Proovisõit

Laetava hübriidajamiga Mercedes-Benz GLC Coupé

GLC 300 e 4MATIC Coupé arendab 235 kW/320 hj ja saavutab 100 km/h 5,8 sekundiga.
Selle nelikveolise üheksakäigulise automaatkäigukastiga on kokku ehitatud 90 kW/122 hj arendav elektrimootor ja ideaalis on elektri najal sõiduulatuseks pea 50 km.
MB GLC 300 e 4MATIC Coupé baashinnaks on Eestis 64 272 eurot (mai 2020).

AutorKaido Soorsk

EQ-nimeline kaubamärk on Mercedes-Benz AG jaoks uus „müts,“ mille alla koondatakse kõik need Mercedesed, mille ajamid ühel või teisel viisil elektriga flirdivad. Vastavad embleemid viitavad kas elektriajami või laetava hübriidajami olemasolule ja kui esimesi on seeriaautona teostunud vaid üks – linnamaasturit meenutav EQC 400 4Matic – siis teisi peaks käesoleva aasta lõpuks olema valikus juba paarikümne jagu.

Viimaste korral on ühiseks nimetajaks käigukastiga kokku ehitatud elektrimootor, mis täidab lisaks starteri ülesandeid ja on varustatud kahe siduriga, mis võimaldavad selle sisepõlemismootorist või jõuülekandest vajadusel lahti ühendada. Lisaks on need autod varustatud liitiumioonakuga, mille mahutavused on mudelite lõikes küll erinevad, ent neisse salvestatava energia toel jääb selliste autode nn elektriline sõiduulatus suurusjärku 50-100 km (NEDC).

Suure patareiga laugsaba

Uuendatud GLC „kupeega“ oleme me juba sõitnud - https://www.whatcar.ee/proovisoit/6576/uuendatud-mercedes-benz-glc-coup -, aga mitte laetavat hübriidajamit omava isendiga, mistõttu tuli silmaringi avardamiseks pakutud proovisõiduvõimalusest kinni hakata. Meeldetuletuseks olgu öeldud, et tegu on C-klassi komponentidel põhineva linnamaasturiga, mille tagaosa on antud autoklassi leiutanud BMW „iks-nelja“ eeskujul lapikuks vajutatud.

Turundusgurude keeli on tegu „kupeekerega“ autoga, mida soetades annab usinasti maailma päästa. Tegelikult on lugu pigem vastupidi, sest säärane akuplokk teeb auto raskemaks, keerulisemaks ja kallimaks ning nende taaskasutamiseks puudub täna tasuv tehnoloogia. Kuid kõike eelnenut kõrvale jättes on seesuguse ajamiga autot mõnus kasutada, sest selle juures on välja ravitud pea kõiki moodsaid mõistliku töömahuga jõujaamu kummitav töbi.

Misasi?

Kujutage ette, et istute üle laetud ottomootori, seiska/käivita-süsteemi ja „automaadiga“ varustatud autos ja fooris süttib roheline tuli. Teie tõstate jala gaasipedaalile, mis vallandab mootoriruumis eri tükkide vahel pöörase keskustelu. „Ta tahab mootori jälle käima panna,“ ahastavad ühed. „On ta ikka kindel, mis käik ja kuskohast see rõhk nii kiiresti võetakse,“ ahastavad teised, mille tulemusena seisate pea kaks sekundit, enne kui masin liikuma hakkab.

Aga mitte GLC 300 e Coupé korral, mis reageerib kohe ja vahetult, käitudes nii isegi mugavaimas, mitte ainult sportlikus sõidurežiimis. Mistõttu jätab see auto isegi innukama mulje, kui numbrite põhjal eeldada võiks. Kaheliitrise ottomootori võimsuseks on 155 kW/210 hj, elektrimootoril 90 kW/122 hj ja ajamite liitvõimsuseks lubatakse 235 kW/320 hj, mis paiskab pea kaks tonni kaaluva laugsaba kiiruseni 100 km/h 5,8 sekundiga.

Nojah, aga siis joob see mind ju vaestemajja?

Mitte päris, sest joomakommete kujundamise osas on kasutajal üsna suur roll. Mudeli ametlikuks kütusekuluks on tänu jaburale mõõtemetoodikale 2,2-2,5 l/100 km (WLTP), mis on võimalik tänu sellele, et katses võimaldatakse esmalt 13,5 kWh mahutava akuplokki najal liugu lasta, enne kui ottomootor appi võetakse. Usina laadimisega saab linnas kütusekulu pea nullini viia ja silmini laetud akuplokk peaks võimaldama läbida reaalselt 30+ kilomeetrit.

Tegelik sõiduulatus sõltub nii sõidustiilist kui ka ilmast, sest miinuskraadidega on käiguulatus väiksem kui juulikuus. Tavalist seinakontakti ahistades kulub laadimiseks neli umbes tundi ja kui „särts“ akuplokis otsa saab, jääb järele keskmisest võimekam linnamaastur. Ottomootori najal kujunes minul linnas keskmiseks kütusekuluks 8,7-9,8 l/100 km ja maanteel 8,2 liitrit (kiirusel 95 km/h), mida pole palju bensiini põletava raske linnamaasturi kohta.

Aga diisel oleks kokkuhoidlikum!

Kindlasti, ent need ei sobi nii hästi „külmi otsi“ tegevateks asulasisesteks aksessuaarideks ega ole dünaamika osas võrreldavad. Viimase osas oleks pildil GLC 300 Coupé, aga selle reaalne kütusekulu on pistikhübriidiga võrreldav - NEDC-tsükli kohaselt on see 7,1-8,1 l/100 km, millele võib rahumeeli paar liitrit juurde lisada -, esmast liikuma hakkamist segaks turbokompressori viivitus ja teil puuduks võimalus joomakommete väiksemaks joonistamiseks.

Viimasest annab kujundada omaette elustiili, eriti kui lisaks kodule on laadimisvõimalus ka töö juures. Rahakoti peale mõeldes pole laetava hübriidajami soetamine mõttekas, sest omajagu tööd nõuaks juba 3700 eurose hinnavahe tagasi teenimine, mille jagu loo peategelane ottomootoriga versioonist - GLC 300 4MATIC Coupé – kallim on, aga emotsionaalses plaanis töötab esimene teisest paremini ning luksusauto korral on see ehk olulisemgi.

Kellele see mõeldud on?

Neile, kes on teinud elus õigeid valikuid ja võivad endale lubada luksuseset, mille ostuks puudub ratsionaalne põhjendus. Sarnane hübriidajam oleks C-klassis ägedam – näiteks sama ajamiga tagaveoline C 300 e või nelikveoline C 300 e 4MATIC -, need mudelid oleks ka asfaldil veenvamad ja kui linnamaasturit on tarviduse pärast vaja, oleks parem valik baasmudel, ehk nn universaalkerega GLC, mille tagaosa pääses lapikuks vajutamisest.

Elektriautod, laetavad hübriidid ja kõikvõimalikud muud alternatiivsed jõuallikad pole ellu kutsutud loodushoiu pärast, sest nende abil tõmmatakse statistiliselt allapoole mudeliportfelli poolt õhku paisatavat süsinikheitmete kogust, mille piirmäära ületamine tootjaid SUURTE trahvidega ähvardab. Ja ehkki kogu idee on juba eos surnult sündinud, on seeläbi sündinud autod sisepõlemismootoritega vendadest tänu enamale paindlikkusele tunduvalt mugavamad kasutada.

Mis mõttes?

Elektriautod on sujuvama käiguga ja sitkemad ning sama puudutab ka loo peategelast, mille ajamisse istutatud elektrimootor toetab põhijõuallikat isegi juhul, kui akuplokis olev energia hulk ei võimalda enam ainult elektri najal kulgeda. Sellised autod teevad teist ka parema juhi, sest sõidate energia säästmiseks ettenägelikumalt, vältides tarbetuid jõulisi kiirendamisi ning kasutades regenereerivat pidurdamist, et akuplokki taas laadida.

Viimase efekt on küll pea olematu, aga see on abiks sisemise rübliku talitsemisel. Mudeli kohta üldisemalt saate lugeda artikli alguses viidatud loost, aga tervikuna on tegu õnnestunud tükiga, mis on omanäoline ega lörtsi sõidumugavust kaheldava väärtusega „sportlikkusega,“ olemata seejuures vedel ja ebamäärane. Teda ei anta kätte odavalt, aga ostu sooritamise järel saate just sellise auto, mis vastab noobli kaubamärgiga seotud ootustele.

Meeldis: sõidumugavus ja suutlikkus, interjöör, pardasüsteemide kasutajaliides ning infolustisüsteemi nägus graafika.  

Ei meeldinud: hind, madal tagumine ukseava koos tagaaknaga, baasmudelist väiksem pakiruum.

Rivaalid: Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, BMW X4, Jaguar F-Pace, Porsche Macan ja Range Rover Evoque.

Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC Coupé

Baashind: 64 272 eurot.

Mootor: nelja silindriga ottomootor ja elektrimootor.

Võimsus: 235 kW/320 hj.

Pöördemoment: 700 Nm.

Aeg 0–100 km/h: 5,8 s.

Tippkiirus: 230 km/h.

Keskmine kütusekulu: 2,2-2,5 l/100 km (WLTP).

CO2 pääst: 50-58 g/km (WLTP).

Pikkus/laius/kõrgus: 4731/1899/1622 mm.

Telgede vahe: 2873 mm.

Pakiruumi maht: 368 liitrit.

Tühimass: koos 75 kg kaaluva juhiga 2040 kg.

Pöördering: 11,8 m.

Kliirens: 150 mm.

Rehvimõõt: tavaseades 235/60 R18.


Vaata autofirmade sooduspakkumisi