Proovisõit

Varasemast väiksema kopsumahuga Ford Ranger

Uuendatud Ford Rangerit pakutakse nüüd kaheliitriste diiselmootoritega, mis saadaval kolmes võimsuses (130, 170 ja 213 hj).
Lisaks kuuekäigulistele manuaalkäigukastidele on luksuslikumatel versioonidel ette näidata kümnekäiguline „automaat“, mis pärineb mudeli F-150 arsenalist.
Mudeli baashinnaks on 25 200 eurot (Regular Cab, 130 hj), sama võimas Super Cab maksab 26 000 eurot, soodsaim Double Cab 26 700 eurot (170 hj) ja Raptori eest nõutakse vähemalt 51 000 eurot.

AutorKaido Soorsk

Neljanda põlvkonna Ford Ranger passib võistlejatest paremini niinimetatud elustiili-sõidukiks, sest kui unustate veokastile katte peale tõmmata – või puudub see teie autol sootuks – siis on tänu tihenditega tagaluugile pärast vihma basseingi kohe omast käest võtta. Vähemasti on see nii luksuliku Wildtrak-varustuse korral ja lisaks sobib uustulnuk nimetatud rolli veel seepärast, et on omasuguste seas üks nägusamaid autosid, Rangeri vedrustus tagab hea sõidumugavuse ka koormata sõidul ning mootoriruumist ja jõuülekandest kostvad uudised lubavad varasemast 9% tagasihoidlikumaid joomakombeid. Tänu endistest väiksema töömahuga jõuallikatele on uuendatud Ranger nüüd oma võistlejatega sarnasem, ent peagi Eestissegi jõudva Ranger Raptori olemasolu teeb kõnealuse veoki taas unikaalseks kõigi temasuguste seas.

Viimane on väärkohtlemist paremini taluva raami, täiendatud veermiku ja maastikurehvidega varustatud erimudel, mis on valminud ookeanitaguse suurema nimekaimu eeskujul, millega võib pärast nõuetekohase turvavarustuse paigaldamist minna või maastikurallile. Baasmudelist erineb see lisaks kõrgemale kliirensile (+51 mm) veel 150 mm laiema rööpme, paremini kaitstud kõhualuse ja pikema käiguga vedrustuse poolest, milles kasutatavate toekamate amortisaatorite käik on baasmudeli tükkidest pikem (32% esiteljel ja 8% tagapool). Kui see versioon sõidab sama hästi, kui kunagi katsutud viimase põlvkonna Ford F-150 Raptor, siis on tegu halbadel teedel ja kõnnumaal sõltuvust tekitava aparaadiga, aga see mudel vääriks eraldi lugu ja seepärast pöördume me proovisõidu ootuses tavaversioonide juurde tagasi.

Nelja „potiga“ pajad

Tehnika poolel on uudiseks nelja silindriga diiselmootorid, mis kõik kaheliitrise töömahuga. Ühe turboga versioonid arendavad 96 kW/130 hj (340 Nm) ja 125 kW/170 hj (420 Nm) ning kirsiks tordil on kahe turboga jõuallikas – 157 kW/213 hj (500 Nm), mille leiate ka Raptori mootoriruumist ja mis asendab varasemat viie silindriga 3,2-liitrist jõuallikat. Autosid pakutakse kolme kabiiniga – lühike Regular Cab, poolpikk Super Cab ja pikk Double Cab – ning meil pakutavad versioonid on kõik aeglustiga nelikveolised sõidukid. Tavasõiduks annab kasutada ka tagavedu ja autod varustatakse kas kuuekäigulise manuaal- või suuremalt „eff-sajaviiekümnelt“ pärineva kümnekäigulise automaatkäigukastiga. Varustustasemeid on viis – XL, XLT, Limited, Wildtrak ja Raptor – ning viimati nimetatud tippmudelit pakutakse ainult pika kabiini ja „automaadiga“.

Lühikese kabiini korral on veokasti põrand 2317 mm pikk (laius 1560 mm, rattakoobaste vahel 1139 mm), poolpika kabiiniga autol on selleks 1613 mm ja pika kabiiniga „isendil“ 1545 mm – ning ainsaks erandiks on taas Raptor, mille veokasti põrand on 30 mm pikem kui teistel pika kabiiniga versioonidel. Mudeli kandevõimeks on maksimaalselt 1252 kg ja need veokid võivad vedada piduritega haagist, mis tohib kaaluda maksimaalselt 3,5 tonni. Lisaks tagaveole ja kiirele nelikveole on teie käsutuses veel aeglane nelikvedu ning maastikul on abiks erinevad sõidurežiimid. Rangeri kliirensiks on 232-237 mm, see tohib sõita kuni 800 mm sügavuses vees ja auto lähenemis- ning lahkumisnurgaks lubatakse 28-29 ja 27 kraadi. Kõrgema kliirensiga Raptoril on nood numbrid mõistagi teisest puust, olles vastavalt 283 mm, 850 mm, 32.5° ja 24° (koos haakekonksuga, ilma selleta on lahkumisnurgaks 27°).

Teele

Lugu koostades näis ajuti, et lihtsam oleks leida Charlize Theroni isiklik telefoninumber, kui uustulnukate jaksu ja joomakombeid kajastavad näitajad, mida hoitakse siiani kalevi all. Esmases pressimaterjalis lubab Ford 130 hj arendava jõuallika korral Rangeri keskmiseks kütusekuluks 8,0 l/100 km ning 170 hj arendaval mootoril on selleks 8,3 l/100 km (NEDC-tsükli kohaselt). Võimsaima jõuallika korral antakse joomakombeid iseloomustavaks näitajaks 9,0-9,4 l/100 km (WLTP), mis näib realistlikuna, sest proovisõidu käigus kujunes 213 hj arendava mootoriga varustatud Ranger Wildtraki keskmiseks kütusekuluks linnas 8,3-9,4 ja maanteel 7,8-8,0 l/100. Mis on hea tulemus, sest proovisõiduk oli varustatud nn mudarehvidega (BF Goodrich All-Terrain T/A KO2, LT265/60 R18), mille olemasolu kajastub ka autode joogijanus ning mitte positiivse poole pealt.

Viimased olid ilmselt süüdi selleski, et maanteel kanduvad juhini rooli vahendusel pidevalt kerged värinad, ent kruusateel töötavad sellised rehvid täiendavate amortisaatoritena ning mida kiirem on sõit, seda mugavamaks/sujuvamaks muutub vedrustuse töö. Pika kabiini korral on nähtavus kõigis suundades hea, eraldi saavad kiita suured küljepeeglid ja auto esiklaas on sellise nurga all, et jäme A-piilar ei varja kaasliiklejaid. Wildtrak-varustus on üks luksuslikumaid, millele vihjas ka hea müraisolatsioon ja pikas kabiinis kasutatav elektrooniline mürasummutus, sest hoolimata nn mudarehvide ulgumisest kujunes interjööri müratasemeks maanteel 74 dB (kiirusel 94 km/h), mis on tänapäeva mõistes väga hea tulemus. Rangeri roolisüsteem on küll aeglase ülekandega, ent veokite hulgas üks täpsemaid ja rooli keskasendi juures puudub lõtk, mitte nagu hiljuti proovitud Jeep Wrangleris.

Võimsama jõuallika poolt pakutav dünaamika…

… on hea ja avaldab enam muljet maanteekiirustel. Kahe turboga mootoritel võtab kõrgematel pööretel väiksemalt tööjärje üle suur „kõrvits“, mis tähendab, et maanteel on pöörded sobivalt paigas nii kiirendamise kui ka möödasõitude alustamiseks ning minek on üsna hea. Sama mootoriga Ranger Raptor saavutab 100 km/h 10,5 sekundiga, et aga selline Double Cab kabiiniga Wildtrak on Raptorist 89 kg kergem, võib eeldada mitte ainult sama käbedat, vaid ehk isegi nobedamat astumist. Lahtise teekatte korral tuleb meeles pidada koormamata auto kerget tagaosa ja kurvides noogutab ka luksuslik Ranger arvestatavalt, ent kastika kohta on sõiduomadused head, Ranger reageerib võistlejatest innukamalt roolile ja koos VW Amarokiga ollakse juhitavuse osas üle kõigist Aasia-päritolu konkurentidest. Ainsana võiks olla võrreldav ehk kolmeliitrise mootoriga MB X-klass, aga seda autot pole me veel proovinud.

Heale dünaamikale aitas kaasa ka kümnekäiguline automaatkäigukast ja kokkuvõttes on kombinatsioon sellest ja endisest väiksema töömahuga tippmootorist tavakasutajale ehk varasemast isegi mugavam lahendus. Raskete haagiste vedajad on ilmselt teist meelt, ent viie silindriga 3,2-liitrist diiselmootorit paaritati varem kuuekäigulise „automaadiga“, mis näib uuema kümnekäigulise taustal pärinevat justkui kiviajast. Odavaimalt saab võimsaima mootori koos pika kabiini ja kümnekäigulise automaadiga kätte Limited-varustuses (37 000 £) ja Wildtraki korral nõutakse veel 2300 eurot lisaks. Wildtrak-varustuses autot pakutakse ka poolpika kabiini ja kuuekäigulise manuaalkäigukastiga ning sellisel juhul tuleb kaupmehele ulatada vähemalt 37 000 eurot. Mida pole vähe, sest vaid veidi kõrgemalt alustab ka odavaim VW Amarok, millel on kaheksakäiguline „automaat“ juba põhivarustuses.

Mis on kositaval kaasas?

Turvalisusega on Austraalia algupäraga Ford Rangerite puhul kõik korras, sest maksimaalsed viis tärni teeniti Euro NCAP turvakatsetes juba 2012. aastal ja vahepeal on turvavarustus tublisti täienenud. Nii kuulub kõigi autode põhivarustusse jalakäijaid tuvastada suutev kokkupõrke ennetus ja liiklusmärke jälgida suutev kiiruse piiraja, mis tembib sisse lülitatuna auto kiirust vastavalt radari ja kaamera poolt kogutud infole. Kahe- või kolmeaastase garantii saab lisaraha eest pikendada viie aasta või 150 000 kilomeetrini – kaheaastase garantii korral on läbisõit piiramata – ja põhivarustuses on autodel veel manuaalne kliimaseade, esi- ja tagaklaasi soojendus, kiirushoidik, juhi- ja kaasreisija turvapadjad koos külgmiste turvapatjadega ning 3,5-tollist ekraani omav raadio, millega kaasneb nelja kõlariga audiosüsteem koos USB-sisendi ja käed-vaba telefoniühendust võimaldava „sinihambaga“.

Kütusel töötav programmeeritav eelsoojendus maksab lisana 2055 €, haagisekonks 480 €, metallikvärv 410 € ja parem stereopakett 550 € (4,2-tollise ekraaniga raadio ning kuus kõlarit). Paremast läbivusest lähtudes võtaks mina ka „XL pakett 2“ nimelise lisa, mis maksab 425 € ja sisaldab lisaks alarmile ning esiistmete soojendustele veel lukustatavat tagadiferentsiaali. 8,0-tollise ekraaniga infolustisüsteem ilmub lisavarustusse varustustaseme XLT korral  (460 €), ent alates tasemest Limited kuulub see koos 17-tolliste valuvelgede, kahetsoonilise kliimaseadme, tagurduskaamera ja elektriajamite najal liigutatava juhiistmega autode põhivarustusse. Wildtrak-varustuses autot või Raptorit soetades ei tohiks saada peale hinna millegi üle nuriseda, välja arvatud pikas kabiinis teise rea ees pakutav nn põlveruum, mis on keskmist kasvu täiskasvanule küll paras, aga kus pole põlvede ees varu isegi mitte sentimeetri jagu.

Meeldis: välimus, juhitavus, kombinatsioon kümnekäigulisest „automaadist“ ja võimsaimast mootorist, panipaikade hulk ja võimekas vedrustus. 

Ei meeldinud: juhi poole välja tõmmatav roolisammas võimaldaks veel mugavamat sõiduasendit, teise rea ees pakutav jalaruum (pikas kabiinis), kallimate varustuste hinnatase ja Raptori kandevõime.

Rivaalid: Isuzu D-Max, Mercedes-Benz X-klass, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Renault Alaskan, Toyota Hilux ja Volkswagen Amarok.

Ford Ranger Double Cab Wildtrak

Baashind: 39 300 €.

Mootor: R4, diisel.

Võimsus: 157 kW/213 hj @ 3750 p/min.

Pöördemoment: 500 Nm @ 1750-2000 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 10,5 s.

Tippkiirus: 180 km/h.

Keskmine kütusekulu: 9,2 l/100 km (NEDC).

CO2 pääst: 228 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 5359/1977 (kokku volditud peeglitega)/1848 mm.

Telgede vahe: 3220 mm.

Veokasti põranda pikkus: 1545 mm.

Veokasti põranda laius: 1560 mm, rattakoobaste vahel 1139 mm.

Tühimass: 2421 kg.

Pöördering: 12,7 m.

Kütusepaagi maht: 80 liitrit.

Veokasti kandevõime: 849 kg.

Lubatav piduritega haagise mass: 3500 kg.

Rehvimõõt: tehasest 265/60 R18.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Ford Focus

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Neljanda põlvkonna Ford Focus eristub konkurentidest hea juhitavuse poolest, olles jätkuvasti parim valik nõudlikule juhile, kuid võimaldab ka mugavat sõitu ja pakub mõistlikku praktilisust.