Proovisõit

BMW X2 M35i kui nauditav turundustrikk

X2 on mudelil X1 põhinev linnamaastur, mis erineb oma alusmaterjalist kujunduse, hinna ja sportlikumas seades vedrustuse poolest.
Autot jõustab bensiini põletav kaheliitrine R4, mis arendab 225 kW/306 hj ja on võimsaim nelja silindriga jõuallikas, mis on BMW logo kandes kunagi ilma peale saadetud.
Mudeli X2 baashinnaks on Eestis 36 200 € (BMW X2 sDrive18i), mudelil X2 M35i aga 57 600 € (aprillis 2020).

AutorKaido Soorsk

Nelikveolised kuumpärad on välja surev liik ja nende koha hõivavad linnamaasturid, mille sabaalust pidevalt nõgestega nuheldakse. Esimesi esindab kolmanda põlvkonna Ford Focus RS, mis jääb järeltulijata, sest eeldatav turunišš oleks liialt väike ega tooks tagasi arenduskulusid. Teisi iseloomustavaks näiteks passib aga BMW X2 M35i, milles kohtuvad kuumpära ja „kupeelaadse ilmega linnamaastur,“ sest ükskõik kui head esimesed ka ei oleks, ostetakse praegu betooni vahele ja eeslinnadesse vaid kõrgema kliirensiga ning sõiduautost kallimaid „metsaautosid.“ Ehk inimestele tuleb anda võimalus rohkem kulutada ja „Baieri mootorivabrikus“ on sellest ammuilma aru saadud.

Mis see on?

X2 on variatsioon BMW linnamaasturite pesamunast X1, mille katusejoon on baasmudelist madalam, mis annab autole sportlikuma ilme, õigustades suuremat numbrit hinnalipikul😊. Ja hoolimata sellest, et mõlemad jagavad UKL2-nimelist platvormi MINI Countrymani ning teiste BMW esiveoliste mudelitega ja kasutavad tootja jaoks ebaharilikke ristiasendis jõuallikaid, näib nende esiosa rivaalide omast pikemana, mistõttu ei jäta jõuliseim X2 nii töntsakat muljet kui konkurendid, milleks on näiteks Audi SQ2, Cupra Ateca või Volkswagen T-Roc R. Aga on see koos kuue täiendava hobujõuga piisav, et õigustada suurt hinnavahet, sest BMW on ülejäänutest enam kui 10 000 eurot kallim?

Sellele küsimusele saab vastata vaid proovisõit, sest paberi peal on tegu võrdväärsete vastastega, mis varustatud nelikveo ja „automaatidega,“ mille kaheliitrised ottomootorid arendavad ühe erandiga 300 hj ning mis saavutavad 100 km/h umbes viie sekundiga. Nobedaim on Audi SQ2 (4,8 s), pikameelseim Cupra Ateca (5,2 s) ja võimsaim BMW (4,9 s), mille R4 arendab rivaalide 221 kW/300 hj asemel 225 kW/306 hj @ 5000-6250 p/min. See on võimsaim versioon B48-nimelisest jõuallikast, olles ühtlasi tegusaim nelja silindriga mootorite seas, mis on kunagi „Baieri mootorivabrikust“ ilma peale laiali saadetud.

Kuidas see sõidab?

Kõik need autod on nn kiirenda-pidurda tüüpi tükid, sest käänakute alistamine pole kõrgemast raskuskeskmest lähtudes nii nauditav kui madalamas sõiduautos. Linnamaasturi ostja võtab kurvis aja maha, et meeleoluvalguse tooni sättida ja vajutab sirge avanedes taas gaasile, sest nii on turvalisem. Lisaks saab säärane BMW ka väärika sõidu pakkumisega hakkama, sest erinevalt ülejäänutest on mudelil X2 M35i ette näidata kaheksakäiguline automaatkäigukast, mis välistab rapsimised nii rahumeelse kui ka kiirema astumise korral. Väljaspool Sport-režiimi on paigaltvõtt küll tänu turbokompressori viivitusele pisut tüütu, ent kui pöörded üles saadakse, muutub edenemine jõuliseks ja sujuvaks.

Minek on hea, aga mitte raju, sest tegus tühimass (koos juhiga 1685 kg) on see, mis autost ülemeelikuse välja roogib. Roolisüsteemi vastusurve on hea – eriti Sport-režiimis – ja mingi ime läbi jõuab rooli- ning istmikutunnetuse vahendusel sohvrini seegi info, kui auto esiosa kruusal libisema läheb. Veojõud pannakse tänu Torsen-tüüpi piiratud libisemisega esidiferentsiaalile hästi maha kõigil teekatetel ja kuigi lõviosa momendist suunatakse enamasti esiratastele, on elektriline roolivõimendus sõrmi väänavatest puksimistest prii. Esirattad hoitakse teepinna küljes isegi lahtisel teekattel täiega kiirendades ja auto pära muutub kurvides rahutuks vaid ilma „abimeesteta“ sõites.

Kas külgedel on kärbseid?

Soovi korral jah, aga ülejuhitavuse esile manamiseks tuleb vaeva näha. Õnnetuseks polnud seekord laia jäärada kusagilt võtta, aga olen käinud neil nii Countrymani kui ka „iks-ühe“ ja „iks-kahega“ ning nende autode nelikveoga – tagaratastele lähetab momenti pardaarvuti poolt juhitav siduripakk, mis võimaldab seda suunata just sellele (või mõlemale) tagarattale, kus momendist enam puudust tuntakse – on kergem sina peale saada kui mehaaniliste lahendustega. Kõiki neid on päris lihtne toore gaasivajutuse või vasaku jala piduriga nurga all sõitma sättida - ja soovitud asendis hoida - ning taustal töötav elektroonika hoolitseb selle eest, et „spinni“ on pea võimatu sooritada.

Ehk teisisõnu passib X2 M35i libedal hullamiseks hästi, nagu ka kiirteedele kihutama, ent ringrajal marutamiseks on see liiga raske ja liialt pehme vedrustusega, ehkki sõitma hakates jätab viimane esiti üsna jäiga mulje. Ebatasastel kõrvalteedel hakkab auto väga suurel kiirusel üles-alla heljuma ja kurvidesse sisse keerates/pidurdades on ka seesugust tegu saatvad noogutused üsna sügavad. Õieti pole probleem mitte veermiku võimetes vaid sohvri enesekindluses, sest harjunust kõrgemal istudes on autot keerulisem tunnetama ja usaldama õppida. Ehk tegu on harjunust võimekama ja kiirteel hästi toime tuleva linnamaasturiga, aga mitte kuumpära või sportautoga.

Milline ta seest välja näeb?

Klassikaline BMW, mille armatuurlaud on juhikeskne ja mis mõjub tänu kompaktsetele mõõtudele kõige sümpaatsemana BMW linnamaasturite seas. Polstripaneelid on pehmest plastist, ja osaliselt nahaga kaetud armatuurlaual on vaikimisi puutetundlik värviekraan, mille diagonaaliks on 6,5-tolli. Viimast säästab rasvastest näpujälgedest esiistmete vahelisel konsoolil olev pöörd-surunupp, mida on sõidu ajal mugav kasutada ning mille ümber on peotäis nn otseteede valikuid. Kuue kõlariga audiosüsteemi asemele annab aga tellida pea kohustusliku Harman/Kardoni 12-kõlariga audiosüsteemi (510 €), mida pakutakse koos Comfort-paketiga (1670 €).

Neli keskmist kasvu täiskasvanut peaks autosse ilusasti mahtuma ja hoolimata baasmudelist madalamast katusejoonest jäi minul oma 183 sentimeetriga isegi auto tagaistmel pea kohale paari sõrme jagu varu. Kolmeosalise tagaistme seljatoe kalle on seatav, seda maha käänates tekib autosse sileda põhjaga pakiruum ja panipaiku on nii ees kui tagapool  piisavalt. Reietoega sportistmed on baasvarustuses ja mugav sõiduasend peaks olema hõlpsalt leitav, sest seatav roolisammas võimaldab „barankat“ rivaalidest enam oma poole välja tõmmata. Automaatne kliimaseade, adaptiivne kiirushoidja ja muu säärases hinnaklassis elementaarne on samuti baasvarustuses kaasas.

Kellele?

See on küsimus, millele head vastust ei ole. Turundus räägib noortest ostjatest, aga raha on seesuguste hobiautode nišši suunas nihkuvate liikurite jaoks ehk vanematel keskealistel. Kõrgest linnamaasturist kuumpära ei tee ja kui minul oleks vaja linnamaasturit, siis ostaksin vähema raha eest tegusaima mootoriga baasmudeli või avarama venna, millel nimeks X3. Praktilise poole ja kihutamisvajaduse kataks 190 hj arendava diiselmootoriga „iks-kahe“ ja mõne jõude seisva BMW 325 Cupi auto soetamine, mis teeksid emba-kumba paremini kui X2 M35i ning peaksid mõlemad viimase hinda ära mahtuma. Kui aga keegi kingiks mulle loo peategelase, siis oleksin õnnelik, sest tegu on nauditava kompromissiga.

Lisaks on tegu tegusa turundustrikiga, sest esmalt küsitakse raha baasmudelist madalama katuse ja seejärel jõulise mootori, parandatud jahutuse ning madalama veermiku eest. Peategelane maksab 57 600 €, sama mootoriga MINI Countryman JCW aga 44 970 € (ups)! Võrdluseks: Cupra Ateca maksab 38 630 €, Volkswagen T-Roc R 43 944 € ja Audi SQ2 45 500 €. Rahumeelsema „iks-kahe“ arvustuse leiate siit - https://www.whatcar.ee/proovisoit/6378/bmw-x2-on-edevamasse-likonda-torgatud-x1 - aga midagi müstilist pole ka proovitud jõujuurika joomakombed. Maanteel kujunes minul keskmiseks kütusekuluks 5,7-5,9 l/100 km (95 km/h) ja linnas 7,9-9,5 liitrit.

Mis veel?

Sõitjate ruumi põhi ja uksed tahavad täiendavat müraisolatsiooni, sest rehvimüra on liiast. Kuival siledal asfaldil kujunes 19-tolliste lamellrehvidega autos mürataustaks 82-85 dB (kiirusel 95 km/h), mida on pisut palju. Mina loobuksin ka suurima läbimõõduga jalavarjudest (20-tolli) ja runflat-rehvidest, mis teevad sõidu konarlikul asfaldil veelgi puisemaks. Maanteel ja heas korras tänavatel ei saa sõidumugavusele midagi ette heita ning lisavarustuse hulgas on adaptiivvedrustus DDC (170 €), mida pakutakse koos M Sport paketiga (5750 €). Bluetooth on põhivarustuses, aga Apple Carplayd saab ainult koos navigatsioonipaketiga (310 + 2360 €).

Meeldis: hea juhitavus, jõuline mootor ja perfektselt toimiv käigukast koos sõitjate ruumi materjalide ja koostekvaliteediga, pidurid, mootori hääl Sport-režiimis.

Ei meeldinud: kõrge baashind, vedrustus jätab väiksematel kiirustel konarustel puise mulje, müraisolatsioon võiks selle hinna eest parem olla.

Rivaalid: Audi SQ2, Cupra Ateca ja Volkswagen T-Roc R.

BMW X2 xDrive M35i (F39)

Baashind: 57 600 eurot.

Mootor: R4, otto.

Võimsus: 225 kW/306 hj @ 5000-6250 p/min.

Pöördemoment: 450 Nm @ 1750-4500 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 4,9 s.

Tippkiirus: 250 km/h.

Keskmine kütusekulu: 7,9-8,6 l/100 km (WLTP).

CO2 pääst: 180-196 g/km (WLTP).

Pikkus/laius/kõrgus: 4360/1824/1526 mm.

Telgede vahe: 2760 mm.

Pakiruumi maht: 470-1355 liitrit.

Tühimass (EU): 1685 kg.

Rehvimõõt vaikimisi: 225/45 R19.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

BMW X5

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

BWW X5 pakub väga head juhitavust ja jõulisi mootoreid, kuid tänaseks on mitmed konkurendid ta lisaks suutlikkusele kinni püüdnud nii interjööri kujunduse kui ka viimistluskvaliteedi osas ja kokkuvõttes taandub ühe või teise eelistamine konkreetse ostja maitsele.