Tulles vastu ostjate soovidele, ehk Kia xCeed
xCeed on välimuselt linnamaasturit meenutav luukpära, mille kerepaneelidest kattuvad baasmudeliga ainult autode esiuksed.
Esiveoline XCeed tuleb esiti müüki otto- ja diiselmootoritega, mis komplekteeritakse seitsmekäigulise „automaadi“, ehk kahe siduriga DCT-käigukastiga.
Mudeli baashinnaks on Eestis 24 990 eurot (2019. aasta septembris).

Me elame silmakirjalikkust kummardaval ajastul, mil väline mulje on olulisem kui sisuline pool, millele viitab muuhulgas linnamaasturite ja „nende laadsete toodete“ kasvav populaarsus. Maale või metsa minnes võib teha jalad poriseks, puutuda kokku karu, sõnnikuhaisu või millegi veel hullemaga, mistõttu on lihtsam vihjata oma seiklejahingele asulas linnamaasturit roolides. Kõnealuse buumi haripunkt on ilmselt alles ees, mistõttu poleks ma üllatunud, kui enne jõule maanduksid lettidel maastureid meenutavad röstrid või mõnel kunstnikul palutaks Viktor Vasnetsovi maal „Vägilased“ kunstiajaloo õpikute tarvis ringi maalida, et kangelased hobustelt linnamaasturitesse ümber istutada. Moodsa aja lapsed ei pruugi uskuda, et ka kaeramootori najal kunagi sõita sai.
Kia on kõnealuse trendi hästi ära tabanud, mille tõestuseks on hiljemalt oktoobri alguses Eestisse jõudev xCeed, mis pole ei midagi muud, kui uude ülikonda riietatud ning baasmudelist kõrgema kliirensiga Kia Ceed. Baasmudeli (Ceed), universaali (Ceed CW) ja viimase sportlikuma versiooni (ProCeed) kõrval on see juba neljas kereversioon, mille abil kolmanda põlvkonna Ceed teie kukrut tuulutada soovib. Lisaks kujundusele erineb xCeed baasmudelist veel kliirensi ja mõõtude poolest. 18-tolliste jalavarjudega on uustulnuka kliirensiks 184 mm, mis on baasmudelist 44 mm suurem – 20 mm vedrustuse ja ülejäänu suurema läbimõõduga rataste najal – mis võib näida esmapilgul tühine, ent jääb võistlejate seas suurimat kliirensit omavale Nissan Qashqaile alla ainult nelja millimeetriga.
Maskid maha
Nii
et kui järgmine kord üleaedsega kanatarvikuid grillides praalimiseks läheb – ja
kui naabrimehe hoovis on Ford Focus Active, Mercedes-Benz GLA, Seat Ateca või
Toyota CH-R – siis teate, et kõhualuse kõrguse osas pole neist ühestki teie
xCeedile vastast. Nagu 426-liitrit mahutava pakiruumigi osas, mis on baasmudelist
31-liitrit suurem ja jääb mahu osas alla ainult Nissan Qashqaile (tavaseades 426
vs 430 liitrit). Auto telgede vahe on baasmudeliga sama, ent kuna xCeedi
tagaosa on Ceedi kerest pikem, ei võta „kupeelaadse ilmega“ uustulnuka langev
katusejoon palju matti ka teises reas istujate pearuumist. Keskmist kasvu täiskasvanul
annab omasuguse taha istuda küll ja põlvede ette jääb varu 3-4 sentimeetri jagu,
ent inimese juuksed on pidevalt ametis laepolstri harjamisega.
Tänu
pikemale esi- ja tagaülendile on xCeed põhimudelist 85 mm pikem, selle
rõhutatud rattakoopad teevad ta esmasündinust 26 mm laiemaks ja musklis
siluetti rõhutab ka kõrgemal paiknev vööliin. Üldmulje ja tagaosa eest on
xCeedi disainerid jõulupreemia auga välja teeninud, ent esiosaga on teine lugu.
See näib olevat üle kujundatud ja kontrastse värvitooni korral – nagu näiteks mudelipõhine
esitlustoon, ehk kollane Quantum Yellow – tekitavad iluvõre all ja alumise
õhuvõtuava ümber olevad mustad liistud mulje, nagu oleks musta värvi autole tõmmatud
mask, mis on sihverplaadi juures kandjale pisut väike. Aga üldmulje on hea ja
tänu seesugust keretüüpi saatvale menule poleks üllatav, kui xCeedist saab kõige
paremini kaubaks minev artikkel kõigi Ceedide seas.
Mootorite osas üllatusteta
xCeed
tuuakse turule otto- ja diiselmootoritega, edaspidi lisanduvad valikusse veel nn
pehme hübriid ja laetav pistikhübriid, mis on pisut kaugem tulevik, sest viimati
mainitu jõuab meieni alles ülejärgmisel aastal. Mootorivalikus üllatusi ei ole
ja meie jaoks teevad selles avalöögi nelja silindriga ottomootorid, millel
töömahuks 1,4 ja 1,6-liitrit. 1,4 T-GDI arendab maksimaalselt 103 kW/140 hj, 100
km/h saavutatakse seitsmekäigulise „automaadi“ korral 9,5 sekundiga ja
keskmiseks kütusekuluks lubatakse 5,7-5.9 l/100 km. 1,6-liitrise ottomootori
korral on vastavateks näitajateks 150 kW/204 hj, 7,5 s ja 6,2-6,5 l/100 km ja
kolmanda jõuallikana on valikus 1,6-liitrine turbodiisel, mille ramm on
võrreldav tegusama bensiini põletajaga.
1,6
CRDi arendab 100 kW/136 hj, selle momendinäiduks on „automaadi“ korral 320 Nm @
2000-2250 p/min ja 100 km/h saavutatakse paigalt võttes 10,1 sekundiga.
Korrigeeritud NEDC-tsükli kohaselt lubatakse „õlipõletaja“ keskmiseks
kütusekuluks 4,4-4,6 l/100 km ja nagu teises viites öeldud, on kõik xCeedid lähtuvalt
baasmudeli K2-platvormist esiveolised. Muudel turgudel pakutakse ka liitrise
töömahuga ottomootorit (88 kW/120 hj) ja kõik ülejäänud jõuallikad on saadaval ka
kuuekäigulise manuaalkäigukastiga, ent kuna xCeedi puhul mängivad esimest
viiulit välimus ja hea varustus ning alles seejärel omaduste ning hinna suhe,
siis vaevalt, et keegi baasmudelist efektsemas liikuris enam käigukastis õli
käsitsi segada tahab.
Kommetest ja kaasavarast
Hoolimata
teadmisest, et xCeedi vedrud on põhimudeli tükkidest pehmemas seades – ees 7%
ja tagapool 4% - jätab 18-tolliste jalavarjudega xCeed esiti jäigavõitu mulje,
ent pole seda mitte, kui vedrustus lõpuks tööd tegema peab. Vedrustus saab kerge
müdina saatel aukude siledaks triikimisega hästi hakkama ja kuigi xCeed kaldub
kurvides baasmudelist pisut enam, on sõidufeeling siiski üle enamikest
linnamaasturitest ja viimastega sarnanevatest „toodetest“. Kiirusega üle
pingutamisest annab märku alajuhitavus, ent seda saab piduritega tempida ja
auto pära ei muutunud rahutuks isegi kurvis gaasipedaali järsult tagasi lastes.
Mootorite osas hääletaksin mina aga võimsaima ottomootori poolt, sest kuigi 1,6
T-GDI lisab sama varustuse korral auto hinnale ca 1700 eurot, on iga
sent seda kulutust väärt.
