Proovisõit

Renault ZOE, ehk müüduima elektriauto teine tulemine

• ZOE on Ford Fiesta mõõtu elektriajamiga luukpära, mis lööb rivaale esmalt hinna ja seejärel sõiduulatusega.
• Seda „prantslannat“ pakutakse kahes võimsuses ja 52 kWh mahutava akuplokiga, mille garantiiks on kaheksa aastat või 160 000 km.
• ZOE baashinnaks on Eestis 31 690 eurot (Life-varustuses 108 hj arendav versioon, juunis 2020).

AutorKaido Soorsk

Euroopa müüduimaks elektriautoks on juba üsna pikka aega olnud 2012. aastal müügisaalidesse saabunud Renault ZOE ja selle põhjuseid ei pea pikalt otsima. ZOE oli „patareitoitel“ tükkide hulgas üks mõistlikuma hinnaga valikuid ja erinevalt enamikust liigikaaslastest sarnanes selle välimus kõige rohkem tavapärastele luukpäradele, mistõttu ei peletanud see eemale isegi konservatiivse hoiakuga ostjaid. Ent kaheksa aasta vältel on üksjagu muutunud ja „prantslanna“ saanud endale trobikonna rivaale, mille hulgast tulevad esmalt meelde Škoda Citigo E IV/Volkswagen e-up!, Peugeot e-208/Opel e-Corsa ja elektriajamiga MINI Cooper SE. Kas ZOE-l on nende vastu rohtu?

Renault usub, et on ja värskem ZOE astub rivaalidele vastu uuendatud interjööri, võimsama jõuallika ja suurema sõiduulatusega. Uuem väljaanne on ehitatud vanema najal, aga muudatused on nii suured, et autot võib pidada ka uueks mudeliks. ZOE akuplokk on mõõtudelt varasemaga samasugune, ent selle maht on 52 kWh endise 41 kWh asemel, mis tähendab, et sõiduulatus kasvas pea 25%. Uuenenud mudelit pakutakse meil kahes võimsuses – 80 kW/108 hj (R110) ja 100 kW/135 hj (R135) – kuid akuplokkide maht on mõlemal sama ning tootja lubaduste kohaselt suudab tagasihoidlikuma jõudlusega Zoe läbida ühe laadimise najal kuni 395 km (WLTP).

Kas päriselt?

Minul jäid nii ilusad numbrid saavutamata ja saan ennast vabandada sellega, et käisin linnast väljas ja kiirteel ning nautisin astmevaba momendipalangut nii palju kui võimalik. Võimsamal versioonil on eeldatav sõiduulatus pisut väiksem (386 km) ja lõpptulemus sõltub nii ilmast, töötavate tarbijate hulgast kui ka lastist ja sohvri sõidustiilist. Proovisõitu alustades näidati aku laetuseks 97% ja tegevusraadiuseks 342 km, autot tagastades olid need näidud 26% ning 99 km, mille vahele mahtus 190 kilomeetrit kulgemist. Säästlikule sõidustiilile keskenduses olnuks tulemus tunduvalt parem, aga ilmselt on kõik nõus, et sellise „paagitäiega“ annab minna üsna kaugele.

Viimasele viitas energiakulugi, mis jäi maanteel vahemikku 13,5-13,8 kWh (95 km/h), mis on võrreldav asulasisese kulunäiduga tipptunni ajal. Viimasest väljaspool on üsna lihtsalt saavutatav isegi alla 13 kWh jääv näit ja lubatu kohaselt võib nõrgema ZOE käiguulatus küündida linnas ühe laadimisega kuni 559 kilomeetrini (WLTP)! Kiirlaadijat (50 kW) kasutades saavutatakse akuploki kaheksakümne protsendine laetus tunni ja kümne minutiga ning Renault kasseerib sellise võimekuse eest täiendavalt 1040 eurot. Koduseks laadimiseks oleks mõistlik piisava hulga amprite olemasolul kodulaadija soetamine (7,4 kW, 32A), mis võimaldab aku täis laadida vähem kui kümne tunniga.

Nii et tegu on linnaautoga?

Jah, mis ei tähenda seda, nagu ei saaks ZOE maanteel hakkama. Võimsam ZOE saavutab 100 km/h 9,5 sekundiga – nõrgem 11,4 sekundiga – ja näib linnas tänu ühtlasele momenditulvale reipa autona, mis mõjub oma tegelikest võimetest 1-2 sekundit kiiremana. Maanteel raugeb aga jaks tuntavalt ja kiirteel tuleb kõrge väikeauto suunda rooliga üsna tihti kergelt korrigeerida, eriti tugeva külgtuule korral. Linnas kiitust teeniv pehme vedrustus lubab loo peategelasel seotud kurvides sügavasti noogutada ja ehkki masina vedrustus pole vedel, hakkate enne kurvidesse sisenemist peagi kiiruses järele andma, et kaasreisijad manustatud kotlette ei väljutaks.

Maanteel kasvab tuntavalt ka müratase, mis on siledal asfaldil õige napilt alla 80 dB (kiirusel 95 km/h). Kõrge „akvaariumi“ ümber vuhisevad tuulevihinad on asulast väljas rehvimürast üle ja ehkki tootja sõnul panustati usinasti ka auto müraisolatsiooni, on teises reas istujad eesolijatest nigelamas seisus, sest mürataust on tagapool tuntavalt valjem. Kõik see annab märku, et tegu on betooni ja klaasi vahele mõeldud autoga, millega kaasneb teatav sundimatus ja rõõmus olek, mis on omane vaid Prantsuse-päritolu väikeautodele. Asulates on tegu vaikse, mugava ja hõlpsalt kasutatava liikuriga ning kõrgelt juhiistmelt avaneb vaade on võrreldav väiksemate linnamaasturitega.

Kas tõesti?

On küll ja ehkki minu jaoks oli puuduseks, et juhiistet EI SAA allapoole sättida, avaneb sohvri troonilt hea vaade kõigis suundades – isegi nn surnud nurgale – ning esimene rida passib isegi pikakasvulistele. A-piilarite alaosad on küll üsna jämedad, aga piilarid ise sellise nurga all, et ei tohiks ühtegi juhti oluliselt segada. Teine rida pole nii ruumikas ja mina mahtusin oma 183-sentimeetriga endasuguse taha nii, et põlved olid vastu esiistme seljatuge ning pealagi vastu laepolstrit surutud. Millest on kahju, sest ZOE sarnased elektriautod sobiksid ka taksodeks või sõidukijagamiseks, ent tagaistme ees pakutava ruumikuse osas tuleb tal kontsernikaaslasest Nissan Leafile alla vanduda.

Uuendatud interjöör jätab eelkäijast parema mulje ja ehkki sõitjate ruumis on lõviosas kasutusel õhukesest plastist kõvad plastpaneelid, on armatuurlaud kaetud katsudes pehme materjaliga ja proovisõidukis oli see ilmestatud taaskasutatud tekstiiliga. Autosid pakutakse kolmes varustuses – LIFE, ZEN ja INTENS – ja kahes madalamas on armatuurlaual 7,0-tollise diagonaaliga puuteekraan, millega kaasneb nelja kõlariga audiosüsteem, Bluetooth ning ühilduvus kahe levinuma nutitelefonide murrakuga. 10.0-tollise diagonaaliga digitaalne näidikupaneel on põhivarustuses ja kõrgeimas varustuses on autol ette näidata 9,3-tollise ekraaniga infolustisüsteem.

Mis veel?

Navigatsioonisüsteemi pakutakse kõrgeimas varustuses ja madalamates tuleb selle saamiseks juurde maksta (alates 260 €). Euro NCAP turvakatsetes saavutas ZOE juba seitsme aasta eest maksimaalsed viis tärni, ent sõites peab meeles pidama, et erinevalt lõviosast uutest sõiduautodest pole sellel masinal automaatset hädapidurdussüsteemi. Panipaiku on autos piisavalt – kitsad uksetaskud ees ja tagapool, väike kindalaegas, kaarditaskud esiistmete tagakülgedel, kaks topsihoidjat esiistmete vahel pluss mitmed lahtised panipaigad – ning ehkki pakiruumi põhjale jääb tagaistme seljatuge langetades kõrge aste, on hoiuruum auto suurust arvestades päris mahukas (388-1225 liitrit).

Levinuimas laadijas (22 kW) kulub akuploki laadimiseks kolm tundi ja mina võtaks auto ZEN-varustuses, mille korral on masinal 16-tollised valuveljed, seitsmetollise diagonaaliga lustikummut koos käed-vabad telefoniühenduse, Apple CarPlay ja Android Autoga, kliimaseadme leiate isegi baasvarustuses autodelt. ZOE on saanud vahepeal juurde trobikonna rivaale, mis „päris“ sõiduautodele veelgi sarnasemad ja ehkki loo peategelane näitab kergeid moraalse vananemise märke, on see rivaalidest tuntavalt soodsam ning suurema sõiduulatusega, jäädes alla vaid elektriajamiga Kia e-Nirole ja elektriajamiga Hyundai Konale. Viimased kaks on aga juba hoomatavalt suuremad ja kallimad autod.

Meeldis: võimsuse, hinna ja tegevusraadiuse suhe, kasutusmugavus ja mugav vedrustus.

Ei meeldinud: tagavedrustus müdiseb halval teel häälekalt, 50 kW kiirlaadija kasutamise võimekus võiks sisalduda baasvarustuses, teises reas pakutav põlve- ja pearuum, täiendamist vajav müraisolatsioon.

Rivaalid: MINI Cooper SE, Nissan Leaf, Peugeot e-208, Opel e-Corsa, Seat Mii Electric, Škoda Citigo E IV ja Volkswagen e-up!.

Renault Zoe R135 Z.E. 50 FP INTENS

Hind: 34 490 €.

Mootor, veoskeem: elektriajam, esivedu.

Võimsus: 100 kW/135 hj @ 4200-11163 p/min.

Pöördemoment: 245 Nm @ 1500-3600 p/min.

Aku mahutavus: 52 kWh.

Laadimisvõimekus: CCS-laadijaga 80% akuploki mahust ühe tunni ja kümne minutiga, koduse laadija korral (7,4 kW) läheb sama saavutamiseks üheksa tundi ja 25 minutit.

Aeg 0–100 km/h: 9,5 s.

Tippkiirus: 140 km/h.

Kütusekulu: 17,7 kWh/100 km.

Sõiduulatus ühe laadimisega: 386 km (WLTP).

CO2 pääst: 0 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4087/1787/1562 mm.

Telgede vahe: 2588 mm.

Pakiruumi maht: 388-1225 liitrit.

Tühimass: 1502 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi