Proovisõit

Maagaasil töötav Seat Leon aitab päästa maailma

Tootja sõnul on maagaasi põletav Seat ottomootoriga analoogist 60% säästlikum ning diiselmootoreist on sellised jõujaamad 33% väiksema januga.
Maagaas koosneb lõviosas metaanist, mida väljastavad ka kliima soojenemises süüdistatavad mäletsejad ning rohegaasil kulgemine on üks mõistlikumaid viise maailma (ja oma rahakoti) säästmiseks.
TGI mootoritega universaalide baashinnaks oli lugu koostades 18 990 € (Leon ST 1,5 TGI Style, mai 2020).

AutorKaido Soorsk

Rusikareegel ütleb, et kui soovite usaldusväärset autot, tuleb see osta mudeli elutsükli lõpufaasis, mil on välja ravitud kõik vajakajäämised ja masinad üle tuisatud kaasavaraga, mis leiab kasutust järeltulijategi juures. Öeldut passib illustreerima kolmanda põlvkonna universaalkerega Seat Leon, mis on müügil viimaseid kuid, enne kui noorem vend suve lõpus teatepulga üle võtab. See auto on ehitatud ühes järeltulijaga samale platvormile, mille võib leida ka eelmise, ehk seitsmenda põlve Volkswagen Golfi kerepaneelide alt (ups, seda poleks tohtinud vist ütelda).

Ühtlasi on selline Leon Sportstourer kujukaks näiteks vohavast silmakirjalikkusest. Praegu pakutakse suure hinnasulaga maagaasil töötavaid, ehk CNG-seadmetega Leone, mille tulevik pole laetavate hübriididega võrreldes ülearu roosiline. Sest ehkki esimesed on teistest keskkonnasõbralikumad, on viimaste tootmine autotootjale kasulikum, sest nii saab paberil tooteportfelli statistilist süsinikheitmete kogust allapoole tirida. Mis tähendab, et surugaasil töötavate mootorite helge tulevik pole üheselt kivisse raiutud, aga õnneks jõuavad need ka uue põlvkonna Leonile.

TGI on uus diisel

Selliste universaalide mootoriruumist leiate 1,5-liitrise TGI Evo nimelise jõuallika, mis töötab lisaks surugaasile ka bensiiniga, arendades maksimaalselt 96 kW/131 hj. Säärase mootori ja seitsmekäigulise „automaadiga“ varustatud universaal saavutab 100 km/h kümne sekundiga ja auto keskmiseks kütusekuluks on gaasiga sõites 3,5-3,7 kg/100 km. Rohegaasist odavamat gaasi kasutades maksab paagitäis (17,7 kg) veidi üle neljateistkümne euro, mis tähendab, et 100 km läbimiseks kulutab säärase Leoni kasutaja alla kolme euro.

Minul õnnestus paaki pressida 0,2 kg enam gaasi😊 ja keskmiseks kütusekuluks kujunes linnas 3,8 ning maanteel 3,7 kg/100 km (kiirusel 95 km/h), aga need näitajad erinevad lubatust minimaalselt ja kahtlemata ON tegu tagasihoidlikke joomakombeid omava autoga, mis ei tohiks supiköögi järjekorda saata isegi siis, kui gaas juhtumisi otsa saab. Bensiiniga sain keskmiseks kütusekuluks asulas 5,6 ja maanteel 5,2 l/100 km, ent bensiini kasutamine on mõeldud talvisteks külmkäivitusteks ja hädaolukordadeks, sest kütusepaagi maht on ametlikult vaid üheksa liitrit.

Milleks selline auto võiks sobida?

Taksoks, töö- või perevaguniks, mis pendeldab suurte keskuste lähedal, sest CNG-tanklatega on täna varustatud vaid suuremad keskused (Tallinn, Tartu, Pärnu, Narva, Jõhvi, Rakvere, Viljandi, Kuressaare, Saue ja Jüri), ent usutavasti paraneb see kiiresti, kui vedajad lisaks ühistranspordile seda kasutama hakkavad. Muus osas on tegu väga hea pakkumisega, mis passib hästi rahuliku loomuga linnaautoks, sest prooviauto nn linna- ja maanteekulu sattus olema sarnases suurusjärgus ja selliseid jõuallikaid ei tohiks kiusata ka moodsaid diisleid kummitavad hädad.

Selline universaal passib hästi ka aktiivseks maailma päästmiseks, sest rohegaasi valides sõidate tinglikult sellesama Puniku puuksuga, kes teie tarbeks piima väljastab ja hiljem pihvideks saetakse ning surugaasil töötavate masinate pardal pole energia- ja ressursimahukaid akuplokke, nagu näiteks laetavates hübriidides või elektriautodes. Säärase Leoni nelja silindriga jõuallikas on paigalt võttes küll pisut loid, ent „kahest tuhandest“ ülevalpool veab mootor juba päris hästi ja möödasõidud on maanteel tehtavad ka koormatud autoga.

