Proovisõit

Mercedes-Benzi A-klassi sedaan, ehk „kutsika“ tagasitulek

Neljanda A-klassi „seljakotiga“ teisend, mis põhimudelist 130 mm pikem ja 45. liitrit suurema pakiruumiga.
Uustulnuka õhutakistustegur öeldakse olevat väiksem kui senisel rekordiomanikul – Mercedes-Benz CLA, cw 0.22 – mis annab head eeldused tagasihoidlikeks joomakommeteks.
Mudeli baashind on 27 120 eurot (A 180), garantii pikkuseks on kas viis aastat või 150 000 km.

AutorKaido Soorsk

Neljanda põlvkonna A-klassist kirjutasime aasta eest, ent nüüd on valikus ka selle sedaankerega teisend, mis näis olevat piisavalt hea põhjus, et Mercedese mudelivaliku „lävepakk“ uuesti üle vaadata. Kasvõi seepärast, et järgi vaadata, mis mootorivalikus vahepeal muutunud on. Sest põhiolemuselt pole sedaankerega A-klass ei midagi muud kui pakiruumi kaasas tassiv luukpära, mis algmaterjalist 130 mm pikem ja 45. liitrit suurema pakiruumiga. Lisaks sellele mudelile on A-klassi najal ehitatud veel kolmaski versioon, ehk teise põlvkonna CLA, mis sedaanist sportlikumas seades ja oluliselt dünaamilisema ilmega.

Kolmemahulise kerega A-klass on loodud Hiinat ja USA turgu silmas pidades, ent peaks passima meiegi konservatiividele, kes hüppaks ennem kaevu, kui soetaks omale „sabata“ luukpära. Huvile võiks kaasa aidata ka suur mootorivalik, kahe veoskeemi olemasolu ja hulk (lisa)varustust, mistõttu sarnaneb loo peategelane kaheksakümnendate alguses esitletud tänase C-klassi esiisaga, milleks oli MB 190 (W201) ning mida meil kutsikaks hüüti. Seegi oli soodsaim sedaan Mercedese valikus, mis pakkus sarnast kooste- ja sõidukvaliteeti kui suuremad „hõbetähe“ kandjad ning samasugune on tänane A-klass, mis võib sõidumugavuse osas mõnest suurte jalavarjudega vennast ülegi olla.

Mootorivalik ja veoskeemid

Sedaankerega Mercedese pesamuna pakutakse neljasilindriliste mootoritega ja lisaks esiveolistele on valikus veel üksikud nelikveolised teisendid, mille tunnuseks mudelinimes sisalduv 4MATIC. Lähtuvalt veoskeemist erineb autode tagavedrustus, sest kui esiveolistel on tagarataste vahel väändetala, siis nelja käpaga kamarat kiskuvatel A-klassidel on tagumisel teljel sõltumatu vedrustus. „Õlipõletajaid“ on valikus üks – mudelile A 180 d pakutav 1,5-liitrine diiselmootor - mis arendab 85 kW/116 hj ja mida pakutakse koos seitsmekäigulise „automaadiga“. Selline versioon saavutab 100 km/h 10,6 sekundiga ja auto keskmiseks kütusekuluks lubatakse 4,1-4,3 l/100 km (NEDC).

Ottomootoreist avab valiku 1,3-liitrine A 180, mis arendab 100 kW/136 hj ja mida pakutakse kuuekäigulise käsikäigukastiga (lisavarustuses on veel seitsmekäiguline „automaat“). Ülejäänud ottomootorid on saadaval vaid seitsmekäiguliste automaatkäigukastidega ja järgmisena on valikus baasjõuallika kangem versioon A 200 (120 kW/163 hj). Edasi liikudes muutub mootorite töömaht kaheliitriseks ja lisaks versioonile A 220 (140 kW/190 hj) on hinnakirjas veel A 250 (165 kW/224 hj) ja Mercedes-AMG A 35 4MATIC (225 kW/306 hj). Kaheliitrised ottomootorid on saadaval ka koos nelikveoga ja AMG-versiooni pakutakse vaid viimases vormis.

Väledus ja joomakombed

Ainsana kulub kiiruse 100 km/h saavutamiseks vähem kui viis sekundit „aa-emm-geel“ (4,8 s) ning veidi enam kui kümme sekundit läheb selleks ainult diiselmootoril (10,6 s). Ülejäänud ottomootorite korral jäävad tulemused kiirenduskatses vahemikku 6,3-8,1 s ja prooviautol – milleks oli automaatkäigukastiga varustatud A 200 – oli kiirendust iseloomustavaks näitajaks 8,1 sekundit. Joomakombeid kirjeldavate numbrite osas esitab Mercedes jätkuvalt NEDC-tsüklis mõõdetud andmeid, mille kohaselt on ootuspäraselt ökonoomseim automaatkäigukastiga A 180 d, mille keskmine kütusekulu öeldakse olevat 4,1-4,3 l/100 km.

Ottomootorite keskmine kütusekulu jääb vahemikku 5,2-6,7 l/100 km ja januseim on A 35 4MATIC, mille kulunäiduks on 7,2-7,3 l/100 km. Prooviautol oli selleks 5,2-5,4 l/100 km, kuid mina sain maanteel parimaks 5,7 ja linnas 6.4 l/100 km. Kui liiklus on hõre või sõidate rohelises laines, siis võib „keskmise“ näit kukkuda asulaski alla kuue liitri. Tipptunnil võite sellele paar liitrit juurde liita, ent kui teie keskmine on enam kui kümme liitrit, siis teenite liikluspolitseilt peagi jalgratta ostuloa. Tihedate ülekannetega „automaat“ võimaldab saadaoleva pöördemomendi maksimaalselt ära kasutada ja kui auto on kohalt liikuma saadud, siis paneb üsna reipalt punuma isegi baasmudel.

Meeldivalt täpse rooliga

Mina eelistaks A-klassi C-klassile, sest tunnen end kompaktsemas autos paremini ja väiksem sedaan ei jää suuremale sugulasele hoomatavalt alla isegi ruumikuse osas. Jätkuvasti saab kiita A-klassi kiirusetundlik roolivõimendi, mis lubab autot kurvides täpselt suunata ja töötab sirgetel luksusautole kohase diskreetsusega, millele on võõras korrigeerivate liigutuste tarvidus rooli otseasendi lähedal. Väiksema keskklassi tipus pole A-klassile enne esiveolise BMW 1. seeria tulekut õiget vastast, sest ehkki Audi A3 on viimistluse ja tehnilise teostuse osas samuti võrreldaval tasemel, kipub nende vedrustus olema kas liiga jäik või liialt pehme, aga mitte parasjagu.

Tõsi, A-klassi esirataste haardevõime saab varem otsa kui teravama juhitavusega Audis ja Mercedes ka noogutab järskudes kurvides tuntavalt, aga need kaldumised ei muuda autot ebastabiilseks ja lisaks on Mercedes nelja rõnga kandjast vaiksem, sest tänu õnnestunud aerodünaamikale, müraisolatsioonile ja väikesele õhutakistustegurile puuduvad häirivad tuulevihinad peeglite ja akende ümbruses isegi kiirteel. Sileda asfaldiga maanteel (kiirusel 95 km/h) kujunes interjööri mürataustaks 74-76 dB ja prooviauto näitel ei tasu peljata ka tavaseadest madalamat Comfort-vedrustust (ees 15 ja taga 10 mm madalam, mis sisaldus ka prooviauto AMG-paketis), mis EI TEE sõidust puist kogemust.

Interjöör sama võluv kui aasta eest

Autosse sisenedes märkate esmalt hiiglapikka näidikupaneeli, mille kummasegi otsa saab tellida kas seitsme- või 10,25-tollise diagonaaliga ekraani. Eriti raju mulje jätab see juhul, kui teile sealt kaks laiemat ekraani vastu vaatavad (koos navigatsiooni ja istmete vahelise puuteplaadiga 2148 eurot). Ekraanide resolutsiooni ja graafika kvaliteedi suhtes pole ühelgi võistlejal praegu midagi võrreldavat vastu panna, nagu ka mugavalt kasutatava kasutajaliidese osas. Näidikute paneeli keskel olevat infovälja juhitakse roolil oleva vasakpoolse puuteplaadi vahendusel, parempoolne on aga näidikutepaneeli parempoolse osaga suhtlemiseks ja lisaks saab sellega ka infolustiekraanil surfata.

Viimane on A-klassis puutetundlik ja lisaks pakutakse auto esiistmete vahelisele konsoolile puuteplaati (168 eurot), mis võimaldab ka liikuvas autos menüü jaotusi täpselt tabada ja säästab kirgast ekraani sõrmejälgedest. A-klass saaks interjööri eest täispunktid isegi kirjeldatud infolusti puudumise korral, sest sõitjate ruumi materjalivalik ja koostekvaliteet on samuti muljetavaldav. Ventilatsiooniavasid katvad „turbiinid“ võivad mõjuda küll üle pakutult, ent tervikuna on auto omanäoline interjöör igal juhul õnnestunud. Ainsad ebakõlad on ehk roolisambal olevad „kojameeste“ hoob ja käigukang, mis mõjuvad ülejäänud sõitjate ruumi taustal võõrkehadena.

Kaasavara ja praktiline pool

Nähtavus on uues A-klassis parem kui eelkäijas, sest esimesed piilarid on peenemad kui vanemas mudelis ja auto gabariidid on hästi hoomatavad. Neli keskmist kasvu täiskasvanut annab autosse ilusti istuma panna, sest minul jäi enda 183-sentimeetrise kasvu järgi kohandatud esiistme taha istudes nii põlvede ette kui ka pea kohale paari sentimeetri jagu varu ning jalalabadele jagub ruumi ka esiistmete alumise asendi korral. Tagaistme suunas rühkides tuleb vaid jälgida, et te end vastu längus C-piilarit ära ei löö. Pakiruumi mahuks on ottomootoriga autodel 420 liitrit ja seda saab ka laiendada, sest kaheosaline maha käänatav tagaistme seljatugi kuulub baasvarustusse.

Euro NCAP turvatestis saavutas A-klass mullu viis tärni, saades täiskasvanute ja laste ohutuse eest hinneteks 96 ja 91%. Põhivarustuses on pardal automaatne avariipidurdus ja nõudlikumate sohvrite tarvis on riiulis ootamas ka adaptiivvedrustus (1188 eurot). Reguleeritav roolisammas, muudetava kõrgusega juhiiste, kiirushoidja ja kliimaseade sisalduvad baasvarustuses, nagu ka puuteplaatidega rooliratas. Muudetava kaldenurgaga tagaistme seljatugi maksab 180 eurot ja lisavarustusega hullama hakates võite koostada endale kompaktse S-klassi. Ent ka baasmudel suudab pakkuda sarnast sõidukvaliteeti, mida Mercedesest unistades silmas peetakse ja millega kutsikas kunagi kuulsaks sai.

Meeldis: välimus, juhitavus, sõiduomadused ja omanäolise ilmega interjöör koos väga hea infolustisüsteemi ja mugava kasutajaliidesega.

Ei meeldinud: hinnatase ja rehvimüra.

Rivaalid: Audi A3, BMW 1. seeria.

Mercedes-Benz A 200

Baashind: 29 379 eurot

Mootor: R4, otto

Võimsus: 120 kW / 163 hj @ 5500 p/min

Pöördemoment: 250 Nm @ 1620 p/min

Aeg 0–100 km/h: 8,1 s

Tippkiirus: 230 km/h

Keskmine kütusekulu: 5,2–5,4 l / 100 km (NEDC)

CO2-pääst: 119–124 g/km (NEDC)

Pikkus/laius/kõrgus: 4549/1796/1446 mm

Telgede vahe: 2729 mm

Tühimass (EU): 1385 kg

Pakiruumi maht: 420 liitrit

Kütusepaagi maht: 43 liitrit

Vaata autofirmade sooduspakkumisi