Proovisõit

Linnamaasturite tippklass, ehk Mercedes-Benz GLS

GLS on teisel pool ookeani koostatav 5,2 meetrit pikk linnamaastur, mis suurem nii eelkäijast kui ka Euroopa päritolu konkurentidest.
Seda nelikveolist saab soetada kas kuue- või seitsmekohalise autona ja valikuga ei kaasne täiendavaid väljaminekuid. Garantii pikkuseks on viis aastat või 150 000 km.
Mudeli baashinnaks on Eestis 91 836 € (GLS 350 d 4MATIC, detsember 2019).

AutorKaido Soorsk

Täna pakutakse meil väikeseid, keskmisi ja suuri linnamaastureid ning neist edasi nihkudes tuleb omaette suurusklassis Mercedes-Benz GLS, mis on Euroopa päritolu kaubamärkide seas kogukaim. Selle mudeli näol on tegu endise GL-klassiga, mida hakati pärast 2015. aastal toimunud värskenduskuuri pakkuma uue mudelinimega kui „linnamaasturite S-klassi“ ja mis teeb pikkuses seitsme millimeetriga tuule alla isegi pikema telgede vahega Range Roverile, rääkimata lühematest võistlejatest, nagu Audi Q7 või BMW X7. Esimene kaotab pikkuses 144, teine 56 mm ja lisaks saab eelkäijast avaramat Mercedest soetada kas kuue- või seitsmekohalise autona.

Tegemist on SUURE masinaga, mille telgede vahe jääb Fiat 500 pikkusele alla vähem kui poole meetriga, nii et eemaldatud istmete korral võiks Fiati omanik Mercedest garaažina kasutada😊. Teil on valida, kas võtta teise ritta kaks eraldiseisvat istet või üks kaheosalise istmepadjaga kolmekohaline versioon ja selle otsusega ei kaasne täiendavaid väljaminekuid. 3135 mm pikkune telgede vahe edestab eelkäijat 60 millimeetriga ja kui eespool jalaruumiga ei priisata, annab kolmandasse ritta suunata isegi keskmist kasvu täiskasvanu. Pakiruumi suurus jääb vahemikku 355-2400 liitrit ja kahe tagumise rea istmete seljatugede peitmine/esile manamine käib elektriajamite toel.

R6 versus V8

Meil avavad hinnakirja GLS 350 d ja GLS 400 d, mille mootoriruumis nurrub kolmeliitrine R6, millel nimeks OM 656. Esimesel juhul arendab see 210 kW/286 hj ja 600 Nm ning teisel 243 kW/330 hj ja 700 Nm. Varustatuna üheksakäigulise automaatkäigukastiga kulub neil versioonidel kiiruse 100 km/h saavutamiseks 7,0 ja 6.3 sekundit ning keskmiseks kütusekuluks lubatakse mõlemal 7,6-7,9 l/100 km (NEDC). Lisaks neile on meie hinnakirjas veel poolhübriidina pakutav bensiinitoidune V8, milles toetab 360 kW/489 hj ja 700 Nm arendavat neljaliitrist „veekaheksat“ mootorgeneraator (16 kW/22 hj), mille momendinäiduks on 250 Nm.

Selline GLS 580 saavutab 100 km/h 5,3 sekundiga ja auto keskmiseks kütusekuluks lubatakse 9,8-10,1 l/100 km (NEDC). AMG-jaotus on täna veel täitmata, ent kui te soovite võistelda vulgaarsuses BMW „iks-seitsme“ või Rolls-Royce Cullinaniga, siis on tulevikus selleks tarbeks saadaval Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC. Mina jätaksin viimase võtmata, sest üks uue GLS-i tugevusi on lisaks ruumikusele ja suurepärasele sõidumugavusele veel õnnestunud kujundus, mis varjab pisut auto tegelikku suurust ega tekita vaatajates assotsiatsioone mobiilse kasvuhoone või mustaks võõbatud kulguritega, mida seostatakse inimlooma viimase teekonnaga.

Tulvil tipptehnoloogiat

Esmalt väärib tähelepanu lisavarustusena pakutav E-Active Body Control (7800 €), mille näol on tegu juhitavate amortisaatoritega, mis täiendavad põhivarustuse adaptiivset õhkvedrustust. Tänu 48-voldisele elektrisüsteemile, eraldi õlipumbale ja hüdraulikasüsteemile saab vedrustuse käigu pikkust ning jäikkust iga püstaku juures välkkiirelt muuta, mis tähendab seda, et süsteem triigib välja enamiku kiirendustel/pidurdustel tekkivatest noogutustest. Tänu eesolevat teepinda skaneeriva kaamera kogutud teabele häälestatakse vedrustus vastavalt eesootavatele konarustele, mis võimaldab neelata neist enamik enne kui need sõitjate heaolu segama hakkavad.

