Proovisõit

Kahe kütusega töötav Dacia Duster

• Vedelgaasi kasutamist võimaldavate seadmete eest küsib Dacia täiendavalt 230 eurot, loo koostamise ajal pakuti neid kampaania korras tasuta.
• Gaasiseade paigaldatakse autode varuratta pessa ja kahe täispaagi korral ulatub isegi janusemate versioonide tegevusraadius ühe tankimisega tuhande kilomeetrini.
• Gaasiseadmega Dusteri alghinnaks on meil 12 590 eurot (Essential varustuses 1,0 TCe 100 LPG, juuli 2020).

Dacia on Renault’ poolt ellu kutsutud kaubamärk, mida kandvad autod on koostatud põhimõttel „Enam autot vähema raha eest.“ Duster on neist üks suurimaid ja luksuslikumaid – pikema/põhjalikuma arvustuse leiate antud mudeli kohta meie uute autode ülevaadete seast – ning eelmisel aastal tuldi välja viisiga, mis teeb nii selle mudeli kui ka teistegi Daciate küüdis läbitud kilomeetrid veelgi taskukohasemaks. Siinkohal on jutt ottomootoriga autodest, mis varustatakse tootja poolt seadmetega, mis võimaldavad lisaks bensiinile kasutada kütusena ka vedelgaasi (LPG), mille liiter on enam ostetavast bensiinist (95/E10) rohkem kui kolmandiku jagu odavam.

Dacia küsib gaasiseadme eest täiendavalt 230 eurot, mis tähendab, et mudelitele Duster, Logan, Logan MCW, Sandero ja Sandero Stepway pakutakse kolme silindriga liitrist jõuallikat (1,0 TCe 100 LPG), mis arendab 74 kW/100 hj ning mida annab soetada ainult koos viiekäigulise käsikäigukastiga. Säärase jõuallikaga Duster saavutab 100 km/h gaasi põletades 14,4 sekundiga ja paberil on auto joomakombeid iseloomustavad näidud järgmised. Bensiini kulub 100 km läbimiseks keskmiselt 6,4-6,6 liitrit ja vedelgaasi pisut rohkem, ehk täpsemalt 7,9-8,2 liitrit. Gaasimahutid paigaldatakse autodesse varuratta pessa, nii et alles jääb ka täismõõdus bensiinipaak.

Milline on reaalne gaasikulu?

Pole aimugi, sest vähemasti Dusteri kasutajaliides ei kuva keskmist kütusekulu iseloomustavaid näite, ent mahutisse läks umbes 34 liitrit vedelgaasi, millega sai sõita 402 kilomeetrit, enne kui jõuallikas valju piiksu saatel bensiinile ümber lülitus. Reaalne keskmine kütusekulu tuli seega tootja lubatust vaid 0,3 liitrit suurem (8,5 l/100 km), mis pole üldsegi mitte halb tulemus, sest kolmandik proovisõidust möödus linnaliikluses ja ülejäänu koormatud maanteedel, kus kiirushoidjat sai kasutada harva ning lühikestel lõikudel.

Kui teie aastaseks läbisõiduks on 20 000 km, siis hoiaksite vedelgaasi kasutades kokku umbes 500 eurot. Arvutust tehes lähtusin tootja lubatud keskmisest kütusekulust ja kütuste hindadest, mis olid loo koostamise ajal ära toodud Eesti Gaasi kodulehel olnud kalkulaatoris. Päriselus kujunes keskmine kütusekulu vedelgaasi kasutades küll pisut suuremaks, ent sarnase „Tambovi konstandi“ jagu kasvaks tõenäoliselt ka bensiini põletava jõuallika joomakommete näit, sest väikese töömahuga mootorit tuli liiklusvoolus püsimiseks reipalt takka sundida.

On sellist autot tüütu kasutada?

Ainult esmapilgul, sest nii suures keres on liitrise töömahuga jõuallikas madalatel pööretel üsna õnnetu, hakates korralikult vedama alles veidi enne „kahte tuhandet,“ mille juures paikneb ka pöördemomendi hari (170 Nm @ 2000 p/min), mida ületades palub masin kütuse säästmiseks taas kõrgema käigu valida. Maanteel on mootori pöörded viienda käiguga 2500 p/min juures (kiirusel 95 km/h) ja möödasõidud on pisikese hoovõtuga ilusti teostatavad, ent madalamate käikudega alustades pole mõtet pöördeid palju üle 3000 p/min ajada, vaid valida selle asemel kõrgem käik.

Vedelgaasist toitudes teeb mootor kahisevat häält ja on uimasem, ehk tootja lubaduste kohaselt peaks erinevate kütuste korral olema võimsuste erinevus vaid paari protsendi piirimail. Autoga harjudes muutub Duster aga aina sümpaatsemaks, sest selle sõiduomadused on paremad, kui masina hinna põhjal arvata võiks ja käigukangiga usinasti tööd tehes ei tohiks sellega linnaliikluseski kellelegi jalgu jääda. Dusteri vedrustus on pehme ja töötab vaikselt ka muhklikul teel, tundes end ühtviisi koduselt nii kruusal kui ka lapitehnikas teostatud tänavatel.

Mis veel?

Piltidel olev „isend“ on ettevõtte uue ajaarvamise viieteistkümnendat aastapäeva tähistav erimudel SL CELEBRATION, mis on sama ajamiga lihtsaimast Dusterist 2200 eurot kallim. Viimase summa sisse mahuvad erimudelile viitav värv koos vastavate embleemide ja kleebistega ning autos leiate, et sinist niiti ja sama karva ehisdetaile on jagunud ka polstripaneelide ilmestamiseks. Varustuse poolelt kaasnevad sellise variandiga veel kliimaseade, seitsmetollise ekraaniga lustikummut koos navigatsiooniga, seatava nimmetoega juhiiste, tagumised parkimisandurid, kroomitud katusereelingud, toonitud klaasid ja mustaks värvitud küljepeeglid.

Mitte et see kõik väga vajalik oleks, aga Dacia esindusest saab 2200 euro eest päris mitu asja, kas pole? Kuid tingel-tangelist tähtsam on see, et taskukohaseid sõidukeid saab nüüd tootja, mitte nurgataguse meistri paigaldatud gaasiseadmega, millele kehtib samasugune garantii nagu ülejäänud autolegi (viis aastat või 100 000 km). Meie rahulolu uuringutes on Daciad esinenud siiamaani parema poole sees, edestades emaettevõtte ja kontsernikaaslase sõidukeid (Renault ja Nissan) ning vedelgaasi kasutades väljendate ka enda keskkonnateadlikkust, sest see naftatootmise kõrvalprodukt lasti siiamaani enamasti tuulde või – veelgi hullem – pandi lihtlabaselt põlema☹.

Meeldis: ruumikus, suur pakiruum, väärkohtlemist taluv veermik, hea läbivus, kliirens, odavam kilomeetri hind.

Ei meeldinud: müraisolatsioon, teises reas võiks olla enam ruumi, odavakoelise ilmega interjöör, kesine esinemine Euro NCAP ohutuskatsetes.

Rivaalid: Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Kadjar, Seat Arona, Škoda Kamiq.

Dacia Duster1,0 TCe 100 LPG SL CELEBRATION

Hind: 14 790 €.

Mootor, veoskeem: kahel kütusel töötav ottomootor, esivedu.

Võimsus: 74 kW/100 hj @ 5000 p/min.

Pöördemoment: 170 Nm @ 2000 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 13,8 s, gaasitoitel 14,4 s.

Tippkiirus: 172 km/h, gaasitoitel 168 km/h.

Kütusekulu: 6,4-6,6 l/100 km, gaasitoitel 7,9-8,2 l/100 km.

CO2pääst: 144-149 g/km, gaasitoitel 128-133 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4341/1804/1693 mm.

Telgede vahe: 2674 mm.

Kliirens: 210 mm.

Pakiruumi maht: 445-1478 liitrit.

Tühimass: 1327-1380 kg.

Piduritega haagise kaal: kuni 1300 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Dacia Duster

What Car? Says Hinnatud 3-ga 5-st

Dusteri korral kehtib reegel palju autot vähese raha eest. Tegemist on muretut sõitu võimaldava elementaarautoga, mille korral asub kalleima versiooni baashind kohas, kus enamik konkurentidest pole isegi veel alustanud.

Kasutatud auto testid