Proovisõit

Nelikveoline Toyota RAV4

Viienda põlvkonna RAV4 pole linnamaastur ainult nime poolest. Seda tõestavad suvel meilegi jõudnud nelikveolised versioonid, mille ehitus on sõltuvalt auto ajamist üksjagu erinev.
Tagurduskaamera ilmub autosse varustustasemel Active, kõige nooblima varustuse hulka kuulub aga lainurkpilti edastav digitaalne tahavaatepeegel.
Baashind Eestis 24 000 eurot, nelikveolisel autol 29 190 eurot.

AutorKaido Soorsk

Esiveolisest versioonist oleme juba varem kirjutanud, aga mõne aja eest käis meie käest läbi ka nelikveoline RAV4. Kuid enne autoni jõudmist olgu meeldetuletuseks öeldud, et tegu on Jaapani autotootja müügihitiga, mida esitleti esimest korda 1994. aastal ja mis on jõudnud tänaseks oma viienda põlvkonnani. See on eelkäijast avaram linnamaastur, mida jõustab kas kaheliitrine ottomootor või 2,5-liitrist bensiinimootorit sisaldav hübriidajam. Mõlemat ajamit saab nii esiveolistele autodele kui ka nelja rattaga kamarat kriimustavatele versioonidele, nelikveoliste juures kasutatakse sõltuvalt ajami tüübist erineva ülesehitusega nelikvedu ja maikuus teenis värske RAV4 koos müügil oleva Corollaga Euro NCAPi turvakatsetes maksimaalse, ehk viie tärni väärilise tulemuse.

Elektrimootorversusmehaanika

Hübriidajamite jõuülekandes kasutab uus RAV4 lahendust, mille leiaksite eest ka kaks korda kallima Lexus RX kõhualust uurides. Tagasilda veab nimelt elektrimootor, mille pöördemomenti saab auto asendit, anduritelt kogutavat infot ja sõidutingimusi jälgides rataste vahel jagada. Tootja väitel saavad auto tagarattad nüüd eelkäijast 30% enam momenti ja esi- ning tagatelje vahel võib momendijaotus varieeruda suhtes 100:0 - 20:80. Meie proovisõiduk kasutas just säärast lahendust, mille põhiülesanneteks on kohaltvõtu hõlbustamine libedates oludes ning turvalisuse tagamine. Lahtisel pinnal oli sellest ka tuntavalt kasu, sest kui auto esiosa alajuhitavalt libisema hakkab, aitab kurvi suhtes välimise tagaratta suunas teele pandud veojõud autonina soovitud sõidujoonele tagasi meelitada.

Kõnealuse nelikveo nimeks on „elektriline AWD“ ja seda kasutatakse koos 163 kW/222 hj  arendava hübriidajamiga. Ja ehkki nelikvedu teeb sellise auto esiveolisest 60 kg raskemaks, on nelikveoline hübriid esiveolisest 4 hj võimsam ja 100 km/h saavutatakse 8,4 sekundi asemel 8,1 sekundiga. Kaheliitriste ottomootoritega autodes (129 kW/175 hj) kasutatakse aga kardaani, vahekasti ja tagasilla reduktori vahel nukksidureid, mille vahendusel ühendatakse tagarattad väiksema kütusekulu huvides süsteemist lahti, kui nende abi auto liigutamisel parajasti ei vajata. Kiirendamisel lähetatakse aga veojõudu ka tagarataste suunas, et parandada auto kiirendusvõimet ja ennetada esirataste pidamise võimaliku halvenemisega kaasneda võiva alajuhitavuse ilmnemist.

Kas tengelpung peab kartma?

Ei, minu meelest mitte. Enamasti kaasneb nelikveoga tänu kaalulisale ja enamale takistusele suurem joogijanu, aga proovitud hübriidajamite näitel pole joomakommete erinevus küll supiköögi järjekorda suunav. Esiveolise roolis sain mina maanteel parimaks tulemuseks 5,2 ja linnas 4,0 l/100 km, ent nelikveolisega olid need näitajad vastavalt 5,6-6,0 ning asulas 4,6-5,0 l/100 km. Teisisõnu võite arvestada umbes liitrise lisakuluga, mis ei tohiks olla suur hind libedatel tänavatel avalduva lisamugavuse eest. Ottomootoriga versioon pole meie käest läbi käinud, aga arvestades seda, et Toyota pakub tehnilistes andmetes hübriidajamiga versioonide keskmiseks kütusekuluks sisuliselt sama suurust (17-tolliste velgedega 4,5vs4,4 l/100 km, NEDC), siis võib eeldada ka sarnast erinevust.

Tänu põhivarustusse kuuluvale kahes sihis seatavale roolisambale on ka nelikveolises mugav sõiduasend kiirelt leitav, nupud-lülitid on loogiliselt paigutatud ja alates kolmandast varustustasemest (Luxury) on armatuurlaual 7-tollise ekraani asemel 8-tolline ning näidikupaneelis 4,2-tollise asemel 7-tolline ekraan. Luxuryst alates on ka uksepolstrid ja armatuurlaud kaetud nahalaadse materjaliga. Kõik telgede vahele lisandunud 30 millimeetrit kulusid tagaistmel pakutava põlveruumi hüvanguks ja minul jäi oma 183-sentimeetrise kasvu järgi seatud esiistme taha potsatades põlvede ette rusikajagu varu. Pakiruum mahutab sõltumata versioonist 580 liitrit ja kaheosalise (60/40) tagaistme seljatoe mahapööramisega saab seda märgatavalt suurendada (kuni 1690 liitrini).

Praktiline ja turvaline

Tagaistmel on laiuseski enam ruumi ja keskmist kasvu täiskasvanul jääb pearuumist matti võtva panoraamkatuse korralgi pea kohale 3-4 cm varu. Panipaiku ja topsihoidjaid on piisavalt ning lävepakku katvad uksed võimaldavad porisel ajal puhta mantlisabaga autosse istuda. RAV4 põhivarustusse kuulub ka Toyota teise põlvkonna juhiabide pakett Safety Sense. Viimasest leiate jalakäijaid ja jalgrattureid avastada suutva avariiennetuse, eessõitja kiirust jälgiva kiirushoidiku, autot sõidurajal hoidva abilise, liiklusmärkide tuvastuse ja automaatsed kaugtuled. Varustustasemeid on kokku seitse – Standard, Active, Luxury, Luxury Plus, Style, Premium ja Premium Plus – ja garantii kestab kas kolm aastat või 100 000 km. Hübriidajami komponentidele antakse viie- ja akuplokile kümneaastane garantii.

Meeldis:eelkäijast ruumikam kere, vaikne ja valgusküllane interjöör, ökonoomsus, vanemast versioonist mugavam vedrustus.

Ei meeldinud:kosunud hinnad, sõidurežiimides Eco ja Normal teinekord venima kippuv käigukast, kasutajaliidese arhailine graafika.

Rivaalid:Ford Kuga, Honda CR-V, Mazda CX-5, Nissan X-Trail, Peugeot 5008 ja Volkswagen Tiguan.

Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD Premium Plus

Baashind: 43 160 eurot.

Mootor: 2,5-liitrist bensiini- ja elektrimootorit kombineeriv hübriidajam.

Võimsus: 163 kW/222 hj.

Pöördemoment: 221 Nm @ 3600-5200 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 8,1 s.

Tippkiirus: 180 km/h.

Keskmine kütusekulu: 4,5 l/100 km.

CO2pääst: 103 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4600/1855/1685 mm.

Telgede vahe: 2690 mm.

Kliirens: 190 mm.

Pakiruumi maht: 580-1690 l.

Tühimass: sõltuvalt varustusest 1650 kg.

Maksimaalne haagise mass (piduritega/ilma): 1650/750 kg.

Rehvimõõt: 225/60 R18.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Toyota GR Supra

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

Toyota GR Supra pole nii eesmärgipärane, kui Alpine A110 või Porsche 718 Boxster, kuid on tänu võimsale mootorile, tagaveole ja jäigale kandmikule samuti lustlik kaaslane, edestades nimetatuid nii mootori elastsuse kui ka praktilisuse osas.