Proovisõit

Kia Rio: olen ise väike...

Liialdusteta välimus
Asjalik sisemus
Korralik kolmesilindriline

AutorOlev Toom

Möödunud sajandi viimasel aastal (ei, see ei olnud 1999, vaid 2000) automaailma sündinud Rio oli, nagu teisedki tollased Korea autod, üsna isikupäratu välimuse ja olemisega. Kuid 2016. aastal Pariisis esitletud neljanda põlvkonna Riot seob tolle eellasega vaid nimi.

Uue Rio kujundus on lihtne, selles pole jälgegi linnamaasturite seas võimust võtnud spordijalatsi-barokist. Ometi ei ole auto välimus igav, vaid pilkupüüdev, isegi hoogne. Ning võib arvata, et ei lähe niipea moest välja. Olgu siia lisatud ka fakt, et Rio sai 2017. aasta punatäpi-auhinna (Red Dot Award) sõiduauto kujunduse rubriigis. Kerget kõhedust tekitab küll väga suuresilmaline radiaatorivõre -- kruusateel võib mõni eessõitjast õhku paisatud kivi leida tee sellest läbi.

Kia RioLihtsus jätkub ka sisekujunduses -- nii armatuurlaud kui uksepaneelid on üpris lakoonilised. Pehme plasti armastajad peavad pettuma -- nende jaoks on vaid üks paneel keset armatuurlauda --, kuid koostetöö on hea ning proovisõidu kestel ei kuulnud ma ka ühtki naginat. Ka näidikud on lihtsa kujundusega, mis nende loetavusele loomulikult hästi mõjub.

Esiistmed on mugavad, ulatuslikult reguleeritavad (roolist kaugel istuma harjununa ei olnud mul tarvis istet isegi lõpuni taha nihutada) ning koos roolisamba seadevõimalusega lasevad igaühel end mugavalt sisse seada.

Tagaistmega on nii nagu superminidel ikka. Mis tähendab, et iseenda selja taha ma suutsin end küll mõningase pingutusega ära mahutada, kuid mugavus jäi seal tundmatuks mõisteks. Kuid kui teil on sageli vaja nelja täiskasvanut vedada, tuleks niikuinii kompaktklassi poole vaadata.

Kia rioKia pakub Riole kolme otto- ja üht diiselmootorit. Vabalthingavad on neist 1,2-liitrine (84 hj) ja 1,4-liitrine (100 hj), mõlemad neljasilindrilised ja bensiinitoidulised. Turbolaaduriga 1,4-liitrine (samuti nelja silindriga) annab 90 hobujõudu. Moodsaim ja võimsaim aga on kolmesilindriline üheliitrise töömahuga turbo-ottomootor -- 120 hj.

Viiekäigulise käsikäigukasti saab ainult 84-hobujõuline baasmootor, teised komplekteeritakse kuuekäigulisega. Sajahobujõulise 1,4-liitrise juurde saab aga tellida ka neljakäigulise automaatkäigukasti.

Ametlik keskmine kütusekulu on muidugi madalaim diislil -- 3,8 l/100 km. Ottomootorid nõuavad "sajale" umbes 5 liitrit bensiini, automaatkäigukast lisab veel liitri.

Sõiduomadustele pole autoklassi arvestades midagi ette heita. Proovisõiduauto oli (nagu tavaks) tippvarustuse ja tippmootoriga -- kolmesilindrilise 120-hobujõulisega.

Ma ei oskagi öelda, mis kolmesilindrilises jõuallikas nii võluvat on -- kas tõesti ainult selle enesekindel kurin --, kuid meele teeb niisugune sageli rõõmsaks. Erandiks pole ka Rio mootor, mis 1160-kilose tühimassiga autot õige energiliselt liigutab. Tänapäeval pole paigalt 100 km/h saamiseks kuluv 10,2 sekundit mingi rekordnäitaja, kuid tavaliikluseks igati piisav. Pealegi teeb 1500 ja 4000 pöörde vahel saadav 171,5-njuutonmeetrine pöördemoment möödasõidud hõlpsaks.

Vedrustus töötab korralikult ja Rio püsib hästi teel. Nii mööduvad kaks tundi rooli taga märkamatult. Ja istuda on endiselt mugav. Mille ma muidugi kirjutan proovisõiduauto nahkistmete arvele... et siis spetsifikatsioonist üllatusega avastada, et tegu on KUNSTNAHAST istmepolstriga! Ei jää muud üle kui tõdeda, et seitsmekümnendate dermatiini-vinüüliga võrreldes on kunstnahandus tohutult arenenud.

Väga vaikne kabiinis ei ole, kuigi nimetamisväärset tuulemüra pole ja mootorit kuuleb ainult kiirendamisel (kus see on pigem meeldiv). Küll tuleb raadiot kõvemaks keerata teemüra tõttu. Siledal asfaldil sõidab Rio vaikselt, kuid juba naastrehvidest karestatud rööbastes hakkab lärmama, pinnatud asfaldist rääkimata. Tõsi, siledale asfaldile optimeeritus näikse praegu üldiselt moes olevat.

Kia RioHyundai ja Kia olid ühed mälupulga-muusika pioneeridest ning muidugi on USB-pesa ka Rio muusikamasinal säilinud. (Tippversioon pakub muidugi veel müriaadi võimalusi, navigatsiooniseadmest alustades ja hääljuhtimisega lõpetades).

Kuid ühe omaduse eest saab Kia infolustisüsteem minult eriti rasvase plussi. Nimelt sisaldub mälupulgalt muusikamängimise kohalikus menüüs valik "kustuta parajasti mängiv lugu". Juhtub ju sageli nii, et pulgale kirjutatud muusikavalikus hilisemal kuulamisel see või teine pala negatiivselt kõrva jääb. Ja kus mujal seda valikut ikka aega üle kuulata on kui pikal autosõidul.

Kõiksugu elektroonilised abilised on kallistelt autodelt üpris kiiresti levinud ka väiksematesse autoklassidesse ning Riolgi on neid tublisti. Mina oskasin puudust tunda ainult pikivahetundlikust tempomaadist, kuid eks aja ka harilik asja ära. Mugavusvarustusest olgu märgitud köetav rool.

Kuid see kõik maksab ning ei tasu arvata, et Rio võileivahinna eest saate. Baasversiooni 1,2 LX eest küsitakse sooduspakkumisena 11 990 eurot (tavaliselt 12 490 €), kalleim aga on 16 990 eurot (tavahinnas 18 490 €) maksev 1,0 T-GDI TX, mis proovisõiduautoks oligi. Nende varustustasemete vahele jäävad veel EX ja EX Comfort Pack. Tutvuge Kia hinnakirjaga ja leidke sobivaim.

Kokkuvõtteks tuleb öelda, et Rio on iga põlvkonnaga üha paremaks läinud ega ole uustulnukal ühtki nõrka kohta. Kui vaid see hind... Kuid tänapäeval maksavadki superminid nii palju, mõned isegi üle 20 tuhande.

Meeldis: välis- ja sisekujundus, mootor, esiistmed, infolustisüsteem.

Ei meeldinud: teemüra vähene summutus, ainult venekeelne kasutusjuhend. (Eestikeelne on saadaval elektrooniliselt).


 

Kia Rio 1,0 T-GDI TX

Hind: 18 490 eurot (2017. aasta augustis soodushind 16 990 €).

Mootor: R3, otto, turbo, töömaht 1,0 l.

Võimsus: 120 hj/88,3 kW @ 6300 p/min.

Pöördemoment: 171,5 Nm @ 1500-4000 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 10,2 s.

Tippkiirus: 190 km/h.

Keskmine kütusekulu: 4,7 l/100 km.

CO2pääst: 107 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4065/1725/1450 mm.

Telgede vahe: 2580 mm.

Kütusepaagi maht: 45 l.

Tühimass: 1160 kg.


Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Kia xCeed

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Selle auto korral on põhiargumendiks praegu nii popp „kupeelaadne välimus“, mis teeb xCeedi võrreldavast baasmudelist hoomatavalt kallimaks, aga sõiduomadused pole kõrgema kliirensi ja raskuskeskme tõttu kannatada saanud ja praktiline pool on linnamaasturi laadset ilmet omaval vennal ehk paremgi.