudel sinine ja eelkäija valget värvi).

Rivaalid: Honda HR-V ja Nissan Qashqai.

 

Subaru XV 2,0 Lineartronic

Mootor: B4, otto.

Võimsus: 115 kW/156 hj @ 6000 p/min.

Pöördemoment: 196 Nm @ 4000 p/min.

Aeg 0–100 km/h 10,2 s (eeldatav).

Tippkiirus: 187 km/h (eeldatav).

Keskmine kütusekulu: 7,0 l / 100 km (eeldatav).

CO2 pääst: 140 g/km (eeldatav).

Pikkus/laius/kõrgus: 4465/1800/ 1615 mm.

Telgede vahe: 2665 mm.


 







Kaido Soorsk, fotod: tootja.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Subaru Levorg

What Car? Says Hinnatud 3-ga 5-st

Subaru Levorg on väga hea juhitavusega universaal, millel on lisaks praktilisele olemusele ette näidata ka meie muutlike ilmaoludega hästi kokku passiv nelikvedu.