Proovisõit

Uus Renault Captur on eelkäijast avaram, nägusam ja paremini viimistletud

Saage tuttavaks klassiliidriks pürgiva „linnamaasturi laadse tootega“, mille interjööri kujundus- ja viimistluskvaliteet esitavad väljakutse Volkswagen T-Crossile, rääkimata ülejäänud võistlejatest.
Teise põlvkonna esindaja on ka turvaline valik, sest nüüdsama teeniti Euro NCAP turvakatsetes välja maksimaalne, ehk viie tärni vääriline tulemus ja ohutusvarustus on põhiseadeski korralik.
Baashinnaks on Eestis 15 360 € (ZEN-varustuses TCe 100, detsember 2019).

AutorKaido Soorsk

Jaanuaris Eestisse jõudev uus Captur pole ei midagi muud kui karkudele tõstetud viienda põlvkonna Renault Clio, mis peaks müüginumbrites üle trumpama nii oma tükkide doonori kui ka kõik ülejäänud sama kaubamärgi kandjad. See on eelkäijast nägusam, avaram ja paremini viimistletud auto ning 11 värvitooni, neli kontrasttoonis katust ja kolm nn alumist ringi puudutavat kujunduspaketti annavad ostjate käsutusse tervelt 90 (!) eri kombinatsiooni isikupärase sõiduki koostamiseks. Mida läheb tarvis, sest kui 2013. aastal esitletud esimese Capturi korral oli selle konkurendiks vaid kontsernikaaslasest Nissan Juke, siis teisel põlvkonnal on „asulasisestel off-road võistlustel“ ees ootamas juba paarkümmend võistlejat.

Teise põlvkonna näol on tegu pargimaasturi laadse tootega, mida pakutakse esiveolise autona ja mis on linnas mugavam kasutada kui baasmudel, sest tänu kõrgemal asuvatele istmetele käib autosse sisse/välja vudimine lihtsamalt. Teine põlvkond on eelkäijast kõrgem, laiem ja 110 mm pikem ning telgede vahele lisandunud 20 mm kulus pea täies mahus teises reas istujate põlveruumi hüvanguks. Praktilist väärtust lisab ka põhivarustusse kuuluv liigutatav tagaiste, mida saab 160 mm ulatuses edasi-tagasi nihutada ning selle eesmise asendi korral on pakiruumi mahuks tavaseades 536-liitrit, mis on suurim omasuguste seas. Interjööri panipaikade mahuks on 27-liitrit ja tagaistme seljatuge maha käänates tekib autosse sileda põhjaga pakiruum, mille põranda pikkuseks on 1570 mm.

Moodsalt ja soodsalt

Uustulnukas põhineb CMF-B nimelisel platvormil, mis võimaldab turule tuua ka laetava hübriidajami, mis peaks jõudma müüki järgmisel suvel. Moodsaima ajami nimeks on E-TECH Plug-In ja selles täiendavad 1,6-liitrist bensiinipõletajat kaks elektrimootorit, mis saavad energiat laetavast akuplokist (9,8 kWh). Asulakiirustel lubatakse elektri najal sõiduulatuseks kuni 65 km (WLTP), ülejäänud andmed andmed avaldatakse hiljem. Soodsaid, ehk tagasihoidlikumate joomakommetega jõuallikaid esindavad aga mootorivalikus kolme silindriga ottomootor (1,0 TCe, 100 hj) ja nelja silindriga 1,5-liitrine diiselmootor (Blue dCi, 115 hj), mille vahelt leiate veel Mercedes-Benz A-klassil kasutatava nelja silindriga 1,3-liitrise ottomootori, mida pakutakse Capturile kahes seades.

Esimene arendab 130 ja teine 155 hj ning mõlemaid pakutakse koos seitsmekäigulise „automaadi“, ehk kahe siduriga EDC-käigukastiga. Ja ehkki nende mootorite korral lubatakse keskmiseks kütusekuluks 5,5 liitrit, kippus esitluse käigus nende kulunäit pigem asulatingimustele omase joogijanu kanti, milleks on 7,2 l/100 km. Selles oli oma roll nii kiirtee-lõikudel kui ka nn turboaugul ja käigukasti juhtprogrammil, sest väiksemate joomakommete nimel on viimase reageerimine tavaseades sedavõrd kinni poodud, et sõidumulje osas meenutab säärane Captur mitte just kõige õnnestunumat variaator-tüüpi automaatkäigukastiga autot. Paigalt võtmiseks ja möödasõiduks tuleb kasutada kohatult kõrgeid pöördeid, mis väljendub päeva lõpus ka kõrgemas kütusekulus.

Panustab mugavusele

Viimati nimetatud kahte mootorit hakatakse hiljem pakkuma ka kuuekäiguliste käsikastidega, aga kui kord liikuma saadud, siis sealt edasi saab EDC rahuliku ja astmevaba kulgemise pakkumisega hästi hakkama. Sport-režiimis ja käsitsi käike vahetades töötab EDC vahetumalt, aga esimese korral ei kiirustata ülesvahetustega, mistõttu väsite sellest kiiresti ja kui käike ise vahetama peab, siis milleks „invakasti“ tarvis on? Ilmselt olin mina ka liiga nõudlik, eriti olukorras, kus möödasõitude eest hakatakse ilmselt varsti ihunuhtlust jagama, sest suurematel maanteedel pole need liiklustiheduse tõttu ilma mõõduka kiiruseületuseta enam muudmoodi võimalikud. Diiselmootorite käigukastide valik saab olema sama suuremate ottomootoritega ja erandina on vaid liitrise jõuallikaga Captur viiekäigulise käsikastiga.