xCeedile
pakutakse kahtteist välist värvitooni, metallikvärvi eest nõutakse 300 eurot
lisaks ja interjööri ilmestamiseks on saadaval nn kollane pakett (piltidel
oleval autol). Autot pakutakse kolmes varustuses – EX, EX Comfort Pack ja TX –
ja baasvarustuses on autodel Bi-LED esilaternad, udutuled, soojendusega esiklaas,
kahetsooniline kliimaseade, maha käänatav kolmeosaline tagaistme seljatugi
(suhtes 40:20:40), 4,2-tollise digiekraaniga näidikuplokk ja 10,25-tollise
ekraaniga lustikummut, millel esitatava pildi saab eri teemade vahel kolmeks jaotada
ja mis otse loomulikult puutetundlik. Põhivarustusse kuuluvad veel kiirushoidja,
ühilduvus Apple CarPlay ja Android Autoga ja kahe kõrgema varustuse korral on sohvri
ees digitaalne näidikuplokk, mis maksab EX-varustuses täiendavalt 550 eurot.
Kas ilu sünnib ka patta panna?
Antud
juhul küll, sest edevam kere ei pane tingima ruumikuse arvel, xCeediga on lihtne
sõita ja selle gabariidid hästi tunnetatavad. Põhivarustuse hulka kuuluvad veel
roolisoojendus ja esiistmete soojendused (tagumised istmesoojendused maksavad
150 eurot lisaks), reguleeritava nimmetoega esiistmed, automaatsed kaugtuled, tagumised
parkimisandurid koos tagurduskaameraga, Bluetooth, võimaliku tagant otsasõidu
eest manitsev hoiatus ja palju muud. Kia Ceed sai Euro NCAP turvatestis hindeks
neli ja täiendava turvapaketiga isend viis tärni ning xCeedil on viimasega sarnanev
pakett põhivarustuses. Täiendav ohutusvarustuse pakett maksab 800 eurot ja
sisaldab adaptiivset püsikiirushoidjat, jalakäijaid tuvastada suutvat
kokkupõrke ennetust ja liiklusummikus autot liigutavat „abimeest“.
Praktilisus
pole uustulnuka korral põhiargument, sest sama mootori, käigukasti ja varustuse
korral on Ceed xCeedist enam kui 4000 eurot odavam ning garantiitingimused on
kõigil Kiadel ühesugused, milleks on seitse aastat või 150 000 km (esimesed
kaks aastat on läbisõidu piiranguta). Staatuse määramise mängus olete xCeedi
küüdis aga märksa paremal positsioonil, sest praktilise säästukulguri algupära
on peidetud ning lisaks on sellel maasturilaadsel tootel veel „kupeelaadne
välimus“, mis tänaste linnamaasturite ja viimaste kaasajooksikute hulgas kõva
sõna. See on auto vastavalt ostjate soovidele, sest Kia uuringute kohaselt määravat
liikuri seikluslik välimus ostuotsuse osakaalust koguni 64%, kõigi ülejäänud
valdkondade osakaal kõikuvat aga ehk kümne protsendi piirimail.
Meeldis:
sõiduomadused,
õnnestunud siluett, väga hea baasvarustus, garantiitingimused ja mahukas
pakiruum.
Ei
meeldinud: üle kujundatud esiosa, nelikveo puudumine ja kallimate
varustuste hinnatase.
Rivaalid: Ford
Focus Active, Mercedes-Benz GLA, Seat Ateca, Volkswagen T-Roc ja Toyota CH-R.
Kia
xCeed 1,6 T-GDI EX
Mootor: 1,6-liitrine R4, otto.
Võimsus: 150 kW/204 hj @ 5500 p/min.
Pöördemoment: 265 Nm @ 1500-4500 p/min.
Aeg 0–100 km/h: 7,5 s.
Tippkiirus: 220 km/h.
Keskmine kütusekulu: 6,2-6,5
l/100 km (korrigeeritud NEDC-tsükli kohaselt).
CO2 pääst: 143-148
g/km (korrigeeritud NEDC-tsükli kohaselt).
Pikkus/laius/kõrgus: 4395/1826/1495
mm.
Telgede vahe: 2650 mm.
Kliirens: 184 mm.
Pakiruumi maht: 426-1378
liitrit.
Tühimass: 1452 kg.
Maksimaalne haagise mass
(piduritega/ilma): 1410/600 kg.
Rehvimõõt: 235/40 R18.