Proovisõit

Audi RS Q8 on tagasihoidlikumasse „pakendisse“ susatud Lamborghini Urus

Audi RS Q8 on mudeli RS Q3 järel teine RS-liitega linnamaastur, olles ühtlasi suurim ja raskeim nende jõujuurikate seas.
Tegu on mitmetahulise linnamaasturiga, mis pakub esindusautole väärilist sõidukvaliteeti ja saab hakkama ka kiireimate kuumpärade skalpide korjamisega.
Mudeli baashinnaks on Eestis 124 500 € (jaanuar 2020).

AutorKaido Soorsk

Seekordne „patsient“ on justkui smokingusse rüütatud Lamborghini Urus, mis jõuab tarbijani vähem väljakutsuvas pakendis ja taskusõbralikuma hinnaga. Mõlemad autod põhinevad sarnastel komponentidel ja kui Uruse mootoriruumis arendab neljaliitrine V8 kahe turbokompressori toel 478 kW/650 hj, siis Audis on sarnase jõuallika võimsuseks 441 kW/600 hj. 100 km/h saavutatakse vastavalt 3,6 ja 3,8 sekundiga ja meie kõigi ülesandeks on nüüd välja mõelda, kas need 0,2 sekundit on väärt pea üheksakümmet tuhandet eurot, mis nende kahe „kupeelaadse kerega linnamaasturi“ baashindu lahutab (212 416 ja 124 500 eurot).

Ja ehkki RS Q8 kaalub tühjalt 2315 kg – 240 kg enam kui sama mootorit kasutav Audi RS 6 Avant – on tegu kõike muud kui aeglase autoga. Mullu kiireimaks linnamaasturiks kroonitud RS Q8 läbis Nürburgringi ajaga 7:42,253, mis on parem tulemus kui planeedi nobedaimal kuumpäral, milleks on Renault Mégane R.S. Trophy-R (7:45,39). Ja ärge imestage, kui kõrtsis tahavad pärast RS Q8 ostu lisaks kiirusekummardajatele ka Toyota Priuste omanikud teile välja teha, sest tänu mootorgeneraatori olemasolule on tegu nn pehme hübriidiga, mis lülitab koormuseta kulgedes pooled V8 silindrid – või koguni jõuallika enda – kütuse kokkuhoiuks välja, et need vajadusel välkkiirelt tööle panna.

Kas puude kallistajate sõber?

Vaevalt küll ehkki võiks, sest säärase koosluse loomine on tänase tehnoloogia najal planeedile vähem kurnav kui sarnases suurus- ja võimsusklassis olevate elektriautode valmistamine. Ja kuigi minu sisemist rüblikut kõnetaks enam Jeep Grand Cherokee Trackhawk või Range Rover Sport SVR, mille suurema töömahuga jõuallikad jätavad brutaalsema mulje, on RS Q8 neist rafineeritum ja ökonoomsem. Audi keskmiseks kütusekuluks lubatakse maanteel 9,2-9,3 ja linnas 17,0 l/100 km, mina sain aga asulast väljas tulemuseks 8,0-8,9 liitrit ning kui sõidate linnas rahulikult ja ettenägelikult, võib kulunäit jääda alla viieteistkümne liitri.

Nurjatumatel hüppab viimane linnas kahekümne ligi või sealt ülegi, sõltudes sohvri sõidustiilist, aga seadusekuulekana püsimine pole ülearu keeruline. RS Q8 on nii vaikne ja hästi koostatud, et sobib ennekõike mugavaks, pingevabaks ja väärikaks kulgemiseks ning mina eelistaks seda autot isegi suurustlevale Bentley Bentaygale, mis kasutab sarnast tehnikat. Kuid Audi võtab sama töömahuga mootorist enam võimsust ja lisaks kaheksakäigulisele automaatkäigukastile kuulub kaasavarasse veel pardaarvuti poolt juhitav adaptiivne õhkvedrustus, mis hoolitseb suurepärase sõidumugavuse eest ning võimaldab auto keret maastikul tõsta (+50 mm) ja suurel kiirusel langetada (-40 mm).

Vahest isegi liialt rafineeritud?

RS Q8 põhipuuduseks on ehk liigne väljapeetus, mis võib olla mitmete jaoks plussiks. Tegemist on vaikse autoga, mille interjööri mürataust jäi märjal asfaldil kohati isegi alla 70 dB  - 68-73 dB, kiirusel 93 km/h - ja seda hoolimata 22-tollistest lamellrehvidest. Tuulemüra on sõitjatest hästi isoleeritud, mootorit pole madalatel pööretel üldse kuulda ja isegi kõige vabameelsema väljalaske seade ja täisvõimsuse korral ei saa jõuallikat liigses lärmakuses süüdistada. Sama lugu oli ka vedrustusega, mis töötas vaikselt kõigi sõidurežiimide korral (Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency, All-road ja Off-road) ega olnud liialt puine isegi kõige sportlikumas seades (Dynamic).

Lisaks nimetatud seadistustele on roolil veel nn RS-nupp, mis on otseteeks kahe RS-seadeni, mis muudavad nii mootori kui ka käigukasti reageerimise kiirust, avavad väljalaskes valjemat lauluhäält võimaldavad klapid ning mille seadeid saab muuta. Ja ehkki on lausa uskumatu, kuidas RS Q8 kiirust kogub, milline on veermiku haardevõime ja kui kuulekalt monstrum käänulisel teel suunda muudab, ei kipu see auto sohvrit kõnetama, sest teeb liialt palju juhi eest ära. Näiteks roolisüsteemi vastusurve on hea juba Comfort-seades, aga tagasiside on olematu ja kui auto esiosa nn musta jää tõttu lõpuks libisema hakkas, jõudis pidamise kadumine juhini mitte rooli, vaid auto liikumise vahendusel.

„Golf-erri“ sündroom

Teisisõnu on see koolifüüsika piire nihutav Audi justkui Volkswageni seitsmenda põlvkonna Golf R, mis teeb kõiki asju perfektselt, aga mille rooli taga on juhil enamasti veidi igav. Meie kauakestvas sügiskaamoses puudus mul õnnetuseks lai jäärada, et kontrollida tootja väiteid momendijaotuses auto tagumist telge eelistava nelikveo osas – tavaseades jagatakse momenti esi- ja tagatelje vahel suhtes 40:60, kuid vajadusel võivad esirattad saada kuni 70 ning tagarattad isegi 80% saadaolevast momendist – ja kui ma oleksin auto maaletoojale tagasi viinud ringrajal „küpsetatud“ talverehvidega, tulnuks mul endal vits kaasa murda.

Ehk teie päralt on ebareaalselt tegus linnamaastur, mille võimed on veel paremas kooskõlas baasmudelist (Q7) sportlikuma ilmega ja mida soetades ei tule tingid sõidumugavuses. Te saate vajadusel kõrval riidu kiskuvale rullnokale koha kätte näidata või piiranguteta kiirteel pingevabalt kulgeda, ent neist „harjutustest“ väljaspool on tegu mugava kulguriga, mis sama praktiline kui põhimudel. Selle auto lähim ja nägusaim võistleja oleks Porsche Cayenne Turbo Coupé, aga nood pole nii hästi varustatud ja on mineku osas võrreldavad vaid pistikhübriidina, mis Audist 50 000 eurot kallimad. Võrreldav oleks ka BMW X6 M Competition, ent selle tulekuni läheb veel aega.

Kellele?

Mul pole õrna aimugi, kas lisavarustusena pakutav dünaamikapakett RS on esmavajalik – 8255 eurot maksva paketiga kaasnevad juhitavad, ehk muudetava jäikkusega stabilisaatorvardad, nihutatud pöörete piiraja (305 km/h) ja piiratud libisemisega tagadiferentsiaal – või kas pea 10 000 eurot maksvad keraamilised pidurid on meie oludes hädavajalikud, eriti kui need eeldavad 23-tolliste (!) velgede soetamist. Tavaseades on ees 420-millimeetrise läbimõõduga pidurikettad, millest haaravad kümne kolviga sadulad ja ilma nihutatud piirajata on sportlik diferentsiaal koos juhitavate stabilisaatorvarrastega saadaval ka tunduvalt odavamas paketis (Advanced, 5445 €).

Põhimudeli kohta käiva üheksa punkti ülevaate leiate siit - https://www.whatcar.ee/auto-testid/audi/q8/pohjalik/2357/1/ - ja üldjoontes kehtib seal öeldu ka tippversiooni kohta, välja arvatud kiirust ja sõidurõõmu puudutav. See on nägus ja praktilisem kui näiteks BMW X6 M Competition, ent Audi RS 6 oleks neist veel praktilisem, oluliselt kergem ja soodsam soetada. Mis juhatabki meid sihtgrupi manu, sest kui sa oled varem sellise universaaliga sõitnud, ent kange selg teeb madalamast autost tõusmise ebamugavaks, siis pole neid kahte Audit lahutav 6900 eurot enam argument. Ja Aston Martini, Ferrari ja Lamborghini kioskisse minnakse millegi muu, mitte linnamaasturi järele.

Meeldis: juhitavus, haardevõime ja kiirusomadused, nägus interjöör ning selle koostekvaliteet, vaikne sõitjate ruum ja sõidumugavus.

Ei meeldinud: baashind, infolustisüsteemi kasutajaliides, mis põhineb puutetundlikel ekraanidel ning on sõidu ajal kohati ebamugav kasutada.

Rivaalid: BMW X6 M Competition, Lamborghini Urus, Jeep Grand Cherokee Trackhawk, Porsche Cayenne Turbo Coupé ja Range Rover Sport SVR.

Audi RS Q8

Hind: 124 500 €.

Mootor: V8, otto, üle laetud.

Võimsus: 441 kW/600 hj @ 6000 p/min.

Pöördemoment: 800 Nm @ 2200-4500 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 3,8 s.

Tippkiirus: 250 km/h.

Kütusekulu: 12,1 l/100 km.

CO2 pääst: 276-277 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 5012/1998/1694 mm.

Telgede vahe: 2998 mm.

Pöördering: 12,3 m.

Kliirens: 224 mm.

Pakiruumi maht: 605-1755 liitrit.

Tühimass: 2315 kg.

Kütusepaagi maht: 85 l.

Maksimaalne treileri kaal (piduritega): 3500 kg.

Rehvimõõt: põhivarustuses 295/40 R22.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Audi Q8

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Luksuslike linnamaasturite seas on kiiremaid, praktilisemaid ja soodsaimaid valikuid, kuid selles mudelis on dünaamika, originaalne kujundus, tähelepanuväärne koostekvaliteet ja praktilisus kokku segatud sellisel moel, mis peaks katma kõigi ostjate vajadusi.