Nii saab sõit stabiilsem ja lisaks kallutab lahendus autot kurvi sisenedes nagu tsiklit – kolme kraadi ulatuses, ennetades reisijate loksutamist – ning võimaldab maastikupaketi korral tõsta auto 30, 60 ja 90 mm. Ägedaima maastikupaketi korral on sellel ka sellised seaded, mis lubavad nurki eraldi tõsta/langetada või aitavad kinni jäädes kere üles-alla nõksutades sohvril kitsikusest pääseda. Teiseks saab aga kiita koos navigatsioonisüsteemi ja juhtimispaketiga (meil baasvarustuses) autodesse ilmuv adaptiivne kiirushoidja, mis oskab kinni pidada kiiruspiirangutest, valib kurvides ohutu kiiruse ja saab ka kiirteel reavahetusega hakkama, kui juht selleks suunatulega soovi avaldab.

Kuidas see sõidab?

Siinkohal olen ma ennast pisut nurka mänginud, sest kui te ei sõida tihti maastikul või ebatasasel teel, võib hinnalise E-Active Body Controli ära unustada, sest põhivarustusse kuuluv õhkvedrustus saab oma tööga väga hästi hakkama. Kurvilistel teelõikudel pole selle kõrge raskuskeskmega boliidi vedrustus vedel isegi mugavaimas, ehk Comfort-režiimis ja isegi lahtisel teekattel on õhkvedrustusega GLS hõlpsalt juhitav ja etteaimatavalt käituv kaaslane. Vedrustus triigib vaikse müdina saatel siledaks ka kõige auklikumad teed ja vähemasti lamellrehvide korral on tegu vaikse autoga, mille interjööri mürataust jääb lubatud kiirustel vahemikku 72-74 dB.

Mootorit kuulete ainult kiirendades, muul ajal koosneb mürataust kergetest tuulevihinatest ja rehvimürast. Vedrustuse seadetest on kasutatav ka Sport-seadistus, mis teeb auto käitumise veidi konkreetsemaks, aga mitte lärmakamaks või ebamugavaks. Roolisüsteemi vastukaal oli üsna hea ja maanteel jäi baasmudeliga keskmine kütusekulu vahemikku 7,4-7,5 l/100 km. Linnas oli see suurem – 9,1-10,5 l/100 km – kuid arvestades auto suurust ja tühimassi (2485 kg) on seegi hea tulemus. Baasjõuallikas tagab tänu üheksakäigulisele „automaadile“ päris hea dünaamika ja oma osa on mõistlikes joomakommetes ka vastavate paneelidega kinni kaetud kõhualusel ja kere madalal õhutakistusteguril (0.32).

Ruumikas interjöör

GLS on SUUR ja autos olevasse peeglisse vaadates jõuab üksindus hinge pugeda enne kui pilk tagaklaasini jõuab. Esimesed kaks rida saavad hästi hakkama nii pikakasvuliste kui ka kerekamate vastuvõtuga ning ainus, milles GLS võib BMW X7-le alla vanduda, on kolmanda rea kohal pakutav pearuum. Tootja sõnul mahuvad sinna isegi 194 cm pikad kodanikud, aga mina nii optimistlik ei oleks ja täiskasvanu mahub sinna vaid juhul, kui teise rea istmed on eesmise asendi lähedal. Elektriajamitega tagaiste kuulub baasvarustusse ja kui plaanite kolmandat rida tihti kasutada, võiks kaaluda kuuekohalise auto soetamist, milles hõlbustab ligipääsu auto tagaossa tagaistmete vaheline vahekäik.

Teise rea istmed on edasi-tagasi liigutatavad 100 mm ulatuses ja muudetav on ka nende seljatoe kaldenurk. Eelkäijaga võrreldes on sõitjate ruum 22 mm laiem ja 72 mm pikem ning kahe tagumise rea istmete seljatugesid langetades tekib autosse sileda põhjaga pakiruum, mille põhi on tagaistme kohal kerge nurga all ja mille pikkuseks on 2,2 meetrit. Mina mahtusin oma keskmise kasvu järgi seatud juhiistme taha istuma ka tagaistme eesmise asendi korral ja viimase tagumises asendis jäi põlvede ette pea kahe rusika jagu varu. Praktilisi panipaiku on selles linnamaasturis piisavalt ja lävepakku katvad uksed kaitsevad pükste sääri või mantlisaba määrdumise eest.

Silma rõõmustav graafika

Sügistalvises kaamoses on auto interjöör tõsiselt muljetavaldav, sest soovi korral annab sellesse tekitada tõelise värvide pillerkaari, mille eest hoolitsevad põhivarustusse kuuluvad Ambient-valgustus ja laiekraan-lahendus, mis asetab armatuurlauale kaks 12,3-tollise diagonaaliga ekraani. Esimene lahendus valgustab interjööri 64. värvitooniga – kas valitud tooniga või vastavalt valitud režiimile - teine asetab aga sohvri ette digitaalse näidikupaneeli, mille kõrval asub puutetundlik infolustisüsteemi ekraan. Mõlemal ekraanil toimetamiseks on roolil oma puuteplaat ja lisaks hõlbustab lustikummutis surfamist esiistmete vahel olev puuteplaat, mis säästab kirka graafikaga ekraani sõrmejälgedest.

Puuteplaatide (üli)tundlikkus nõuab pisut harjumist, aga BMW iDrive kõrval on Mercedese kasutajaliides üks paremaid, mida annab mugavalt kasutada sõidu ajalgi. Ekraanidel kuvatava kvaliteet on suurepärane ja baasvarustuses on autodel ette näidata ka kolme tsooniga kliimaseade ja Burmeisteri 13-kõlariga audiosüsteem. Tagaistmele annab tellida eraldi meelelahutuspaketi, mida juhitakse 7-tollise ekraaniga pihuarvuti abil ja soovi korral saab auto varustada koguni viie tsooniga kliimaseadmega, mis sisaldab eraldi küttesüsteemi kolmanda rea jaoks. Navigatsiooniseade ja nutitelefoni integreerimine (Apple CarPlay ja Android Auto) kuuluvad samuti põhivarustusse.

Lõpetuseks…

Mitme lapsega perele oleks lükandustega mahtuniversaal praktilisem valik, ent sellega ei tõmba mudasel merekaldal paati veest välja ja neile pole võtta ka aeglustit ning kaitstud kõhualust sisaldavat off-road paketti. Ma jään tõsiselt hätta, kui pean välja mõtlema, kellel peaks GLS-i hädapärast vaja olema, aga kui otsustate selle siiski ligi võtta, jääb mul üle vaid õnne soovida. Isegi baasjõuallika korral saate endale ruumika, praktilise ja võimeka auto, mille sõidumugavus vastab kõigil teekatetel tootja tunnuslausele ning mis näeb tunduvalt veenvam välja kui põhirivaalist BMW X7. GLS on hea valik isegi baasvarustuses ja lisavarustuse hulk on samuti suur. Nii nagu auto isegi.

Lisavarustusega hullates võib autosse istutada 11 USB-pesa ja lisaks parkimisabilisele on tal pakkuda ka elektrooniline abimees haagisega tagurdamise hõlbustamiseks. Esiklaasile kuvatavad näidud jätaksin võtmata, sest jaotused on segavalt suured ja näidikupaneel ise hästi jälgitav. Sõiduraja hoidja, automaatne hädapidurdus ja pimeda nurga jälgimine kuuluvad põhivarustusse ning viimane ON vajalik vidin, sest auto vööliin asub nii kõrgel, et madalal sõiduautol on selle varju lihtne peitu pugeda. Tänu auto kõrgusele ja eredatele lähituledele tuleks arvestada sellegagi, et iga seitsmes vastutulija soovib kaugtuledega teie nägemist testida, aga vastu vilgutades läheb see tuju neil jalamaid üle.

Meeldis: kujundus, avar interjöör, juhitavus ja sõidumugavus, tehnoloogilised lahendused ja praktilisus.

Ei meeldinud: laadimiskõrgus, mõnede nuppude ja vööliinist allpool olevate polstripaneelide odavakoeline teostus, kiiresti määrduv tagaklaas.

Rivaalid: Audi Q7, BMW X7, Cadillac Escalade, Range Rover ja Volvo XC90.

Mercedes-Benz GLS 350 d 4MATIC

Hind: 91 836 €.

Mootor: R6, diisel, üle laetud.

Võimsus: 210 kW/286 hj @ 3400-4600 p/min.

Pöördemoment: 600 Nm @ 1200-3200 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 7,0 s.

Tippkiirus: 227 km/h.

Kütusekulu: 7,6-7,9 l/100 km.

CO2 pääst: 200-208 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 5207/1956/1838* mm.

Telgede vahe: 3135 mm.

Pöördering: 12,52 m.

Kliirens: 210 mm.

Pakiruumi maht: 355-2400 liitrit.

Tühimass: 2485 kg.

Kütusepaagi maht: 90 l.

Maksimaalne treileri kaal (piduritega): 3500 kg.

Rehvimõõt: põhivarustuses 255/50 R19.

* Koos katusereelingutega.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi