Proovisõit

Viies Subaru Forester flirdib elektriga

Viienda põlvkonna auto on eelkäijast laiem ja pikema telgede vahega ning meil hakatakse seda esiti pakkuma vaid nn pehme hübriidina.
Eeltellimine juba käib, hinnakirjade ja varustustega saab tutvuda edasimüüjate kodulehtedel, esimesed autod peaksid Eestisse jõudma novembris.
Baashind Eestis 32 900 eurot (Base varustuses Forester 2,0 e-Boxer, juuli 2019).

AutorKaido Soorsk

Subaru Foresteri esitleti esimest korda 1997. aastal ja kuigi neid linnamaastureid on nelja põlvkonna vältel müüdud tänaseks enam kui 3,7 miljonit, läheb antud hulgast eurooplaste arvele vaid 334 000 autot. Sestap pole tarvis imestada, miks puudub viienda Foresteri mootoriruumist diiselmootor ja miks tuuakse see müüki vaid nn pehme hübriidina, mille ajamil nimeks e-Boxer. Muudel turgudel saadab suurem menu bensiini põletavaid jõuallikaid, ent saastenormidesse mahtumiseks otsustati loobuda mootori üle laadimisest ja istutati variaatorkäigukasti otsa hoopis 12,3 kW/16,7 hj arendav elektrimootor, mis toetab soovi korral vabalthingavat jõuallikat madalatel pööretel.

Viimaseks on kaheliitrine boksermootor (B4), mis koosneb 80% ulatuses uutest „tükkidest“ ja mille maksimaalne võimsus on 110 kW/150 hj (194 Nm @ 4000 p/min). Subaru ei avalda, millised on süsteemi ülekandekaod, ent kaht mootorit koondav e-Boxer olevat võrreldava eelkäija mootorist 11% võimsam ja 30% suurema pöördemomendiga. Lisaks on uus ajam joomakommete osas 10% tagasihoidlikum, mis on hea tulemus arvestades teadmist, et e-Boxer lisab auto kaalule 110 kg. Sellise ajamiga varustatakse ka XV ja Impreza ning e-Boxeri juures õpitu leiab lisaks rakendust ühes Toyotaga arendatava elektrilise linnamaasturi juures, mida esitletakse eeloleval aastal.

Nagu Jaapani Volvo

Viies Forester on ruumikam ja paremini viimistletud kui ükski varasem väljaanne ja lisaks on see kõige turvalisem Subaru. Autode põhivarustusse kuulub kahel stereokaameral põhinev ohutuspakett EyeSight, mis sisaldab lisaks hästi töötavale automaatsele avariiennetusele veel kohanduvat kiirushoidikut, sõidurajalt kõrvalekaldumise hoiatust ja auto taga oleva sõiduki eest hoiatavat „abimeest“. Forestere pakutakse meil neljas varustuses (Base, Active, Ridge ja Summit) ning kolme kõrgema varustuse korral kuulub põhivarustusse veel automaatne tagurduspidur, mis rakendub juhul, kui pardaarvuti tuvastab tagurdamise ajal auto tagant läbi liikuja, kes juhil kahe silma vahele jäi.

Lisage eelnevale veel teadmine, et sõitjaid ümbritsev „turvapuur“ on endisest jäigem, lööki summutavad tsoonid varasemast 40% pehmemad ja et põhivarustusse kuuluvad ka külgmised turvakardinad – koos juhi põlvi kaitsva padjaga on baasvarustuses seitse turvapatja – ning korraga näib loomulik, et Jaapani ohutuskatsetes teenis uus Forester punktisummaks 96,5 „silma“, mis on sealmail kõigi aegade parim tulemus. Euroopa ohutuskatsetes pole uustulnuk jõudnud veel osaleda, ent nii viimane Impreza kui ka XV saavutasid Euro NCAP katsetes väga head tulemused ning Foresteri ohutusalane veimevakk põhineb sarnastel komponentidel, olles uuem ja rikkalikum.

Minge metsa!

Kõige paremini avaldub e-Boxeri lisaväärtus kõnnumaal, näiteks üle maha kukkunud puunoti ronides. e-Boxer annab juhi käsutusse kolm sõidurežiimi – ottomootor, elektriajami poolt toetatav ottomootor ja täiselektriline režiim – ja teises seades on rasketes oludes lihtsam hakkama saada, sest momenditulv on varasemast ühtlasem ja jõulisem. Vabalthingava jõuallika korral oleks jõudu kas liiga vähe või liialt palju, sest ottomootorite pöördemomendi hari on diiselmootorite omast tunduvalt kõrgemal. Kõik Foresterid on varustatud variaatortüüpi automaatkäigukastiga ja mehaanilise nelikveoga, mis saadab tavaoludes 60% veojõust auto esiratastele.

Pidamise kadudes annab veojõu jaotust pardaelektroonika kaasabil ümber jagada ja auto kliirensiks on 220 mm. Kõik see teeb Foresterist võimeka ronija ja maastikul nõuab täiendavat tähelepanu vaid pikk esiülend, mis tuleb sellest, et kõigi Subarute mootor „ripub“ eespool esitelge. Nelikveo režiimivalikus X-Mode on nüüd eraldi seaded pori ja sügava lume tarvis ning lähtuvalt nn vana-kooli nelikveo olemasolust võib sellise Foresteri rakendada 1870 kg kaaluva haagise ette, mis on tegus näitaja hübriidajamiga linnamaasturite seas. Vedrustus summutab lööke kõrvu kurnamata ja ehkki auto kaldub kurvides arvestatavalt, ei tähenda see pidamise ja juhitavuse kadumist.

Usaldusväärne ja praktiline

Meie saime uue Foresteriga tutvuda maastiku- ja ringrajal, sest esitluse ajal polnud neil veel Euroopa tüübikinnitust, mistõttu tavaliiklusesse meid ei lubatud. Seetõttu pole mul ette näidata reaalset keskmist kütusekulu ja tootjapoolsed andmed on alles kinnitamisel, ent sama võimsa ottomootoriga eelkäija korral oli keskmiseks kütusekuluks 8,8 l/100 km (WLTP) ja Subaru kinnitusel olevat uus mudel hoolimata kaalulisast sellest ökonoomsem. Viienda Foresteri kiirendusvõime on paremal juhul ehk mõõdukas, ent juhitavusega on kõik korras, sest kiirusega üle pingutades muutub auto alajuhitavaks, mis süveneb seda enam, mida suurem on kiirus.

Esitluse käigus sõitsime märjaks kastetud platsil üle plaadi, mis tagarataste all emmale-kummale poole nihkudes ülejuhitavuse esile manas, kuid Forester allus puiklemata vasturoolimisele ja võimaldas järgnevast takistusest muretult mööda loovida. Kui valite viienda Foresteri, siis saate endale alalhoidliku iseloomuga eelkäijatest ruumikama linnamaasturi, mille tagauksed avanevad pea täisnurga ulatuses, mis pakub konkurentidest enam pearuumi ja mille tagaistmele mahub lahedasti istuma ka keskmist kasvu keskealine. Foresteri pakiruumi ava on omas klassis kõige laiem, sellest mahub põigiti sisse golfikott ja lisaks puudub lävepakul ka segav künnis.

Mis veel?

Varasemast suurem on ka „metsamehe“ pakiruum. Tavaseades on see 509 liitrit, mis eelkäijast omast vaid paari liitri jagu suurem, kui aga kaheosalise tagaistme seljatoe maha pöörate, on maksimaalne maht 1779 liitrit, mis varasemast 222 liitrit enam. Mudeliuuendus pole kahandanud Foresteri praktilisi väärtusi ja lisaks on noorem vend vanematest nutikam, sest tippvarustuses isenditel on ette näidata isegi selline kaamera abil töötav lahendus, mis auto kasutaja ära tunneb ja eelnevalt salvestatud seaded küsimata paika paneb. Lisaks peaks Forester olema hea valik ka neile, kes sõidavad tihti halbadel teedel, sest Subaru veermik talub reeglina nurinata pikaajalist väärkohtlemist.

Interjööri ilme sarnaneb nüüd Outbacki interjöörile, see jätab eelkäijast kallima mulje ja juhi päralt on lisaks tavapärastele näidikutele kolm infotablood, millest esimene paikneb näidikuploki keskel ja kaks ülejäänut keskkonsoolis. Ülemine on pardaarvuti ja sellest allpool asuv 8,0-tolline puutetundlik ekraan infolustisüsteemi päralt. Autode põhivarustusse kuuluvad veel näiteks 17-tollised valuveljed, Bi-LED-laternad, EyeSight turvapakett, kuue kõlariga audiosüsteem, Apple CarPlay ja Android Auto valmidus, kahetsooniline automaatne kliimaseade ja palju muud. Täpsemad varustuste loetelud on juba ära toodud edasimüüjate kodulehtedel (Autospirit ja Mariine Auto).

Meeldis: hea juhitavus ja maastikuvõimekus, varasemast paremini viimistletud interjöör, praktiline olemus ning hea renomee töökindluse osas.

Ei meeldinud: hinnatase ja kesine mootorivalik.

Rivaalid: Mazda CX-5, Nissan X-Trail, Škoda Kodiaq ja Toyota RAV4.

Subaru Forester 2,0 e-Bokser Summit

Prooviauto baashind: 39 900 eurot (baasmudelil 32 900 €).

Mootor: kaheliitrine B4 pluss 16,7 hj arendav elektrimootor.

Ottomootori võimsus: 110 kW / 150 hj @ 5600-6000 p/min.

Ottomootori pöördemoment: 194 Nm @ 4000 p/min.

Aeg 0–100 km/h: selgub lähiajal, Hiina turule mõeldud spetsifikatsioonil on selleks 11,8 s.

Tippkiirus: selgub lähiajal.

Keskmine kütusekulu: selgub lähiajal.

CO2 pääst: selgub lähiajal.

Pikkus/laius/kõrgus: 4625/1815/1730 mm.

Telgede vahe: 2670 mm.

Pakiruumi maht: 509-1779 liitrit.

Tühimass: selgub hiljem.

Maksimaalne treileri kaal (piduritega): 1870 kg.

Rehvimõõt: 225/55 R18.

Avapilt: Esta Tatrik

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Subaru Levorg

What Car? Says Hinnatud 3-ga 5-st

Subaru Levorg on väga hea juhitavusega universaal, millel on lisaks praktilisele olemusele ette näidata ka meie muutlike ilmaoludega hästi kokku passiv nelikvedu.