Proovisõit

Mazda CX-30 panustab välimusele ja nägusale interjöörile

CX-30 on viimase Eesti aasta auto najal ehitatud linnamaastur, mida pakutakse nn pehme- ehk poolhübriidina ja mida saab soetada ka nelikveolisena.
See linnamaastur teenis Euro NCAP turvakatsetes hindeks maksimaalsed viis tärni, kusjuures täiskasvanute turvalisust hinnati koguni 99 protsendiga!
Mudeli baashinnaks on Eestis 23 490 € (kaheliitrine poolhübriid Skyactiv-G, jaanuar 2020).

AutorKaido Soorsk

Kas 275 mm on auto pikkusest rääkides palju või vähe? Ei tea, kuid Mazda meelest on tegu NII SUURE erinevusega, et mudelite CX-3 ja CX-5 vaheline tühimik tuli täita veel ühe linnamaasturiga, millel mudelinimeks CX-30. See põhineb viimati Eesti aasta autoks valitud sõiduautol Mazda3 ja pressimaterjali kohaselt on see auto lisaks viimasele juba teine uue põlvkonna Mazda, millel on ette näidata „inimkeskne interjöör“. Ja ehkki tootja ei täpsusta, kellele olid suunatud vanemad sõidukid, võib teksti autoreid nii „kolme“ kui ka „tsee-iks-kolmekümne“ osas uskuda, sest lisaks hoogsale välimusele on mõlema trumpässaks veel nende nägus interjöör, mille viimistlusele ja koostekvaliteedile pole kättesaadavas hinnaklassis teistel Jaapani kaubamärkidel suurt midagi vastu panna.

Ootuspärasem mudeliindeks olnuks CX-4, aga see on juba hõivatud Hiinas müüdava linnamaasturi poolt ja nii eristati suurem „pargimaastur“ väiksemast mudelinimesse nulli lisades. 4,4-meetrine CX-30 on oma luukpära kerega „baasmudelist“ 65 mm lühem, mis on abiks linnaoludes. Kasutusmugavust lisavad ka kõrgemal paiknevad istmed, mis teevad sisse/välja vupsamise mugavamaks, aga võistlejatest sihvakama silueti tõttu tuleb lõivu maksta praktilisuses, sest auto katusejoon on teistest madalam ja uustulnuka telgede „baasmudelist“ 70 mm lühem. Kuid erinevalt paljudest linnamaasturitele sarnanevatest toodetest võimaldab uus platvorm pakkuda nelikveolisi versioone ja lisaks on kõik meil müüdavad autod nn pehmed hübriidid, milles toetavad bensiini põletavaid jõujaamu mootorgeneraatorid.

Kahe mootori, käigukasti ja veoskeemiga

Eestis pakutakse seda autot kahe jõuallikaga, mis saadaval kas kuuekäigulise manuaal- või automaatkäigukastiga. Baasmootoriks on kaheliitrist vabalt hingavat ottomootorit ja mootorgeneraatorit koondav Skyactive-G - 90 kW/122 hj @ 6000 p/min (213 Nm @ 4000 p/min) - mida pakutakse meil esiveolises „ümbrikus“. Kuuekäigulise manuaalkäigukasti korral saavutab sellise mootoriga CX-30 100 km/h 10,6 sekundiga ja keskmiseks kütusekuluks lubatakse 6,2 l/100 km (siin ja edaspidi WLTP-tsükli kohaselt). „Automaadi“ korral on vastavad näitajad 11,2 s ja 6,6 l/100 km. Eeldatavasti saab antud mootorist ja „automaadist“ müüduim kombinatsioon ning joomakommetest rääkides sain mina sellise komplekti küüdis linnas parimaks tulemuseks 7,1-8,0 ja maanteel 6,4 l/100 km.

Võistlejate baasjõuallikate taustal on Skyactive-G tubli, kuid jõulisem minek eeldab kõrgemaid pöördeid ja ehkki möödasõidud saavad tehtud, ei jää vabalt hingav R4 meelde suure jõuvaruga. Seepärast peaksid dünaamika ihalejad vaatama sama töömahuga võimsama versiooni suunas, millel nimeks Skyactive-X. Viimase teovõimet iseloomustavateks väärtusteks on 132 kW/180 hj @ 6000 p/min (224 Nm @ 3000 p/min), 100 km/h saavutatakse esiveo ja kuuekäigulise käsikasti korral 8,5 sekundiga ning keskmiseks kütusekuluks olevat 5,9 l/100 km. Nelikvedu lisab masina kaalule pea sada kilogrammi ja seetõttu saab vilkaim nelikveoline – „automaadiga“ varustatud Skyactive-X – „sada sisse“ 8,8 sekundiga ning selliste autode keskmine kütusekulu on enam kui pool liitrit suurem (6,5 l/100 km).

Vabalt hingav mootor eeldab rahulikku meelt

1,8-liitrist diiselmootorit meil ei pakuta ja noorema ostja autole – kellele see mudel ka suunatud on – võiks mootoriks passida Skyactive-X, mis lisab samasuguses seades masina hinnalipikule veidi üle 3000 euro. Vabalt hingavast ottomootorist aitaks parima välja meelitada manuaalkäigukast (nii mineku kui ökonoomsuse osas), sest „automaat“ pole kiireimate killast ja passib ennem lõõgastavaks kui piire kompavaks kulgemiseks. Tõsi, sportlikuma sõidurežiimi kasutamine teeb „automaadi“ särtsakamaks, aga sellisel juhul hoitakse pöörded 3000 p/min lähistel, mis mõjutab masina joomakombeid ja mitte kasutajale meeldivas suunas. Sestap sobivad baasjõuallika ja „automaadiga“ varustatud versioonid pigem neile, kelle „parim enne“ ümbritseva lihaturu meelest juba ümber on.

Rahulikku loomust toetavad ka „Jaapani auto“ kohta harjumatult vaikne interjöör – 18-tolliste lamellrehvidega jäi siseruumi mürataust siledal asfaldil vahemikku 72-75 dB (kiirusel 95 km/h) – mugav vedrustus ja nägus interjöör, mis sarnaneb „kolmes“ nähtule ning on laiuses võrreldav „tsee-iks-viies“ pakutavaga. Ja ehkki auto mõõdud vajavad pika ja ebamääraselt lõppeva mootorikatte tõttu pisut harjumist, on CX-30-ga lihtne sõita. Roolisüsteemi ülekanne on parajalt kiire, vedrustus laseb müdinatel „tuppa“ kanduda vaid suurematel ebatasasustel ja hoolimata teadmisest, et esiveolistel versioonidel kasutatakse tagumisel teljel väändetalaga lahendust, saab säärane veermik oma tööga hästi hakkama ning kere kaldumised pole kurve rünnates kuigi sügavad.

„Kogenud töötaja“ pitser

Omade vahel öeldes on nii sõiduomadused kui ka auto interjöör ja kasutusloogika kantud vaimust, mis peaks passima väljakujunenud isiksustele, keda ei püüa odava veiderdamisega. Interjöör on lakoonilise ilmega, aga käe alla jäävad plastpinnad on puudutades pehmed, vuukide vahed korrektsed ja Luxury-varustuse korral lisab luksuslikku hõngu osaliselt nahaga kaetud ja läbi õmmeldud armatuurlaud. Kuid isegi kahevärviline interjöör on teostatud nii ettevaatliku toonierinevusega, mis mõjub töntsile silmale hämaras ühevärvilisena ja pisut vanamoelise mulje jätab ka lihtsakoeline graafika. Mis pole paha, sest nii näidikutepaneel kui ka 8,8-tolline infolustisüsteemi ekraan saavad kiita erksuse ja hea jälgitavuse eest, nagu ka olulisemaid näite tee kohale tuuleklaasile kuvav süsteem, mis on põhivarustuses).

Lustikummuti ekraanil käib surfamine esiistmete vahelisele konsoolile istutatud pöörd/surunupu vahendusel ja selle ümbrusesse on paigutatud ka nn otseteede valikud. Säärast kasutajaliidest on sõidu ajal mugav kasutada, pilku hetkeks ekraanile pöörates on auto ees toimuv siiski silmanurgast jälgitav ja enam kasutatavate „vidinate“ juhtimine – kütteseade, audiosüsteem, sõidurežiimide valik jne – on oma nuppudega dubleeritud. Näidikupaneeli keskel asub osaliselt konfigureeritav 7,0-tolline infopaneel ja kasutajate päralt on ka piisavas koguses panipaiku, mis ennem suuremat kui väiksemat sorti. Tänu esiistme ja roolisamba ulatuslikele seadevõimalustele leiab mugava sõiduasendi kiiresti ja nähtavust ei sega ka A-piilar, mis säärase nurga all, et ei tohiks kedagi varjata.

Kas see ongi nii hea?

On küll ja praktilist väärtust kärbivad vaid tagaistme ees pakutav jalaruum ja lihtsakoeline pakiruum (viimase liigendamist parandab kevadest müüki tulev Smart Cargo nimeline lahendus). Keskmist kasvu täiskasvanu mahub omasuguse taha istuma vaid tänu esiistme seljatoes olevale õnarusele ja seda eeldusel, et eespool jalaruumiga ei priisata. Teises reas on 183-sentimeetrise kasvu korral istuja põlved sisuliselt vastu esiistet, aga õnneks on tagaiste mugav, pea kohale jääb paar sentimeetrit varu ja jalalabadele on ruumi isegi esiistmete alumise asendi korral. Mazda on sarnaselt „kolmega“ auto interjööri juures tõsiselt pingutanud ja CX-30-ne ostja võib kogeda luksuslikku ning lõõgastavat sõidukogemust, mis on enamasti saadaval pea kaks korda kõrgema hinna eest.

Autot pakutakse neljas varustuses – Vision, Vision Plus, Dynamic ja Luxury – ja algseades on neil 16-tollised valuveljed, kahe tsooniga automaatne kliimaseade, LED-esituled, rooli ja esiistmete soojendus ning käetoed mõlemas reas. Kaheosalise tagaistme seljatoe maha käänamisega moodustub sileda põhjaga pakiruum ja turvavarustuse poolelt on pardal täispakett koos adaptiivse kiirushoidja, automaatse hädapidurduse, pimenurga hoiatuse, auto tagant läbi liikujate eest hoiatav abimehe ja muu säärasega. Lisaks on põhivarustuses veel kaheksa kõlariga audiosüsteem, Apple Carplay ja Android Auto valmidus, Bluetooth, navigatsioonisüsteem ning lähitulede automaatika. Tagurduskaamera tõttu võiks kaaluda ka järgmist varustust, aga muus osas tuleks leida vaid üheksa värvi hulgast meeldivaim ja teele!

Meeldis: välimus, turvalisus, interjööri kujundus ja selles kasutatud materjalid, müraisolatsioon ning sõidumugavus koos juhitavusega.

Ei meeldinud: tagaistme ees pakutav jalaruum, lihtsakoeline pakiruum, pikameelne automaatkäigukast, mitmete „lisade“ toimimine (võtmeta avamine ei toimi iga puudutusega ja elektriajamiga pakiruumiluuk on tagasi astumise võimaldamiseks närvesöövalt aeglane).

Rivaalid: BMW X1/X2, MINI Countryman, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Seat Ateca, Škoda Karoq, Toyota C-HR ja Volkswagen T-Roc.

Mazda CX-30 2,0 M Hybrid Skyactiv-G Luxury AT

Hind: 29 790 €.

Mootor: R4, otto.

Võimsus: 90 kW/122 hj @ 6000 p/min.

Pöördemoment: 213 Nm @ 4000 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 11,2 s.

Tippkiirus: 186 km/h.

Kütusekulu: 6,6 l/100 km.

CO2 pääst: 151 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4395/1795/1540 mm.

Telgede vahe: 2655 mm.

Pakiruumi maht: 430-1406 liitrit (422-1398 liitrit BOSE helisüsteemi olemasolul).

Tühimass: 1430 kg.

Kliirens: 175 mm.

Kütusepaagi maht: 51 l.

Rehvimõõt: 215/55 R18.

Suurim piduritega haagise mass: 1300 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Mazda 3

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Mazda on kõva tegija kompaktsete pereautode seas, ent mitmed konkurendid on temast mööda rühkinud nii sõiduomaduste kui ka siseviimistluse osas.