Kolme silindriga baasjõuallikat omav Captur saavutab 100 km/h 13,3 sekundiga ja selle keskmiseks kütusekuluks lubatakse 5,2 l/100 km (NEDC). Diislikütust põletava Blue dCi (115 hj) korral on nendeks näitajateks manuaalkäigukastiga 11,9 s ja 4,2 l/100 km (NEDC) ning EDC-käigukasti korral on sama mootoriga auto 0,9 sekundit nobedam ja 0,1-liitrit vähem janusem. 1,3-liitrise ottomootori (130 hj) ja käsikäigukastiga Captur saab „sada sisse“ 10,6 sekundiga ning sellise versiooni keskmiseks kütusekuluks on 5,6 l/100 km (NEDC). Sama mootori ja EDC-käigukastiga on need näitajad aga 9,6 s ja 5,5 l/100 km (NEDC). Viimasega samasugust kulunäitu lubatakse ka 155 hj arendavate mootorite korral, ent säärase mootoriga varustatud Captur saavutab 100 km/h juba sekundi jagu nobedamalt.

Meie saime tutvuda vaid tippmudelitega, ehk INTENS-varustuses ja 1,3-liitrist ottomootorit omavate autodega ning parimaks osaks on nende juures masinate interjöör. Maaletooja kinnitusel on pehmest plastist armatuurlaud ja uksepolstrid kasutusel ka odavaimas versioonis, auto on lubatud kiirustel vaikne ja armatuurlaua keskpaika ehtivale 9,3-tollisele lustikummuti ekraanile – baasvarustuses 7,0-tolli - pole suuruse poolest omas klassis vastaseid. Kahes kõrgemas varustuses – ZEN ja INTENS – on interjööri ilmestamiseks seitse kujunduspaketti ja juhi ees olevasse näidikupaneeli saab tellida ekraani, mille diagonaaliks on 7,0 või 10,2-tolli. Senisest pikemad esiistmete padjad toetavad jalgu paremini ja esimesed uksetaskud mahutavad muuhulgas 1,5-liitrise veepudeli.

Ilmselt juba taipate, kuhu see jutt tüürib

Kuigi ma ei ole selliste autode austaja, saan uue Capturi näitel hästi aru, miks need nii popid on. Rooli tagant avaneb ette ja külgedele hea vaade ning väikeautole sarnanevad mõõdud teevad kitsastes oludes elu lihtsamaks. Autosse istudes ei kuku te sügavasse auku ja kange seljaga keskealised ei pea end väljudes längus A-piilari alt läbi hiivama. Keskmist kasvu keskealine mahub omasuguse taha päris mugavalt istuma – eeldusel, et tagaiste on tagumises asendis ja ees ruumiga ei priisata – ja sõiduomadused on üle keskmise. Vedrustus ei lase autol sügavalt noogutada, kiirteel on Captur stabiilne ja roolisüsteemgi säärase kulguri jaoks parajalt kiire ülekandega. Tippvarustuse korral on autodes ka „hõljuv“ käigukangi-kuliss, ehk armatuurlaua küljest eenduva konsooli all on siis täiendav lahtine panipaik.

Teise Capturi interjöör näib mitmevärvilisena põnevam kui VW T-Crossis kasutatu ja viimistlus on INTENS-varustuses võrreldaval tasemel. Ohutusvarustusest kuuluvad põhivarustusse jalakäijaid tuvastav hädapidurdus, sõidurajalt eemaldumise hoiatus ja sõiduraja hoidja. Täpsed varustused avaldatakse ilmselt jaanuaris, aga võimsamate mootorite ja paremate varustuste korral on autole võtta ka ummikuabilisega adaptiivne kiirushoidja, auto kõiki külgi kattev parkimiskaamera, parkimise abisüsteem - kus juhi ülesandeks jääb vaid kangide/pedaalide käsitsemine - 9-kõlariga audiosüsteem, automaatsed kaugtuled ja palju muud. Esimese Capturi kutsus ellu esimese Juke menu, teine Captur ähvardab aga järgmise Juke koos ülejäänud võistlejatega oodatust varem pensionile saata.

Meeldis: eelkäijast parem välimus, turvalisus, ruumikus, interjööri kujundus ja selles kasutatud materjalid, parandatud müraisolatsioon ning sõidumugavus.

Ei meeldinud: EDC-käigukasti pikatoimelisus, tuulemüra kiirtee kiirustel, esimeste nurkade asukohta on keeruline tajuda ja 18-tolliste jalavarjudega Capturite vedrustus teeb halval teel üsna valju müdinat.

Rivaalid: Kia Stonic, Nissan Juke, Seat Arona, Škoda Kamiq, Toyota C-HR ja Volkswagen T-Cross.

Renault Captur TCe 155 EDC FAP

Hind: 21 610 €.

Mootor: R4, otto, üle laetud.

Võimsus: 113 kW/154 hj @ 5500 p/min.

Pöördemoment: 270 Nm @ 1800 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 8,6 s.

Tippkiirus: 202 km/h.

Kütusekulu: 5,5 l/100 km.

CO2 pääst: 125 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4227/1797*/1576 mm.

Telgede vahe: 2639 mm.

Pakiruumi maht: 536-1275 liitrit.

Tühimass: 1266 kg.

Kliirens: 174 mm.

Kütusepaagi maht: 48 l.

Rehvimõõt: 215/55 R18.

Suurim piduritega haagise mass: 1200 kg.

* Kokku volditud küljepeeglitega.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi