Proovisõit

Mercedes-Benz GLE

Tegemist on neljanda põlvkonna M-klassiga, mis sai 2015. aasta „nimekorrastamistalgute” käigus endale nimeks GLE.
Esialgne mootorivalik koosneb kolmest diiselmootorist ja ühest ottomootoriga pehmest hübriidist, hiljem lisanduvad valikusse laetav hübriid ja tõenäoliselt ka V8.
Baashind Eestis on 67 140 eurot (GLE 300 d 4MATIC, 2019. aasta aprillis).

AutorKaido Soorsk

Kui teil on kogu loo läbi lugemiseks liialt vähe aega, kuid vajate suurt ja luksuslikku linnamaasturit, siis teise põlvkonna õhkvedrustusega GLE on täistabamus. Kümnesse. Esmalt saab see kiita õnnestunud kujunduse ja seejärel avara interjööri eest, sest kui siinkirjutajal jääb ruumikas autos enda keskmise kasvu järgi seatud juhiistme taha maandudes põlvede ette reeglina rusikajagu varu, siis kunagise M-klassi mantlipärijas võib selle kahega korrutada. Võrreldes eelkäijaga venis GLE pikkuses 105 ja telgede vahes 80 mm, mistõttu on nüüd seatava tagaistme ees 69 mm enam jalaruumi – tuntavalt rohkem kui konkurentides.

Prooviautol olid all suverehvid, ees 275/45 R21 ja taga 315/40 R21, ent ilma rattakoopalaienditeta jäid tagarattad pisut katmata ja tagumisest koopast välja piiluv „lai rull“ andis autole eriti matšoliku hoiaku. Säärane GLE näeb välja kui musta nahka pakitud iroonilise muigega Michelle Rodriguez, nii et erinevalt „iks-viie“ ostjast ei pea te alailma seletama, miks te endale pruugitud – loe: eelkäijale liialt sarnase – auto ostsite. Audi Q7 on aga nende mõlema kõrval nagu kallisse vaipa rullitud memmeke, kes võib olla teistest tublim ja nutikam, aga keda ei vaadata kunagi sellise pilguga, nagu oma tulevaste laste ema.

Usub „õlipõletajatesse“

Mootorivalikut alustab kaheliitrine 300 d (R4), mis arendab 180 kW/245 hj ja tuleb koos üheksakäigulise “automaadiga“. Kõik GLE-d on nelikveolised (baasmudelitel jaguneb moment telgede vahel võrdselt, maastikupaketiga isendil võib momenti ka 100% ulatuses ühele teljele ümber suunata) ning 300 d saavutab 100 km/h 7,2 sekundiga, kulutades 100 km läbimiseks 6,1-6,4 liitrit kütust (NEDC). Maanteel jäi kütusekulu vahemikku 8,3-8,6 l/100 km, linnas saab hakkama veidi vähemaga. Öises linnas võib kulunäiduks saada isegi 6,5 l/100 km, ent ummikutes võib see nihkuda ka üle 12-liitri. Palju sõltub oludest ja gaasijalast, lisaks oli GLE ka tuliuus, ehk korralikult sisse sõitmata.

Sõit sellise mootoriga meenutab auruvedurit – nii, nagu ma seda ette kujutan –, sest paigaltvõtt võib olla ajamahukas protsess, kui aga rõhk kord üles saadakse, on minek sujuv ja jõuline. Teisisõnu hoolitseb tihedate ülekannetega käigukast selle eest, et te alates jalakäija kiirusest enam punastama ei peaks ning möödasõitudega saab 300 d hästi hakkama. Mootorivalikus on ka kolm kolmeliitrist reas-kuuest, millest 350 d (200 kW/272 hj) ja 400 d (243 kW/330 hj) on õliküttel ja 450 (270 kW/367 hj) bensiinitoidune. Viimane on 48-voldist elektrisüsteemi kasutav pehme hübriid ning enne V8 tulekut ka nobedaim GLE, saades „sada kätte“ 5,7 sekundiga.

Võtke õhkvedrustus

Tänu 48-voldisele elektrisüsteemile kasutab GLE tehnikat ka S-klassi varamust. Olgu näiteks lisavarustusena pakutav E-ACTIVE BODY CONTROL (7800 eurot), mis seadistab õhkvedrustust iga nurga kaupa eraldi, skaneerides auto ees olevat teepinda, et valmistada vedrustust ette löökide neelamiseks ning vältida kere õõtsumist ja noogutamist. Seda lisaseadet ei pakuta baasmudelile ja pole tarviski, sest õhkvedrustus (2052 €) saab nii mugava sõidu kui ka hea haardevõime pakkumisega väga hästi hakkama. Kruusateel andis üksteisele järgnevatest löökaukudest teada vaid kerge müdin, ilma et need kere liikumisi kuidagi mõjutanud oleks.

Ükskõik millisel teekattel mugavat sõitu võimaldav õhkvedrustus on kohustuslik ost ja üks GLE trumpaladest, sest kuigi ka BMW X5 ja Porsche Cayenne on täna enam luksuslikkusele suunatud, kukub see Mercedesel paremini välja, sest nemad on sedasorti autode tegemist kauem harjutanud. Minu jaoks polnud vedrustus liiga jäik isegi mitte Sport-seades ning viimane ei lasknud ka baasmudelil kurvides sügavalt noogutada. Jah, roolisüsteem võiks olla pisut kiirema ülekande ja tummisema vastusurvega, ent teisalt pole auto loojad püüdnudki varustada mudelit ebavajaliku sportlikkusega ning tulemus on suurepärane, olles ühtaegu nii mugav kui ka suutlik.

Väga hea kvaliteediga interjöör

Lisaks rõõmustab GLE silma nägusa sõitjateruumiga, milles tõmbavad esmalt pilku kaks kõrvuti paigutatud 12,3-tollise diagonaaliga värviekraani. Infolustisüsteemi saab juhtida roolil oleva parempoolse puuteplaadi või esiistmete vahelisele konsoolile istutatud suurema analoogi vahendusel ning boonusena jäävad terava pildiga ekraanid puhtaks ka rasvastest sõrmejälgedest. Mugava sõiduasendi leidmiseks jagub seadistusvõimalusi ja hoolimata sellest, et A-piilarid on massiivsed, on need paigutatud sellise nurga alla, et millegi olulise varjamises neid küll süüdistada ei saa. Endine M-klass on esmakordselt saadaval ka seitsmekohalisena (1092 €).

Panipaiku jagub autos samuti piisavalt, ruumikast tagaistmest rääkisime eespool ja siledal asfaldil kujunes interjööri müratasemeks 72-73 dB (karedal 78-80 dB), mis on nii suuri jalavarje arvestades kiiduväärt tulemus. GLE jätab vaikse auto mulje, kruusateel ei suutnud isegi kiviklobin end müraisolatsioonist oluliselt läbi pressida ning lisavarustuses leidub täiendav mürasummutuspakett, mis maksab 1440 eurot. Viriseda ei saa ka turvavarustuse osas ja kuigi uus GLE ei ole jõudnud osaleda veel Euro NCAP ohutuskatsetes, võib talle nii eelkäijate kui ka teiste uute Mercedeste saavutuste taustal ennustada vaid viie tärni väärilist tulemust.

Kokkuvõtteks   

Auto põhi- ja lisavarustuse loetelu on pikk; näiteks maastikupakett maksab 2280 eurot ja seda pakutakse kõigile peale baasmudeli. Off-road-pakett sisaldab lisaks aeglustile ja kuuele sõidurežiimile veel elektrilist diferentsiaalilukku ja neljas kõrguses (normaalasend, +30, +60 ja +90 mm) seatavat õhkvedrustust. Tänu tõusvale vööliinile ja väga jämedale C-piilarile on sõiduautol end lihtne „surnud nurka“ ära peita, ent siinkohal on abiks suured küljepeeglid ja manööverdamist hõlbustab baasvarustusse kuuluv tagurduskaamera. Selle autoga on lihtne sina peale saada, kui te vaid roolisambal olevat käigukangi kojameeste omaga segi ei aja.

Daimler peab end 1997. aasta M-klassiga luksuslike suurte linnamaasturite leiutajaks, aga see pole päris õige, sest esmasündinu meenutas sõites pigem raamiga maasturit ja kolm aastat hiljem turule toodud X5 sai ostjate ootustele palju paremini pihta. Mercedes tormas oma toodet sarnases suunas edasi arendama ning alates kolmandast põlvkonnast toodi turule ka GLE kupeelaadne variant, mille uusversiooni võib oodata järgmisel aastal. Ja ehkki sportlikus võtmes võivad nii „iks-viie“ kui ka Cayenne tegusamad versioonid uustulnukast ülegi olla, ei saa keegi talle vastu tagaistme ruumikuse ja sõidumugavuse osas, mida täiendab isikupärane ilme ja õnnestunud praktiline pool.

Meeldis: välimus, infolustisüsteem ja selle kasutajaliides, avar sõitjateruum, hea juhitavus ning mugav õhkvedrustus.

Ei meeldinud: baasjõuallika turbokompressori viivitus.

Rivaalid: Audi Q7, BMW X5, Porsche Cayenne, Range Rover Sport, Volkswagen Touareg ja Volvo XC90.

Mercedes-Benz GLE 300 d 4MATIC (W167)

Baashind: 67 140 eurot.

Mootor: R4, diisel.

Võimsus: 180 kW/245 hj @ 4200 p/min.

Pöördemoment: 500 Nm @ 1600-2400 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 7,2 s.

Tippkiirus: 225 km/h.

Keskmine kütusekulu: 6,1-6,4 l/100 km (NEDC).

CO2 pääst: 161-169 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4924/1947/1772 mm.

Telgede vahe: 2995 mm.

Kliirens: õhkvedrustuse korral vahemikus 158 – 289 mm (sõltuvalt valitud seadest).

Pöördering: 12,0 m.

Pakiruumi maht: 630-2055 liitrit.

Tühimass: 2165 kg.

Maksimaalne treileri kaal (piduritega): 3500 kg.

Rehvimõõt: baasasetuses 235/60 R18.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi