Proovisõit

Škoda Scala panustab ruumikusele

Tegu on viie uksega luukpäraga, mis ähvardab väiksemas keskklassis senistel turuliidritel seljad tolmuseks teha.
Scalale - nagu ka kõigile ülejäänud Škodadele - kehtib nelja aasta pikkune garantii (120 000 km), mida saab soovi korral pikendada viie aastani (150 000 km).
Auto baashind on Eestis 14 900 eurot (Active varustuses 1,0 TSI).

AutorKaido Soorsk

Škoda Scala on Rapidi mantlipärija, mis ähvardab selja prügiseks teha kõigil neil autodel, mis väiksemas keskklassis viieukseliste luukpärade turuosa enda omaks peavad. Ainuüksi retsept on lollikindel – ehita väiksema VW Polo tükkide najal sõiduk, mis suuremast/kallimast VW Golfist üle nii pikkuse, telgede vahe kui ka tagaistme ees pakutava jalaruumi osas – ja kui liita eelnenule Golfist soodsam hind ja eelkäijast paremad viimistlusmaterjalid, siis saate ehk aru, miks lisaks Ford Focusele ja VW Golfile endale peaksid murelikud olema ka Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Opel Astra, Seat Leon ja Toyota Corolla.

Teisisõnu on tegu esiveolise pereautoga, mis silub Škoda valikus väikese Fabia ning suurema Octavia vahel olevat tühimikku ja ehitatakse VW Grupi MQB-A0 nimelise platvormi najal, millel põhinevad veel müügil olevad Seat Ibiza, VW Polo ja VW T-Cross. Scala mootoriruumist leiate kas kolme- või neljasilindrilised jõuallikad ja erinevalt eelkäijast on võimsamate (loe: nelja silindriga) mootorite korral auto tagateljel väändetala asemel sõltumatu vedrustus. Tõsi, säärased isendid trügivad nii sõiduomaduste kui hinna poolest juba pigem Golfi ja Octavia mängumaale, sest seesuguste tippversioonide hind pole enam kuigi soodne.

Mudelinimeks passiks ka „ruumikas“

Scala põhitrumbiks on „palju autot vähese raha eest“, mis peab baasmudelite korral hästi paika. Tšehhi uudistoode edestab Golfi pikkuses 104 mm (4362 vs 4258 mm) ja telgede vahes tuleb Golfil samuti alla vanduda (2649 vs 2620 mm). Samamoodi on Scala üle pakiruumi mahus, sest kui Golfil lubatakse pakihoidla mahuks 380-1270 liitrit, siis Scalal on selleks näitajaks 467-1410 liitrit. Tõsi, kaheosalist (suhtes 60/40) tagaistme seljatuge maha käänates jääb pakiruumi põrandale tagaistme kohale pea kümne sentimeetri kõrgune aste, ent tavaseades pole üheski sama klassi autos tagaistme ees nii palju ruumi kui Scalas.

Väikeauto algupäraga Scala on nagu daami ridikül, mis venib saputades turukotist rohkem mahutavaks kotiks. Mina mahtusin oma keskmise kasvu järgi seatud juhiistme taha mugavalt istuma, põlvede ette ja pea kohale jäi umbes kolme sõrme jagu varu ning tagaistmele pääsu hõlbustavad ka laialt avanevad uksed, mis lasevad end lahti lükata pea täisnurga all. Õigupoolest tuletab väikeauto algupära meelde vaid sõitjate ruumi laius, ent kaks täiskasvanut mahuvad vabalt kõrvuti istuma, ilma et nad küünarnukke kokku klopiks. Lisaks saab Scala kiita veel kõigis suundades avaneva hea nähtavuse eest ja tänu C-piilaris asuvale aknale ei õnnestu kaasliiklejatel endid isegi nn surnud nurka ära peita.

Kolme ja nelja silindriga jõuallikad

Praegu pakutakse Scalat kahe otto- ja ühe diiselmootoriga. Esimestest avab valiku kolme silindriga 1,0 TSI (85 kW/115 hj), mida saab kas kuuekäigulise käsikäigukasti või seitsmekäigulise „automaadiga“ (DSG). Teise ottomootorina on valikus nelja „potiga“ 1,5 TSI (110 kW/150 hj), mis saadaval seitsmekäigulise automaatkäigukastiga (DSG). „Õlipõletajate“ jaotusest leiate nelja silindriga 1,6 TDI (85 kW/115 hj), mida pakutakse mõlema eespool mainitud käigukastiga. Lisaks läheb juulis tootmisse tagasihoidlikum baasjõuallikas (1,0 TSI, 70 kW/95 hj), mis on saadaval vaid viiekäigulise käsikäigukastiga ja samast kuust saab suurema töömahuga ottomootorit ka kuuekäigulise käsikastiga.

Tänasest valikust on nobedaim DSG-käigukasti ja 1,5 TSI mootoriga Scala – samas seades oli minugi proovisõiduk - millel kulub 100 km/h saavutamiseks 8,2 sekundit. Võimsam 1,0 TSI on antud harjutuses 0,6 sekundit aeglasem ja DSG-käigukastiga „diislis“ saavutatakse 100 km/h 10,3 sekundiga (käsikastiga versioon on 0,2 s nobedam). Ja kuigi proovisõiduki korral on ametlikuks keskmiseks kütusekuluks 5,7-6,9 l/100 km (WLTP), kujunes minul maanteel parimaks tulemuseks 4,5 ja linnas 5,8-6,0 l/100 km. Võimsam 1,0 TSI ja diiselmootor on veel säästlikumad ja aasta lõpuks tuuakse turule ka surugaasil töötav Scala (1,0 TSI, 66 kW/90 hj).

