Proovisõit

Subaru XV saab särtsust tuge

Kahe aasta eest turule toodud teise põlvkonna XV sai endale Foresteri hübriidajami, südamelõikuse käigus uuendati ka patsiendi välimust ning interjööri.
Linnas ja külas on hübriidajamiga XV enam omas elemendis kui maanteel, aga möödasõidud on tehtavad ka jääkaru poegi päästa ihkava ajamiga.
Mudeli baashinnaks on Eestis 26 890 eurot (XV 1,6, Ridge), hübriidajamiga versioonil 29 900 € (XV 2,0 e-Boxer, Active, mais 2020).

AutorKaido Soorsk

Ma mäletan, kuidas läksime 2001. aastal esmakordselt Soome autoralli MM-etapile, et kaasa elada Markko Märtinile, kes sõitis tookord esimest aastat Subaru tehasemeeskonnas. Märtin/Park edenesid algusest peale hästi ja lõpetasid ralli viiendal kohal, aga tulemus võinuks olla paremgi, sest ühe päeva keskpaigas maandus nende Subaru Impreza WRC mitte just plaanipärasel moel, mille tulemusena pressiti väljalasketoru lapikuks. Seetõttu kaotasid mehed katsel arvestatavalt aega, sest turbomootoriga võistlusautod pole mõeldud läbi kokteilikõrre välja hingama.

Mis juhatab meid loo peategelase manu, sest kui varem tunti Subarut Märtini tookordse töövahendi ja nende tänavaversioonide järgi, siis täna on mudelivalikus alles ainult "läbi kõrre hingajad," mille korral on märksõnadeks turvalisus, maastikusuutlikkus, mugavus ja alalhoidlikud maneerid. Subaru on justkui jalga joonistatud nahkpükstega rokibeib, kelle figuur ja rohelised silmad paarikümne aasta eest kõik mehed hulluks ajas, ent kelle jaoks on täna ringi marutamise asemel fookuses pere ja kohustused. Ontlik, viks ja ettearvatav, justnagu Subaru XV 2,0 e-Boxergi.

Mida see endast kujutab?

See on juba teine hübriidajamiga Subaru, mis sai endale hiljuti Forester 2,0 e-Boxeri ajami ja millele järgneb hiljem veel sarnase jõuallikaga Impreza. Subaru korral tähendab hübriidajam, et kaheliitrist boksermootorit toetab madalatel pööretel käigukasti otsa istutatud elektrimootor, mida „toidetakse“ liitiumioonakust. Ajami liitvõimsuseks on 166 hj - ottomootoril üksinda 110 kW/150 hj - ja ehkki e-Boxer lisab masina kaalule 110 kg, olevat selline XV kaheliitrise ottomootoriga tavaversioonist 11% väiksema kütusekuluga.

Akuplokki laadida ei saa, sest see varustab end aeglustamistel tekkivat kineetilist energiat ümber muundades ise. Kõik sellise ajamiga autod on varustatud variaator-tüüpi „automaadi“ ja püsiva nelikveoga, milles jaguneb moment esi- ja tagatelje vahel enamasti suhtes 60/40. Elektrimootoriga paaritatud XV saavutab 100 km/h 10,7 sekundiga ja WLTP-tsükli kohaselt on nende keskmiseks kütusekuluks 7,5 l/100 km. Mina sain proovisõidul asulas keskmiseks joomakommete näiduks 6,4-7,3 ja maanteel 5,6-5,9 l/100 km/h (kiirusel 95 km/h).

Aga kuidas see sõidab?

XV sobib linnaautoks või maale, selle kabiin on avar ja valgusküllane ning pehme vedrustus võimaldab head sõidumugavust, töötades vaikselt isegi auklikel teedel. Hübriidajamiga auto passib hästi lumes või poris pidamise piiril edenemiseks, sest elektrimootori toetus annab juhi käsutusse toeka pöördemomendi (259 Nm), mis on madalamatel pööretel tegusam kui üle laetud ottomootoritega rivaalidel. Viimaste korral tuleb pöördeid tõsta ja järsemalt vallanduv võimsusvoog lõpeb enamasti kinni jäämisega. Kõnnumaal müttamist hõlbustab ka XV korralik kliirens (220 mm).

Pikkade vahemaade katmiseks sobib aga XV vähem, vähemasti täiendava müraisolatsioonita. Maanteel kandub sõitjate ruumi üsna palju tuulemüra, mida täiendab rehvide ümin. Kiirusel 95 km/h kujunes kuival siledal asfaldil interjööri mürataustaks 80-82 dB ja kiirtee lõikudel oli see suuremgi, mis võib olla pikematel sõitudel väsitav, enne kui ära harjute. Millest on kahju, sest tegu on ainsa vajakajäämisega rafineeritud sõidumaneerides ja maanteele jõudes tuleb raadiot valjemaks kruttida. See äratab aga taga tukkuvad mudilased, kes ennist kohina taustal kähku magama jäid.

Puudrit, „näukreemi“?

Eelnev tekitab meelehärmi ka seepärast, et Subaru on usinasti „lõuga tõmmanud,“ et ostjatele enam silma hakata. Puudritoosi aevastanud XV näolapp on saanud endale detailides täiendatud iluvõre ning udutulede ümbruskonda on uute ehisdetailide kaasabil samuti muudetud. Lisaks täiendavad väiksemate kohendamiste ridu veel väiksema õhutakistusteguri nimel madalamaks viilitud katusereelingud ning tagaklaasi külgedel olevad voolundid. Värvivalikusse lisandus aga prooviauto seljas näha olev helesinine toon, millel nimeks Blue Pearl (500 €).

Interjööris on pingutused enam märgatavamad, milles ilmestavad baasvarustuse „musta“ polsterdust oranži niidiga kontrastõmblused. Kalleima varustuse „Summit“ korral on aga autodes kahevärviline perforeeritud nahkpolster ja armatuurlaualt ning uksepolstritelt leiate nägusad pronksikarva ehispaneelid. Soovi õrnemale soole naha vahele pugeda näitab seegi, et kõigi varustuste lõikes – Active, Ridge ja Summit – on XV kaasavaras roolisoojendus ning vähemasti uksepolstrite ülaosa ja armatuurlaud on kaetud pehme ja katsudes sooja muljet jätva materjaliga.

Kellele?

Esmalt pruudile, emale või vanaemale, sest pooled XV ostjatest on naised, vabalt hingava ottomootoriga Subaru on töökindel tükk ja lisaks on tegu justkui Jaapani Volvoga, sest uued Subarud on saavutanud eri maailmajagude ohutuskatsetes väga kõrgeid tulemusi. Uuem XV pole Euro NCAP-ohutuskatsetes veel osalenud, ent selle eelkäija saavutas juba kolme aasta eest neis testides maksimaalsed viis tärni ja sellega sarnase noorema venna ohutusvarustust on omajagu täiendatud. Kõigi autode baasvarustusse kuulub ka ohutuspakett, millel nimeks EyeSight.

Viimane sisaldab hästi töötavat automaatpidurdamist, mida täiendavad eessõitjat jälgiv kiirushoidja ja sõidurajalt kõrvale kaldumist ennetada püüdev „abimees.“ Kahes kõrgemas varustuses on autodel veel pimenurga hoiatus, tagurdamisel auto tagant läbi liikujate eest hoiatav „abimees“ jms. XV oleks väärt valik ka vanemate kasutajate jaoks, sest tänu istmete kõrgusele on sinna mugav sisse istuda (või autost välja astuda). XV tagaiste on omasuguste hulgas üks ruumikamaid ja särki ei pea rebima ka pakiruumi mahu pärast (385-1290 liitrit).

Mis veel?

Tagaistmel jäi minul enda 183-sentimeetrise kasvuga oma järgi seatud esiistme taha maandudes põlvede ette pea rusika jagu varu ja pea kohale teist sama palju. XV juht istub kõrgel ja näeb kaugele ning ärge laske end pehmest vedrustusest tingitud kreenimisest segada, sest XV pakub väga head haardevõimet ükskõik millistes oludes. See on etteaimatavalt alajuhitava iseloomuga ja kui peaksite ilma veojõukontrollita hullama, siis läheb pära lõpuks küll siin-seal pehmelt libisema, aga juhitavus taastub vastu keerates lihtsalt ja ilma segavate närviliste tõmblusteta.

XV on tänastest Subarutest kõige õnnestunuma välimusega ja lisaks hübriidajamile saab seda ka 1,6-liitrise ottomootoriga, mis arendab 84 kW/114 hj. Sõitu nautiva sohvri jaoks võib aga XV olla kaunis ilmetu – kui välistame ronimisvõimekuse ja väga hea hakkamasaamise kruusateel, sest auto rool on tundetu ja mootori hääl kaunis ilmetu kähin, millest kostab bokseri podin välja vaid väikestel kiirustel. Vanade aegadega seob mudelit lisaks logole vaid võimekas veermik, ent turvalisuse ja sõidumugavuse osas on mitme sammu jagu edasi hüpatud.

Meeldis: hea juhitavus ja maastikuvõimekus, ruumikus, varasemast paremini viimistletud interjöör, kaasavara ja enam kui korralik turvavarustus.

Ei meeldinud: hinnatase ja kesine mootorivalik, nigel müraisolatsioon, 8,0-tollise „lustikummuti“ arhailine graafika ja selle heitlik tundlikkus, käigukast jätab puhuti veniva mulje.

Rivaalid: Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Seat Ateca, Škoda Karoq, Toyota C-HR ja Volkswagen T-Roc.

Subaru XV e-Bokser Summit

Baashind: 33 900 eurot.

Mootor: kaheliitrine B4 pluss elektrimootor.

Ottomootori võimsus: 110 kW / 150 hj @ 5600-6000 p/min.

Ottomootori pöördemoment: 194 Nm @ 4000 p/min.

Ajami liitvõimsus: 120 kW/166 hj.

Aeg 0–100 km/h: 10,7 s.

Tippkiirus: 193 km/h.

Keskmine kütusekulu: 7,5 l/100 km (WLTP).

CO2 pääst: 170 g/km (WLTP).

Pikkus/laius/kõrgus: 4465/1800/1595 mm.

Telgede vahe: 2665 mm.

Pakiruumi maht: 385-1290 liitrit.

Tühimass: 1651 kg.

Maksimaalne treileri kaal (piduritega): 1270 kg.

Rehvimõõt: 225/55 R18.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Subaru Levorg

What Car? Says Hinnatud 3-ga 5-st

Subaru Levorg on väga hea juhitavusega universaal, millel on lisaks praktilisele olemusele ette näidata ka meie muutlike ilmaoludega hästi kokku passiv nelikvedu.