Proovisõit

Esmatutvus ekstravagantsusega, ehk Nissani Juke teine tulemine

Esimene Nissan Juke rabas üldsust radikaalse välimusega, mis tegi autost jalapealt bestselleri. Kas teise põlvkonna esindaja suudab seda korrata?
Värskem Juke koostatakse Renault’ ja Nissani ühisel moodulplatvormil, mille komponente kasutavad muuhulgas ka uus Renault Clio ja selle najal loodav Captur.
Esimesed autod peaksid Eestisse jõudma detsembris, mudeli baashinnaks on meil 16 300 €.

AutorIvo Goldmanis

„SEE KAS MEELDIB SULLE, või ei meeldi üldse,“ ütleb teise põlvkonna Juke esitlust sisse juhatades Matt Weaver, kes on Nissan Europe-i kujunduspealik. Ja tal on õigus. Ükski auto pole tekitanud avalikkuses nii palju vastakaid arvamusi, kui Nissan Juke esimene põlvkond, ent arvamuste lahknevus ei seganud seda kompaktset linnamaasturit saamast üheks Nissani menuartiklitest. Alates uuendusliku mudeli esmaesitlusest 2010. aastal on tänaseks müüdud juba üle miljoni auto.

Kas tõesti?

Jah, isegi mullu, kui turul oli pakkuda paarkümmend võistlejat, ei saanud Juke kaevata ostjate vähesuse üle. Euroopas läks neid kaubaks enam kui seitsekümmend tuhat, mis on väga hea tulemus, arvestades esmasündinu vanust ja teadmist, et populaarsuse tippaastal leidis Euroopas ostja 106 246 autot. Seega on selle Jaapani päritolu autotootja jaoks tegu enam kui olulise taassünniga ja Nissan näib teise põlvkonnaga olevat ettevaatlikum kui selle lustliku eelkäija puhul.

Uus mudel on küll üheselt äratuntavalt „Juke-ilik“, kuid hoomatavalt küpsema ja esiklapsest väljapeetuma ilmega. „Esimestel visanditel võis näha hoopis midagi muud,“ tunnistas esitluse käigus ka disainereid kantseldav kujundusguru. „Meil oli valida, kas luua midagi sama radikaalset, ent hoopis teistsuguse ilmega, või jätkata tuttaval rajal. Valisime lõpuks viimase viisi, sest esimene mudel jättis meile palju võimalusi, mida saaks täiustada ja edasi arendada.“

Arvestades esimese Juke-i edu ei olnud uustulnuka loomine lihtne ülesanne. Weaveri sõnul olid nad justkui muusikud, kelle esimene album on olnud edukas ning seda oodatakse ka järgmisest. Lõplik valik tuli teha visandite vahel, millest üks tuli Jaapani, teine Euroopa ning kolmas USA pinnal asuvast kujunduskeskusest. Valituks osutus Euroopa versioon, mis oli ka loomulik, sest Juke-i peetakse Euroopa autoks ja seepärast järgisid teisedki regioonid tööd alustades esialgseid Euroopa visandeid.

Hästi, aga palju siis eelkäijast alles jäi? Üsna palju, alustades iseloomulikust V-kujulisest radiaatorivõrest ja esituledest – mis on nüüd leedidega isegi põhivarustuses autodel – lõpetades iseloomuliku aheneva pära, tahapoole langeva katusejoonega ja kupeed meenutava ilmega. Disainerite jaoks oli suuremaks väljakutseks eelkäijast sportlikuma ilme saavutamine, ilma et auto ruumikus või kasutusomadused sellest kuidagi rikutud saaks.

Varasemast nägusam interjöör

Nissani Euroopa osakonna kujundusšefi jaoks on armsaim teema uustulnuka interjöör. „See näib varasemast kallim ja maitsekam,“ sõnab mees, viidates nii viimistlusmaterjalidele kui ka koostekvaliteedile. Ja ta ei valeta: suure saladuskatte all toimunud eelesitlusel – enne mida korjati osalistelt kokku kõik pildistamist võimaldavad seadmed – saime kõik selles veenduda. Mis on ka loomulik, eriti arvestades Seat Arona või VW T-Crossi sõitjateruumis nähtavat kvaliteeti.

Weaveri sõnul võeti üle eelkäija iseloomulikud jooned, kuid pikem telgede vahe ning suurema läbimõõduga veljed annavad autole jõulisema ilme ning esimene omab positiivset mõju ka endisest avaramas sõitjateruumis. Mees usub, et uus Juke saab sama edukaks kui sellele eelnenud versioon, ühtlasi olevat need kaks heaks näiteks sellest, et julge kujundus müüb paremini kui konservatiivne, mille korral on tihtipeale keeruline eri põlvkondade autosid üksteisest eristada.

Värskem Juke koostatakse Renault’ ja Nissani ühisel moodulplatvormil, mille komponente kasutavad muuhulgas ka Renault Clio ja Captur. Uus Juke on 4210 mm pikk, 1800 mm lai ja 1595 mm kõrge, olles lisaks pikkusele ka laiuses üle esimese põlvkonna autost. Ning hoolimata paisumisest olevat uuem kere vanast jäigem ja umbes 25 kg kergem, mida võimaldas tugevama terase kasutamine. Uue auto 422-liitrine pakiruum jääb suuremale Qashqaile alla vaid kaheksa liitriga.

Euroopas müüki tulevad Juke-id saavad liitrise töömahuga ottomootori, mida tunneme juba Nissan Micra mootoriruumist. Tänu turbokompressori kasutamisele arendab see 86 kW/117 hj ja on saadaval kas kuuekäigulise käsikäigukasti või seitsmeastmelise „automaadi“ ehk DCT-käigukastiga. Esimese juhul jääb autode keskmine kütusekulu varustusest sõltuvalt vahemikku 5,9-6,2 l/100 km (WLTP), teisel juhul on aga 6,1 ja 6,4 liitri vahele (WLTP).

Kõik autod on esiveolised ja ehkki järgnevate jõuallikate osas ollakse napisõnalised, on juba praegu selge, et diiselmootoreid pakkuma ei hakata. Nissan usub, et olemasolev baasmootor pakub mõistlikku mineku ja keskmise kütusekulu suhet ning tulevikus võib ehk oodata ka hübriidajamit, kuid elektriajamiga Juke-i osas ollakse rohkem kui kidakeelsed. Nagu ka võimaliku Nismo versiooni osas, mis võiks lähtuvalt Juke-i dünaamilisest kujundusest siiski valikusse kuuluda.

Kas seda tasuks osta?

Kui varasem mudel meeldis, kuid näis kooseluks liialt askeetlik, siis peaks uuema põlvkonna esindaja hästi peale minema. Juke on vääriline võistleja Toyota C-HR-le ja antud väide pole pastakast imetud. Pärast polstri patsutamist ja proovisõitu võib käsi südamel vanduda, et uuem versioon on varasemast peajagu üle, kui mitte rohkemgi. Edasine on teie nägemismeele ja rahakoti teha, sest uue Juke-i näol on tegu varasemast küpsema, paremini viimistletud, avarama ja turvalisema autoga.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi