Proovisõit

Tulles vastu ostjate soovidele, ehk Kia xCeed

xCeed on välimuselt linnamaasturit meenutav luukpära, mille kerepaneelidest kattuvad baasmudeliga ainult autode esiuksed.
Esiveoline XCeed tuleb esiti müüki otto- ja diiselmootoritega, mis komplekteeritakse seitsmekäigulise „automaadi“, ehk kahe siduriga DCT-käigukastiga.
Mudeli baashinnaks on Eestis 24 990 eurot (2019. aasta septembris).

AutorKaido Soorsk

Me elame silmakirjalikkust kummardaval ajastul, mil väline mulje on olulisem kui sisuline pool, millele viitab muuhulgas linnamaasturite ja „nende laadsete toodete“ kasvav populaarsus. Maale või metsa minnes võib teha jalad poriseks, puutuda kokku karu, sõnnikuhaisu või millegi veel hullemaga, mistõttu on lihtsam vihjata oma seiklejahingele asulas linnamaasturit roolides. Kõnealuse buumi haripunkt on ilmselt alles ees, mistõttu poleks ma üllatunud, kui enne jõule maanduksid lettidel maastureid meenutavad röstrid või mõnel kunstnikul palutaks Viktor Vasnetsovi maal „Vägilased“ kunstiajaloo õpikute tarvis ringi maalida, et kangelased hobustelt linnamaasturitesse ümber istutada. Moodsa aja lapsed ei pruugi uskuda, et ka kaeramootori najal kunagi sõita sai.

Kia on kõnealuse trendi hästi ära tabanud, mille tõestuseks on hiljemalt oktoobri alguses Eestisse jõudev xCeed, mis pole ei midagi muud, kui uude ülikonda riietatud ning baasmudelist kõrgema kliirensiga Kia Ceed. Baasmudeli (Ceed), universaali (Ceed CW) ja viimase sportlikuma versiooni (ProCeed) kõrval on see juba neljas kereversioon, mille abil kolmanda põlvkonna Ceed teie kukrut tuulutada soovib. Lisaks kujundusele erineb xCeed baasmudelist veel kliirensi ja mõõtude poolest. 18-tolliste jalavarjudega on uustulnuka kliirensiks 184 mm, mis on baasmudelist 44 mm suurem – 20 mm vedrustuse ja ülejäänu suurema läbimõõduga rataste najal – mis võib näida esmapilgul tühine, ent jääb võistlejate seas suurimat kliirensit omavale Nissan Qashqaile alla ainult nelja millimeetriga.

Maskid maha

Nii et kui järgmine kord üleaedsega kanatarvikuid grillides praalimiseks läheb – ja kui naabrimehe hoovis on Ford Focus Active, Mercedes-Benz GLA, Seat Ateca või Toyota CH-R – siis teate, et kõhualuse kõrguse osas pole neist ühestki teie xCeedile vastast. Nagu 426-liitrit mahutava pakiruumigi osas, mis on baasmudelist 31-liitrit suurem ja jääb mahu osas alla ainult Nissan Qashqaile (tavaseades 426 vs 430 liitrit). Auto telgede vahe on baasmudeliga sama, ent kuna xCeedi tagaosa on Ceedi kerest pikem, ei võta „kupeelaadse ilmega“ uustulnuka langev katusejoon palju matti ka teises reas istujate pearuumist. Keskmist kasvu täiskasvanul annab omasuguse taha istuda küll ja põlvede ette jääb varu 3-4 sentimeetri jagu, ent inimese juuksed on pidevalt ametis laepolstri harjamisega.

Tänu pikemale esi- ja tagaülendile on xCeed põhimudelist 85 mm pikem, selle rõhutatud rattakoopad teevad ta esmasündinust 26 mm laiemaks ja musklis siluetti rõhutab ka kõrgemal paiknev vööliin. Üldmulje ja tagaosa eest on xCeedi disainerid jõulupreemia auga välja teeninud, ent esiosaga on teine lugu. See näib olevat üle kujundatud ja kontrastse värvitooni korral – nagu näiteks mudelipõhine esitlustoon, ehk kollane Quantum Yellow – tekitavad iluvõre all ja alumise õhuvõtuava ümber olevad mustad liistud mulje, nagu oleks musta värvi autole tõmmatud mask, mis on sihverplaadi juures kandjale pisut väike. Aga üldmulje on hea ja tänu seesugust keretüüpi saatvale menule poleks üllatav, kui xCeedist saab kõige paremini kaubaks minev artikkel kõigi Ceedide seas.

Mootorite osas üllatusteta

xCeed tuuakse turule otto- ja diiselmootoritega, edaspidi lisanduvad valikusse veel nn pehme hübriid ja laetav pistikhübriid, mis on pisut kaugem tulevik, sest viimati mainitu jõuab meieni alles ülejärgmisel aastal. Mootorivalikus üllatusi ei ole ja meie jaoks teevad selles avalöögi nelja silindriga ottomootorid, millel töömahuks 1,4 ja 1,6-liitrit. 1,4 T-GDI arendab maksimaalselt 103 kW/140 hj, 100 km/h saavutatakse seitsmekäigulise „automaadi“ korral 9,5 sekundiga ja keskmiseks kütusekuluks lubatakse 5,7-5.9 l/100 km. 1,6-liitrise ottomootori korral on vastavateks näitajateks 150 kW/204 hj, 7,5 s ja 6,2-6,5 l/100 km ja kolmanda jõuallikana on valikus 1,6-liitrine turbodiisel, mille ramm on võrreldav tegusama bensiini põletajaga.

1,6 CRDi arendab 100 kW/136 hj, selle momendinäiduks on „automaadi“ korral 320 Nm @ 2000-2250 p/min ja 100 km/h saavutatakse paigalt võttes 10,1 sekundiga. Korrigeeritud NEDC-tsükli kohaselt lubatakse „õlipõletaja“ keskmiseks kütusekuluks 4,4-4,6 l/100 km ja nagu teises viites öeldud, on kõik xCeedid lähtuvalt baasmudeli K2-platvormist esiveolised. Muudel turgudel pakutakse ka liitrise töömahuga ottomootorit (88 kW/120 hj) ja kõik ülejäänud jõuallikad on saadaval ka kuuekäigulise manuaalkäigukastiga, ent kuna xCeedi puhul mängivad esimest viiulit välimus ja hea varustus ning alles seejärel omaduste ning hinna suhe, siis vaevalt, et keegi baasmudelist efektsemas liikuris enam käigukastis õli käsitsi segada tahab.

Kommetest ja kaasavarast

Hoolimata teadmisest, et xCeedi vedrud on põhimudeli tükkidest pehmemas seades – ees 7% ja tagapool 4% - jätab 18-tolliste jalavarjudega xCeed esiti jäigavõitu mulje, ent pole seda mitte, kui vedrustus lõpuks tööd tegema peab. Vedrustus saab kerge müdina saatel aukude siledaks triikimisega hästi hakkama ja kuigi xCeed kaldub kurvides baasmudelist pisut enam, on sõidufeeling siiski üle enamikest linnamaasturitest ja viimastega sarnanevatest „toodetest“. Kiirusega üle pingutamisest annab märku alajuhitavus, ent seda saab piduritega tempida ja auto pära ei muutunud rahutuks isegi kurvis gaasipedaali järsult tagasi lastes. Mootorite osas hääletaksin mina aga võimsaima ottomootori poolt, sest kuigi 1,6 T-GDI lisab sama varustuse korral auto hinnale ca 1700 eurot, on iga sent seda kulutust väärt.

xCeedile pakutakse kahtteist välist värvitooni, metallikvärvi eest nõutakse 300 eurot lisaks ja interjööri ilmestamiseks on saadaval nn kollane pakett (piltidel oleval autol). Autot pakutakse kolmes varustuses – EX, EX Comfort Pack ja TX – ja baasvarustuses on autodel Bi-LED esilaternad, udutuled, soojendusega esiklaas, kahetsooniline kliimaseade, maha käänatav kolmeosaline tagaistme seljatugi (suhtes 40:20:40), 4,2-tollise digiekraaniga näidikuplokk ja 10,25-tollise ekraaniga lustikummut, millel esitatava pildi saab eri teemade vahel kolmeks jaotada ja mis otse loomulikult puutetundlik. Põhivarustusse kuuluvad veel kiirushoidja, ühilduvus Apple CarPlay ja Android Autoga ja kahe kõrgema varustuse korral on sohvri ees digitaalne näidikuplokk, mis maksab EX-varustuses täiendavalt 550 eurot.

Kas ilu sünnib ka patta panna?

Antud juhul küll, sest edevam kere ei pane tingima ruumikuse arvel, xCeediga on lihtne sõita ja selle gabariidid hästi tunnetatavad. Põhivarustuse hulka kuuluvad veel roolisoojendus ja esiistmete soojendused (tagumised istmesoojendused maksavad 150 eurot lisaks), reguleeritava nimmetoega esiistmed, automaatsed kaugtuled, tagumised parkimisandurid koos tagurduskaameraga, Bluetooth, võimaliku tagant otsasõidu eest manitsev hoiatus ja palju muud. Kia Ceed sai Euro NCAP turvatestis hindeks neli ja täiendava turvapaketiga isend viis tärni ning xCeedil on viimasega sarnanev pakett põhivarustuses. Täiendav ohutusvarustuse pakett maksab 800 eurot ja sisaldab adaptiivset püsikiirushoidjat, jalakäijaid tuvastada suutvat kokkupõrke ennetust ja liiklusummikus autot liigutavat „abimeest“.

Praktilisus pole uustulnuka korral põhiargument, sest sama mootori, käigukasti ja varustuse korral on Ceed xCeedist enam kui 4000 eurot odavam ning garantiitingimused on kõigil Kiadel ühesugused, milleks on seitse aastat või 150 000 km (esimesed kaks aastat on läbisõidu piiranguta). Staatuse määramise mängus olete xCeedi küüdis aga märksa paremal positsioonil, sest praktilise säästukulguri algupära on peidetud ning lisaks on sellel maasturilaadsel tootel veel „kupeelaadne välimus“, mis tänaste linnamaasturite ja viimaste kaasajooksikute hulgas kõva sõna. See on auto vastavalt ostjate soovidele, sest Kia uuringute kohaselt määravat liikuri seikluslik välimus ostuotsuse osakaalust koguni 64%, kõigi ülejäänud valdkondade osakaal kõikuvat aga ehk kümne protsendi piirimail.

Meeldis: sõiduomadused, õnnestunud siluett, väga hea baasvarustus, garantiitingimused ja mahukas pakiruum.

Ei meeldinud: üle kujundatud esiosa, nelikveo puudumine ja kallimate varustuste hinnatase.

Rivaalid: Ford Focus Active, Mercedes-Benz GLA, Seat Ateca, Volkswagen T-Roc ja Toyota CH-R.

Kia xCeed 1,6 T-GDI EX

Baashind: 26 690 eurot.

Mootor: 1,6-liitrine R4, otto.

Võimsus: 150 kW/204 hj @ 5500 p/min.

Pöördemoment: 265 Nm @ 1500-4500 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 7,5 s.

Tippkiirus: 220 km/h.

Keskmine kütusekulu: 6,2-6,5 l/100 km (korrigeeritud NEDC-tsükli kohaselt).

CO2 pääst: 143-148 g/km (korrigeeritud NEDC-tsükli kohaselt).

Pikkus/laius/kõrgus: 4395/1826/1495 mm.

Telgede vahe: 2650 mm.

Kliirens: 184 mm.

Pakiruumi maht: 426-1378 liitrit.

Tühimass: 1452 kg.

Maksimaalne haagise mass (piduritega/ilma): 1410/600 kg.

Rehvimõõt: 235/40 R18.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Kia Ceed

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Ehkki kolmas Ceed ei paku nii head juhitavust kui uus Focus, selle interjöör pole koostatud nii peenelt kui kallimates Golfides ja ka praktilisuse osas tuleb tal Škoda Octaviale alla vanduda, pakub see väga head kompromissi kõigi nende omaduste vahel ja on relvastatud harvaesinevalt pika garantiiga.