Proovisõit

Mercedes-Benz GLE Coupé

• Teeme tutvust Mercedes-Benz GLE „kupeega,“ mis valmib neljanda põlve M-klassi, ehk müügil oleva GLE najal.
• Laetav pistikhübriid on elektrilises sõidurežiimis suurima sõiduulatusega omasuguste seas ja 330 hj arendav diiselmootor on võimsaim „õlipõletaja,“ mida Mercedese logoga linnamaastur on kunagi kandnud.
• Mudeli baashinnaks on Eestis 84 624 eurot (GLE 350 de 4MATIC Coupé, 2020. aasta juunis).

AutorKaido Soorsk

Daimler AG jäi kunagi linnamaasturite alasele pummelungile hiljaks, ent on kaotatut usinasti tagasi teinud ja värskeimaks sellealaseks teoseks on Mercedes-Benz GLE Coupé, mille saamislugu on mõjutanud rivaalitseva BMW tegemised. Tänane GLE on endine M-klass, mille teine põlvkond muudeti BMW linnamaasturi X5 menu järgides kandva kerega linnamaasturiks ja kui konkurent oma müügiartikli tagant lapikuks vajutas ning selle „iks-kuuena“ müüki tõi, tuli 2015. aastal omapoolse vastulausega välja ka Mercedes-Benz. Esimese GLE Coupé elukaar jäi küll tavapärasest lühemaks, ent mudelit saatis menu ja nüüd on käes mantlipärija kord.

GLE ja GLE Coupé pole ühest munarakust pärit kaksikud, „kupee“ telgede vahe on baasmudeli omast 60 mm lühem (2935 mm), A- ja C-piilarid suurema nurga all, vedrustus sportlikumas seades ning pakiruumide mahu erinevusest saaks aru isegi pime kujur, kes mõne autotootja kujundusstuudios hullamas käib. Ja ehkki värske laugsaba pakiruum on põhimudelist väiksem – 655-1790 liitrit vs GLE 630-2055 liitrit – on esimese selgepiirilise kujuga hoiuruum tavaseades suuremgi ning ületab eelkäijat seitsmekümne liitriga. Kere pikkuses ja laiuses on uuem versioon samuti vanemast üle (39 ning 7 mm) ning tagasihoidlikele joomakommetele aitab kaasa madal õhutakistustegur (Cd = 0.32).

Kolm diiselmootorit…

Kõik need laugsabad on üheksakäiguliste „automaatidega“ varustatud nelikveolised, millel mootoriruumis ülekaalus ridamootorid. Ainsana on nelja silindriga jõuallikas pistikhübriidil 350 de (R4, 143 kW/194 hj), mille sõiduulatus võib küündida elektrilises sõidurežiimis 100 kilomeetrini (82-100 km, WLTP-tsükli kohaselt). Sellise ajamiga GLE Coupé saavutab 100 km/h ideaalis 6,9 sekundiga ja auto keskmiseks kütusekuluks lubatakse tänu eluvõõrale mõõtemetoodikale 1,1-1,3 l/100 km. Reaalsema ettekujutuse saamiseks tuleks selle pistikhübriidi joomakombeid võrrelda mudelite 350 d ja 400 d näitudega, mille kolmeliitristel R6-jõuallikatel on töömahtu liitri jagu enam.

Kuue silindriga 400 d on kõigi aegade võimsaim „õlipõletaja,“ mida Mercedese on sõiduautole või linnamaasturile kunagi pakkunud. 350 d võimsuseks lubatakse 200 kW/272 hj, mida pole vähe, ent kahe turboga 400 d arendab 243 kW/330 hj. 350 d saavutab 100 km/h 6,6 sekundiga ja auto keskmiseks kütusekuluks on lubatu kohaselt 6,9-7,3 l/100 km. 400 d on aga kiirenduskatses pea sekundi jagu nobedam (5,7 s), ent auto keskmine kütusekulu on tehase andmeil sisuliselt sama, ehk jääb vahemikku 6,9-7,4 l/100 km. Mina sain viimase küüdis maanteel keskmiseks kütusekuluks 7,8 l/100 (kiirusel 95 km/h) ja linnas jäi kulunäit napilt alla kümne liitri.

… ja kolm bensiinipõletajat

Antud osakonnas vaatab esmalt vastu kolmeliitrine R6, mis arendab 320 kW/435 hj. Seda versiooni pakutakse esimese AMG mudelina ja „viiekümnekolme“ kiirendusnäiduks on 5,3 sekundit. Kõigi ottomootorite korral on tegu mootorgeneraatoritega varustatud pehmete, ehk poolhübriididega ja kõige tagasihoidlikuma keskmiseks kütusekuluks on sedalaadi tehnoloogia abil 9,3 l/100 km. Ülejäänud bensiinitoidused on neljaliitrised V8-jõuallikad, mida pakutakse kahes seades. Mercedes-AMG 63 arendab 420 kW/571 hj ja saavutab 100 km/h 3,8 sekundiga, võimsama versiooni korral (63 S) on nendeks näitudeks 450 kW/612 hj ning 3,6 sekundit.

Baasmudelist kallim GLE Coupé on ülima edevuse kehastus ja ilmselt aimate, millistest jõuallikatest mina seetõttu ainuüksi mootori hääle pärast alustaks. Maa peale tagasi prantsatades oleks aga parim valik kas 350 d või 400 d, mille baashindadeks on 78 816 ja 84 648 eurot. Proovitud 400 d oli linnas kohati isegi liialt järsk, sest igasugusele gaasipedaali puudutamisele järgneb isegi Comfort-sõidurežiimis mingi reaktsioon, eriti kui omaniku sõidustiiliga kohanevat „automaati“ on ennem potentsiaalsele ostjale mulje avaldamiseks usinalt kiusatud. Maanteel teevad aga auto kaal ja selle lauppind 400 d tunduvalt taltsamaks, mistõttu ei näi seal võimsust üle küll olevat.

Võtke see õhkvedrustusega

Sarnaselt baasmudeliga võib ka laugsaba tavavedrustuse asendada adaptiivse õhkvedrustusega (2052 €) ning lisaks viimasele on saadaval veel E-ACTIVE BODY CONTROL (7800 €). Viimase näol on tegu lahendusega, mis seadistab õhkvedrustust iga nurga kaupa eraldi, skaneerides reaalajas auto ees olevat teepinda, et valmistada vedrustust ette löökide neelamiseks ja vältida seeläbi kere õõtsumist ning noogutamisi. Lahendusega kaasneb 48-voldine elektrisüsteem, sest muudmoodi poleks suurte andmehulkade töötlemine võimalik, ent lihtsama õhkvedrustuse proovimise järel näib enam kui kolm korda kallim lahendus tarbetu kulutusena.

Prooviautol olnud adaptiivne õhkvedrustus oli hiirvaikne isegi auklikul teel ja asfaldilt kruusateele minnes muutus pisut vaid interjööri mürataust ning seda hoolimata autol all olnud 21-tollistest jalavarjudest. Tootja kinnitusel on „kupee“ roolitunnetus baasmudelist vahetum ja auto vedrustus sportlikum, ent praktikas ei ähvarda lülisammast purunemise oht, ehkki noogutused silutakse NII tõhusalt, justkui oleks tegu jäiga vedrustusega. Õhkvedrustusega GLE Coupé võimaldab väga head sõidumugavust kõigil teekatetel, millega haakub hästi ka „automaadi“ töö, mis säilitab teatava sujuvuse isegi kibedaima mineku korral ega rapsi niimoodi, nagu teevad seda mõned kahe siduriga käigukastid.

Väga hea kvaliteediga interjöör

Lisaks mugavusele rõõmustab GLE Coupé kasutajat veel nägusa ja vaikse interjööriga, milles tõmbavad pilku kaks kõrvuti paigutatud 12,3-tollise diagonaaliga värviekraani. Infolustisüsteemi saab juhtida roolil oleva parempoolse puuteplaadi või esiistmete vahelisele konsoolile istutatud suurema analoogi vahendusel ja lisaboonusena jäävad terava pildiga ekraanid seeläbi puutumata rasvastest sõrmejälgedest. Mugava sõiduasendi leidmiseks jagub palju seadevõimalusi ja hoolimata sellest, et A-piilarid on massiivsed, on need baasmudeli aknapostidest rohkem juhi poole kaldu, nii et millegi olulise varjamises neid süüdistada ei saa.

Panipaiku on autos neljakümne liitri jagu, uksetaskud mahutavad mõlemas reas pooleteistliitrise joogipudeli ja tagaistme seljatuge maha käänates tekib masinasse sileda põhjaga pakiruum. Minul jäi oma 183-sentimeetrise kasvuga enda järgi seatud esiistme taha istudes põlvede ette rohkem kui rusika jagu varu ja pea kohalgi oli paar sentimeetrit õhuruumi, mis on hea tulemus, eriti arvestades „kupee“ langevat katusejoont. Kiita saab ka heliisolatsioon, sest siledal asfaldil kujunes suurte jalavarjudega „patsiendi“ mürataustaks 74-76 dB (kiirusel 95 km/h). GLE Coupé jäi vaikseks isegi kruusateel, tuulemüra on hästi summutatud ja mootori hääl ei muutu isegi täiskoormusel pealetükkivaks.

Korralik kaasavara

Loo peategelast pakutakse viieaastase garantiiga (150 000 km), Euro NCAP ohutuskatsetes saavutas baasmudel mullu maksimaalsed viis tärni ja autode varustus on hea. „Kupeega“ on lihtne sina peale saada, ent aeg-ajalt tuletavad selle mõõdud end kitsastes kohtades meelde, mistõttu on hea, et tagurduskaamera on põhivarustuses, nagu ka kliimaseade, kõvakettaga navigatsioon, armatuurlaual olevad kaks laiekraani, nahkpolster, valgusdioodidel esilaternad ja 19-tollised valuveljed. Sõidu teeb lihtsamaks ka adaptiivne kiirushoidja, mis oskab vastavalt kurvide raskusastmele auto kiirust tempida (sisaldub nn juhtimispaketis, 900 €) ja navigatsioonilahendus, mis kuvab juhised reaalsele kaamerapildile.

Viimane lahendus maksab 300 eurot, nutitelefonide integreerimine on põhivarustuses ja meeletust lisavarustuse nimekirjast vääriks ehk tähelepanu Burmesteri helisüsteem, teise rea meelelahutussüsteem, auto pealtvaadet ja selle ümber olevaid takistusi kuvav nn parkimispakett ning kes plaanib soetada naastrehve, võtku ligi ka täiendav heliisolatsioon. Uksed katavad lävepakud ja lauget päraosa ilmestav tagumine aken püsib baasmudelist kauem puhas, ent kõrge vööliini tõttu oleks mõistlik soetada ka nn pimenurgas viibijate eest hoiatav abimees. Abiks oleks veel soojendatav esiklaas ja puldi või taimeri abil juhitav mootori eelsoojendus.

Kokkuvõtteks   

GLE Coupé on justkui elektriauto, mille soetamiseks pole ühtki ratsionaalset põhjendust, aga mida on hiiglama mõnus kasutada, kui see on ühtäkki pihku juhtunud. Uus kere on eelkäijast sihvakam ja paremate proportsioonidega, auto telgede vahe on endisest 20 mm pikem, teise ritta pääseb varasemast paremini ja kui jätta üldine hinnatase, pakiruumi kuju ja seitsmekohalise versiooni puudumine korraks kõrvale, siis pole baasmudelil ette näidata mitte ühtegi mõistlikku argumenti, mille poolest viimane too loo peategelasest peajagu üle on. Kuid klaasi ja betooni vahel toimuvatel „maastikusõidu meistrivõistlustel“ on eelis teadagi kellel.

BMW X6 ja GLE Coupé pakuvad parimaid kasutajaliideseid, ent kujunduse osas jätab Mercedes elegantsema mulje ning õhkvedrustusega versioon on konkurendist mugavam. Laugsaba GLE ei püüa olla nii sportlik kui X6 või Porsche Cayenne Coupé, mis on ka õige, sest „kangutamiseks“ paslikku sõidukit otsides on kõigi kolme tootja mudelirivis paremaid valikuid kui kõrge raskuskeskmega linnamaastur. Maastikuvõimekuse osas on teistest üle Range Rover Velar, ent selliseid autosid ei soetata sohu minekuks ja lisaks on britt teistest pool numbrit väiksem. GLE ja GLE Coupé on head autod ning nüüd ei jää sportlikumas ülikonnas kaksik baasmudelile palju alla ka praktiliste poole pealt.

Meeldis: juhitavus ja mugavat sõitu võimaldav õhkvedrustus, infolustisüsteem ning selle kasutajaliides, interjööri kvaliteet, heliisolatsioon, jalaruum teises reas.

Ei meeldinud: roolitunnetuse puudumine, üksikute juhiabide liigne agarus, üldine hinnatase.

Rivaalid: Audi Q8, BMW X6, Porsche Cayenne Coupé ja Range Rover Velar.

Mercedes-Benz GLE Coupé 400 d 4MATIC

Baashind: 84 648 eurot.

Mootor: R6, diisel.

Võimsus: 243 kW/330 hj @ 3600-4200 p/min.

Pöördemoment: 700 Nm @ 1200-3200 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 5,7 s.

Tippkiirus: 240 km/h.

Keskmine kütusekulu: 6,9-7,4 l/100 km (NEDC).

CO2 pääst: 183-195 g/km (NEDC).

Pikkus/laius/kõrgus: 4939/2010/1730 mm.

Telgede vahe: 2935 mm.

Kliirens: 206 mm.

Pakiruumi maht: 655-1790 liitrit.

Tühimass: 2220 kg.

Maksimaalne treileri kaal (piduritega): 2700 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi