Proovisõit

Mazda3, nägusas ülikonnas ja põneva mootoriga

Sügisel Eesti Aasta Autoks valitud Mazda3 sai omale võimsama baasjõuallika SKYACTIV-G (150 hj).
Lisaks jõusaalis käinud baasmootorile on nüüd kohal ka 180 hj arendava jõujaamaga varustatud versioonid, mille mootori nimeks on SKYACTIV-X.
Mudeli baashinnaks on meil 23 690 €, võimsama mootori korral 25 690 € ja nelikveolistel 31 290 €.

AutorKaido Soorsk

Mullu esitletud neljanda põlvkonna Mazda3 jätkab auhinnasajus kümblemist ja aprilli alguses tuli tootjal taas fanfaarid välja otsida, sest just see auto valiti nägusaimaks käesolevaks aastaks valminud uudismudelite hulgas. Kõnealune tiitel – World Car Design of the Year 2020 – oli üks viiest, mis kuulutati välja ülemaailmse Aasta Auto otsingute käigus (World Car Awards, WCA) ja tänavu kuulusid hääletajate hulka 86 autoajakirjanikku kahekümneviielt maalt. Planeedi parimaks liikuriks valiti Kia suur linnamaastur Telluride, luksus- ja sportautode arvestuses noppis tiitlid Porsche Taycan ning linnaautode seas oli teistele püüdmatu Kia Soul EV.

Meil on neist kättesaadavad vaid Mazda3 ja Porsche Taycan, ent kui viimane on jõukohane vaid vähestele, siis ühe Taycani eest saab neli Mazdat ning raha jääb ka kütuse ja liikude jaoks. Aga õhem kukkur ei tähenda seda, et inimene peaks ringi veerema inetu liikuri küüdis ja vähemasti pereautode arvestuses teenib Mazda3 ära auväärt žüriile takka kiitva mõmina. Viie uksega luukpära ilmes leidub itaaliapärast ulakust, mis on olnud siiamaani pigem Alfa Romeot iseloomustav tunnusjoon ning värskeim „kolm“ on nägusaim täna valmivate Mazdade seas, millele suudab vastu seista vaid kahekohaline MX-5. Muide, viimane võitis sellesama disainiauhinna nelja aasta eest.

Mida kujutab endast SKYACTIV-X?

Neljandat „kolme“ pakutakse meil pehme- ehk poolhübriidina, mida jõustavad kaks mootorgeneraatoriga varustatud ottomootorit. Esimene on vabalt hingav kaheliitrine, mis arendab nüüd 110 kW/150 hj @ 6000 p/min, teine aga üle laetud jõuallikas, millel võimsuseks 132 kW/180 hj @ 6000 p/min. Momendinäit on neil mootoritel lähedane – 213 Nm ja 224 Nm – ent kui esimene saavutatakse 4000 p/min juures, siis teisel on momendihari juba kolme tuhande juures käes. Mõlemad jõuallikad on saadaval nii luukpärale kui ka sedaanile, neid saab soetada kas kuuekäigulise käsikasti või „automaadiga“ ja lisaks esiveolistele „kolmedele“ on valikus veel nelikveolised autod.

Viimaseid pakutakse võimsama SKYACTIV-X jõuallikaga, mis on baasjõuallikast tegusam, sõites 10-30% suurema pöördemomendiga ja 20% ökonoomsem. Viimane näit saavutatakse tänu surusüütele, mis töötab sooja mootoriga allpool „viite tuhandet.“ Üle laadimine tähendab antud mootori korral seda, et kompressor pumpab silindritesse lisaõhku ja ehkki süütamiseks annab algimpulsi kolvi kohale pihustatud rikkamas kütusesegus süüteküünla säde, viib alustatu lõpule kütusesegu kokku pressimine, mis päädib ägedaloomulise töötaktiga. Ja kuna kütusesegu on surusüüte-tsüklis lahjam ning põlemine ise pisut madalama temperatuuriga, tekib selle käigus ka vähem lämmastikoksiide.

Kas suudaksid võimsama mootori mulle maha müüa?

Mugavuse vaatevinklist küll, aga mitte dünaamikast lähtudes. 30 hj võimsam SKYACTIV-X on madalatel ja keskmistel pööretel baasmootorist jõulisem, mis tähendab, et käsikasti korral tuleb teha vähem käiguvahetusi ja „automaadiga“ on sõit sujuvam. Seejuures on tegu ka üsna ökonoomse mootoriga, sest kui varasema baasjõuallika (122 hj) ja automaatkäigukastiga varustatud sedaanis saime keskmiseks kütusekuluks linnas 5,6-6,8 ja maanteel 5,3 l/100 km (93 km/h), siis võimsaima mootoriga luukpäras olid need näitajad 5,3-7,0 ning 5,4 l/100 km (93 km/h).

Baasjõuallikaga luukpärade joomakombeid iseloomustav näit jääb sõltuvalt käigukastist ja rehvimõõdust vahemikku 5,8-6,4 l/100 km (siin ja edaspidi WLTP-tsükli kohaselt), võimsama mootori korral on selleks 5,5-6,3 l/100 km. Sarnase varustuse korral on baasjõuallika ja võimsama „pajaga“ autode hinnaerinevuseks 2000 eurot, aga võimsamat „kolme“ ei tohiks pettumuse vältimiseks käsitleda võimekate kuumpärade rivaalina, sest Mazda panustab esmalt mugavusele ja siis ökonoomsusele. Esiveoline luukpära saavutab baasmootori ja käsikasti korral 100 km/h 9,1 sekundiga, võimsama mootoriga auto on 0,9 s nobedam ning „automaatide“ korral on vahe samasugune (9,5 ja 8,6 s).

On see mootor teda saatvat lärmi väärt?

Varasema baasjõuallika (122 hj) korral oleksin öelnud igal juhul, ent pärast viimase võimsuse kasvatamist pole ma selles enam kindel. Sedaankerega teisendist kirjutasime üsna põhjalikult möödunud suvel - https://www.whatcar.ee/proovisoit/6543/isepine-mazda3 – ja võimsama mootoriga auto on sellele olemuselt väga sarnane. Täiendav võimsus lisab igapäevasesse koosellu mugavust, aga sellega ei kaasne uut iseloomu või teistsugust käitumist. Mina paneksin jõulisema mootori eest küsitava 2000 lisaeurot pigem parema varustuse alla ja nelikveolist ihaldades olete nii-ehk-naa sunnitud valiku ees, sest noid pakutakse ainult SKYACTIV-X mootoritega.

Muus osas eristub luukpära sedaanist lisaks välimusele vaid pikkuse ja pakiruumi mahu osas. 4460 mm pikk luukpära on sedaanist 200 mm lühem, ent autode telgede vahe on samasugune ja ruumi teises reas sama palju. Pakiruumide mahuks on 358-1026 liitrit luukpäras ja 450-1138 liitrit sedaanis ning mõistlikus hinnaklassis on tegu nägusaima, paremini viimistletud, vaikseima ning juhikeskseimat interjööri omava Jaapani päritolu sõiduautoga. Luukpära tagaistmel on tõusva vööliini tõttu küll vähem valgust, mistõttu on ka mudilaste vaateväli pisut piiratum, ent muus osas ei saa ka viieukselise praktilise poole üle kurta ja antud mudeli näitel sünnib ilu patta panna küll.

Meeldis: luukpära välimus, nägus ja kvaliteetne interjöör, infolustisüsteemi kasutajaliides, varustus ja head sõiduomadused.

Ei meeldinud: kiirel sõidul käiguvahetustega venitav automaatkäigukast, jala- ja pearuum teises reas, konarlikul teel vedrustusest kostev müdin.

Rivaalid: Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon, Škoda Scala/Octavia, Toyota Corolla ja Volkswagen Golf.

Mazda3 2,0 M-Hybrid SKYACTIV-X Vision MT

Baashind: 25 690 eurot.

Mootor: R4, otto.

Võimsus: 132 kW/180 hj @ 6000 p/min.

Pöördemoment: 224 Nm @ 3000 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 8,2 s.

Tippkiirus: 216 km/h.

Kütusekulu: keskmiselt 5,5 l/100 km (WLTP, 16-tolliste rehvidega).

CO2 pääst: 125 g/km (WLTP, 16-tolliste rehvidega).

Pikkus/laius/kõrgus: 4460/1795/1435 mm.

Telgede vahe: 2725 mm.

Pakiruumi maht: 358-1026 liitrit.

Tühimass: 1440 kg.

Kütusepaagi maht: 51 liitrit.

Rehvimõõt: prooviautol 205/60 R16 või 215/45 R18.


Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Seat Ateca

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Ateca on nägus linnamaastur, mis juhitavuse osas klassi priimuste seas, pakkudes kasutajale õnnestunud kompromissi mugavusest ning praktilisusest. Lähisugulaste arvestuses on see paremini viimistletud kui Škoda Karoq, olles VW Tiguanist hoomatavalt soodsam.