Tulge ja vaadake meie „boksi“!

Leone pakutakse meil neljas varustuses – Reference, Style, Xcellence ja FR – ja proovitud Xcellence seades Leoni interjööri kvaliteet jääb kontsernisiseselt alla vaid Audile ja tippvarustuses Golfidele, olles Škodadest kindlasti ülevalpool. Autost avanev nähtavus on kõigis suundades hea – kuigi välised peeglid võiksid suuremad olla – ja selline Leon istub sisseelamiseta kätte kui kinnas, mis on kasutaja poolt sisse kantud. Armatuurlaud on valmistatud pehmest ja uksepolstrid klobisevast plastist, aga peale vaadates ei näita viimased enda olemust välja vähimalgi moel.

Auto vedrustus pakub head kompromissi mugavusest ja suutlikkusest, kere kaldumised on mõõdukad ning halvast teekattest annavad märku vaid kumedad tüminad. Maanteel hakkab kõrva rehvimüra – siledal asfaldil 76-78 dB, kiirusel 95 km/h – aga see tõmbab tähelepanu seetõttu, et ülejäänu on nii vaikne. Konkurentide taustal ei tule ka rehvimüra pärast simi maha lüüa ja teine istmerida on isegi keskmist kasvu (183 cm) täiskasvanutele kasutatav. Mugav tagaiste toetab hästi ja minul jäi „enda taha“ istudes põlvede ette sõrme- ja pea kohale rusika jagu varu.

Praktilised väärtused

Tagaistme seljatuge maha käänates moodustub sileda põhjaga pakiruum, aga selle all puudub ruum varurattale, sest see on hõivatud gaasimahutite poolt. Lisaks uksesahtlitele on mõlemas reas kaks topsihoidjat, mida täiendavad esiistmete vahelises konsoolis olevad kolm lahtist panipaika, käetoe alune laegas ja keskmist mõõtu kindalaegas. Kaasavaras on samuti kõik vajalik kaasas, sest juba aste allpool (Style) on autodel metallikvärv, 16-tollised valuveljed, kahe tsooniga kliimaseade, tagurduskaamera koos parkimisanduritega, adaptiivne kiirushoidja ja 8,0-tolline infolustiekraan.

Viimasega käib kaasas käed-vabad ühendust võimaldav „Sinihammas“ ja kokkuvõttes on tegu säästliku universaaliga, mis oskab pea kõike seda, mida kolme kuu pärast meieni jõudev noorem vend. Kui moodsam „ülikond“ pole omaette eesmärk, siis on praegu väärt auto ostmiseks õige hetk, sest surugaasi tarbivad universaalid antakse Style varustuses käest 5458 eurot odavamalt (soodushind 18 990 €) ja Xcellence tuleb kätte 4500 eurot soodsamalt (21 962 €). Nii et kui teile jääkarude ja enda tengelpunga käekäik korda läheb, siis peaksite juba poe poole tõttama.

Meeldis: juhitavus, vedrustus, interjöör, varustus, omaduste ja hinna suhe ning odavat kulgemist võimaldav jõuallikas.

Ei meeldinud: rehvi- ja tuulemüra, längus A-piilar segab pisut sisenemist/väljumist, bensiinipaagi maht (käiguulatuseks on ca 120 km).

Rivaalid: universaalkerega Ford Focus, Hyundai i30, Kia Ceed, Opel Astra, Škoda Octavia, Toyota Corolla ja Volkswagen Golf.

Seat Leon ST 1,5 TGI Xcellence

Hind: 21 962 €, tavahind 26 462 €.

Mootor, veoskeem: Milleri tsüklis töötav ottomootor, esivedu.

Võimsus: 96 kW/131 hj @ 5000 p/min.

Pöördemoment: 200 Nm @ 1400-4000 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 10,0 s.

Tippkiirus: 206 km/h.

Kütusekulu: gaasi kasutades 3,5-3,7 kg/100 km.

CO2pääst: gaasi kasutades 96 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4549/1816/1454 mm.

Telgede vahe: 2636 mm.

Pakiruumi maht: tavaseades 482 liitrit.

Tühimass: 1299 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Seat Ateca

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Ateca on nägus linnamaastur, mis juhitavuse osas klassi priimuste seas, pakkudes kasutajale õnnestunud kompromissi mugavusest ning praktilisusest. Lähisugulaste arvestuses on see paremini viimistletud kui Škoda Karoq, olles VW Tiguanist hoomatavalt soodsam.

Kasutatud auto testid