Proovisõit

Uuendatud Porsche Macan: kas viimast korda sisepõlemismootoriga?

Porsche menuartikkel, saadaval vaid ottomootorite, nelikveo ja seitsmekäigulise automaatkäigukastiga.
Valikus on kaheliitrise mootoriga Macan ja kolmeliitrine Macan S, hiljem lisanduvad valikusse sportlik GTS ning teistest võimsam Turbo ja kaugemas tulevikus pole võimatu ka hübriidajamiga versiooni tulek.
Baashind Eestis 59 040 eurot (2019. aasta mais).

AutorKaido Soorsk

On teil aimu, kui oluline on Porsche jaoks Cayenne’i väikeveli? Briti autoajakirja Autocar andmetel moodustas Macani osakaal 2017. aastal Porschede müügist 40%, mida on enam, kui suutsid 911, 718 Boxster/Cayman ja Panamera kõiki oma modifikatsioone kokku lugedes enda osaks pidada. Kui neid andmeid uskuda, on Porsche mudelivalikus teiseks raskekaallaseks Cayenne. Neil kahel linnamaasturil tuleb majja meelitada arendusraha, mille eest luuakse sõidukeid, millest unistatakse ja mida lauludesse pannakse. Ja mitte ainult Porsche harus, sest nende heaks välja töötatud tehnoloogia jõuab hiljem riburada pidi ka ülejäänud VW kontserni mudelitele.

Sestap läbis see Porsche käekäigu jaoks enam kui oluline nägus nelikveoline mullu korralise uuenduskuuri, sest Macani esitleti juba viie aasta eest, 2014. aastal. Uuendatud mudeli eritunnuseks on pakiruumiluugil olev logo alune paneel, mis seob tagatuled üheks tervikuks. Seoses „õlipõletajate“ põlu alla sattumisega pühiti mootorivalikust ka diiselmootorid. Ökonoomsuse ja mudeli keskmise heitmekoguse vähendamise eest tuleb nüüd seista uuel põhijõuallikal – kaheliitrisel ottomootoril. Ja ma ei oleks väga üllatunud, kui kõnealuse jõujaama algupäraks oleks VW Golf GTI sarnaste näitajatega jõuallikas.

Nelja silindriga päästerõngas

Jah, Porsche mudelivalikus on küll olemas nii hübriidajamiga isendid kui varsti ka esimene elektriauto, ent võrreldes nn volüümimudeliga on nende müügiarvud marginaalsed ja sestap tuleb ettevõtte mootorivaliku keskmist heitmekogust just uuel Macani jõuallikal allapoole tirida. See kaheliitrise töömahuga bensiinipõletaja arendab 180 kW/245 hj @ 5000-6750 p/min (370 Nm @ 1600-4500 p/min), millest piisab, et vähemalt 1,8 tonni kaaluv linnamaastur saavutaks kiiruse 100 km/h 6,7 sekundiga, Sport Chrono paketiga autod on 0,2 sekundit nobedamad. Paberil lubatakse sellise mootoriga auto keskmiseks kütusekuluks 8,1 l/100 km.

Reaalses elus vastab sellele enam-vähem maanteel saavutatav kulunäit ja proovisõidu käigus kujunes minu parimaks asulast väljaspool 7,8 l/100 km. Linnas jäi keskmine kütusekulu sõltuvalt liiklustihedusest vahemikku 9,3-11,3 l/100 km ja kui kord liikuma saadud, on tegu päris hea jõuallikaga. Vaid veeremise alustamine pole niisama lihtne, sest teinekord venib paus üsna pikale, enne kui jala piduripedaalilt eemaldamise järel start-stopp-süsteem mootori taas käivitab, käigukast käigu üles leiab ja mootor pöörded koos ülelaaderõhuga üles saab. Fooritagusteks jõukatsumisteks baasmootoriga Macan ei passi, ent väljaspool neid on tegu piisavalt jõulise ja meeldivalt vaikse jõuallikaga.

Tänage käigukasti

Õieti teeb kõnealuse mootori kasutamisväärseks kiireltreageeriv seitsmekäiguline automaatkäigukast PDK – Porsche slängis tähistatakse nii hüdrauliliselt juhitavat kahe siduriga käigukasti – mis hoolitseb selle eest, et alates jalakäija kiirusest on teil alati õige käik käepärast, et mootori pakutu maksimaalselt ära kasutada. Ja kui te soovite, et nii mootori hääl kui ka selle pakutav jõudlus oleks rohkem embleemi väärilised, siis on valikus ka kolmeliitrine V6 (260 kW/354 hj). Sellega varustatud Macan S saavutab 100 km/h 5,3 sekundiga (5,1 sekundit paketiga Sport Chrono) ning on baasjõuallikaga autost vaid 0,8 liitrit janusem.

Mõlema mootori korral on käigukastid samad ja lisaks tegutsemisnobedusele avaldab muljet veel jõuülekande „tihedus“, sest ajuti jääb mulje, et mootor reageerib ka gaasipedaali suunas aevastamisele. Rääkimata innukusest, mille saatel tahab „patsient“ käänulisel teel järgmisse kurvi tormata. Alfa Romeo Stelvio on Macanist roolitunnetuse osas üle, ent baasmootoriga Macan mõjub tänu kergele esiosale viimasest elavamana, mis tekitab autot takka sundides pisut pentsiku tunde. Esiosa pidamine näib lõppematu, ükskõik kui kiiresti sa ka kurvi ei siseneks ja õnnestunud kaalujaotust näitab seegi, et lahtisel pinnasel tahab Macan tervikuna külg-ees liikuda, mitte koera kombel saba liputada.

Andeks, milles seisneb teie menu saladus?

Teiste linnamaasturite korral poleks kähkusõidukombed ehk nii tähtsad, aga mitte Macani puhul, mille tagarattaid eelistav nelikvedu võimaldab saadaoleva momendi turvaliselt maha panna, tehes seda lisaks veel juhti kaasakiskuval moel. Vahest selles peitubki Macani menukus, et lisaks üsna kompaktsetele mõõtudele saab see jätkuvalt hakkama nägemismeele rõõmustamisega ja on maastikul või kurvides võimekam kui lõviosa omanikest ettegi kujutab. Macan teeb lubadustest enam ja kui poliitikast lähtuv mootorivaliku rikkumine kõrvale jätta, on uuenduskuur teostatud hiilivas võtmes, et hästi sissetöötanud komplekti mitte ära rikkuda.

Väljas hakkavad silma veel uue kujundusega esimene kaitseraud ning nüüd põhivarustusse kuuluvad LED-esilaternad, seespool on aga armatuurlauda ilmunud 10,9-tollise diagonaaliga puutetundlik ekraan, mistõttu tuli muuta ventilatsiooniavade asukohti. Hea, et alles jäi esimest rida kaheks kookoniks jagav esiistmete vaheline konsool koos sellele paigutatud juhtnuppudega. Paketiga Sport Chrono saate ka Macanis rooli külge pööratava režiimilüliti. Macani saab ka adaptiiv- ja õhkvedrustusega, ent tavalahenduski pole ülearu jäik ja autosse kostsid veermikust vaid hillitsetud kuminad. Maanteel jäi sõitjateruumi müratase vahemikku 76-78 dB, koosnedes lõviosas rehvimürast.

Mida veel?

Baasmudel on võimsamast 70 kg kergem ja 5640 eurot odavam ning teil on uue sisepõlemismootoriga Macani soetamisega aega umbes kolm aastat, sest teine põlvkond ähvardatakse müüki tuua elektriautona. Tõenäoliselt on oodata veel sportlikuma GTS-i ja ülejäänutest võimsama Turbo tulekut ning ilmvõimatu pole ka pehme hübriidi sünd. Praktilise poole pealt on aga tegu eelmise Audi Q5 põhjal ehitatud linnamaasturiga, mis mahutab neli keskmist kasvu täiskasvanut, omab piisaval hulgal käepäraseid panipaiku ja mille tagaistme seljatuge maha käänates tekib autosse sileda põhjaga pakiruum, mille maht kasvab 500 liitrilt 1500 liitrini.

Uuenduskuuri käigus lisandus valikusse neli uut välisvärvi – üks neist on piltidel nähtav Mamba Green Metallic – ja interjöör varustati ionisaatoriga, mis teeb Macani allergikute jaoks eriti seksikaks. Tavaseades on autol all 18-tollised jalavarjud, ent lisavarustusse ilmusid ka uued 20 ja 21-tollised rattad. Autosse istudes, pindu ja nuppe läbi kombates saab jalapealt aru, miks Macanil on küljes aksessuaari staatus, sest selle viimistlusele ja koostetäpsusele pole võistlejatel suurt midagi vastu panna. Ja ruumikitsikuse üle kaebajad võiksid arvestada, sest Porsche näitel on ehedaimad sõiduelamused kättesaadavad vaid neile, kes ka end ise vormis hoiavad.

Meeldis:välimus, väga hea viimistlusega käepärane interjöör, mugavus, juhitavus ja sõiduomadused.

Ei meeldinud:kõrge baashind, baasjõuallika turboviive, „sünteetiline“ roolitunnetus ja teises reas pakutav jalaruum.

Rivaalid:Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, BMW X4, Jaguar F-Pace ja Mercedes-Benz GLC Coupé.

Porsche Macan

Baashind: 59 040 eurot.

Mootor: 2,0-liitrine R4, otto.

Võimsus: 180 kW/245 hj @ 5000-6750 p/min.

Pöördemoment: 370 Nm @ 1600-4500 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 6,7 s (6,5 s Sport Chrono paketiga).

Tippkiirus: 225 km/h.

Keskmine kütusekulu: 8,1 l/100 km.

CO2pääst: 185 g/km.

Pikkus/laius (peeglitega)/kõrgus: 4696/2098/1624 mm.

Telgede vahe: 2807 mm.

Kliirens: 205 mm (18-tolliste rehvidega. Õhkvedrustuse korral on kliirens madalaimas asendis 180, tavaasendis 190 ja kõrgeimas 230 mm. Auto tagaosa saab eraldi langetada, nii et laadimiskünnise kõrguseks jääb 140 mm).

Pakiruumi maht: 500-1500 liitrit.

Tühimass: 1795 kg.

Maksimaalne haagise mass (piduritega/ilma): 2000/750 kg.

Rehvimõõt: 235/60 R18 ees ja 255/55 R18 taga.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Porsche Cayenne ja Cayenne Coupe

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

Luksuslik linnamaastur, mille jaksukamad versioonid esitavad väljakutse nii füüsikaseadustele kui ka ostja tengelpunga suurusele ja mis on aluseks mitmele veel kallimale liigikaaslasele. Selle tugevateks külgedeks on väga hea juhitavus ja dünaamika koos nutika tehnoloogiga, ent lisaks sellele on tegu ka meeldivalt praktilise linnamaasturiga.