Vaikne ja pehme vedrustusega

Isegi kui ma oleksin palgaline vinguviiul, oleks raske millestki kinni hakata. Maanteel toetab head muljet vaikne interjöör, mille mürataustaks kujunes kiirusel 92 km/h 74-76 dB, mis teeks au isegi luksusautodele. Suurem ottomootor tagab koos DSG-käigukastiga hea dünaamika, pingevabal kulgemisel lülitatakse kaks silindrit kütuse säästmiseks välja ning tänu pehmele vedrustusele on Scala õnnestunud valik auklike tänavate tarvis. Minu jaoks oli viimane isegi liialt pehme, sest löökaukude korral võib esivedrustus teinekord mürtsuga läbi lüüa. Muus osas on veermik vaikne ja kui siledal asfaldil võis aduda rooli keskosa juures teatavat ebatäpsust, siis karedal pinnal see ei ilmnenud.

Meeldiv on ka Scala väliskujundus – kui kummalise kujuga esilaternad välja arvata – ja see ei jäta sedavõrd välja venitatud muljet, kui üks teine Škoda palju-ruumi-vähese-raha-eest-projekt, millel mudelinimeks Superb. Veel parem näeb uustulnuk välja seestpoolt vaadates ja vähemasti teise varustustaseme korral (Ambition) on nii armatuurlaua pealispind kui ka uksepolstrite ülaosa valmistatud plastist, mis katsudes pehme ja jätab sooja mulje. Mainitud varustus võiks olla lähtepunktiks ka isikliku auto valikul, sest korralikust baasvarustusest puuduvad millegipärast mitmed praktilisust lisavad pudinad (kaarditaskud, prillilaegas, lugemislambid esimeses reas jne).

Meeletu hulk (lisa)varustust

Baasvarustusse kuulub seitse turvapatja – kahe kõrgema varustuse korral saab teise ritta turvapatju juurdegi osta – ja Euro NCAP turvakatsetes teenis auto viie tärni väärilise tulemuse, saades täiskasvanute ohutuses hindeks 97%, laste korral 87% ja elektroonilise turvavarustuse eest 76%. Baasvarustuses (Active) on autol ette näidata jalakäijaid tuvastada suutev automaatpidurdus ja sõidureas püsimise abisüsteem, meelelahutuse eest hoolitseb aga 6,5-tollise ekraaniga infolustisüsteem. Järgmine varustus (Ambition) lisab automaatsed kaugtuled, kiirushoidiku ja 16-tollised valuveljed ning sealt edasi on piiriks vaid taevas, sest teie päralt on kogu Golfi jaoks loodud arsenal.

Kataloogis võtab põhi- ja lisavarustuse loetelu enese alla neli lehekülge tihedas kirjas teksti ja selles on kõik olemas, alates ettepoole maha käänatavast kõrvalistuja istme seljatoest lõpetades erinevate sõiduabiliste või võrguteenustega, mis võimaldab teatuid funktsioone kasvõi Austraaliast juhtida. Eri võimaluste loetelu oleks pikem, kui lugu ise ja seepärast saab taaskord kiita väikeauto algupära, mis annab „rümba“ odavama kilohinnaga kätte, et see vaba raha eest siis meelepäraseid asju täis riputada. Seejuures tuleks silmas pidada vaid seda, et auto hind Octavia omast mööda ei rühiks, sest näiteks lisavarustuse all lookas „näidisauto“ eest nõuti juba pea 30 000 eurot.

Meeldis: ruumikus, nägus interjöör, mugav vedrustus, läbimõeldud lahendused ja (lisa)varustuse hulk.

Ei meeldinud: kallima varustuse ja lisavarutuse korral käest libisev hind, „kõhualune“ müraisolatsioon.

Rivaalid: Ford Focus, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Opel Astra, Seat Leon, Toyota Corolla ja VW Golf.

Škoda Scala 1,5 TSI DSG Ambition

Baashind: 20 400 eurot.

Mootor: R4, otto.

Võimsus: 110 kW / 150 hj.

Pöördemoment: 250 Nm @ 1500-3500 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 8,2 s.

Tippkiirus: 219 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,7-6,9 l/100 km (WLTP).

CO2 pääst: 129-157 g/km (WLTP).

Pikkus/laius/kõrgus: 4362/1793/1471 mm.

Telgede vahe: 2636 mm.

Pakiruumi maht: 467-1410 liitrit.

Tühimass: juhiga 1265-1432 kg.

Rehvimõõt: 205/55 R16.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Škoda Karoq

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Škoda Yetit asendav linnamaastur passib pereautoks viimasest pareminigi ja ehkki sooviga kõigile meeldida kaasneb ka tubli annus anonüümsust, teeb Karoq isikupära puudumise tasa läbimõeldud praktiliste lahendustega.