Proovisõit

Mercedes-Benz GLA

• Teise põlvkonna GLA on eelkäijast tuntavalt ruumikam, sest lisaks kõrgemale katusejoonele venis auto ka telgede vahe ja laiuse osas.
• Kolmanda põlvkonna A-klassil põhinevat linnamaasturit pakutakse esi- ja nelikveolise autona, mille mootorite võimsused jäävad vahemikku 116 hj-421 hj.
• Mudeli baashinnaks on Eestis 36 540 eurot (100 kW/136 hj arendav GLA 180, 2020. aasta juulis).

AutorKaido Soorsk

Teise põlvkonna GLA (H247) näol on tegu karkudele tõstetud A-klassiga, mille näol on tegu seitsmenda „hõbetähe“ kandjaga, mis viimase platvormi kasutab. Ent võrreldes eelkäijaga on tegu sootuks teistmoodi tükiga, sest uuem väljalase on esmasündinust 104 mm kõrgem ja ehkki auto pikkus vähenes 14 millimeetrit, olevat mudelite Audi Q2 ning BMW X1/X2 rivaali tagaistme ees jalaruumi tunduvalt enam kui varasemas väljaandes. Laiuses ning telgede vahe osas venis uuem GLA 30 mm ja kuigi tegu on eelkäijast lühema autoga, on selle 435 liitrine pakiruum vanemast vennast 14 liitrit suurem. Mis tähendab seda, et Audi logoga rivaali pakihoiu mahtu lööb värskem GLA kolmekümne liitriga, jäädes umbes sama palju alla BMW „hoiulaeka“ mahule (35 liitrit).

Geenidest lähtuvalt pakutakse loo peategelasi ristiasendis jõuallikatega, millel neli silindrit ja lisaks esiveolistele versioonidele on valikus veel nelikveolised (4MATIC) versioonid, millega kaasneb maastikurežiimi ning mägipidurit sisaldav off-road pakett. Enamik autodest varustatakse kaheksakäiguliste „automaatidega“ ja ainsaks erandiks on siinkohal vaid proovisõidukist GLA 200, mille käike ühe võrra vähem. Juht ja kaassõitja istuvad A-klassi kasutajatest (minimaalselt) 140 mm kõrgemal ning tagapool istujate jalaruumi saab kasvatada edasi-tagasi nihutatava tagaistme soetamisega (432 €), mida annab liigutada 140 mm ulatuses. GLA jalavarjude läbimõõt jääb vahemikku 17-20-tolli ja tavaseade korral on autode kõhualune eelkäijate omast 9 mm kõrgemal (143 mm).

Nelja silindriga jõuallikad

Ühe erandiga koosneb GLA jõuallikate valik kaheliitristest mootoritest, mis põletavad diislikütust või bensiini ja mille hulka on ära eksinud isegi üks laetav pistikhübriid, mis lubab elektri najal kulgeda 53-61 km (WLTP). Diiselmootoreid pakutakse kolmes võimsuses, mis arendavad 85 kW/116 hj (180 d), 110 kW/150 hj (200 d) ja 140 kW/190 hj (220 d). Nende mootoritega varustatud autod saavutavad 100 km/h 10,8, 8,6 ja 7,4 sekundiga ning sääraste „gee-ell-aade“ keskmiseks kütusekuluks lubatakse 4,6-4,9 l/100 km kohta (siin ja edaspidi NEDC tsükli kohaselt). Kaks võimsamat „õlipõletajat“ on saadaval ka nelikveolistele autodele, 200 d 4MATIC saavutab 100 km/h 8,6 sekundiga ja 220 d 4MATIC on sellest 1,2 sekundit nobedam.

Ottomootorite jaotuses leiate esimesena „sajakaheksakümne“ (100 kW/136 hj), mis on nii värske ajam, et selle kohta polnud lugu koostades avaldatud isegi mootorit iseloomustavaid näite. Ostetuimaks saab aga ilmselt 1,3-liitrine „pada,“ mis arendab 200 ninas 120 kW/163 hj. Sellise mootoriga GLA „saab sada sisse“ 8,7 sekundiga ja masina keskmiseks kütusekuluks on 5,7-6,0 l/100 km. Järgmisena leiate hinnakirjast 250-ne (165 kW/224 hj), mis saavutab 100 km/h 6,9 sekundiga ja mida pakutakse ka nelikveolisena, mis kaotab esiveolisele vennale kiirendamises kaks kümnendikku. Pistikhübriidist 250 e ajami liitvõimsuseks lubatakse aga 160 kW/218 hj ja kasutusel olev mõõtemetoodika lubab väita, et elektriga pooleks on säärase variandi keskmine kütusekulu 1,6-1,8 l/100 km!

Kas oleme mootoritega ühel pool?

Ei veel, sest AMG-mudelite jaotusest leiate kolm raevukaimat bensiinipõletajat, mida pakutakse nelja rattaga kamarat kratsivatele versioonidele. 35 4MATIC arendab 225 kW/306 hj ja saavutab 100 km/h 5,1 sekundiga, 45 4MATIC on viimasest tuntavalt võimsam (285 kW/387 hj) ning kiirendamises 0,7 sekundit käbedam (4,4 s). Hinnakirja lõpetab enam kui 70 000 € maksev 45 S 4MATIC, mille võimsuseks on 310 kW/421 hj (!) – sellegi jõuallika „kopsumahuks“ on jätkuvasti ainult kaks liitrit – ja millega varustatud auto saavutab 100 km/h 4,3 sekundiga. Tootja ei avalda, milline on sääraste versioonide nelikveo momendijaotus, tavamudelite korral eelistab nelikvedu esitelge ja võrdselt jaotatakse momenti auto telgede vahel vaid maastikule mõeldud sõidurežiimis.

Ühes Nissaniga välja töötatud 1,3-liitrise ottomootori näol on tegu võimeka ja üsna vähenõudliku jõuallikaga, mille korral tuleb miinuspoolele kanda ainult ilmetu hääl ja paigalt võtmisi „ilmestav“ turbokompressori viivitus. Rahulikult sõites on kõik hästi, ent jõulist gaasivajutust saadab esiti kerge hämmeldus, mille järel vallandub võimsuspalang, mille teele kandmine oleks esiratastele ilma elektrooniliste „abimeesteta“ selgelt üle mõistuse. Liikuma saamisest edasi hoolitseb käigukast aga sujuva ja vajadusel ka jõulise sõidu eest, mistõttu on möödasõidud lihtsad ning autoga kokkuvõttes mõnus kulgeda. Maanteel kujunes kiirushoidikuga sõites GLA 200 keskmiseks kütusekuluks 5,4 l/100 km (95 km/h), linnas jäi see aga sõltuvalt liiklusest vahemikku 6,6-7,2 l/100 km.

Kuidas see sõidab?

Hästi, sest kolmas A-klass omab õnnestunud alust ja Mercedese tarkpead on teinud head tööd, sest GLA kõrgem raskuspunkt pole platvormiga kaasnevaid häid sõiduomadusi tuksi keeranud. Suurte jalavarjude ja tavavedrustusega auto kaldub kurvides tuntavalt, ent auto esi- ning tagaosa pidamise üle ei saa nuriseda ja mugavuse osas on vedrustus täpselt piiri peal, sest seda jäigemaks keerates vallanduks ülearusest jäikkusest vestev nutukoor. Vedrustuse kiituseks tuleb öelda sedagi, et viimane töötas vaikselt isegi konarlikul teel, ent müraisolatsiooni osas on küll lati alt läbi vuditud. Sellele viitavad nii õhukesed uksed – mida peab sulgumiseks arvestatava jõuga kinni prõmmima – kui ka vali rehvimüra (siledal asfaldil 84-85 dB, kiirusel 95 km/h), mida võiks vähem autosse tungida.

Roolisüsteem on täpne ja „Sport“ režiimis mõnusa vastusurvega, ent tagasiside osas on see tundetu tükk. Juhikohalt avaneb kõigis suundades hea ülevaade ja head muljet ei suuda rikkuda isegi ebamääraselt lõppev auto esiosa, mistõttu on põrkeraua alumise serva asukohta esiti kaunis keeruline hoomata. Mugava sõiduasendi leiab tänu ulatuslikele seadevõimalustele hõlpsalt ja manööverdamise teeb lihtsamaks põhivarustusse kuuluv tagurduskaamera (koos parkimisandurite ja automaatse parkimisega). Tuulemüra on sõites hästi isoleeritud, ent kokkuvõttes mõjus sellise jõuallikaga siiski GLA igavalt. Vastuoksa tootja lubadustele pole tegu mitte sportliku iseloomu, vaid jäigapoolset vedrustust omava linnamaasturiga, mille roolis on ülearuse rafineerituse tõttu keeruline keskendununa püsida.

Mis veel?

GLA interjöör on nägus ning kvaliteetselt koostatud ja kui olete varustanud oma auto lisaks põhivarustuses olevale puuteplaatidega roolile veel esiistmete vahele paigutatud puuteplaadiga (228 €), on teie päralt parim kasutajaliides, millega suudab konkureerida vaid BMW pöörd/surunupuga iDrive. Lisaks on GLA täiendavaks trumbiks veel teise rea ees pakutav jalaruum, sest minul jäi enda 183-sentimeetrise kasvu järgi seatud esiistme taha maandudes põlvede ette pea rusika jagu varu ning pea kohale teist sama palju. Muudetava kaldenurgaga seljatugi maksab 180 €, liigutatav tagaiste 432 € ja tagaistme seljatuge maha käänates tekib autosse sileda põhjaga pakiruum, mille maht jääb vahemikku 435-1430 liitrit. Auto uksed katavad sulgedes lävepaku ja panipaiku jagub samuti piisavalt.

Rahakoti tervisest ja sõidutundest lähtudes eelistaksin mina A-klassi, ent kui teile ei meeldi autost tõustes end längus A-piilari alt läbi vinnata, siis pole baasmudelil kasutusmugavuse osas lootust. GLA on mugavam kui Audi Q2 ja ehkki BMW X1 ja X2 jätavad sõites sportlikuma mulje, näib see omadus linnamaasturite arvestuses nonsensina. „Gee-ell-aal“ on väga head LED-laternad, sõidumugavusest lähtudes eelistage väikest veljemõõtu ja kõrget rehviprofiili ning silmade rõõmustamise osas näib kohustuslikuna kahe 10,25-tollise laiekraani soetamine (koos puuteplaadi ja navigatsioonisüsteemiga 2208 €). Vaikimisi on nende asemel autos seitsmetollised „televiisorid,“ pakutava lisavarustuse hulk võtab silme ees kirjuks ja garantii pikkuseks on esindaja lisagarantiiga viis aastat või 150 000 km.

Meeldis: juhitavus ja mugavat sõitu võimaldav vedrustus, kvaliteetne interjöör, varustus, teises reas pakutav jalaruum.

Ei meeldinud: rehvimüra, üksikute juhiabide liigne agarus, üldine hinnatase.

Rivaalid: Audi Q2, BMW X1/X2, Range Rover Evoque ja Volvo XC40.

Mercedes-Benz GLA 200

Baashind: 38 160 eurot.

Mootor: R4, bensiin.

Võimsus: 120 kW/163 hj @ 5500 p/min.

Pöördemoment: 250 Nm @ 1620-4000 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 8,7 s.

Tippkiirus: 210 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,7-6,0 l/100 km (NEDC).

CO2 pääst: 130-137 g/km (NEDC).

Pikkus/laius/kõrgus: 4410/1834/1611 mm.

Telgede vahe: 2729 mm.

Kliirens: 143 mm.

Pakiruumi maht: 435-1430 liitrit.

Tühimass: 1410 kg.

Maksimaalne treileri kaal (piduritega): 1800 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi