Proovisõit

Kuidas taltsutada lohet?

Kes on Ewert Sundja, kas õlinäpp või õlinaut?
Kui korralik juht ta on, kas esiklaas on seestpoolt märg, kui keegi talle ette keerab?
Mis köitis teda Kia Stingeri juures ja kuidas ta selle auto enda jaoks avastas?

Stinger on nimi, mille peale „tõmbavad kõhud sisse“ kõik õhuruumi valitsejad – näiteks N. Liidu päritolu ründehelikopterid – ja eriti käepärane on see juhul, kui sul on bändis KAKS draakonit. Ewert Sundja on juhtumisi ühes seesuguses pundis lauljaks - Ewert and The Two Dragons, mis tegutsenud tänaseks juba kümme aastat – ja lisaks on ta üle keskmise autosõltlane. Tema on ka üks õnnelikest, kellel istumise all auto, mis talle meeldib, mitte mida tengelpung võimaldab. What Car? kohtus Ewertiga kevadel enne järjekordse Euroopa tuuri algust, et küsida, kes teda autodeni juhatas ja miks just Kia Stinger valitud sai. Viimasest rääkides on jutt loomulikult 3,3-liitrise turbomootoriga tippmudelist (272 kW/370 hj), mitte „õlipõletajaga“ varustatud versioonist, mis saavutab kiiruse 100 km/h 4,9 sekundi asemel rahumeelse 7,6 sekundiga. Intervjuu algab ühise autopuhastuskuuriga, et eemaldada enne pildistamist kajakate autogramme. Kui suuremad signatuurid roogitud, siis viskame tarvikud käest (vaata loo lõppu) ja teeme jutuga algust.

Niisiis, kes sind autodeni juhatas ja millega sa sõitma õppisid?

„Autodeni juhatas mind isa ja see käis kuidagi loomulikult, et maakoju minnes sai isa süles juba siis rooli keeratud, kui endal jalad veel pedaalideni ei ulatunud. Seega on „süüdi“ isa ja tema VAZ 2105 ning neljast poisist –mul on kolm venda - tabas autohaigus tõsisemalt millegipärast just mind.“

Kes on Ewert Sundja, kas õlinäpp või õlinaut?

Stingeri rooli tagant paistev habe näib muigavat, „Igal juhul mitte õlinäpp, kellel igal teisel nädalavahetusel kepsud/kolvid mööda põrandat laiali on. Küünlaid olen ma vahetanud ja teinud teisigi kergemaid töid, kuid pigem olen see, kes naudib sõitmist ega pea teiste kätetööd kohe ümber tegema. Eesti keeles puudub terminile petrolhead hea vaste, aga see väljend kirjeldab mind ehk kõige paremini.“


Kas juhtimisõiguse said esimese korraga kätte?

„Jah, see käis lihtsalt, sest sõita ma oskasin ja sestap keskendusin juhistele, mida õpetaja andis. Selleks ajaks, kui läksin kursustele, oli mul tegelikult juba teine oma auto, milleks oli must Mercedes-Benz 200D (W123), mille ostsin 3000 krooni eest. Enne seda sõitsin vanaisa käest saadud pruuni Moskvitš 2140 SL-ga, mis oli Soomest tagasi ostetud eksportmudel. Vanaisa kinkis selle mulle, kui endale parema auto sai. Sellega sõitsin väiksematel teedel ja teinekord käisime klassivendadega bussiga maal, et seal „Super-Luxiga“ sõita. See võib olla seesama auto, mille pilte kasutati Soome ajakirjades ilmunud reklaamides…“ – Ewert näitab telefonis ajakirja lehekülge, millel peategelaseks kangemat sorti piimakohvi karva 2140 SL – „…ja sõitsin sellega seni, kuniks parempoolne esiratas kurvis ükskord alt ära murdus, mispeale auto seisma jäi ja lõpuks loodusega üheks sai.“

On sul mõni lemmikauto, selline, mille peab iga hinna eest endale saama?

„Ma pole selle peale niimoodi mõelnud, sest Stinger on see, mida ma endale tahtsin ja mis katab minu tänased vajadused. Muidugi võiks mulle kunagi kuuluda ehk mõni klassikaline õhkjahutusega Porsche 911, aga võimsuse osas on juba tänane auto niisugune, mille poolt pakutavat Eesti oludes kasutada ei saa.“

Kas esivedu või tagavedu?

„Tagavedu ja kui see pole võimalik, siis nelikvedu. Mulle ei meeldi, kui pöördemoment püüab rooli käest rebida ja seepärast pole ma esiveoliste hingeellu kunagi süüvinud.“

On sul mõni lemmikdisainer, kaubamärk või kerestuudio, mille looming on teistest peajagu üle?

Mees mõtleb pisut ja vastab siis: „Veidi varasemast perioodist meeldib mulle E60-kerega 5. seeria BMW (2003-2010), mis pärineb perioodist, mil BMW peadisaineriks oli Chris Bangle. Ma mäletan jahmatust, kui seda auto esimest kord nägin, sest kõigi teiste taustal pärines see justkui mõnelt muult planeedilt. Tänastest autodest sai millegi sarnasega hakkama Stinger.“


Kui avatud oled sa teistsugustele jõuallikatele, kas sinu hoovilt võiks leida tulevikus ka hübriidajamiga või elektriauto?

„Jah, selles osas olen ma küll avatud. Usun, et petrolhead saab olla ka ilma…“ – siinkohal katkestab intervjuu naerupahvak, sest parklast mööduva Audi Q8 sohver jääb hiirhalli sedaani liialt pikalt vaatama ning pääseb äärekivi rammimisest vaid üle noatera – „…ilma petrolita. Tähtis on see, kuidas auto sõidab ja milliseid emotsioone tekitab. Sõitsin ühel päeval oma helimehe BMW i8-ga ja arutasime temaga, et kui auto oleks leiutanud täna, siis puuduks meil ka hoiakud, mis edumeelsetele ja pragmaatilistele lahendustele jalgu tahavad jääda.“

Aga juhiabisüsteemid ja isesõitvad autod?

„Kõige lihtsam olekski nii, et ütled autole, kuhu sa tahad minna ja ta viib sind seepeale kohale. Aga abisüsteemide osas olen ma teistsugusel arvamusel. Ma ei taha mingil moel propageerida liikluseeskirjade rikkumist, aga juhile peaks jääma valikuvabadus, sest kõigil võib ette tulla olukordi, kus õige otsus on selline, mis masina meelest väär. Olgu see siis ootamatu möödapõige või midagi keerulisemat.“

Milliseid kanaleid sa jälgid, millisest allikatest kogud infot autode kohta?

„Valdavalt ingliskeelseid. Mulle meeldivad mõned YouTube’i kanalid, nagu näiteks Doug DeMuro ülevaated või Kanada päritolu TheStaightPipes ja Throttle House, millest viimasel on ka oma veebileht. Neis on leitud hea tasakaal, seal pole liialt palju tühja möla ning samas ei lähe nad ka peensusteni, mis võivad meelelahutust otsides tüütuks muutuda. Ka jälgin Gizmodot ja mõnd viimasega sarnanevat lehte.

Kas Stingeri leidsid samuti nende külgede vahendusel?

„Jah, see oli Doug DeMuro arvustus ja sellest sai kiindumus esimesest silmapilgust.“

Mis sind selle auto juures köitis?

„Esmalt kontseptsioon ja seejärel välimus. Mulle meeldis söakus ujuda vastuvoolu, tulla välja poliitiliselt ebakorrektse (loe: suure töömahuga) mootoriga – ja seda tootjalt, kellelt keegi midagi seesugust ei ootaks. Kia? Sellise välimuse ja sellise mootoriga? Minu meelest on see cool ja mulle meeldib selle auto hoiak. Lisaks veel tagaveolise platvormi olemasolu ja õnnestunud kujundus, mis teeb Stingerist pilkupüüdva auto. Lisaks töötab minu jaoks ka praktiline luukpärakere, sest tahes-tahtmata on vahel vaja pille vedada ning tagaistmele peavad ka lapsed mugavalt ära mahtuma. Stinger saab nende ülesannetega hakkama ja mõned päevad tagasi tegin sellega ka oma esimese rajapäeva. Ringrajal olen sõitnud paar korda varemgi, aga mitte koos juhendaja ja oma autoga.“

Ja kuidas meeldis? Kas lähed auto24ringile tagasi või vaatad Euroopa radade poole?

„Hmm, ma pole niimoodi veel mõelnud, sest rajasõit on minu jaoks uus asi ja oli varem sobiva auto puudumise taga kinni. Audrusse lähen kindlasti tagasi, Steni” – Ewerti juhendajaks oli rajal võidusõitja Sten Pentus – „sõnul on neil suvel tulemas veel mitmeid rajapäevi ning ma tahaks oma fanaatikute pundi kokku panna, et koos nendega sõitma minna. Pärast esimest korda oli pea pulki täis, sest keskendusime esmalt õigete võtete ja sõidujoone õppimisele, aga viimastele ringidele minnes sõitsin ilma juhiabideta ja see nõudis hoopis teistmoodi lähenemist. Euroopa radadele lähen ehk kunagi samuti, aga esmalt tahaks Stingerile näidata Saksamaa kiirteid, mis näib sellele autole ringrajast loomulikuma keskkonnana.“

Kui korralik juht sa oled, kas esiklaas on seestpoolt märg, kui keegi sulle ette keerab?

Usutletav raputab naerdes pead „Ma töötan selle kallal. Olen küll üsna kergesti ärrituv, aga kui keegi peaks midagi säärast tegema, siis püüan end panna tema olukorda, et mitte kohe üle keeda. Vahest on ta teisest linnast, pole ammu sõitnud või midagi kolmandat? Olen ise kindlasti samasuguseid tükke teinud, eriti algaja juhina ning teinekord õnnestub praegugi kedagi segada, vaata enne ükskõik kui hoolikalt tahes. Lastega sõidan väga ettevaatlikult ja praegu peaks mul olema ainult üks kehtiv karistus – liigse kiirustamise eest, kümne aasta jooksul ainuke ja pärit eelmisest suvest. Vahel on küll tore kuulata mootori häält, aga hoopis pingevabam on seda teha kohtades, kus on see lubatud ega pea oma juhilubade pärast muretsema.“

Korraga on küsijal kogu ressurss ammendatud, mis tähendab intervjueeritavale kauaoodatud vabadust. Soovime üksteisele naela teadagi kuhu ning relvanimeline sedaan võtab paigalt. Draakonite ohjeldamiseks on see ainuvõimalik valik, sest kõik teised relva nime mudeliindeksis kandvad autod – Mitsubishi Colt ja Peugeot Mi16 – on meie andmetel tänaseks tootmisest maas. Auto küürimiseks kasutatud nutsakuid me ära ei visanud ning neid soetada ihkavad groupied võivad sellel teemal toimetusega ühendust võtta.

Loos kasutatud fotod: Laura Arum-Lääts ja Karl Kirs

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Kia Ceed

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Ehkki kolmas Ceed ei paku nii head juhitavust kui uus Focus, selle interjöör pole koostatud nii peenelt kui kallimates Golfides ja ka praktilisuse osas tuleb tal Škoda Octaviale alla vanduda, pakub see väga head kompromissi kõigi nende omaduste vahel ja on relvastatud harvaesinevalt pika garantiiga.